ד"ר אביטל: תלמידים בבי"ס דתיים לא הולכים למגמות פיזיקה וכימיה

המדען הראשי של משרד החינוך ד"ר גבי אביטל, אמר בביקור במכללת ליפשיץ כי ישנו מחסור חמור בסטודנטים להוראת פיזיקה, כימיה ומתמטיקה בארץ. עוד אמר אביטל שתלמידים מדירים את רגליהם ממגמות של פיזיקה וכימיה - תופעה בולטת בעיקר בחינוך הדתי.

ד"ר אביטל: תלמידים בבי"ס דתיים לא הולכים למגמות פיזיקה וכימיה
  ד"ר גבי אביטל

ד"ר גבי אביטל, המדען הראשי של משרד החינוך, הגיע למפגש לקידום נושאים חינוכיים עם ראשי מכללת ליפשיץ בירושלים, בפגישה ציין האחרון כי, ישנו מחסור חמור של סטודנטים להוראת פיזיקה כימיה ומתמטיקה בארץ בכלל ובחינוך הדתי בפרט. עוד ציין ד"ר אביטל כי בהתאם, לא נפתחות מספיק מגמות כימיה ופיזיקה בבתי ספר ברחבי הארץ. "יש לפעול בכל דרך על מנת להביא יותר תלמידי תיכון ותלמידי הוראה ללימוד מדעים מדויקים ומתמטיקה ברמה גבוהה, יש בכך חשיבות לאומית".

ד"ר גבי אביטל מונה לפני כחצי שנה לתפקיד המדען הראשי של משרד החינוך, כמי שמחזיק בתואר: דוקטור להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, ניתן להבין את העניין הרב שיש לו בקידום תחומי הפיזיקה הכימיה והמתמטיקה, לראש סדרי העדיפויות של משרד החינוך.

השבוע הגיע המדען הראשי של משרד החינוך, למפגש עם ראשי מכללת ליפשיץ, המכללה האקדמית דתית לחינוך בירושלים, וביקש לבדוק עמם כיצד ניתן להעלות את רמת העניין של תלמידי ישראל ושל הסטודנטים להוראה, בתחומי המדעים המדויקים.

ד"ר אביטל ציין בדבריו כי: "ההצלחה של מדינת ישראל, בעולם בתחומי המדע והמחקר של המדעים המדויקים צריכה להיות מוגדרת כנס והיא ניכרת בכל מקום בארץ ובעולם. ואולם, שיעור הבוגרים עומד על פחות מ-10%. רק 8% מכלל הניגשים לבגרות בארץ, ניגשים לבגרות בכימיה והמצב דומה בקרב מגמות הפיזיקה. מספר בוגרים מעט גדול יותר ניגש ללימודי ביולוגיה (13.5%). והבעיה ניכרת גם במספר הניגשים לבגרות 5 יחידות במתמטיקה. (רק 10%) נוסף לכך, מיעוט נרשמים במכללות ללימוד מדעים בבתי-הספר גורם למיעוט לומדים וכך הלאה מעין מעגל סגור."

"המחסור הזה בא לידי ביטוי בסופו של דבר בשוק העבודה, מחסור של טכנאים והנדסאים בעלי ידע רחב בתחומי הפיזיקה הכימיה והמתמטיקה, הוא עובדה קיימת. יש להעלות את מספר הסטודנטים להוראה הפונים לתחום הוראת המדעים וכמובן לבדוק מה מדיר את רגלי התלמידים ממגמות הפיזיקה והכימיה בבתי הספר התיכוניים". בהתייחס לחינוך הדתי ציין ד"ר אביטל: "צר לי לומר שהמחסור הזה ניכר בעיקר בחינוך הממלכתי דתי, ואנו בודקים כעת כיצד להביא לשינוי במצב".

ד"ר אביטל ציין כי המשרד פועל במרץ לשינוי המצב הקיים. בין השאר העלה המשרד את מספר המדריכים בתחומי המדעים למערך הקיים, ובכך מקווה לשפר את מערך ההוראה בתחומי המדעים ולהעלות את המוטיבציה של התלמידים ללמוד את התחום.

כמו כן הציג ד"ר אביטל את התוכניות העתידיות להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 שאמורה להעלות הן את רמת ההוראה והן את רמת ההישגים של התלמידים. התוכנית המתגבשת במשרד עוסקת בהגברת השימוש בטכנולוגיות חדישות זמינות תוך התאמת שיטות ההוראה והלמידה לכלים החדשים. אין בתוכנית הזנחה גמורה של שיטות ההוראה והלימוד השמרניות אלא שילוב אופטימאלי בין מחשב, תוכנות, הדמיות (סימולציות), גישה למידע זמין, לבין קצב לימוד כזה שיכולת הלימוד של התלמיד תתעצם ומכאן שההישגים שלו יעלו. עוד ציין ד"ר אביטל את הפעילות שנערכת במשרד בנושא גיוס מורים והתאמתם לתוכנית החדשה, וכן תוכניות לתגבור מדעים וטכנולוגיה.

ראשי המכללה מצידם ביקשו להצביע על בעיה חמורה בתחומי קבלת סטודנטים להוראה. לדבריהם רף הקבלה להוראה גבוה יותר במכללות וישיבות ההסדר מאשר באוניברסיטאות, עוד ציינו ראשי המכללה, שבעיה טכנית מונעת מתלמידי ישיבות ההסדר לגשת לבחינה הפסיכומטרית, דבר המונע מהם אפשרות להתקבל למסלולי ההוראה המוצעים להם במסגרת ישיבות ההסדר. "היתרון שהשגנו בהעלאת מספר המורים הגברים במערכת החינוך, בזכות הסדר ישיבות ההסדר עם המכללות לחינוך נעלם. ברגע שלא מתאפשר לתלמידי ישיבות ההסדר, להתקבל למסלולים להוראה, בשל היעדר ציון פסיכומטרי, אנו מאבדים חומר אנושי מצוין שיכל להשתלב במערך ההוראה בארץ, ואינו יכול לעשות זאת, במצב הקיים" כך ציין נשיא מכללת ליפשיץ ד"ר יאיר ברקאי.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
למה למישהו לטרוח וללמוד לימודים על תיכוניים ???
שאלה לגבי אביטל | 30-06-2010 13:34
אם בסופו של דבר היחידה ללימודי המשך בטכניון מעסיקה מתחזה חסר השכלה, חסר כל תואר אקדמי וחסר כל ניסיון בעבודה כמרצה בקורס תכנות, עבורו היא גובה שכר לימוד של כעשרים אלף שקל, ובתביעה שמוגשת נגד המוסד בענין, כותב השופט בפסק הדין במפורש ש"תואר אקדמי אינו רלוונטי למרצה בטכניון" ועל סמך זה דוחה את התביעה? אם לא צריך השכלה על תיכונית כדי להיות מרצה בטכניון, בוודאי אין צורך בתואר כלשהו כדי ללמד פיזיקה בתיכון. ד"ר אביטל, אם אתה מעוניין לדעת פרטים על המקרה המדובר ולראות מסמכים, אנא פרסם כאן בתגובות את כתובת הדוא"ל שלך.