בלי הנחות סלב: "רבנו" עושה שירות מדויק לרבי נחמן | ביקורת סדרה

בלי הנחות סלב: "רבנו" עושה שירות מדויק לרבי נחמן | ביקורת סדרה

הסדרה "רבנו" של כאן 11, עושה שירות מדויק לרבי נחמן ובלי הנחות סלב. היא מביאה את הצד האינטלקטואלי של תורת רבי נחמן, מדבררת את ברסלב על כל מורכבויותיה ומאידך מסבירה גם את הקושי של חסידות שמתנהלת בקונספט כזה | ביקורת סיום סדרה

''ברסלב זו חסידות לאנשים שסובלים''
  (צילום: מתוך הסדרה רבנו/ כאן 11)

1. "ברסלב זו חסידות לאנשים שסובלים", אומר פרופסור ארתור גרין במה שבעיני הוא שיא הסדרה "רבנו". ההגדרה הזו מסבירה הכל.

זה הזכיר לי שפעם סיימתי התבודדות ביער ופגשתי יהודי בלבוש חסידי שהיה נראה שהתקרב לברסלב לאחרונה מהעולם החרדי המיינסטרימי. הוא חיפש איזו בקתה באזור שברסלברים סידרו אותה להתבודדות בימי הגשם. את הבקתה לא הכרתי אבל אמרתי לו שהאיר לי בדיוק משהו גדול בהתבודדות: אל תנסה לחנך את הילדים שלך להיות ברסלברים. את האור של רבנו יכול להבין רק מי שהתשתוקק לנחמה. רק מי שהנפש שלו זעקה והוא פגש את הריפוי הגדול של רבנו בהבנה של הכאב, מבין מה זה האור הזה.

לפעמים חסידי ברסלב מנסים להעביר לילדים שלהם את החוויה הזו של להיות באורות על רבנו. אבל זה פשוט לא עובד. אם זה לא הגיע מתוככם, מחיפוש וצמאון, זה פשוט לא ידבר אליך אותו דבר (אגב נכון בכלל לבעלי תשובה).

אז פרופסור גרין דייק את זה במילים שלו וזה אולי המשפט החשוב ביותר בסדרה "רבנו". כי כמה שננסה להסביר זה עדיין לא יעביר את החוויה. אולי רק את הרציונאל.

ברסלב זה רעיון

2. ברסלב זה רעיון. הסדרה "רבנו" מנסה להביא את כל הצדדים בברסלב, אבל בסוף בין חיליק פראנק החסיד ממאה שערים שמדבר באידיש והולך עם שטריימל, לבין נ נח שגר בבקתה בהרי מירון, אין באמת קו אחיד באורח החיים.

אז מה משותף להם החסידי ברסלב? אותה נגיעה בנפש. כל מי שהאור של רבנו נוגע בו, מתחבר לרבי נחמן מהזווית שלו. הדבר היחיד שמאחד את כולם זה רבי נחמן בעצמו. התורה שלו, העומק שלו, הנגיעה הפנימית. או בברלסבית מדוברת "נקודת הצדיק".

(צילום: מתוך הסדרה רבנו/ כאן 11)

3. חבר שגדל בברסלב ועזב כתב לי אחרי הפרק השני: "בפרק הראשון נזכרתי למה כל כך אהבתי את ברסלב. בפרק השני הבנתי למה ברחתי משם"… "רבנו" עושה שירות מדויק לרבי נחמן ובלי הנחות סלב. היא מביאה את הצד האינטלקטואלי של תורת רבי נחמן, מדבררת את ברסלב על כל מורכבויותיה ומאידך מסבירה גם את הקושי של חסידות שמתנהלת בקונספט כזה.

אם ננכה את הצדדים הפחות יפים של ברסלב שמופיעים בסדרה (ברלנד ושות') "רבנו" מביאה תמונה שלימה. את הצבעוניות של ברסלב, את העומק שלה, ובעיקר את האמירה שלה לעולם היהודי ואת המענה שהיא נותנת היום לחברה הישראלית.

השלב הבא בתחנה: שהאור של ברסלב יגיע לעולם כולו. או בברלסבית מדובר "לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב".

====================

ברל'ה קרומבי הוא יועץ אסטרטגי ואיש פרסום במגזר הדתי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו