למה פרשת האזינו סמוכה ליום הכיפורים? - סרוגים

למה פרשת האזינו סמוכה ליום הכיפורים?

פרשת האזינו הבאה בסמוך ליום הכיפורים מסוגלת לעורר בנפש את צליל התשובה האמיתי, זה שאינו ירא מעונש עתידי או מכל איום חיצוני אחר

למה פרשת האזינו סמוכה ליום הכיפורים?
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשת האזינו ממשיכה את רצף הפרשיות שלקראת סיום התורה, ובהן מסופר על ההכנות למותו של משה רבנו. את רוב רובה של פרשת האזינו תופסת שירת האזינו, העתידה, כפי שנאמר למשה בפרשה הקודמת, להיות עדות לעם ישראל לקראת הקורות אותם בדורות הבאים.

השירה בנויה שורות-שורות, וכל שורה מחולקת לשתי צלעות שוות פחות או יותר, בכל צלע כשלוש מילים. בספר התורה היא כתובה בתבנית הקרויה "אריח על גבי אריח", כלומר בשתי עמודות ארוכות לאורך הדף (זאת לעומת שירת הים, הכתובה "אריח על גבי לבֵנה"). לשונה הגבוהה והפיוטית קשה להבנה, אך במרכזה בולטת האמירה שגם אם ישראל יחטאו ויעזבו את ה' – הוא לעולם לא יעזבם. לבסוף יבואו כל הגויים וישירו שירי תהילה לעם ה' הנגאל.

מדוע דווקא השירה היא זו שמלווה את פרשה זו? מה הצורך לכתוב את תוכנה של הפרשה בלשון כה ציורית ופיוטית?

חכמת הקודש וחכמת החול

חכמות החול, מדעי הטבע לגווניהם וסוגיהם, הפילוסופיה ועולם ההגות הכללי אינם דורשים הכשרה נפשית עמוקה על מנת לקלוט את המסרים הכתובים בהם. אפשר שהאדם יידרש להתמדה יתירה ולהשתדלות רבה יותר בחלק מהמקצועות, אך לאחר ההשתדלות התוכן ייקלט.

חכמת הקודש, תורת החיים של עם ישראל, דורשת הכשרה נפשית אחרת. אין די לקרוא את המילים באופן מחקרי, לא מספיק לשמוע מספר הרצאות ולסכמן, מסיבה פשוטה – התוכן פונה לרובד אחר בנפש. הפנמת התורה דורשת הכנה והכשרה מוסרית, התורה עוסקת בממד החי והמתפתח של המציאות, באופן בו הקב"ה מתגלה באנושות דרך עם ישראל וההיסטוריה. תוכן זה דורש פתיחות אחרת בנפש מפני שהוא פונה לרצון וכוחות החיים של האדם.

השירה והפיוט פורטים את צליליהם על נימי הנשמה, יש בכוחן של מילים להפך את הרצון ולהביא את האדם להכרה חדשה. בפרשתנו, בוחרת התורה לתאר את תהליך ההיסטוריה של עם ישראל באופן שירי ופיוטי, בצורת זמר. השירה מבטאת ערגה טבעית של המשורר, היא מנביעה את מהותו ועצמיותו באופן הכי ספונטני וישיר.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת שובה -פרשת האזינו תשפ"א

יום הכיפורים, התשובה והשירה

כמו השירה כך היא התשובה. היא באה לגעת ברובד עמוק הרבה יותר מהעולם המעשי. בדיוק כמו ששני אנשים יכולים לשיר את אותו שיר, האחד ישיר בשמחה והשני בכבדות, כך שני אנשים יכולים לעשות את אותו מעשה, אך האחד יעשה זאת מתוך חדוות חיים והשני בעצלות ועצבות. התשובה פונה אל עצם הרצון של האדם, היא מבקשת לחשוף בפניו את שירת החיים של המציאות. לא לעשות את המעשים הטכניים בלבד, אלא לשנות המרקם של המערכת הפנימית. השינוי המהותי הזה, סופו בשינוי העולם המעשי-חיצוני. כשם שהשירה מתעוררת קודם כל בנפשו של האומן ורק לאחר מכן מתבטאת במילים, תיבות ומנגינה.

פרשת האזינו הבאה בסמוך ליום הכיפורים מסוגלת לעורר בנפש את צליל התשובה האמיתי, זה שאינו ירא מעונש עתידי או מכל איום חיצוני אחר. היום הזה מבטא את הרצון האמיתי של האדם לאפשר לחייו לנבוע כשיר מפי מקהלה, כציור מידיו של האומן, וכאדם המאפשר לנפשו לחיות חיים נקיים.

פרשת האזינו אינה עוסקת בגלות ואף לא בחורבן, היא מתמקדת באופן ישיר באופן בו ה' פודה את עמו. השירה פותחת את הנפש לממד ה"גאולי" שבמציאות, היא מבקשת מהמציאות כולה להקשיב לפן הנסתר שמהלך במציאות – "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי". שירה זו דורשת להאזין לשירה הטבעית של עם ישראל, לעצמיות הישראלית השרה ומזמרת את גאולתה לאורך ההיסטוריה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מקסים! ...
יונית כהן | 25-09-2020 11:01
מקסים!
2
ישר כוח!! ...
רון | 25-09-2020 12:07
ישר כוח!!
3
מקסים ממש. איזה...
מיכל | 25-09-2020 15:59
מקסים ממש. איזה יופי של כתיבה
4
דברי חכמה מעניינים,...
אפרת | 25-09-2020 17:17
דברי חכמה מעניינים, ישר כח!!
5
מה שקשור בשואה קשור ביום הכיפורים.
משה אהרון | 25-09-2020 18:03
כשם שמלחמת הפשלה של האתחלת - א אירעה ביום הכיפורים. שירת האזינו - שירת השואה והתקומה (משה אהרון ) בסד. עצוב שלאחר כמאה שנים של אתחלתא . עדיין בנושאים נכבדים אלה מתקיימים דיונים ארכאיים ועקרים שמובילים לשום .מקום. משל אור האתחלתא לא היה בו כל ערך מוסף ושאת המים המצטברת של דעת ה', ממשיכה לשמש אך כמי אפסיים. היהדות בורחת מפני אמיתותיה . ברחה מהתמודדות תיאולוגית של השואה ומתברברת עוד יותר תיאולוגית בעניין התקומה. עד שלא יתקיים משפט השואה לאשורו. נמשיך לדשדש ולהתברבר ולא נמצא אל נכון את דרכנו בנבכי התקומה. השואה נצפתה על ידי משה רבינו בתורה והיא למעשה גם פסגת שליחותו של משה - כאבי הנביאים. משום שלא יתכן שאבי הנביאים שחרד היה על כל שעל של העם הזה. וראה פנים מול פנים , לא יתן גם דעתו לאחרית הימים. ואכן משה ניבא על השואה באומרו : וקראת אתכם הרעה באחרית הימים. ולפיכך גם ניצטווה לכתוב את שירת האזינו כשירת השואה והתקומה. הנותן.... והאומר.....
6
התשובה המידית שעל הפרק
משה אהרון | 26-09-2020 22:28
בסד. שלומי אמוני ישראל יודעים בעומק נשמתם. כי הכל מוכתב מהשמיים.. ועל אף שאין אנו אפוטרופוסים על מהלכי השמיים שומא עלינו לפחות לנסות ולהעלות אפשרויות בכדי להיתפס לאוריינטציה הנכונה להתמקד בתיקון הראוי והנכון לנו כנגד זו המגפה. הקורונה באה לעולם בשלנו מפני שעם ישראל מכזב בייעודו להצעיד את העולם לכלל אחדות של כלל האדם באשר הוא אדם. אנחנו רק עסוקים בעצמנו משליכים מאחורי גיוונו את הייעוד והחזון והנה לא די שלא הפקנו מודל פנימי של אחדות שיהא ניתן לחיקוי על ידי כלל העולם אלא אנחנו הולכים ומפוררים את לכידות היסוד שלנו הנה אם כן קורונה באה לעולם משום שלא השכלנו להקרין לעולם את נוסחת החיבור אדם לאדם. לא ספקנו את הדבקים הערכיים לאחדות כלל האדם.. ראו לא בכדי הנגיף דוחה התקהלויות וסותם פיות ואפים במסכה. זה הוא תשקיף ברור מהשמיים כהתרסה וכאנתיזה למעשינו. זאת ועוד ראו כיצד באורח פלא השסעים והפלגנים נותבו לבסוף למישוואה של תפילות אל מול הפגנות להראות כי דווקא בשניים אלה יש את היסודות המועלים באחדות. התפילות עד היום לא היו רצויים בשמיים והם דורשות תיקון יסוד נפלו בהם הרבה סיגים שמבדילים בינם לשמיים במקום להבין זאת ולהיכנס לחשבון נפש נוקב מה מפריע לשמיים בתפילותינו רבנים מעדיפים להמשיך ולהתפלל ולהקריב קורבנות אדם. שבו בבית בשקט תתפללו רחוק בכדי להתכונן אחרת להתקרב לתפילת ציבור. אז אנו מצויים במרתון המפיל בנו חללים ככל שיימשך ולא נתעשת ערכית ורוחנית ירבו חלילה החללים. הניחו לכל ועסקו רק באחדות בערכי האדם באשר הוא אדם . העולם משווע לכך ובתת הכרתו הוא יודע כי זו מלאכותינו וזה ייעודנו והוא מצפה מאתנו ככל שנאכזב אותו תרבה גם האנתישמיות . אז המדענים במירוץ לחיסון ולתרופה השב המשך לתגובה קודמת. אם כן ,המדענים בישורת האחרונה למציאת חיסון ותרופה. ויתכן גם שהבשורה לעולם תבוא תחילה דווקא מאתנו,להראות כי הכל אנו. ובשלנו כאמור תחילת הדבר - כסופו. רק יהא חבל מאד שמנהיגנו הרוחניים לא יינצלו את התקופה שנותרה לביצור ערכי האדם והאחדות . האיתותים מהשמיים קצובים ומתחלפים מהר. מה שפיספסנו בשלב זה של תהליך הגאולה ייגבה בחבלי גאולה קשים....... והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת אנא חמישה לצדקה כי מהם תוצאות חיים של גאולה והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
7
מדהים כרגיל ...
דניאל וינקלר | 28-09-2020 21:23
מדהים כרגיל