עוד 120 ימים של חסד לממשלה מקרטעת | סיכום פוליטי - סרוגים

עוד 120 ימים של חסד לממשלה מקרטעת | סיכום פוליטי

מאחורי הקלעים של פשרת האוזר: מי פנה אל צביקה לגשר? מה התמורה שהוא מבקש כעת מהליכוד? ומה מנע מכחול לבן את המחשבה שהם יכולים לצאת לבחירות על עניין התקציב? סיכום פוליטי

עוד 120 ימים של חסד לממשלה מקרטעת | סיכום פוליטי
  (צילום: עדינה ולמן/ דוברות הכנסת)

כשהמתיחות החלה בשבוע שעבר להחריף והזמן הלך והתקצר, גורמים בסביבת נתניהו כמו גם יו"ר הכנסת וחבר המו"מ יריב לוין לצד השר זאב אלקין פנו בבקשה לצביקה האוזר שיגשר. 'אתה מדבר בשני הקולות', אמרו לו כחבר גוש כחול לבן

אלא שלאור החרפת הדברים, בכחול לבן כבר השלימו עם האירוע וחשבו שהם יכולים ללכת לבחירות על עניין התקציב, לגרוף קולות ולעלות את מספר המנדטים. "אתם משוגעים, זה ריסוק האמון, אתם מנותקים", התרעם האוזר. "מישהו מבין בכלל מה קורה עם התקציב?!" אמר לשרים ניסנקורן וטרופר, מול אשכנזי אגב, לא היה עם מי  לדבר. זו הייתה נקודת ההתחלה לטיפול במחלוקות שמשתקות את הממשלה, אם לא לפתירתן אז לדחייתן.

פשרת הע(א)וזר

בשלב מסויים פירסם ח"כ מיקי זוהר את ארבע הקשיים שמעיבים על המשך תפקוד הממשלה, צביקה נתקל בהם ויחד עם "זעזוע" אישי על הסיפרייה הלאומית שנמצאת בסכנת סגירה, הוא החליט להפוך אותם ללימונדה, כך נוצרו עיקרי "פשרת האוזר". במרכזם עמד סעיף ה"קומבינה" שכלל תוספת של 11 מליארד שקלים שיתווספו לתקציב המדינה לשנת 2020 שיעמוד סך הכל על 411 מיליארד שקלים.

התוספת תשמש בין היתר לישיבות ולכוללים, לשירות הלאומי ומוסדות הציונות הדתית, כמו גם התכניות החינוכיות פרויקט היל"ה, קרן קר"ב ועוד. בנוסף לכך קיימים 120 מיליארד שקלים תוספת לטיפול בענייני קורונה. צוואר הבקבוק שהייה קיים במשרדי הממשלה שוחרר והשרים יכולים להתניע מחדש את פעילותם, זו גם הייתה הסיבה שהם כל כך דחפו להסדרה ולא לפיזור ומכאן זכה לכינוי "תקציב ההשתקה". הכסף כאמור קיים, עכשיו רק צריך שגם הממשלה תשרוד כדי שיהיה במה להשקיע את הכסף.

פעם שנייה שהאוזר והנדל מצליחים למנוע טרפת בישראל. הם הוכיחו בסבב הקודם שלא יאפשרו ממשלת מיעוט ובסבב הנוכחי שלא יאפשרו בחירות. הכוח של יועז וצביקה הוא אדיר ביחס למשמעות המספרית שלהם מול מפלגות אחרות, כעת הם לא קרובים לעבור את אחוז החסימה, ייתכן ויהיו לזה גם משמעויות פוליטיות. אם הצעה דומה הייתה מגיעה מח"כ אחר, היא כמובן לא הייתה מתקבלת באותה אהדה. היתרון של השניים שהם לא פה ולא פה מאפשר להיות תחת טייטל האו"ם ושהצעותיהם יתקבלו בברכה.

אבל אין מתנות חינם, ולכל שבת יש מוצאי שבת – מבחינת דרך ארץ ראוי כעת שהליכוד יובילו מהלך לקדם את הצעת "משאל עם" שהגיש האוזר. מדובר בחוק יסוד שחוקק ב-2014, לפיו, כל שטח מאזור יהודה ושומרון שדנים עליו במשא ומתן יחוייב במשאל עם או את העברתו ברוב של 80 חברי כנסת. בהתחשב שהאוזר הביא את הפשרה ומנע אסון לאומי אחד, המשימה הלאומית השנייה מבחינתו אחרי דחיית הריבונות היא להוביל את החוק. אחרי ההדממה זה צריך להיות הדבר הבא, זה לא סגור אבל עובדים על כך בחדרי חדרים.

 הבחירות לא נמנעו, הן רק נדחו

הבחירות לא נמנעו, הן רק נדחו. את האמירה הזאת מדקלמים מתוך שינה כל המעורבים במערכת הפוליטית. יממות מכריעות כמו אלו שהתרחשו השבוע בכנסת כבר ידענו, ועדיין זה מכניס כל פעם לסחרור מחדש. החיבור הפוליטי בין הליכוד לבין כחול לבן לא יוכל להימשך אם לא יחול שינוי קריטי. המצב שנוצר מביא לחוסר היציבות של הממשלה, כל צד מאשים את השני. יומיים בלבד עברו מאז הרגעת הרוחות בשני עם ההבטחות של בני"בוא נתחיל בפרק של שותפות"גנץ או בנימין"מה שצריך עכשיו זה לשלב ידיים מול האתגרים והמשימות שלנו"נתניהו ועד המתקפות חזרה על "ממשלה בתוך ממשלה". לכאורה פרק מאה הימים של מידור, הסתרה והסתה הסתיים… אך במקביל התחיל פרק חדש של מידור, הסתרה והסתה.

זה לא עובד, עם ההתנהלות בממשלה הזאת אי אפשר להמשיך אבל כנראה שאת המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק. גם הם יודעים את זה, אז מה קרה כאן השבוע? מצד כחול לבן יש ניסיון לתת צ'אנס נוסף, בעיקר לא לצאת לבחירות בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי, אבל קשה לראות את הממשלה מתקדמת ב-‭120‬ הימים, לא נראה שיש מספיק חמצן במכונת ההנשמה המלאכותית שתוכל להאריך את חייה של הממשלה, קשה לראות שמשהו הולך להשתנות. זו חתונה לא מוצלחת. שידוך שחשבו אולי להצליח להכניס בו טיפת אהבה, אבל יש תהום פעורה וכשאין להם אמון אחד בשני, למעשה אין להם כלום.

בינתיים בליכוד כבר מתארגנים לעתירות נגדם, בצמרת דנו כבר השבוע בין היתר עם אבי הלוי, היועץ המשפטי של המפלגה. אחת מן העתירות העתידות עוסקת בסעיף 3 בהסכם הקואליציוני שנחתם לפני 3 חודשים, המפלגות התחייבו לבית המשפט שתוך 100 יום מיום השבעת הממשלה יבואו המינויים לאישור. המשפט הבא יעלה גיחוך על שפתותיכם, כשבהמשך של אותו סעיף היו אופטימיים וכתבו ש"בהסכמה ניתן להביא את המינויים גם קודם לכן". אולם בהצעת החוק נוספו כאמור עודכנו 120 ימים נוספים וסך הכל 240 יום. אם הצמד נתניהו-גנץ וגרורותיהם ימשיכו להתנהל כמו שהם התנהלו עד עכשיו, הם יצטרכו להגיד "למדני חוקיך" על הסכם שהוא ברכה לבטלה.

בעיה או פיתרון?!

ביום שני הגיע אלי גזר עיתון מראיון שהעניק נתניהו כיו"ר האופוזיציה ב-1994, אייר תשנ"ד, לעיתון כפר חב"ד, גם אז הפיתרון הנצחי שלו היה לדבר על הקדמת הבחירות. "מה היה קורה אילו לא הליכוד היה מנצח אלא המערך היה מנצח, מה היה קורה אם המערך היה מחטיף לליכוד סנוקרת? בוודאי הוא היה אומר: הנה קיבלנו אמון. אבל ראש הממשלה רצה מבחן וקיבל מבחן, רצה אמון וקיבל אי-אמון. ולכן בהחלט מה שחשוב לעשות עכשיו זה לתת ביטוי לאי האמון הזה גם בכנסת וללכת לבחירות". מבחינת נתניהו – בחירות הן בעיה, אבל בעיקר הפיתרון, גם כעבור 26 שנה.

הטור התפרסם לראשונה בעיתון 'יום ליום'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
סיפורים נשלח על...
ימני נגד בלפור | 28-08-2020 12:40
סיפורים נשלח על ידי הפושיע ביבי השמאלי ממש להקי את הממשלה
2
ביבי לא יעביר...
שמעיה | 28-08-2020 15:11
ביבי לא יעביר את תקציב 2021 וילך לבחירות במרץ על מנת לנסות להפטר מגיבנת התיקים הפליליים. התוצאה שנה נוספת ללא תקציב.
3
נתניהו מזיק לישראל
אילן | 28-08-2020 15:30
אנחנו משפחה שתמכה בליכוד מאז שאני זוכר את עצמי, מבחינתי הליכוד מתה. ביבי הורס את המפלגה. עדיף את המשותפת מחוץ לקבינט מאשר את נתניהו בראש הליכוד, זה בנאדם שגם אם זכאי י הוא מתנהג כמו עבריין
4
עוד 120 ימי...
זה עוד 120 יום לביבי ... לא לממשלה ... כי אין ממשלה ... לא מטפלים בכלום ... | 28-08-2020 17:58
עוד 120 ימי חסד לביבי .... יוכל עדיין להשתעשע ברעיון שישיג את קואליצת החסינות או חוק צרפתי או ביטול משפטו או ... אבל ביבי גמר קריירה , ובצורה מאד עלובה , נאשם בפלילים שלא מתנהל בהדרת כבוד של ראש ממשלה , אלא במסע הפחדה של משפחת פשע ...
5
סרוגים = כל...
אתרוג | 29-08-2020 22:04
סרוגים = כל הרעם מקהיר
6
הפיכה צבאית צורך...
רמי | 29-08-2020 22:52
הפיכה צבאית צורך מידי על מנת להחזיר את המדינה לפסים נורמלי. הגנב הנוכל והמושחת מבלפור בחסות חברי הליכוד והימין והחרדים חיסול החזון הציוני