הקבינט לא הכריע; יגובש מתווה הפגנות ותפילות - סרוגים

הקבינט לא הכריע; יגובש מתווה הפגנות ותפילות

ללא הכרעה בנושא ההפגנות והתפילות ולאחר עימותים פומביים, הסתיים הדיון בקבינט הקורונה. הוטל על משרדי הבריאות, המשפטים וביטחון הפנים לגבש מתווה עד לדיון נוסף, אך ללא ציפיות

author-image
הקבינט לא הכריע; יגובש מתווה הפגנות ותפילות
  (צילום: חיים צח/ לע"מ)

אחרי 8 שעות דיון, קבינט הקורונה הסתיים הערב (שלישי) ללא הכרעה בנושא ההפגנות והתפילות. בעקבות כך יתכנסו השרים לדיון נוסף שנקבע למחר בשעה 11:30

אחרי ששר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי יש להוציא את ההחלטה מידי הפוליטיקאים, הוטל על משרדי הבריאות המשפטים וביטחון הפנים לגבש מתווה לתפילות בבתי הכנסת ובמרחב הציבורי וגם מתווה לקיום ההפגנות.

הדיון שלא היה אמור לעסוק רק בהפגנות כשעל הפרק נכללו החמרות נוספות, נגרר בעקבות עימותים חריפים בין השרים, שכלל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהתנגד לנוכחותו של ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת במסגרת ישיבת קבינט הקורונה, במהלכה היה צריך להציג חוות דעת משפטית בנוגע להגבלת ההפגנות, נגד עמדתו של מנדלבליט.

עוד באותו נושא

"היועמ"ש מנע מהממשלה לשמוע את מי שהיא רצתה"


19

דרעי מאיים להתפטר, הרב רפי יתנגד

שר ירושלים ומורשת ויו״ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ: "כפי שאנו מצפים שההפגנות יפסקו במהלך הסגר אז מתוך אחריות לאומית וערבות הדדית ועם כל הצער גם אנחנו נוותר על תפילה בבתי הכנסת. מניינים בחוץ, מניינים במרפסות ואפילו בבית – בהחלט. התורה מצווה עלינו ׳וחי בהם׳ ולא שימות בהם. החיים קודמים לכל.

אך במידה וגורמים בממשלה ובדרג המקצועי לא יגבילו את ההפגנות ויצמצמו עוד את התפילות בהגבלות יותר חמורות ממה שהיה בראש השנה, לא אקבל מתווה שכזה ואתנגד אליו בכל תוקף".

השר אריה דרעי איים להתפטר: "אם הממשלה תחליט תפילות לא, הפגנות כן, לא יודע אם אוכל להישאר בממשלה כזאת שאינה יהודית". לדבריו, "אנחנו ממשלה יהודית ודמוקרטית ואצלי היהודית היא הראשונה והחשובה".

קודם לכן, ראש הממשלה נתניהו שבר שתיקה נגד הפגנות הענק מול ביתו, והחריף את הטון: "מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק 1000 מטר משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ".

במהלך ישיבת קבינט הקורונה אמר לשרים: "במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות זה סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס. כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל".

נתניהו: הפארסה הזאת חייבת להיפסק

הוא הצהיר כי "הפארסה הזאת חייבת להיפסק -כולם מבינים זאת, אנחנו בשעת חירום". והוסיף כי חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ו"לכל ההתקהלויות באשר הן. אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה למימדים איומים", הוא הזהיר.

עוד קודם פרץ עימות לאחר שעלה המשך ההפגנות ההמוניות, בעוד בתי הכנסת ייסגרו לחלוטין. ראש הממשלה נתניהו פתח ואמר כי "צריך לקבל החלטות ומהר".

השר אריה דרעי מחה: "לא שמעתי מילה אחת על ההפגנות. אתם מדברים רק על מקוואות, בתי כנסת וארבעת המינים", זאת בעקבות המלצות פרויקטור הקורונה רוני גמזו. הוא השיב: "בעניין ההפגנות אנחנו לא מגלגלים עיניים".

שר הבט"פ אמיר אוחנה טען כי "כל התקהלות דינה אחת", ונתניהו המשיך אותו: "יש הסכמה שצריך כלל אחיד לגבי כל ההתקהלויות", אך שר המשפטים ניסנקורן שלל את דברי ראש הממשלה: "אין הסכמה, צריך לדון בכל מקרה לגופו".

עוד באותו נושא

הרב הראשי: "אי אפשר לסגור בתי כנסת ביום כיפור"


16

נתניהו פנה אליו: "אם אתה עושה הגבלות על התקהלויות ציבוריות הן צריכות להיות שוויוניות. כל המדינה מדברת על זה". לבסוף הזהיר אוחנה כי "אם לא יהיה דין אחד – המתפללים יפרצו את הכללים".

שר התקשורת ויו״ר דרך ארץ יועז הנדל, פסק קודם לכן לאסור תפילות והפגנות: "במשבר כזה שכל ישר נדרש: בלי תפילות המוניות ובלי הפגנות המוניות. התפילה חשובה במדינה יהודית, ההפגנה חשובה במדינה דמוקרטית. ‏פיקוח נפש דוחה את כולם", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

דיון הקבינט היה אמור להתקיים אתמול במקור, אך נדחה להיום בעקבות המחלוקת בממשלה סביב נושא התפילות ומתווה ההפגנות. חלק מהשרים חושבים שאין מנוס מצמצום נוסף בנוכחות בבתי הכנסת וקיום ההפגנות, אך זה כאמור לא עתיד לעבור בקלות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
פשוט שילכו מכות,...
אפשר גם אחרת | 22-09-2020 22:04
פשוט שילכו מכות, והאחרון ששורד מחליט. שיטה הכי דמוקרטית שיש
2
<b>מה קורה</b>
xf | 22-09-2020 23:57
קורה
3
אופייני לביבי. הססנות...
חחחחח | 23-09-2020 3:14
אופייני לביבי. הססנות פחדנות חוסר יכולת להחליט. אולי שטראמפ יתערב לנו גם במדיניות פנים ואז יהיו הכרעות.....
4
למה לא מדווחים...
אלחנן | 23-09-2020 7:33
למה לא מדווחים כאן על דברים חיוביים והישגים? הלילה במאחז קומי אורי הצליחה חוליית גיבורים לפגוע בג'יפ של צבא הכיבוש הציוני.