אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מפת המוסריות והמעמד החברתי בעידן החדש

האירוע שהתרחש ביציאתם מהתיבה, והברכות והקללה המגיעים בעקבותיו, באים לבאר ולחדד את מבנה האישיות של בניו של נח, ומתוך כך מצטיירת בפנינו מפת המוסריות והמעמד החברתי של אומות העולם בעידן החדש

מפת המוסריות והמעמד החברתי בעידן החדש
  (צילום: רפאל בן עזרא)

פרשת נח עומדת בנקודת זמן מרכזית ביותר, לאחר עשרה דורות בהם האנושות השחיתה את דרכה על הארץ, והקב"ה האריך את אפו וחיכה לחזרה בתשובה, אולם לא עוד. העולם צועד לקראת פורענות גלובלית, כאשר רק נציגות מינימלית תינצל ממנה ותהפוך לגרעין העולם החדש – בניסיון לבנות עולם טוב יותר.

לאחר המבול, נח ומשפחתו יוצאים מהתיבה. באופן מפתיע המעשה הראשון שנח בוחר לעשות הוא לנטוע כרם (ורש"י מעיר על כך שהיה לו לעסוק בנטיעה אחרת): "וייחל נח איש האדמה ויטע כרם". לאחר שהכרם גדל, נח שותה מהיין, משתכר ומתגולל: "וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה". מהתגובות של בניו למצבו של נח נוכל ללמוד על עתיד האומות ורמתן המוסרית.

ניתן לומר שסיפור נטיעת הכרם, שכרותו של נח ותגובת בניו, יש בו אבן בוחן מצד הקב"ה, לבדוק את נציגי העולם החדש וכיצד הם יגיבו באירוע זה. התורה מספרת שחם רואה את אביו בביזיונו, ולא מכסה אותו אלא קורא לאחיו. ישנה מחלוקת האם רק לא כיסה אותו, או אף פגע בו. שם ויפת מתנהגים באופן ראוי ומכובד. הם מכסים את אביהם, תוך כדי הליכה אחורנית כדי לא להסתכל בו. אולם גם ביניהם יש הבדל, כאשר שם היה היוזם החיובי, וכבוד אביו יותר חשוב אצלו: "ויקח שם ויפת את השמלה", לא כתוב 'ויקחו' ורש"י מסביר ששם התאמץ במצווה יותר.

בעקבות המקרה נח מברך את שם ויפת ומקלל את חם. רש"י רואה בכך מידה כנגד מידה, מעשה ותוצאה. חם, שגרם שלא ייוולד לנח בן רביעי לשמשו בזקנותו, ארור יהיה בנו להיות משמש את זרעם של אלו הגדולים. יפת מבורך בהרחבת הגבול ושם מבורך בשריית השכינה עליו ועל זרעו. במקום אחר, רש"י מבאר שהסיבה שברכת שם מעולה מזו של יפת הינה מכיוון שהתאמץ יותר.

בשונה משיטת רש"י, הראי"ה קוק רואה בהתנהגותם המוסרית יחס ישיר למעמדם החברתי בעתיד כמבטא את רמתם המוסרית, ולא כעונש מידה כנגד מידה. "אמנם המצב החברותי והמוסרי נעוצים זה בזה, על פי דעתו של אל דעות… על כן האנשים הראויים להיות עבדים המה האנשים שהרחבת חופשתם תביא רעה להם ולעולם בהיותם בטבעם נוטים לחיים שפלים…וזה יארע הרבה מהשפעת אבות".

באגרותיו מרחיב הרב ש"אם כן עבדות כנען היינו שבגזעו תתגבר שפלות ודלדול הכוחות הרוחניים המביאים לידי עבדות וכן היה באמת, שמרבית העבדים היו תמיד מבני חם".

לפי הראי"ה קוק, מעמדם החברתי של בני נח, מהם נפוצה האנושות על פני כל הארץ, נובע ממעמדם המוסרי. כנען, שהיה פחות מוסרי, ראוי לעבדות לא בתור עונש אלא זה אופיו וכך מתאים לו שאם לא כן, אזי ישחית את מעמדו המוסרי ואת העולם עימו.

יפת, שהתנהג באופן מוסרי ודאג לאביו אמנם לא ניחן בנטייה אל הקודש, אלא בנטייה ליופי וחוש אסטטי שהינם צדדים טובים אך חיצוניים: "יפת אלוהים ליפת…". הבן שזכה לרמה המוסרית הגבוהה ביותר הינו שם, מתוך כך שיזם והיה אקטיבי בכבוד אביו, כפי שרש"י מסביר לעיל. מוסריותו הגבוהה באה לידי ביטוי בנטייה לרוחניות "…וישכון באהלי שם".

לסיכום, מדברי הראי"ה אנו למדים שהאירוע שהתרחש ביציאתם מהתיבה, והברכות והקללה המגיעים בעקבותיו, באים לבאר ולחדד את מבנה האישיות של בניו של נח, ומתוך כך מצטיירת בפנינו מפת המוסריות והמעמד החברתי של אומות העולם בעידן החדש.

=======

הרב חיים אסבן, ראש כולל הלכה בישיבת ההסדר אור וישועה בחיפה מבית איגוד ישיבות ההסדר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
מקסים השילוב של...
אמת מארץ תצמח | 23-10-2020 16:26
מקסים השילוב של דברי רשי לימים שלנו שבהקמת המדינה יש כאלה שרק מנסים לחשוף את דור המקימים כמגונים ויש כאלה שמכסים אך רק בגלל הצניעות וכאלה שמכסים בגלל המהות(שם)...
2
ראפרים
נועם | 24-10-2020 10:45
ראפרים בעד הערבים
3
יש גם באמריקה חושבים ככה שהשחורים זה מהבנים ש
שטרית | 24-10-2020 21:49
יש גם באמריקה חושבים ככה שהשחורים זה מהבנים של חם ובגלל זה מדרדרים את אמריקה
4
נכון מאוד.הכל לפי...
יפה יוסף הנזירה | 25-10-2020 9:07
נכון מאוד.הכל לפי המוסריות של האדם ואבותיו.
5
הזוי ומדכא
סרוגים תומכי שמאל | 25-10-2020 14:34
הזוי שרבנים בתקופתנו אחרי השואה והעבדות עדיין מחפשים צידוקים בכתובים לגזענות מכוערת ועליונות יהודית. מדכא שדווקא בציונות הדתית יש קהל אוהד לשטיוית האלו.
6
יפה ונכון,תורת אמת, לא "גזענות".
בכור | 25-10-2020 16:21
ושיקפצו המתייפיפים.
7
אם בכלל עשית חצי עבודה
משה אהרון | 26-10-2020 12:57
ההמשך בהתמקדות לשם - אותו הרוחני לכאורה שבניו התגדרו כאליטה בבקעה ובקשו ברוחניותם לעלות לשמים באמצעות מגדל - תוך הפניית עורף וזניחה את האנשים מסביב משל עיקר הרוחניות והתפילה - שדוחים פיקוח נפש. ראה חרדי הקורונה] הבלילה לעולם באה משם ......... ולוואי והייתם יודעים ללמוד את המשתמע מכך לימינו. ולכתוב גם על כך מאמר.......
8
ארור כנען ולא חם - ולא בכדי....
משה אהרון | 26-10-2020 13:28
שימו לב נח לא קילל את חם אלא את כנען ולא בכדי . כבר בפתיח לפרשה כשהתורה הדגישה וחם אבי כנען [בניגוד לאיחיו שלא הוזגרו בניהם] והכל לרמז כי בפרשה שבהמשך כנען היה השחקן העיקרי והמעוול העיקרי. אם כן מה היה סיפור המעשה האחים כולם היו מחוץ לאוהל כנען היה אמור לסעוד את סבו באוהל ולאחר שנח ירד . לכן קללת נח שוב ושוב התמקדת בכנען לגלות ערוותו במום לכסותו רץ לקרוא לאביו שגם יראה וחם די בטפשות אך נכנס לראות......
9
והחשוב מכל - הקללה איננה לנצח....
משה אהרון | 26-10-2020 14:00
והחשוב מכל הקללה לכנען איננה לנצח . אלא עד שיתגשמו ברכותיהם של שם ויפת דהיינו :ברוך ה' אלוהי שם ויפת אלוהים ליפת. כלומר לעתיד לבוא שה' יהיה אחד ושמו אחד כולם האחים יהיו שוב לאחד שם חם ויפת בני נח [חן] משה אהרון