אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

החרדים ומשבר האמון: הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

הציבור החרדי אינו מטומטם, אם עושים קולות של כלכלה, וצועדים כמו הפגנה, זו לא מגפה אלא מצב חירום שבו רק הדברים החשובים באמת פתוחים, ולנו יש סדר עדיפויות שונה. ובכל זאת, צריך לחשב מסלול מחדש

החרדים ומשבר האמון: הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

למעלה מחצי שנה שנגיף הקורונה מלווה את אזרחי ישראל. יהודים וערבים, חילונים ודתיים, חרדים ואתאיסטים. כולם מתמודדים עם הנגיף האלים שגבה קרבנות כה רבים, אולם דווקא אוכלוסייה אחת נמצאת כמעט מידי יום בעין הסערה: החרדים.

התופעה הזו החלה כבר בחגיגות הפורים (שהיו מותרות על פי חוק), כשמיד לאחר מכן הגיע הגיחוך על ליצמן והספודיק שעל ראשו. גם תורם של הקריקטוריסטים הגיע וציורים נוטפי שנאה תיארו את החרדים כמפיצי מחלות, כשהציבור הכללי קורס מול אי השוויון בנטל המאבק בקורונה.

יום אחר יום עוסקים בתקשורת בהפרת הסגר במגזר. פעם זה בחסידות קיצונית שמתנגדת לציונות ומקום משכנה במאה שערים, ופעם בבית הכנסת 'אהבת תורה' במודיעין עילית. ביום אחר יישלחו ציידים שימתינו בסמוך לבית ספר כזה או אחר, וביום שלמחרת ימצאו ישיבה של מחלימי קורונה שביקשו לחגוג שלא על פי הנחיות משרד הבריאות, או בהקלטה מדהימה של אדמו"ר מלב המיינסטרים החרדי.

משבר אמון

את האמת, שהתמונות הללו כלל וכלל אינן נוחות לי, אולם שאלה אחת יש בה כדי להוציא אותי משלוותי: "אתם החרדים מייצגים לכאורה את שומרי התורה, מקפידים על חשש אבק בפסח, מהדרים אחרי כשרויות שמרוויחות הון על גבכם, ועדיין כשאתם מגיעים לפסוק של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' משהו אצלכם לא עובד. הציבור אצלכם לא בדיוק נאמן למקור".

זו לא שאלה פשוטה, אך אפשר לסכם את התשובה בשתי מילים: משבר אמון. ובהרחבה: זה קרה כבר בגל הראשון, כשבתי הכנסיות נותרו הרחק הרחק מאחור, עד למגבלה הכמעט אחרונה שעוד נותרה. בגל השני זה קרה ביתר שאת, כשעם התפרצות הקורונה בגימנסיה העברית, צוטטו גורמים במשרד הבריאות כשבכוונתם להביא לסגירת בתי כנסת.

בהמשך ח"כ ליצמן תרם את חלקו לאחר שטען כי הוא חש שיד מכוונת פעלה להטיל סגר דווקא בחגים. עכשיו תוסיפו לכך את העובדה שהציבור החרדי מוכן לקבל מגבלות אם רק יבין שמדובר במגיפה, אך הוא צופה בנתניהו שמסביר פעם אחר פעם שהכלכלה חשובה ולכן יש להימנע מסגירת הכלכלה, ואת בני גנץ – או ליתר דיוק ניסנקורן – שנאבק בכל כוחו על המשך קיום הפגנות.

הציבור החרדי אינו מטומטם, ואלו שמתירים בתי כנסיות, ישיבות ותלמודי תורה מבינים דבר אחד: אם עושים קולות של כלכלה, וצועדים כמו הפגנה, זו לא מגפה אלא מצב חירום שבו רק הדברים החשובים באמת נותרים פתוחים ואם כך, לנו הציבור החרדי יש סדרי עדיפויות שונים. לכם חשובה הכלכלה, או הזכות להפגין?! לנו חשובים מוסדות התורה והדאגה לרוחניות, מול שוקת שבורה עם מאות בני נוער שמחשבים מסלול מחדש, בשל שהייה ממושכת מחוץ לכותלי 'תיבת נח'.

למען האמת, זו תשובה נחמדה, כדי לסתום פיות המקטרגים, אבל כשחשבתי על כך רבות בימים האחרונים, תהיתי ביני לבין עצמי כיצד חלק מציבור שומרי התורה – שאמונים על קיום מצוותיה – לא מסוגלים לקיים את מה שלמדנו ושיננו שאפילו ספק פיקוח נפש – דוחה שבת, ואילו כעת הוא אינו דוחה אפילו הקפות שניות. כיצד זה שאנו תולים את יהבנו בכלכלה או בהפגנות ובהיעלבויות, ולא נצמדים לתילי תילים של הלכות שעליהן גדלנו?!

לא מסרנו את הנפש על 'ונשמרתם'

אז זהו, שמתברר שיש חלק בציבור שלנו, שמתנהגים כמו ישראלים טובים, ממשיכים בשגרת החיים, מוכנים לפזר המלצות והערות, אבל לא מוכנים לוותר על ההנאות שגדלנו עליהם. אצל חלקים בעם הנאה היא בילוי בחוף הים, אבל אנחנו גדלנו על הנאות אחרות כמו מניין גדול, כמו שמחת תורה ברוב עם ועוד. דווקא על 'ונשמרתם' לא גדלנו הלכה למעשה חוץ מפלפולים ואולי אילו אכן היינו גדלים על מצוות 'ונשמרתם' כמו על מצוות אחרות, היינו מוסרים נפש גם עליה. אבל אנחנו עושים את מה שאנחנו רגילים וכשאנו מגיעים לצומת, אנחנו פתאום מתבלבלים ולכן חלקים בוחרים את ההנאות על המצוות.

אם תרצו זהו גם ההסבר לשוקת השבורה שפוקדת את עולם הישיבות בין גלי הקורונה. העולם שנחשב מאז הקמתו לעולם שמור ומסוגר, נסדק. בעיתון שלנו סיקרנו לא אחת את הקשיים שעוברים בחורי הישיבות, ששוקדים על תלמודם בסדר קבוע, אך לפתע גילו עולם אחר ורבים מהם מחשבים את דרכם מחדש. לא, זה לא בגלל שהעולם הזה הוא 'בלוף' כי הוא ממש לא כזה. אבל כן, ייתכן בהחלט שישנם רבים שנוסעים על אוטומט. החברים שלהם המשיכו לישיבה?! גם הם המשיכו יחד איתם. הם לא באמת מבינים את המטרה, וכל קושי קטן עלול להטביע את הספינה שלהם. כי כך הם גדלו, וכך זו מצוות אנשים מלומדה.

אינני יודע אם זו התשובה הנכונה לשאלה – וחשוב להדגיש כי אינני בא חלילה לדבר סרה על גדולי ישראל, כי אם על אלו שאינם שואלים רב – אבל דבר אחד בטוח, הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש ולהבין ש'ונשמרתם' זו עוד מצווה בדיוק כמו ברית מילה, שבת או כיפור.

 

יוחאי דנינו הוא העורך הראשי של העיתון 'יום ליום'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
סופסוף מישהו שיודע...
אוריאל | 12-10-2020 15:22
סופסוף מישהו שיודע לשים את הדברים על השולחן מבלי לעשות הנחות. יישר כח!
2
כל מילה דבש...
טל יהודה | 12-10-2020 16:21
כל מילה דבש
3
כתבה מענינת מאד...
צביה רוטמן | 12-10-2020 16:50
כתבה מענינת מאד וראש נבון ופתוח. אך כמה הערות. 1. מה הפחד לבקר את האדמורים הנלחמים על זכות למות עבור חסידיהם. הערצת יתר להם נישוק ידם וכו הם עבודת אלילים.הרמבם הגדול יצא נגדה. 2.לא ניתן במאה ה21 לשמור מאמינים בקופסה או בכלכ ממש. החומות יפלו תמיד בסופו של דבר. ראה חומת ברלין.3. אמינה צריכה לבוא מאהבה וחוםש ולא מכליאה. או נסיון לשלוט בקרי לילה של נערים שכך ברא אותם אלוהים ומתן כדורים פסיאכטרים כדי לסרס מיניותם. ללא רפורמה דתית נרחבת ועמוקה נגד קידוש הגלות ושנאת המדינה המבצרים האלה יפלו.
4
לפני שאתה מזכיר...
מישהו | 12-10-2020 17:15
לפני שאתה מזכיר מאמר של הרמבם תתטבול לפני כן. . ובמאמר מסוגר, ישך פה טינופת
5
ולכותב המתועב, יש...
מישה | 12-10-2020 17:17
ולכותב המתועב, יש לך הרבה מאוד לילמוד על חוקי יהדות, ותעיף תתמונה עם המדים שישך, אתה לא ראוי לשים אותם עליך
6
ישר כח אבל...
חיפאי | 12-10-2020 19:46
ישר כח אבל לפי התורה פיקוח נפש דוחה גם כיפור גם שבת וגם ברית מילה..... והראיה שבני ישראל לא מלו כל 40 שנה במדבר. ופה זה עוד יותר מרגיז שלא שמים מסכה אבל כן שמים זקט שחור וכובע שחורים בין חם....
7
בית המדרש
ירושלמי | 13-10-2020 15:09
את כל מה שכתבת הם גם יודעים, וכנראה יש עוד כמה דברים שהם יודעים שאנחנו לא יודעים !!!!