בעקבות הצעת חוק: מהפך בתוצאות הסמכת עורכי הדין - סרוגים

בעקבות הצעת חוק: מהפך בתוצאות הסמכת עורכי הדין

לאחר הצעת חוק שהגיש ח"כ אוריאל בוסו, בלשכת עורכי הדין שינו את תוצאות בחינות ההסמכה ללשכה • המשמעות: מאות נבחנים נוספים צלחו את רף הציון בהצלחה • על פי הצעת החוק שר המשפטים יוסיף ניקוד במקרים מיוחדים

author-image
בעקבות הצעת חוק: מהפך בתוצאות הסמכת עורכי הדין
  עדינה ולמן/דוברות הכנסת

לאור הנתונים המטרידים ברף המעבר בבחינות של לשכת עורכי הדין במועד האחרון שעמדו על אחוז הנמוך ביותר מכל הזמנים (34%), ולאחר דיון בוועדת חוקה שהתקיים בשבוע שעבר, הגיש בסוף השבוע ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) למזכירות הכנסת תיקון להצעת החוק והוראת שעה לנבחנים בעידן הקורונה שתכליתה להקל על נבחני לשכת עורכי הדין להורדת רף הציון למעבר בבחינות לצורך קבלת רשיון עריכת דין.

האחוז הקובע את מעבר הבחינה לנבחן עומדת על 60%. זאת כאשר השיעור הכולל של אחוזי המעבר לנבחנים במועד דצמבר 2019 עמד על כ-40% ובמועד האחרון, אוגוסט 2020 עמד על 34% בלבד, נתון הנמוך ביותר מכל הזמנים.

עוד באותו נושא

הכוח במינוי שופטים יעבור לידי נבחרי הציבור?


4

מבדיקתו של בוסו עולה שקיימת מגמת ירידה באחוזי המעבר, בבחינות האחרונות 2 מתוך 3 נכשלו בבחינה. חברת ההכנה של לשכת עורכי הדין טעתה בלא פחות מ-12 שאלות בפתרון המוצע אותו העלתה יומיים לאחר הבחינה.

ח"כ אוריאל בוסו מסר: "הצעת חוק זו באה בכללותה לאפשר את מימוש הזכות לחופש העיסוק לנבחנים, ובאופן פרטני באה לקבוע תיקון בחוק והוראת שעה בעיקר לתקופה קשה זו – תקופת הקורונה, בה צורת הלמידה מרחוק בבית הקשתה במיוחד על הנבחנים ובפרט אלו המטופלים בילדים, ויש מקום להתחשבות מקסימלית עבור אותם תלמידים ומתמחים להקל עליהם בבחינה וברף הציון למעבר. אלפי הנבחנים נאלצו ברובם להתמודד עם אתגרי למידה קשים ביותר כאשר גם הבחינה עצמה הייתה בין הקשות ביותר, אם לא הקשה מכולם שהייתה אי פעם".

שר המשפטים יוכל להעניק תוספת ניקוד

"לשמחתי נרתמו ליוזמה חברי כנסת מכל סיעות הבית ויחד עם יו״ר וועדת חוקה ח״כ יעקב אשר הוחלט על דיון מיוחד בוועדה שם הביעו חברי הכנסת זעקה צודקת בשם הנבחנים", אמר בוסו. "זעקה אשר נשאה פרי כאשר התבשרנו ביום חמישי על ביטול מס׳ שאלות מתוך הבחינה ושינוי ניקוד בשאלות נוספות אשר בעקבות כך עלו אחוזי ההצלחה באופן משמעותי, ומאות נבחנים התבשרו בסוף השבוע שצלחו את רף הבחינה בהצלחה. אנחנו שמחים על כך וממשיכים יחד עם עמיתי ח״כ מיכאל מלכיאלי בכיוון החקיקה בנושא זה".

לפי הצעת החוק שהגיש בוסו למזכירות הכנסת ואשר הונחה על שולחן הכנסת, רף הציון למעבר הבחינה במועד האחרון (אוגוסט 2020) יעמוד על 50% במקום 60%, ונבחן שציונו עומד על 45-49% יבחן במתכונת 'מועד מיוחד'. כך גם לגבי המועד הקודם שהתקיים בחודש דצמבר 2019, שם לפי ההצעה שהוגשה, יעמוד רף הציון למעבר על 55% ונבחן שקיבל 50-54% יבחן במתכונת 'מועד מיוחד'.

בוסו דורש כי כחלק מהצעת החוק, באופן כללי וללא קשר להוראת שעה עקב נגיף הקורונה, יתאפשר לשר המשפטים או לסגן השר להעניק תוספת ניקוד במקרה שאחוזי המעבר יהיו נמוכים באופן בלתי סביר.

משפטנים בכירים מסגו בתגובה כי "מדובר במהפך שלא היה כדוגמתו. שנים זעקנו את זעקת המתמחים וללא הצלחה. מקווים שהפעם יעשה סוף סוף שינוי לטובה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
טעות. מכשירים אנשים לא מתאימים למקצוע מוצף.
חי | 26-10-2020 11:07
לא היו מעזים לעשות את זה אם היה מדובר ברופאים. עוד לא מקצועי יכול להרוס חיים שלמים. אחוזי הרשלנות המקצועית רק עולים. תפסיקו להכשיר אנשים לא מתאימים ושאינם ברמה הנדרשת למקצוע הזה. העוול הוא כפול, פוגעים בציבור הרחב עם טיפול רשלני ופוגעים בציבור עוהד שכן מתאימים עם הצפת המקצוע.
, ומי...
מדינה טעונת אישפוז | 26-10-2020 15:27
, ומי שרוצה יעשה ניתוח לב פתוח אצל רופא שלמד בהתכתבות במיכללה בסומליה....נו באמת. יש גבול להטרלה שהמדינה עוברת. צריך לחזור לשפיות - ומהר.
האוניברסיטה כבר לא רלוונטית צדק במחיר שפוי!
אורן | 26-10-2020 15:26
יותר עורכי דין , יותר בתי משפט, יותר שופטים = צדק במחיר שפוי ! למה התייעצות עם עורך דין צריך לעלות 2,000 שח ואילו רופא מומחה 1,000 שח !!! הבירוקרטיה והחוצפה הישראלית עולים על כמות עורכי הדין הקיימים בישראל עורך דין בוגר מכללה שמשתכר ב40,000 שח בחודש טוב לא פחות מבוגר האוניברסיטה שמרוויח 50,000 שח בחודש במשרד גדול וחסום לפשוטי העם. גם הרופאים הלומדים בחול מחוזרים עי בתי החולים בארץ כשבתחילה צחקו עליהם...
שוק חופשי....
שוק חופשי | 26-10-2020 11:43
שוק חופשי. היצע וביקוש. מי שרוצה שיבדוק עם עורך דינו איזה ציון קיבל במבחן ההסמכה. מי שלא רוצה מוזמן לפנות לבוגרי מכללות מפוקפקות כמו כנרת בראשי שעושים יחסי ציבור לעצמם אבל מפסידים שוב ושוב בבית המשפט....
2
מי נכשל ?...
הפתעה גדולה | 26-10-2020 11:40
מי נכשל ? בוגרי המכללות. ומדוע? מפני שהמכללות הן עסק כלכלי שמועניין להרוויח כמה שיותר ולכן מוכן לקבל כל טמבל ובתנאי שישלם שכר לימוד גבוה. רוצים שוק חופשי? אז לא ליבב אחר כך. עובדה שאחוז העוברים בקרב בוגרי האוניברסיטאות גבוה בהרבה. על טפשות משלמים, וביוקר.
3
מדינת הישראבלוף. מקווה...
כמאמר הגששים : הכל בכאילו....השחיתות שראש הממשלה משמש לה דוגמה הולכת ומתרחבת. מדינת עולם שלישי. | 26-10-2020 15:14
מדינת הישראבלוף. מקווה שלא יעבירו כך גם רופאים, מהנדסים, פסיכולוגים ובעלי מקצועות אחרים. שערוריה ממדרגה ראשונה. מה פתאום מתערבת הכנסת בהליכי רישוי של עורכי דין ? האם תתערב כך בהליכי רישוי של רבנים, שוחטים ומוהלים ?
4
תעלו את קובץ...
מאיר | 26-10-2020 19:55
תעלו את קובץ הצעת החוק