להתפלל עם עבריינים; עגלה ערופה והאונס באילת - סרוגים

להתפלל עם עבריינים; עגלה ערופה והאונס באילת

ש קשר ישיר בין החברה לבין המעשה. מספר גברים שאונסים יחד, הם לא רק אוסף של פרטים אלא גם חבורה. לא מדובר על אדם שבורח מהחברה לבד והולך בהיחבא לבצע פשע נורא, אלא בחבורה המעניקה לו אישור פנימי

author-image
להתפלל עם עבריינים; עגלה ערופה והאונס באילת
  הפגנה בעקבות האונס המזעזע באילת (צילום: אולביה פיסטוסי/ פלאש 90)

ההתייחסות לפרשיית האונס שהרעידה את הארץ השבוע, יכולה להיעזר בקריאת פרשת השבוע. פרשת שופטים מלמדת שיעורים חשוב באחריות ציבורית, שאחד מהם הוא טקס "עגלה ערופה". התורה מתייחסת אל מקרה שנמצא "חָלָל בָּאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ" ו"לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהוּ". תגובה פשוטה לאירוע שכזה הייתה להצטער על המוות ולזעום על הרוצח העלום שבחר ליטול חיים, ואז להרים ידיים ולחזור לשגרה. בניגוד לכך מצווה התורה על זקני ושופטי העיר לשנס את מותניהם וללכת ולהיטהר מהדם שנשפך.

הציווי התורני עשוי להיראות משונה למדי, מפני שברור שאותם שופטים וזקנים לא רצחו את אותו אדם. בשל כך אומרת המשנה (סוטה ט, ו) שיש כאן אמירה חשובה על אחריות ציבורית. המשנה מציעה שיש בבני העיר אשמה על כך שלא ליוו את הנרצח ולא סיפקו לו הגנה בדרך. זה רעיון שמשתלב יפה עם המילים שהם נדרשים לומר בטקס "יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה וְעֵינֵינוּ לֹא רָאוּ" – אין ספק כי ידי המנהיגים לא שפכו את הדם, אבל לצד זאת מסתבר שעיניהם לֹא רָאוּ. וזו בעיה. בגלל קוצר ראות של מנהיגים אנשים משלמים בחייהם.

ברצוני להוסיף זווית נוספת ומשלימה לאחריות שחברה מסוגלת לקחת על אירועים פרטיים. לשם כך נתייחס למקרה הנורא שנחקר כרגע על אונס קבוצתי שעל פי החשד אירע באילת. מלבד ההכרה הברורה שמי שבחרו לבצע את הפשע אחראיים עליו, המקרה הנורא עורר רבים למחשבות. כיוון חשוב אחד נוגע למי שנפגעה, לאופן שבו אפשר וצריך לסייע לה לאורך הדרך הטיפולית והמשפטית. זה אפיק שיש בו עוד לא מעט מה לעשות ולשפר כיום.

כיוון נוסף שכדאי לכולנו לעסוק בו נוגע בשאלה איך גורמים לכך שחבורה של גברים לא יבחרו להפוך לאנסים ולרוצחי נפשות. ואולי עדיף לנסח את הדברים יותר בעדינות ולשאול איך מנתבים כמה שיותר אנשים אל הישר והטוב ולא אל בחירות איומות כמו אונס ורצח. איך עוזרים לבנים שלנו, לתלמידים, לחברים ולכל מי שבסביבה שלנו להיות טובים יותר ולא להידרדר אל תהומות שכאלה.

חבורה שמתגייסת יחד לביצוע עבירה

קל וטבעי לשכוח שגם הרוצחים וגם האנסים הם חלק מאיתנו, הציבור, שגם להם יש בתים עם הורים ואחים וגם הם למדו ממש בבתי הספר שקרובים לבית שלנו. העבריינים שעוד מעט נאמר בבתי הכנסת ובמנייני הרחוב שמותר להתפלל איתם, אינם גופים מופשטים, אלא אנשים של ממש. ברמה החברתית יש מקום לשאלות כמו איך אפשר לצמצם מקרי רצח, גניבה וגם אונס.

במקרה הנוכחי של האונס, יש קשר ישיר יותר בין החברה לבין המעשה. מספר גברים שאונסים יחד, הם לא רק אוסף של פרטים אלא גם חבורה (המספר האמיתי אינו העניין). לא מדובר על אדם שבורח מהחברה לבד והולך בהיחבא לבצע פשע נורא, אלא בחבורה שמתגייסת יחדיו לביצוע מעשה ומעניקה לו אישור פנימי.

המשימה שלנו היא מחשבות ומעשים שתורמים לגידול בנים שלעולם לא יתנו שום סוג של אישור למעשים הרבה פחות גרועים מאונס.

עגלה ערופה אינו טקס נעים. לוקחים עגלה שכל עתידה לפניה, אֲשֶׁר לֹא עֻבַּד בָּהּ אֲשֶׁר לֹא מָשְׁכָה בְּעֹל, ועורפים את ראשה. זו אינה שחיטה אלא עריפה אלימה, הכאה על חטא העיוורון, שהוא אולי טבעי ואנושי, אך ראוי לקרבן ולכפרה. נכבדי העדה רוחצים את ידיהם במים שדם מעורב בהם ובכך מבהירים שהם שותפים במה שקורה גם מחוץ לעיר שלהם, שהם בוחרים לקחת אחריות ולהתלכלך במעשים של שולי החברה. זו אינה לקיחת אחריות אישית במובן הפשוט ואין מה לפטר או לכלוא אותם בגלל מעשה של פושעים, זה מעשה של מנהיגים שמוכנים לעמוד אל מציאות לא נעימה ולומר "הִנֵּנוּ". הִנֵּנוּ לצד הקורבנות הפוטנציאליים, הִנֵּנוּ לצד הקורבנות שנפגעו והִנֵּנוּ לצד מי שרוצים בצד הטוב של החיים.

בעבר היה הרבה יותר קשה לקחת אחריות ציבורית. היה קשה יותר לשלוט במרחבים ולראות למרחקים. עם אובדן הריבונות וריבוי מעשי הרצח, גם בוטל הנוהג של עגלה ערופה (סוטה ט, ט) והובן כי אין לציבור יכולת לקחת אחריות. כיום במדינת ישראל, עומדות לרשות העם אפשרויות רחבות מאי פעם. למוסדות הציבור יש כוח ויכולת לשנות לטובה.

לצד הצורך והחובה לדאוג לקורבנות ולמי שנפגעים, טוב להתייחס גם לאותם אנשים שמוּעדים להפוך לרוצחים, לגנבים וגם לאנסים בעתיד. לא את כולם נצליח להציל מהמעשים האיומים שיבצעו, אבל חובה עלינו לנסות, ובוודאי עם חלקם גם נצליח.

הרב חננאל רוס הוא פסיכולוג בהתמחות קלינית, חוקר גבריות ומיניות ומנהל עמוד הפייסבוק ״להיות גבר״

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
המדינה מממנת נהג ומאבטח למועדון חשפניות לבנו
מוריה | 23-08-2020 13:19
המדינה מממנת נהג ומאבטח למועדון חשפניות לבנו של הראש (ועוד בערב שבת!). המקורב ביותר לראש ולצרתו (שגם מקבל משכורת מהמדינה) הוא זה שצילם מתחת לחצאיות של נשים - ואתם באמת שואלים למה המוסר אצל אזובי הקיר הדרדר???? עורו ויפה שעה אחת קודם
כפרעלייך , בואי...
חנין זועבי | 25-08-2020 1:19
כפרעלייך , בואי תרגיעי. רק לא ביבי.. בסדר.. אבל גם לזה יש גבול הטעם הטוב.
2
הליכוד נכשל, הביתה!
ליכודניק לשעבר | 23-08-2020 13:40
ראש ממשלה שלא מגנה את אנסים, ראש ממשלה שלא מקדם או מדבר על אלימות נשים במשך 14 שנה, ראש ממשלה מעסיק מטרידן ביודעין!(נתן אשל), ראש ממשלה שמתעורר בשביל רווח פוליטי אחרי שאישתו ברוב חוצפתה העידה על עצמה שהיא מוכה, ראש ממשלה גידל ילד, שהולך לפוסיקט עם רכב ממשלתי ומסרסר בבת זוגתו. ראש ממשלה כזה זו וואחד נורה אדומה בלי קשר לימין או שמאל
אתה ליכודניק לשעבר כמו שאני דוגמן צמרת בווה
שי | 23-08-2020 14:56
אין קשר בין מפלגה כזאת או אחרת לבין החינוך שמקבלים בבית. שום מפלגה לא תהפוך משפחה של ערסים על הצאצאים שלה למשפחה שבה מפנימים ערכי חינוך והתנהגות נורמטיבית. אלא אם כן יקום כאן משטר כמו בסינגפור, עם עונשים גופניים וקנסות דרקוניים.
3
עוד חודש נקבל פרטים הרבה פחות מסעירים
שי | 23-08-2020 14:54
המספר 30 מצוץ מהאצבע של אחד החשודים שסתם זרק כדוגמה לחוסר מעורבותו בפרשה. הבחורה שבגיל 16 נוסעת לאילת הרחוקה, נפגשת עם גבר בן 27 ומשתכרת עד כדי איבוד הכרה, לא נראית צנועה וחסודה במיוחד. הימור שלי: עוד חודש יתברר שמדובר באיה נאפה מס' 2.
לנאווה הסתומה
אממממ | 23-08-2020 15:46
לנאווה הסתומה: (1) הנערה לא דיברה על 30 - זו היתה גרסתו של החשוד הראשון שנעצר. (2) מה שסופר בכל מיני כתבות לא בהכרח נכון (נכון בערך כמו הפייק ניוז בקבוצות המדיה החברתית של הליכוד). (3) את בטח מצביעה ביבי כמו גם האנסים הנאלחים
ל-שי: משום מה איני מאמינה לנערה שדברה על 30
נאוה | 23-08-2020 15:13
גברים/בנים. מסופר בכל מיני כתבות שהאנוסה לא התלוננה מיד במשטרה רק אחרי שאמרו לה שזה צולם, אז החליטה להודיע למשטרה. איך נערה בת 16 נוסעת עם חברה למלון באילת -מי משלום עבור המלון? הנערה בת 16? משהו מוזר בספור הזה ולא נשמע אמיתי .
4
יש מספיק מזה.דבר על פריצות ושכרון הילדה
בכור | 23-08-2020 15:09
לא אתפלא שזה קפריסין 2
5
אלו הם חוקי האמורי!
שכחתם במקרה | 23-08-2020 23:11
אונס הוא ללא ספק דבר פסול, אבל מעניין שאתה שם אותו בקנה מידה 1 אם רצח, בעוד שעל פי התורה אונס של נערה לא נשואה משלם לאביה 50 שקל כסף (או סכום דומה) ואולי אפילו נושא אותה, ורוצח מקבל גזר דין מוות. אינך יכול לרקוד על 2 החתונות. לפי התורה אונס היא עבירה קלה. שלא לדבר על אונס של אשת יפת תואר שהוא מותר לגמרי לפי התורה. אין זאת אלה שגם אתה מבין שערכי התורה פס זמנם, ואתה מנסה להחליפם בערכים מתוקנים יותר, אז למה שלא תכריז על עצמך בתור רפורמי?