אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בין משבר החמ״ד לפרשת שופטים

משבר החמ"ד מבהיר, שעל אף שלציונות הדתית נציגים רבים בממשלה ובכנסת, אין די בכך כדי להגן על ערכי הציונות הדתית, לא כל שכן על מימון תקציבי מערכותיה. ויש לזה קשר גם לפרשת השבוע

במקום למדוד את אורך השרוול, זה מה שצריך:
  אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה(צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

בעוד שבוע עומדת להיפתח שנת הלימודים, והחינוך הממלכתי דתי עומד מול משבר קיומי. עולה חשש שלא ניתן יהיה לפתוח אותה עקב העדר תקציב.

ראשי מערכת החינוך הממלכתי דתי מחזרים על הפתחים אצל שרים וחברי כנסת, כדי שהמערכת תוכל להמשיך להתקיים. הגירעון של שנת תש"ף עומד על 60 מיליון ש"ח ועבור פתיחת שנת הלימודים תשפ"א נדרשים 140 מיליון ש"ח, ואין מושיע.

עוד באותו נושא

תהלה פרידמן:"זה לעג לרש, בחמ"ד משלמים 3500 שקל"


8

המשבר מראה, שאין בכוחם של אותם נציגים מהציונות הדתית כדי לשמר את החינוך הממלכתי דתי עליו גדלו והתחנכו, ודרושה מפלגה דתית לאומית שתגן על ערכים אלה. לאחר הבחירות האחרונות, וערב הכרזת הבחירות הרביעיות, עולה שוב השאלה הקשה, היאך על אף שבניה ובנותיה של הציונות הדתית חולשים על כל המערכות במדינה, והם נמצאים בעלית של החברה, קולם במערכת הפוליטית לא ישמע.

לא להשאיר את לימודי האמונה למכינות או למדרשות

אחת התשובות היא העדר חינוך הנוער לאמונת ישראל. סקרים מראים, ש-50% מצעירי הציונות הדתית חוזרים בשאלה. ועל כן, על אף שהאוכלוסייה של הציונות הדתית מתרבה טבעית, ושיעור הילודה בה הוא מהגבוהים במדינה לאחר החרדים, מחציתם עוזבים את הדת בגיל צעיר, כבר בתיכון או מיד לאחריו, ולוקחים את הצבעותיהם הפוליטיות איתם.

לימוד במדרשה אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: גרשון אליסון/ פלאש 90)

רבני הציונות הדתית היתרו, כי מצב זה נובע מהעדר לימודי אמונה בבתי הספר של החמ"ד. שאמנם יש שיעורים של מחשבת ישראל והלכה, אבל אין את השיעורים הנוגעים בנפש, שמחזקים אצל הנער את מה שקיבל מבית אבא. שיעורים שמבהירים לו מהי הסיבה להיותו יהודי, מה הטעם לקיום המצוות, מה אנחנו עושים פה בארץ הזו. שיעורים שמחדירים את האמונה בקב"ה ומחזקים אותה, ולא משאירים את שמירת ההלכה בהילוך אוטומטי.

הנוער של היום מבין יותר, צמא יותר, וחשוף יותר לנעשה בחוץ. הציונות הדתית איננה חברה חרדית סגורה המשמרת את ילדיה בקרבה. להיפך, היא מעודדת את בניה ובנותיה לחלוש על כל תחומי המדינה, להתערות בצבא, באקדמיה, במערכות המשפט, ברפואה. היא דוחפת את צעיריה להשתלב בתקשורת, בקולנוע בתרבות. משכך, שומה על המערכת לחזק את האמונה היהודית בבסיס החינוך, כבר מינקות, ולא להשאיר את לימודי האמונה למכינות או למדרשות, שאז כבר עלול להיות מאוחר מדי. אם לא נחזק את אמונת הנוער בדרך המצוות, על ידי שיעורי אמונה עמוקים ורציניים, נאבד אותו.

שופטים ושוטרים

כיום שמירת האמונה באולפנות מתבטא בהקפדה על גובה החצאית ואורך השרוול. כל יום בבוקר עומדת אחת המורות הקשוחות ואומדת את אורך החצאית של הבנות ושרווליהן. והבנות למדו טרם הכניסה לאולפנה, למתוח את החצאית עד הברך, גם אם זה עולה להן במחיר הליכת ברווז, ולשים סוודר מעל חולצת החצי שרוול שלהן. כשיגיעו לכיתה רחוק מעינה המוקפדת של המורה, יסירו את הסוודר ויעלו את החצאית למקומה, הרבה מעל הברך. כך הוא בישיבות התיכוניות. עומד מורה קשוח ומפקח אם הילד בא עם ציצית אם לאו. לו היו אותם מורים מחנכים את התלמידים לאמונת ישראל, הם לא היו צריכים לעמוד בפתח ולפקח. לשמירת האמונה לא צריכים להעמיד שוטרים. היא תבוא מאליה מכח האמונה הפנימית, לו רק יחונכו אליה. ממש כמו בפרשת השבוע.

הפרשה פותחת במצוה "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך". אומר רבי אשלג (תשמ"ו – מאמר ל"ד): "תיתן לך"- לשון יחיד, שכל אדם צריך לתת לעצמו שופטים ושוטרים אישיים. שאם כך יעשה, לא תהא צריך להציב שוטרים בשער.

בבית ספר צריך ערכים ולא שוטרים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

מסופר על רבי לוי יצחק מברדיצ'וב, אשר בשעות אחר הצהריים המאוחרות של ערב פסח בחר לערוך סיור רגלי בעירו. באותה תקופה אסר הצאר על יבוא מוצרים יקרים, והיו אנשים מבריחים את הסחורות דרך הגבול. שם הרב את פעמיו אל השוק 'השחור'. "ר' יענק'ל" הוא פנה לאדם שעמד בצד הדרך. "בבקשה ממך: שמא תוכל למכור לי חפיסת סיגריות מחוץ לארץ?"

"תמורת חמישה זהובים" השיב יענק'ל בלחישה "אתן לך חפיסה כאן ועכשיו". רבי לוי יצחק לא התמקח על המחיר והעיסקה התבצעה במהירות ובחשאי. "ר' מוישה" פנה הרב לאדם אחר. "יש ברשותך אריג מיובא"? הרכין משה את ראשו ולחש באוזני הרב. "יש גם יש, משובח מן המשובח. שנים-עשר זהובים מחירו, אך לכבוד הרב אמכור גם בתשעה". שוב הוציא הרב את הסכום מכיסו והסחורה החליפה ידיים. וכך עבר הרב מסוחר לסוחר כשהוא רוכש תמציות תה, קופסת טבק ופיסת משי. לאחר שסיים את מסע הרכש שלו ניגש שוב ליענק'ל. "האם תוכל למכור לי כעך טרי"?

"רבי!" נעץ יענק'ל עיניים מתפלאות ברבי לוי יצחק. "ביערתי את החמץ לפני שעות אחדות! כיצד אוכל לספק לך כעך"? "אשלם לך עשרה זהובים"! ניסה להפציר הרב. "גם אם תשלם לי מאתיים זהובים לא אוכל לספק את מבוקשך" קבע יענק'ל נחרצות. פנה הרבי למוישה, סוחר האריגים, והפעם בבקשה להמציא עבורו פרוסת לחם. גם כאן נתקל הרבי בתשובה שלילית נחרצת ואף קשה משל קודמו: "רבי! תמורת כל הון שבעולם לא אמציא לכבודו ולו מעט חמץ שעה בה אוסרת תורתנו הקדושה להחזיק חמץ ברשותנו. כך עבר הרב מסוחר לסוחר אך הפעם התשובה היתה שלילית ונחרצת. לא, לא נוכל למכור לך כעך או אפילו פיסת לחם קטנה גם אם תשלם במיטב. "ריבון העולמים" נשא רבי לוי יצחק עיניו לשמיים, "הבט מן השמיים וראה כיצד שומרים בניך על מצוותיך! הצאר גזר שלא להבריח מכס ואף הציב שומרים על הגבול, אך ניתן לרכוש פריטים מוברחים ללא קשיים יתרים. "ואילו אתה ציווית לפני למעלה משלושת אלפים שנה שלא לאכול או להחזיק חמץ. שומרים לא הצבת ואף עונש מאסר לא צפוי להם, ובכל זאת לא ניתן למצוא ברשות בניך ולו פירור חמץ אחד בערב פסח. "מי כעמך ישראל!" סיים רבי לוי יצחק את דבריו-תפילתו.

כשיעבור החמ"ד את המשבר בע"ה, יטיב לעשות אם יתחיל להקנות שיעורי אמונה רציניים באולפנות ובישיבות התיכוניות, לא רק כדי לבטל את השוטרים בשער, אלא כדי לשמר את כוחו לעתיד לבוא.

 

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר עומדת בראש ארגון שורת הדין, הנלחם למען מדינת ישראל בזירה המשפטית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ואולי גם להקפיד על ההלכות באופן מעשי...
שי | 22-08-2020 22:17
לא רק שיעורי אמונה ומחשבת ישראל אלא גם שמירת ההלכה חשובה. בסופו של דבר לא ילך שיעורי אמונה בשילוב של חצאיות מיני...
2
כל כך פופוליסטי
גבי | 23-08-2020 9:04
רוב העובדות על מערכת החמד שבכתבה אינן נכונות. גם הסקר המדבר על 50% נשירה הוכחש מזמן. ולמרות זאת יש בעיה אמיתית במחננו, אך ראוי ונכון לא להיות פופוליסטים ולהאשים, כרגיל, את אנשי החינוך. זה הכי קל