מקרה ליאת בן ארי: חשיבה מחדש על עבירות הבנייה - סרוגים

מקרה ליאת בן ארי: חשיבה מחדש על עבירות הבנייה

אני יודע שעבירות בבנייה, כמו אלה שנטען כי בן-ארי שווקי שותפה לביצועה נפוצות מאוד. הפתרון הוא לא להפחיד ולאיים בקנסות דרקוניים אלא להרחיב לאזרחים את גבולות הגזרה

משה גרין
מקרה ליאת בן ארי: חשיבה מחדש על עבירות הבנייה
  ליאת בן ארי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

כידוע לכולם, בפברואר השנה ביקר פקח בנייה עירוני בווילה שרכשו בראש העין עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ופרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) וראש צוות התביעה במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו, ובעלה.

הפקח גילה, שבניית הווילה הסתיימה לאחרונה ובמקום בוצע פיצול, כך שנוצרה דירת מגורים בתוך הנכס. הפקח נתן דו"ח.

לפי הדו"ח, הפיצול בוצע ללא אישור או דיווח לרשויות ותוך פתיחת דלת בניגוד לתוכנית מאושרת, ולכן לכאורה מדובר בעבירת בנייה. אגב, החוק מתיר לקיים פיצול בנכסים מסוג זה, רק היה צריך להגיש בקשה מראש, שלא הוגשה. כעת, הבקשה הוגשה וסביר להניח שתאושר. במקביל מתקיים מסלול אכיפתי שתוצאותיו עדיין לא ידועות.

עוד באותו נושא

הפרקליטות מודה: המשטרה פעלה למען ליאת בן ארי


56

עכשיו, שוו בנפשכם מה היה קורה לכם, אם היו מוצאים אצלכם עבירות בניה? אפילו כאלו שלא הייתם מודעים אליהן? מה היה קורה לכם? קודם כל, הייתם מקבלים את הדו"ח. שנית, רמ"י היתה דורשת מכם לשלם על השימוש החורג בנכס שנים אחורה, 3, 5 ואפילו 7 שנים אחורה וגם קדימה, עניין פעוט שיכול להגיע גם למאות אלפי שקלים ולמוטט עסקים ומשפחות.

אני, כמובן, לא מדבר על כך שאולי אף היו הורסים לכם את מה שבניתם ללא אישור כדי שלא יישאר זכר. איפה היחס לאדם רגיל מן היישוב ואיפה היחס לליאת בן ארי. מדוע היא לא חויבה בשימוש בנכס עד קבלת ההיתר?

אדם רגיל מן היישוב לא היה זוכה לכך. אני יודע זאת, מניסיון. בנוסף, כשדבר המקרה התפרסם בחרה בן ארי להטיל את האחריות למקרה על בעלה. זאת, כשהיא טוענת שאין לה שום מעורבות בהשקעות ובעסקים שלו, וכי הוא אזרח פרטי מהשורה. באמת?

לא יכול להיות שהיא לא נהנית מהפירות שמייצרים נכסיהם הנדל"ניים שלה ושלה בעלה, וגם להתנער מאחריות לגבי אופן ניהולם. ידוע לכל אזרח רגיל שאם ביצע עבירות בנייה, שני בני הזוג סופגים זאת.

כמי שמכיר את תחומי הנדל"ן והמשפט אני יודע שעבירות בבנייה, כמו אלה שנטען כי בן-ארי שווקי שותפה לביצועה נפוצות מאוד. ביהמ"ש העליון הגדיר אותן בעבר כ"מכת מדינה". ביישובים רבים בארץ ניתן למצוא שלל מבנים שלא נבנו לפי תכנית הבנייה שאושרה במוסדות התכנון – דבר שמסווג כמעט אוטומטית כעבירת בנייה.

ועדיין, המצב כיום הוא שיש לרשויות קושי אמיתי לטפל בתופעה. מבקר המדינה פירסם בחודש שעבר כי 98% מוועדות התכנון בישראל שאמונות על התחום, לא השלימו סקר עבירות בנייה בתחומן, כנדרש בחוק.

עוד מצא כי 58% מהוועדות המקומיות לא הגישו דיווחים כנדרש בחוק ליחידה הארצית לאכיפה על פעולות האכיפה שלהן ב-2018. עוד נאמר כי 47% מהוועדות פועלות עם מספר מפקחים קטן מהתקן, וכי במקרים רבים חסר למפקחים הקיימים ציוד בסיסי לעבודתם.

לכן, הפתרון הוא לא להפחיד ולאיים בקנסות דרקוניים. לבוא ולהרוס מבנים לא חוקיים שנועדו לסייע לאזרח ולא להפוך למקור כספי אלא נהפוך הוא – להרחיב לאזרחים את גבולות הגזרה לשינויי בנייה אצלם, לתת יותר חופש פעולה ולהוריד ביורוקרטיה. כל עוד זה לא פוגע באחר, כל עוד אין שינוי משמעותי – תנו לאנשים לבנות ולהתפתח.

 

משה גרין, יו"ר צומת ויועץ רה"מ לענייני חקלאות והתיישבות  

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
לבני השטן:השופטים,הפרקליטים והיועצים מותר הכל
פרופ' שי לסמן | 19-08-2020 16:16
לשופטים מותר גם להחליף נשים. תשאלו את ברק
2
בושה
אדם | 19-08-2020 17:00
שהפושעת והמושחתת הזאת עדין בפרקליטות צריך כל יום להפגין ליד הבית שלה עד שתתפטר איך את לא מתבישת
, במקום...
נינה | 19-08-2020 22:47
, במקום זה עדיף לישר קו עם כל יתר האזרחים. שאף אחד לא יהיה פושע, גם לא היא
3
קישקוש, אצלינו נעשה פיצול, ואחרי הקניה סודר
יפעת | 19-08-2020 19:33
המוכר סידר את הפיצול בסך הכל ב-2000 שקל. גם אני חשבתי שזו בדיחה, אבל זה הסך הכל
4
לבטל את כל...
אהרן בן עמרם | 19-08-2020 19:55
לבטל את כל ההרשעות שניתנו, החזרת כל הקנסות שניגבו, או הרשעתה של הוד רוממותה הפרקליטה שאינה משוחחת עם בעלה, רק חותמת ליד חתימתו
5
חייבת להתפטר...
יוסי שמחון | 19-08-2020 21:26
חייבת להתפטר כולל מנדלביט
6
אני מסכימה מאה...
נינה | 19-08-2020 22:50
אני מסכימה מאה אחוז עם הכתבה, במקום להאשים ולקלל, כדאי שנדאג לכלל האזרחים ובמיוחד למושבניקים שהם הכי נדפקים עי רמי
7
חברים המדינה מתדרדרת...
גל גיל | 19-08-2020 22:51
חברים המדינה מתדרדרת בחסות הבגץ. הגברת עבריינית. מנדלבליט משחרר את העבריינים משוברים שתיקה שגנבו חומר בטחוני מסווג מינוי שופט חדש שמאלן רדיקאלי שעושים מה שבא להם ולאמא שלהם באין מפריע.. ואנחנו ישנים בעמידה
8
יש לקבוע שעבירות...
דן | 19-08-2020 23:43
יש לקבוע שעבירות כאלו אינן עבירות לכולם ומותר לפצל דירות ובא ציון גואל
9
ביביסט קטן ...
רק לביבי מותר הכל.... כל השאר מושחתים | 20-08-2020 3:01
ביביסט קטן
10
כתבה ברמה נמוכה...
ציקה | 20-08-2020 5:58
כתבה ברמה נמוכה שתומכת בעברייני בניה, נורמה שצריך לעקור מהשורש.
11
מי שתפרה את...
אלי | 20-08-2020 8:25
מי שתפרה את נתניהו.גרמה לנזק של 10 מילייארד שח. מעל החוק? האם לליאת מותר 15 מיליון דולר בעבירות בנייה. זה כסף גדול?
12
לא מספיק שהיא...
איתן | 20-08-2020 9:20
לא מספיק שהיא עברה עבירה ועוד תיזכה בחוק שיקרא על שמה חוק פיצול האישיות על שם בן ארי
13
זה נכון- פרט לבן ארי
יעקב | 20-08-2020 9:48
הרי טיעונים דומים מאוד ניתן לומר לגבי איסור על רהמ לקבל סיגרים או סיקור אוהד. האם זה מנע ממנה לעמוד בראש התביעה נגדו?! הבעיה העיקרית אינה עצם פיצול הדירה אלא אכיפה בררנית ויותר חמור- שכרון הכח של הפרקליטות
14
שכח לספר
דנדונה | 20-08-2020 11:13
הכותב שכח לספר שבמקרה הזה לא היתה הרחבה סתם , אלא הכנסת דייר נוסף לנכס ורווח כספי מהשכרה לשני דיירי משנה. מה שמותר עילית אסור על פי חוק לתושב.
15
מבלי לכנס לתוך...
צודק התקוה | 20-08-2020 12:37
מבלי לכנס לתוך כל הפרטים המקרה מראה שמערכת המשפט מושחתת כי אם לא היו עולים על הפרשה היא היתה נהנת מכל העסק ואדם מהישוב היה משלם קנס או יותר גרוע היה חייב להרוס את המבנה
16
לפני שכותבים כל...
יולה | 20-08-2020 13:46
לפני שכותבים כל החכמולוגים שיבדקו את תנאי המכרז של רמי.
17
לא מבינה למה...
אלונה | 20-08-2020 13:58
לא מבינה למה אי אפשר לחלק בית קרקע ל2 יחידות זה עוזר לצעירים
18
בהמון בתים בארץ יש 'עבירות בניה''. נטפלים!
הצדקנים מתממים | 20-08-2020 15:05
........
19
אפשר להמשיך ולעשות סדרת כתבות בנושא
אל תפסיקו | 21-08-2020 1:12
מקרה אסתר חיות: חשיבה מחדש על ניגודי עניינים, מקרה מנדלבליט: חשיבה מחדש על פרשת הרפז, מקרה הפרקליטות: חשיבה מחדש על סיקור אוהד. בואו ניקח כל עבירה שעשו בכירי מערכת המשפט ונחשוב מחדש: למה זו עבירה בעצם? למה שחיות לא תשפוט חברות שבעלה מייצג? למה שמנדלבליט לא יבקש מניצן לסגור את התיק נגדו מסיבה אחרת? למה שהפרקליטות לא תקבל תמיד סיקור אוהד בגלובס?
20
מושחתים כל...
יוסי | 21-08-2020 6:14
מושחתים כל פעם שולחים מישהו שיגיד זה כלום תבתרו מושחתים עברינית זה עברינית בלי פלפולים הכל מותר מי דלח אןתו לסנג'ר על בין ארי מענין
21
"תנו לאנשים לבנות ולהתפתח"
$%^&* | 21-08-2020 8:11
בכיף! אבל קודם כל שיכניסו את ליאת מנדלבליט ושי ניצן לכלא, סבבה? תודה.
22
שלום אין שום...
אליריס | 21-08-2020 9:03
שלום אין שום הצדקה להגן עליה וזה לא בגלל התביעה נגד ביבי זה פשוט צריך לשפוט כמו כל אזרח והיא לא מורמת מים אתם חוט למטרה אתם שותפים לפשע היא עברה עבירה עליה לשם מחיר בדיוק כמו שאני שילמתי
23
שלום היא לא...
אליריס | 21-08-2020 9:07
שלום היא לא שפטה אנשים כשם שהיא מציגה שזה רק בעלה וזה לא היא אני יראה לך משפטים שאינו גם וגם למרות שהאשה באמת לא ידעה לא כמו שהיא ידעה וחתומה על ההערות זה שקר גס מה שמותר לעיליתה אסור לאזרח אנחנו סוג ג.
24
עברה היא ...
יוסי | 21-08-2020 15:37
עברה היא עברה לא מלבינים עברה בגלל עברינית לא מתבישים מדברים על מושחתים תתבישו