תיקי נתניהו | הנשיאה חיות: ההדלפות - תופעה חמורה - סרוגים

תיקי נתניהו | הנשיאה חיות: ההדלפות – תופעה חמורה

בג"ץ מקיים היום דיון בעתירת הזוג אלוביץ' לחקור את ההדלפות מתיק 4000, כאשר במוקד העתירה עומדות הקלטות שפורסמו בתוכנית המקור בטרם הגיעו לידי הסנגורים

author-image
תיקי נתניהו | הנשיאה חיות: ההדלפות - תופעה חמורה
  גילי יערי/פלאש 90

בג"ץ מקיים היום (שני) דיון בעתירה שהגישו עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר בשמם של בני הזוג אלוביץ' המואשמים לצידו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתיק 4000.

העתירה דורשת להורות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה פלילית נגד ההדלפות מתיק החקירה. לעמדת מנדלבליט משכלול נסיבות, אין לפתוח בחקירת ההדלפות.

עוד באותו נושא

עו"ד ז'ק חן: גם בלי 'חוק סער' יהיה זיכוי בתיק 4000


15

במהלך הדיון, אמרה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "אלה לא מקרים נדירים שיש הדלפות, זאת תופעה מדאיגה שהנזקים שלה לא קטנים".

"זה פוגע בנאשמים, בתביעה ובאמון הציבור בתביעה. שלא נדבר על ההליך ההוגן. כמה אנשים נחשפו להקלטות? יש לנו מקרה נקודתי, האם לא הגיע הזמן לבדוק את הדברים?"

חיות הוסיפה: "לא הגיוני שההגנה תדליף את ההקלטות, 'אין אדם משים עצמו רשע'". עו"ד מיכל רוזן עוזר המייצגת את איריס אלוביץ' התפרצה: "גם אין בידינו את ההקלטות".

השופט נועם סולברג אמר: "אני מאמין שהיועמ"ש רואה את ההדלפות בחומרה, אבל לחומרה יש לתת ביטוי מעשי. על פני הדברים יש חשודים יותר וחשודים פחות – אפשר לעשות פעולות מסויימות. מה פשר האזהרה לעד המדינה אילן ישועה, אם לא עושים כלום?"

עו"ד ז'ק חן אמר: "אנחנו באנו עם מקרה קונקרטי. זה לא ריסון של היועמ"ש, זאת הימנעות שלו מחקירה. אנסה למצוא מילים לא פוגעניות, מה אומר נציג היועמ"ש חוץ מ'מורכב מורכב מורכב'?"

"שלוש שנים יש הדלפות נגדנו, למרות שלא היה לנו בדל ראיה. במקרה הזה לא יכולה להיות מחלוקת שלא אנחנו המדליפים, היועמ"ש מהין להגיד 'בל נשכח שיש שני צדדים לשיחה'? זה מכעיס! זה טיעון ראוי?"

עו"ד מיכל רוזן עוזר אמרה: "יכול לשבת פרקליט ולהדליף חופשי ואף אחד לא יעשה כלום? עד תביעה ידליף ואף אחד לא יעשה כלום? מי דואג להליך הוגן? איך זה יכול להיות?"

לאחר התייעצות קצרה, הנשיאה חיות אמרה לנציג היועמ"ש: "לפני שאומרים אין תוחלת לחקירת ההדלפות, ראוי לעשות פעולות מסויימות. עם המצב בו לא עושים כלום, אנחנו מתקשים להשלים".

"ההצעה שלנו היא שתשקלו לערוך בדיקה מקדמית בנוגע להדלפת ההקלטות שפורסמו בתוכנית המקור". נציג היועמ"ש ביקש לצאת להתייעצות.

לאחר ההתייעצות, נציג היועמ"ש ביקש, לאור מיעוט ימי העבודה בתקופת החגים, לענות להצעת בג"ץ אחרי החגים. עו"ד ז'ק חן תקף את התשובה: "אני נבוך, ציפינו לתשובה אחרת. זה נראה תשובה לא מספקת, בית המשפט אמר דברים ברורים למדינה וככל שהיא רוצה לחשוב שוב על הדברים – אפשר לחכות יום יומיים, לא עד אחרי החגים. זאת לא תשובה רצינית".

בהחלטה שניתנה בסוף הדיון, שופטי בג"ץ דחו את בקשת היועמ"ש וקבעו כי תשובתו תינתן עד ליום שני הקרוב, יום לאחר ראש השנה.

הדלפת הקלטות שלא הועברו להגנה

במוקד העתירה, בין שורת הראיות שהודלפו מתיקי החקירה, עורכי הדין מציינים שיחות טלפוניות שהוקלטו בין הזוג אלוביץ' ואילן ישועה ופורסמו בתוכנית 'המקור' של העיתונאי רביב דרוקר.

באשר לטענות לפיהן ההגנה היא מדליפת החומרים לעיתונות, ולא הפרקליטות, הקלטות השיחה האלה אמנם הועברו אל חלק מהסניגורים טרם פרסומם – אך הקבצים היו תקולים ולא ניתן היה לעשות בהם שימוש. אל חן ורוזן עוזר ההקלטות כלל לא הועברו.

בתגובת היועץ המשפטי לממשלה לעתירה, מודה מנדלבליט כי ההקלטות הללו לא היו בידי ההגנה, אך מציין כי "מדובר בהקלטות שבוצעו עוד בטרם נפתחה חקירה, וכמובן שלא על ידי גורמי החקירה".

"משכך, וכאן עיקר, השליטה של רשויות האכיפה בהקלטות אלה מוגבלת, ובכלל זה, עקרונית, לא ניתן לשלול אפשרות שההקלטות הופצו למאן דהוא לפני שבכלל נפתחה החקירה".

ההקלטות המדוברות בוצעו על ידי העד אילן ישועה, וכחלק מחקירת תיק 4000, הועברו לפרקליטות. עורכי הדין דורשים לחקור את הפרקליטים שהחזיקו בחומר, וכן את ישועה כדי לגלות מהיכן ההקלטות הודלפו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים
בג''ץ=סדום ועמורה!!! | 14-09-2020 13:29
ואמר רבי בנימין. מה כוונת ''רעים וחטאים''. אלא שהכוונה היא לשופטים העומדים בראש, ימח שמם וזכרם לשנה החדשה''. למה להם ימ''ש לשבת ולדון כמה שעות. הרי ברגע הראשון שמדובר בביבי, מיד תוך 499 שניות עליהם להחליט נגד ביבי. מה הצחוק הזה שהם עושים האנשים הרעים והחטאים
2
החתול יודה שגנב את השמנת?
יוסי | 14-09-2020 14:30
מאן דהו מצפה שאדון men דביל it - יפשוט את מכנסיו ברבים ויודה כי הוא או מי מאנשיו הפיצו את ההדלפות?