לקראת חתימה: גובר הלחץ בישראל לחשוף את ההסכם - סרוגים

לקראת חתימה: גובר הלחץ בישראל לחשוף את ההסכם

פרטיהם המלאים והסופיים של ההסכמים בין ישראל לבחריין ואיחוד האמירויות שייחתמו בהמשך היום בטקס חגיגי יחד עם רה"מ נתניהו והנשיא טראפ, עדיין לא ידועים. בכך מתגבר הלחץ בישראל

author-image
לקראת חתימה: גובר הלחץ בישראל לחשוף את ההסכם
  (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)

שעות לפני הטקס על חתימת השלום ההיסטורי בין ראש הממשלה נתניהו לשר החוץ של איחוד האמירויות, מתגבר הלחץ בישראל לחשוף את ההסכם המלא. החשש: הקפאה ביהודה ושמרון ומכירת נשק מתקדם. פרטיהם המלאים והסופיים של ההסכמים בין ישראל לבין בחריין ואיחוד האמירויות עדיין לא ידועים והדבר מעורר כעס רב.

בעקבות הביקורת שנמתחת מימין ומשמאל הודיעו מטעם לשכת נתניהו כי ההסכמים שייחתמו יובאו לדיון בממשלה ולאחר מכן גם במטרה לכנסת. היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה הדגישה אתמול כי "בהסכם שמיועד לחתימה השבוע ייאמר מפורשות שהוא לא ייכנס לתוקף במועד חתימתו והוא יובא בפני הממשלה לצורך אישרורו בהתאם לתקנון עבודת הממשלה". עוד אמרה כי "לאור חשיבותו של ההסכם בכוונת ראש הממשלה להציע לממשלה להביאו גם לאישור הכנסת".

החשש: מכירת נשק, הקפאת בנייה והקמת מדינה פלסטינית

הטענה הראשונה היא כי נתניהו הסכים בחשאי שממשל ארה"ב ימכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות הערביות, למרות שאמר בפומבי מאוחר יותר כי הוא מתנגד לכך ואף שרי הליכוד והמעורבים במגעים הכחישו את הדבר. בנוסף, החשש הוא כי בתוך ההסכמים נכללת גם דרישה להקפאת הבנייה בהתיישבות או אפילו למהלך שיוביל להקמת מדינה פלסטינית.

לפי השר יועז הנדל וח"כ צבי האוזר, "הסכם השלום היסטורי וחשוב אבל חשוב גם להביא אותו לאישור מלא על כל פרטיו בממשלה ובכנסת". דברים דומים טען מוקדם יותר ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן: "לצערנו כרגע נראה שראש הממשלה רוצה להביא לתמונה של הישג בכל מחיר, גם במחירים שהציבור לא יהיה מוכן לקבל ולכן באופן חסר תקדים איש לא יודע מה סוכם. החשש הוא מקריסה מוחלטת של כל ההתחייבויות כלפי הציבור לחיזוק ההתיישבות לאורך השנים. החשש הוא מהחלק הלא כתוב מהסכמה להקפאת תכנון ביהודה ושומרון, והכרה במדינת טרור בלב הארץ", אומר דגן.

במקביל ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חיים כץ ובצלאל סמוטריץ', קראו לחבריהם בשדולה ולשרי הממשלה: "הצהירו על התנגדותכם הנחושה להקמת מדינה פלסטינית. אין לנו ספק שראש הממשלה נתניהו מודע לכך, וכי הוא יחתום, כמובטח, רק על הסכם של שלום תמורת שלום".

יו"ר מרצ איגף את נתניהו מימין, כשבמהלך ישיבת הסיעה, טען ח"כ ניצן הורוביץ שראש הממשלה מסתיר במכוון את תוכן ההסכם, לדבריו "נתניהו מחביא את ההסכמים וההסכמות עם בחריין והאמירויות. ומי שמחביא, עושה את זה כי יש לו מה להסתיר. ההסכמות האלה הן לא 'שלום תמורת שלום'. ההסכמות הללו הן ביטול הסיפוח תמורת נורמליזציה".

תהיה בחינה קפדנית של ההסכמות

בכוונתו של ראש הממשלה להביא את ההסכמים לאישור הכנסת, אשר בוועדותיה הרלוונטיות אמורים להיבחן בקפידה היבטים שונים של ההסכמות שהביאו לחתימה החגיגית, כולל אלה הנוגעות לביטחון ישראל.

נתניהו ושרה יוצאים מישראל לוושינגטון (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בסרטון שהפיץ מוושינגטון, הציג נתניהו: "אני מחזיק בידי את טיוטת חוזה השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות, וגם את הצהרת השלום ההיסטורית בין ישראל לבחריין. עבדנו על זה הרבה מאוד שנים. הרגע הזה מגיע מחר. זו תפנית עצומה בתולדות ישראל, גם בתולדות המזרח התיכון. תהיה לזה השפעה אדירה וחיובית על כל אזרחי ישראל. אני גם מבטיח לכם, לפי מה שאני רואה כאן, שעוד מדינות בדרך.

גם כשאני עסוק בעבודה המדינית החשובה הזו, אני לא שוכח לרגע שאלה ימים קשים לכולנו. הספקתי לדבר היום גם עם שר האוצר וגם עם שר הבריאות, ומחר בערב כשאני חוזר לישראל אנחנו נמשיך לעבוד למענכם אזרחי ישראל, כדי שנתגבר על הקורונה וגם נביא שלום".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
ביבי ימכור את המדינה ובטחונה בלי להניד עפעף
בניה | 15-09-2020 14:27
ביבי ימכור את המדינה וביטחונה בלי להניד עפעף. מאוד דומה לשמעון פרס - מדמה עצמו למדינאי אבל הוא לא יותר מפוליטקאי תככן ושקרן.
2
וְהוּא מְהַשְׁנֵא עִדָּנַיָּא, וְזִמְנַיָּא,
מאיר -עברי אנכי | 15-09-2020 15:07
כל אחד שיעלה או יקבל תוכנית שלום שתרמז אפילו חלוקה לארץ הקודש, שישראל תמסור אפילו גרגר אדמתה לשלום , תסבול את זעמו ושיפוטו של אלוקים. וְהוּא מְהַשְׁנֵא עִדָּנַיָּא, וְזִמְנַיָּא, מְהַעְדֵּה מַלְכִין, וּמְהָקֵים מַלְכִין. דניאל ב, כא 2:21
. אלוהים יצטרך...
אטאיסט | 15-09-2020 16:21
. אלוהים יצטרך מצבורים של זעם. נתנו ועוד יתנו שטחים תמורת הסכמים. לא הכל בשליטתנו
שר החוץ של האמירויות כבר הודה שביבי התחייב לא
דוד | 15-09-2020 16:01
שר החוץ של האמירויות כבר הודיע שביבי התחייב לא להחיל ריבונות ביוש (הוא קורא לזה לספח....). ביבי שקרן עלוב ונוכל
3
אז אין סיפוח לא ביום ראשון ולא ביום שני ולא ב
סיפוח-כבר-ביום-ראשון | 15-09-2020 16:11
אז אין סיפוח - לא ביום ראשון ולא ביום שני ולא בשלישי ולא ברביעי ולא עד שאבו-יאיר הנוכל יעוף מהציבוריות הישראלית.
4
השמאל מתוסכל מאד...
אטאיסט | 15-09-2020 16:19
השמאל מתוסכל מאד ובצדק מבחינתו. היהודים ממשיכים שוב ושוב לבחור נתניהו שקונה אותם בזול עם ימין חזק רק לא טיבי וערבים נוהרים לכלפיות.אבל אם השמאל הציוני יבחן לעומק הוא יבין שהדרך שלו תמיד מנצחת לאורך ההיסטוריה, אפילו שהיא מונהגת על ידי מנהיג ימני. הסכמי שלום תמורת ויתורים על סיפוח, הקפאת בניה, ומכירת נשק למדינות ערב(זה דבר שאפילו הוא לא היה עושה) והשארת גושי היתישבות. אז על השמאל להירגע כי בסוף הדרך היא זאת שחשובה.
5
נוסח ההסכם באנגלית באתר - רוטר
יהודה בן רחמים | 16-09-2020 6:51
לידיעת הספקנים ורושמי כתבה זו... לידיעתכם.... באתר רוטר של היום מפורסם הנוסח המלא. בחתימות ידי כל הנציגים ובנימין נתניהו. ראו הוזהרתם כי ההסכם כתוב באנגלית צחה.
6
אבא של יאיר...
אבו גרב מחמוד | 16-09-2020 23:15
אבא של יאיר גדול עשה הרבה למען המדינה בכלל וליהודים בפרט מגיע לו כל הקרידיט .מה עשה במשך 13 שנה אף מנהגי לא העיז לעשות הרבה בריאות ושמחה וששון יאא ביבי.