אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מי אמר שוידוי חייב להיות שלילי?

התוודות על הטוב שקיים בנו, על ההתקדמות שהתרחשה בחיינו, ועל הטוב השופע שנובע מאיתנו מדי יום. מבט כזה על החיים מתמקד בנקודות הטוב שקיימות באדם

מי אמר שוידוי חייב להיות שלילי?
  (צילום: שאטרסטוק)

המודרנה והביקורת

הביקורתיות היא מנת חלקה של המדיה וההתפתחות הגלובאלית. בעולם המודרני- בו חייו של האדם הפרטי ובוודאי אלו של האדם הציבורי – חשופים לביקורת מכל עבר על ידי כלי מדיה ותקשורת שונים – האדם נחשף למערכת של ביקורת עצמית, השוואות של דמותו מול החברה ולבסוף גם לביקורת חיצונית מאנשים אחרים. לתרבות שכזו ראיית הטוב באדם האחר הופכת לשמש אתגר ציבורי.

הדבר החמור אולי יותר, הוא שראיית הטוב של האדם ביחס לעצמו גם היא נעשית לקושי גדול. במציאות בה רשות היחיד הופכת לרשות רבים, האדם נאלץ למדוד עצמו בכל רגע מול הנורמות והסטנדרטים של חבריו. כך עלול להיווצר מצב בו האדם מוצא בעצמו חסרונות רבים. אם תחושת חוסר מיצוי עצמי בתעסוקה, אם בהיבט הכלכלי ואפילו בהיבט הזוגי והמשפחתי. האם יש דרך להתמודד עם תופעה זו?

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת כי תבוא תש"פ

מקרא ביכורים

בפרשת השבוע, פרשת כי-תבא, מופיעות מצוות "מקרא ביכורים" ו"וידוי מעשרות". מצוות אלו  קשורות באופן ישיר למצוות התלויות בביאת ישראל לארצם. במצוות ביכורים נותן האדם מישראל את ראשית היבול שמצמיחה לו הארץ בכל שנה. לאחר מצוות הביכורים מתוודה האדם על שהשלים את מצווה זו כראוי: "וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה'".

לאחר מכן מופיעה מצוות "ווידוי מעשרות". בערב פסח של השנה הרביעית והשביעית למחזור השמיטה, חלה חובת ביעור מעשרות, בה חובה לתת כל מעשר לבעליו או "לבערו" (בדומה לביעור חמץ, אין חיוב של ביעור באש דווקא, אלא כל השמדה). חלק ממבנה המצווה מכיל גם כן עמידה של האדם מול בוראו והתוודות על מעשיו הטובים:

"(יג) וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כְּכָל  מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וְלֹא שָׁכָחְתִּי: (יד) לֹא אָכַלְתִּי בְאֹנִי מִמֶּנּוּ וְלֹא בִעַרְתִּי מִמֶּנּוּ בְּטָמֵא וְלֹא נָתַתִּי מִמֶּנּוּ לְמֵת שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי".

ווידוי – התמקדות בחטאים

בשפה המודרנית לפעולת הווידוי יש קונוטציה שלילית. הווידוי מוכר לנו מהתפילות היומיומיות בהן שוטח האדם בפני עצמו ובפני בוראו את כל מעלליו: "שאין אנו עזי פנים וקשי עורף לומר לפניך ה' אלוהינו צדיקים אנחנו ולא חטאנו, אבל חטאנו אנחנו ואבותינו". על פי סדר מדוייק מאוד המקיף את כל מערכת חייו היומיומית ניצב האדם ומתוודה על שפלות מעשיו.

במהלך הדורות נכתבו נוסחי ווידויים שונים; הווידוי הקטן, הווידוי הגדול של מנהג בבל העתיק, הווידוי הארוך לרבינו ניסים הנאמר בחלק מקהילות ישראל ביום הכיפורים, ועוד כהנה וכהנה. הווידוי מהווה מרכיב בתהליך התשובה המתמקד בהכרת האדם בחטאיו, פשעיו וחסרונותיו, כדברי הרמב"ם בהלכות תשובה:

"כיצד מתודין? אומר: 'אנא ה' חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך הרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה' וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בעניין זה הרי זה משובח" (פ"א, ה"א).

נמצא שעיקרו של הווידוי פונה לקטנות ולשפלות בה נהג האדם במעשה מסוים או באורח חיים בלתי שלם. אולם דווקא בפרשתנו אנו מוצאים את הביטוי "ווידוי" כמעשה המגדיל דווקא את מעשיו הטובים של האדם: "…שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי". אם כן, מדוע נקרא ווידוי ביכורים ומעשרות בשם כה לא מאפיין?

ווידוי על הטוב?

מווידוי ביכורים ומעשרות לומד הרב קוק עיקרון משמעותי וחדשני על תהליך התשובה: "שצריך האדם שישמח ג"כ לפעמים גם בביטוי שפתים על מעשה הטוב אשר עשה". המוקד של התשובה נועד לפתוח את חיי האדם בפני אפיקים גדולים יותר, להוציא אותו מהשגרה השוחקת והרדודה, לרומם את שאיפותיו וכישרונותיו לאטמוספרה איכותית ושלמה יותר.

דווקא בווידוי מעשרות אנו פוגשים כיוון מעין זה; התוודות על הטוב שקיים בנו, על ההתקדמות שהתרחשה בחיינו, ועל הטוב השופע שנובע מאיתנו מדי יום. מבט כזה על החיים מתמקד בנקודות הטוב שקיימות באדם, בהספקים שהוא כן הצליח לעמוד בהם, בכישרונות שקיימים בו ובכל הטוב שמופיע בחייו. תשובה מהכיוון הזה שייכת לתרבות העולמית, למדינה, לקהילה, לתקשורת ובעיקר – לאדם כלפי עצמו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
מקסים ...
נורית | 04-09-2020 13:32
מקסים
2
האם בכלל אכן מדובר בווידוי
משה אהרון | 04-09-2020 15:39
בסד. הביטוי ווידוי ולא רמז ממנו ,לא מוזכר בגוף הכתוב. תחת זאת מוזכר שוב ושוב הפועל :לאמר. לעניות דעתי צריך לכבד את המילה המיוחדת כאן : האמירה . ולא לתת לה להידחק מפני ביטוי מאולץ אחר. מה עוד שבהמשך הכתוב שב המקרא לשכלל את עניין האמירה גם לתחום הברית שבין ה' לעם ישראל במילים : האמרת והאמירך. בתגובה נוספת על האמירה
3
בהמשך לתגובה קודמת - על :"האמירה"
משה אהרון | 04-09-2020 15:43
אמירת האדם ==================. על האמירה שלאחר הביכורים ועל וידוא המעשר: בסד. אצל האדם אמירה עם כוונה בוראת תודעה חיובית לעתיד. ===============================================. יש הבדל בין אמירה אלוקית לאמירת בן אנוש הראשונה כמו במעשה בראשית, היא קודמת לעשייה ויוצרת את העשייה. והאחרונה היא בדיעבד שהרי אין האדם יכול להכריז מראש על המוגמר, אלא לאחר שעלתה בידו . זאת ועוד וזה העיקר : אמירת האדם לאחר העשייה בוראת אצלו המשך תודעה חיובית להמשך העשייה לעתיד. והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת, אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
4
מדהים. נהנית כל...
דורית צוריאל | 04-09-2020 16:26
מדהים. נהנית כל פעם מחדש
5
המאמר מעניין במיוחד...
מיכל | 04-09-2020 16:31
המאמר מעניין במיוחד ונותן פרספקטיבה חדשה להתבוננות בעיניין הווידוי ולחשיבותו. יישר כוחך.מתאים במיוחד לתקופתימו שבא אנחנו עסוקים בקורונה ושוכחים לעיתים את העיקר. את חודש אלול.
6
מחזק ביותר ועמוק...
יוני | 06-09-2020 8:31
מחזק ביותר ועמוק
7
יפה מאוד. נהניתי...
דוד קצב | 08-09-2020 19:43
יפה מאוד. נהניתי
8
תענוג צרוף. המשך...
אלדד מושקוביץ | 08-09-2020 19:43
תענוג צרוף. המשך ועשה חייל
9
נושא מעניין ורלוונטי...
דן אהרון | 09-09-2020 12:51
נושא מעניין ורלוונטי מאוד