מחקר חדש: בציונות הדתית פחות יודעים אנגלית?
מחקר חדש סוקר את הישגי תלמידי ובוגרי החינוך הממלכתי-דתי בשפת אנגלית בהשוואה לתלמידי ובוגרי החינוך הממלכתי. המסמך מבוסס על הישגי התלמידים בבחינות המיצ"ב, בבחינות הבגרות ובבחינה הפסיכומטרית

תנועת נאמני תורה ועבודה והחוקר אריאל פינקלשטיין מפרסמים הערב (שלישי) מחקר חדש על אודות הישגי תלמידי ובוגרי החינוך הממלכתי-דתי בשפת אנגלית בבחינות המיצ"ב, בבחינות הבגרות ובבחינה הפסיכומטרית, בהשוואה לתלמידי ובוגרי החינוך הממלכתי.
בנתוני בחינות המיצ"ב שנערכות בכיתות ה' ו-ח' אשר תוצאותיהן משקפות את הישגי התלמידים ומסייעות באיתור פערים לימודיים ניתן לראות כי בכיתות ה' ישנו פער משמעותי בין תלמידי החינוך הממלכתי לתלמידי החינוך הממלכתי-דתי שהולך ומצטמצם.
במהלך השנים: בשנים תשס"ח-תשע"ב הפער נע בין 39 ל-46 נקודות, אך לאחר מכן הוא מצטמצם ובפרט בשתי השנים האחרונות שבהן הוא עומד על 20 ו-17 נקודות. לעומת זאת, בכיתות ח' נשאר פער גבוה מאוד ויציב לאורך כל השנים הנע באופן לא הדרגתי בין 32 ל-41 נקודות, ובשנת תשס"ט הוא מטפס ל-47 נקודות.
בחלוקה למגדר, בקרב תלמידי החינוך הממלכתי ישנו שוויון כמעט מוחלט לאורך השנים בציון באנגלית בין בנים לבנות. מנגד, בקרב תלמידי החינוך הממלכתי-דתי ישנה עדיפות קלה לאורך כל השנים לבנות על הבנים.
פער לטובת החינוך הממלכתי
בנוגע לבחינות הבגרות, ישנו פער משמעותי בשיעור הניגשים לבחינת 5 יחידות באנגלית לאורך כל השנים לטובת תלמידי החינוך הממלכתי, אך פער זה הולך ומצטמצם עם השנים.
כך, בשנת 2005 שיעור הניגשים לבחינת 5 יחידות באנגלית בקרב תלמידי החינוך הממלכתי עמד על 44.5% לעומת 33.5% בקרב תלמידי החינוך הממלכתי-דתי, פער של 11%; לעומת זאת, בשנת 2018 עמד שיעור הניגשים לבחינת 5 יחידות באנגלית בקרב תלמידי החינוך הממלכתי על 55.9% לעומת 48.6% בקרב תלמידי החינוך הממלכתי-דתי, פער של 7.3%. אם כך, על אף שהפער הצטמצם עם השנים הרי שהוא עדיין פער משמעותי ולא מבוטל.
לבחינת 3 יחידות באנגלית, בשנת 2005 שיעור תלמידי החינוך הממלכתי-דתי שניגשו לבחינה היה גבוה משיעור זה בקרב תלמידי החינוך הממלכתי ועמד על 21.4% לעומת 16.8% בקרב תלמידי החינוך הממלכתי, פער של 4.6%.
לעומת זאת, שבשנת 2018 שיעור תלמידי החינוך הממלכתי-דתי שניגשו לבחינת 3 יחידות באנגלית היה נמוך יותר משיעור זה בקרב תלמידי החינוך הממלכתי ועמד על 11.4% לעומת 13.5% בקרב תלמידי החינוך הממלכתי.
באשר לציונים, לתלמידי החינוך הממלכתי-דתי ישנה עדיפות קלה בציון בבחינת 5 יחידות (87.3 לעומת 86.7), לתלמידי החינוך הממלכתי ישנה עדיפות קלה בבחינת 3 יחידות (74.5 לעומת 73.4) ואילו בבחינת 4 יחידות הציון זהה בשני סוגי הפיקוח (79.7).
פער משמעותי בפסיכומטרי לרעת החינוך הממלכתי דתי
בנוגע לפרק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית, הציונים מצביעים על פער משמעותי בין בוגרי החינוך הממלכתי לבוגרי החינוך הממלכתי-דתי: בשנת 2000 הפער עמד על 11.1 נקודות ונשאר יציב עד לשנת 2004. לאחר מכן בשנים 2008-2005 ירד משמעותית הציון הממוצע של בוגרי החינוך הממלכתי-דתי והפער עלה בהתאם לכ-15 נקודות.
לאחר מכן הפער הצטמצם והוא נע במרבית השנים בין 11 ל-12 נקודות כאשר בשנת 2018 הוא עמד על 10.9 נקודות, בדומה לשנת 2000. בכל הנוגע לחלוקה למגדר, נתוני פרק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית מלמדים על עדיפות ברורה של גברים על נשים בשני סוגי הפיקוח.
עם זאת, גם באופן יחסי הציון של בוגרות החינוך הממלכתי-דתי הוא נמוך: פער הציונים בין גברים ונשים בוגרי חינוך ממלכתי-דתי עומד על 11.1 נקודות (109.9 לגברים לעומת 98.8 לנשים) בעוד שבקרב בוגרי חינוך ממלכתי פער הנקודות בין גברים ונשים עומד על 9.4 נקודות (121 לגברים לעומת 111.6 לנשים).
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו