הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מתייחס להתפטרותו של השר יעקב ליצמן מתפקידו בעקבות הסגר הצפוי בחגי תשרי, ואומר כי לא מובר רק במהלך פוליטי מחאתי, אלא בצעד שמנוגד לתורה.

הפוסט המלא של הרב אמנון בזק

התפטרותו של השר ליצמן מהממשלה במחאה על הטלת הסגר שכדבריו "ימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת", היא צעד הנוגד את תורת ישראל ואת חובת האחריות של מנהיגי ציבור בשעות קשות.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

צילום: באדיבות 'בחדרי חרדים'

לא הסגר הוא שימנע את התקבצותם של רבים בבתי הכנסת בימים הנוראים, אלא ההלכה היא זו שתמנע זאת. מגפת הקורונה משתוללת בישראל באופן מיוחד, ואין מנוס מצעדים שהפוסקים בכל הדורות נקטו בהם.

כך, למשל, במגפת הכולירה בדיוק לפני 189 שנים, הורה רבי עקיבא איגר זצ"ל לקראת הימים הנוראים לצמצם את המניינים ל-15 איש בלבד: "בעניין תפלה בבית הכנסת, לדעתי זה אמת שהקיבוץ במקום צר אינו נכון, אבל אפשר להתפלל כתות כתות ובכל פעם במתי מעט, ערך ט"ו אנשים". בתורת ישראל חמירא סכנתא מאיסורא, והזהירות בחיי אדם היא ערך יסודי העומד מעל חשיבות התפילה בבית כנסת.

ייתכן מאוד שלא כל ההחלטות שהתקבלו בעניין הקורונה היו מוצדקות, ייתכן גם שהאכיפה אינה מתבצעת בצורה הגיונית, אך אין לכך כל קשר לחובת הזהירות העומדת לפני כל מי שתורת ישראל מדריכה אותו.

מנהיגי הציבור צריכים להיות הראשונים המשמשים דוגמה להקפדה על שמירת הנפש, ולא להתייחס אליה באופן העלול לגרום לזלזול. ב"ה איננו מתבקשים לעבור על איסורים כדי לשמור על הנפש, אך לו חלילה היו נקלעים למצב כזה, הרי כבר קבע הרמב"ם: "כשעושים דברים האלו אין עושין אותן לא ע"י גוים ולא ע"י קטנים… אלא על ידי גדולי ישראל וחכמיהם".

בעת הזאת נדרש מאיתנו ללכת בדרך התורה, לשמור על נפשותינו ועל נפשות אחרים, לשמש דוגמה לאחרים, ובע"ה נזכה לשוב לבתי הכנסת בתפילות הרבים במהרה בימינו אמן.