מפלגות המגזר: מארבע יוצא אחת - סרוגים

מפלגות המגזר: מארבע יוצא אחת

במאמץ לשקם את המפלגות, ובכלל את הפוליטיקה של הציונות הדתית, הציבור צריך ליצור לחץ על המפלגות להפסיק לריב, כשבמקרה של בחירות הן יהיו כבר בדרך הנכונה

מפלגות המגזר: מארבע יוצא אחת
  מרכז הבית היהודי (סרוגים)

עוצמה יהודית, האיחוד הלאומי, הבית היהודי ואולי גם נועם, אלו ארבעת המפלגות שרוצות לבטא בכנסת ישראל את ערכי הציונות הדתית. אם נשים לב כל מפלגה לקחה על עצמה להבליט נושא אחד שמתאים לה.

עוצמה יהודית מבליטה את הנושא מדיני, נעם מבליטה את נושא דת ומדינה והבית היהודי יחד עם האיחוד הלאומי, שתי המפלגות הגדולות במגזר, שאם נסתכל פנימה נראה שהם בעצם את, לעומת האחרות מבליטות את התפקיד החברתי של המגזר. בין היתר: חינוך, רווחה, גרעינים תורניים, תנועות נוער, שירות לאומי, ישיבות ההסדר וכו' – ממש ערכי הציונות הדתית של תורה עם וארץ.

לכאורה אנחנו רואים שבאמת יש שוני בין המפלגות. אבל לא מהמשמעותיות בהן. בעקבות כך אני אומר חד משמעי: המצב לא יכול להימשך, פשוט לא יכול, הציונות הדתית חייבת לחשב מסלול מחדש.

כפי שאתם בוודאי יודעים המציאות השתנתה והצדדים נפרדו כל אחד מסיבותיו שלו, והאמת זה גם לא משנה, כי לנו, לציבור, זה לא צריך לשנות: העניין תקוע ואין התקדמות בנושא ובינתיים הציבור משלם על זה את המחיר.  גם היום, כשכל אחת מהמפלגות נמצאת במקום אחר בכנסת, אני חוזר על כך שבשלב ראשון הבית היהודי והאיחוד הלאומי חייבות להתמזג.

על הפרק עומדת הצעה לצאת לפריימריז, במאמץ לשקם את המפלגות ובכלל את הפוליטיקה של הציונות הדתית. לכן התפקיד שלנו, הציבור, הוא ליצור לחץ על המפלגות להפסיק לריב ולהתחיל להתקדם בעניין כדי לעזור למפלגות שלנו להיות בדרך הנכונה.

תראו, כשרוצים לפני בחירות לבצע איחודים וחיבורים טכניים, תמיד חייבים לעבור את חמשת השלבים הבאים (שמבזבזים המון זמן):

1. מדברים, מדברים, מדברים – אומרים שצריך חיבור אבל בפועל עוד לא קורה כלום

2. מתחילים להיפגש, לסכם סיכומים, ובכללי מתחילים לעבוד

3. השלב הכי דרמטי שישי – פיצוץ במגעים – שני הצדדים מודיעים  שהם "נערכים לריצה עצמאית" או "רצים לבד" וכו'

4. שלב הפיוס – המגשרים עובדים קשה וחוזרים לאט , לאט להיפגש ולדבר

5. השלב שאליו כולם מחכים – חתימת ההסכם – יש חיבור

הבעיה בחמשת השלבים היא שהם לוקחים המון זמן ומוצאים גם מאיתנו הציבור, וגם מהפוליטיקאים יזע ודמעות, ואני בטוח שכולנו היינו רוצים לוותר על זה, אז תגידו – לא כדאי לוותר על חמשת השלבים האלה לקראת הפעם הבאה אם וכאשר?

כל אלה שכבר איבדו אמון ביכולת לוותר על 5 השלבים אני אומר להם – זה יכול לקרות , זה אפשרי אבל זה ייקרה רק אם יהיה מיזוג ופריימריז, רק אם שני המהלכים ייצאו לפועל נוכל לוותר על חמשת השלבים.

ועכשיו למפלגות הקטנות של המגזר – עוצמה יהודית ונעם. גם להם יש תפקיד בכל המהלך הזה והוא לפי דעתי הכי קשה, כי הוא בעיקר לפרק את מה ששלהם ולבוא אלינו. כרגע נשמע שהכיוון חיובי אולם דברים צריכים להתבהר.

בעוד עוצמה יהודית כבר אמרה שהיא מוכנה לפריימריז ושהיא מוכנה לפרק את עוצמה ולהצטרף למפלגה המאוחדת שבעז"ה תקום. (ראיון בעולם קטן – בן גביר ויצחק וסרלאוף , שבוע לפני הבחירות, נעם בוחנת בחיוב אפשרות השתתפות בפריימריז של הציונות הדתית אך לא אמרה רשמית. אזכיר שבתאריך ט' אדר תש"פ פורסמה ידיעה שנעם פנתה לרב רפי ובצלאל סמוטריץ' בבקשה להקים גוף פוליטי משותף לשלושת המפלגות.

אז הכל מוכן, ואפילו הציבור רוצה אז מה קורה? למה מתעכבים בקידום הנושא? האמת שאני לא יודע מה התשובה, תפקידי לעורר שהגיע הזמן שנתחיל להפעיל לחץ על המנהיגים שלנו כדי שיעשו מה שטוב לציבור ולמפלגה ולא להם פוליטית, כי בניגוד להרבה מפלגות, המפלגה שלנו בנויה על ציבור אחד, ציבור שיש לו מפלגה אחת בשביל שתדאג דבר ראשון לו. כן, הם צריכים לדאוג יותר לילדים במגזר יותר למבוגרים ויותר לזקנים שנמצאים במגזר מאשר לאלה שלא כי הם מייצגים אותם ולא את אזרחי ישראל באשר הם!

כמובן, כשהם משמשים בתפקידים כמו שרים / חברי קבינט, הנציגים צריכים לדאוג לכולם, אבל אסור להם לשכוח שהם באו לדאוג ולשמש פה לציבור ששלח אותם, ובשלב מסויים הופכים להיות יפי נפש ופתאום מתאמים מסרים עם כולם. הגיע הזמן שנתחיל להגיד את דעתנו, דעת הציבור, בלי לפחד – צריכה להיות מפלגה ציונית דתית אחת.

איתם יהודה זלצמן, הוא רכז חיפה והקריות בנוער הבית היהודי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
מוכשר ...
איתן | 08-10-2020 23:09
מוכשר
2
כל הכבוד! הלוואי...
צפוני | 08-10-2020 23:11
כל הכבוד! הלוואי ויקשיבו לך מלמעלה ויניחו את השיקולים האחרים
3
תם עידן מפלגה מגזרית
דורון | 08-10-2020 23:26
ימינה בבחירות הבאות תהיה מפלגה רחבה הכוללת סיעה דתית של שישה שבעה דתיים מתוך כעשרים. הבית היהודי סיימה את תפקידה. זו ההצלחה של רפי פרץ מן הסתם כל אחד אחר היה מגיע לאותה תוצאה
אני מקווה שתהיה...
איתם יהודה זלצמן | 09-10-2020 7:22
אני מקווה שתהיה מפלגה ציונית דתית עצמאית ובנט יהיה מפלגת ימין אמיתית ולא רק כשנוח כמו הליכוד
4
טור זה נכתב...
זבובון | 09-10-2020 9:24
טור זה נכתב יממה לאחר פרסום הסקר שבו ימינה קיבלה 23 מנדטים. ראשיהם של תומכי בנט עדיין סחרחרים משכרון החושים. הח״כים של ימינה תופרים חליפות. אולי אפילו הם אינם יודעים מי ניצב במקום ה-23 ברשימה. על שאלה אחת הם מסרבים לענות: עם מי ירכיבו ממשלה? הערטילאיות הזאת שומרת על העמימות הנדרשת לגריפת קולות. הם גם נוקטים בשיטת הקוקפיט של כחול לבן. בצלאל סמוטריץ׳ מדבר על יהדות ועל ציונות דתית. מתן כהנא קורץ אל השמאל המתון. איילת שקד מזכירה כל יום איך מינתה שופטים שמרנים. ובנט? בנט מנצח את המגפה. סותר את עצמו ללא הרף. אבל הוא כתב ספר. הוא היה נגד איכון סלולרי ואחר כך בעד. היה בעד סגר בפסח כאשר היה שר הבטחון, אחר כך התראיין אצל אופירה וברקו ואמר שאין לממשלה אומץ להטיל סגר הכרחי בחגי תשרי. משהחליטה הממשלה להטיל סגר בחגי תשרי, איילת שקד אמרה שזאת תעודת עניות לממשלה. משהוטל הסגר בפועל הם התהפכו שוב ותמכו בו. נדמה כי נפתלי בנט קם כל בוקר ובודק את הלך הרוח בציבור ואז מצייץ בדיעבד. הוא מתפאר בכך שלחץ לפתוח את השוק לאחר הסגר הראשון למרות שלא מן הנמנע שזאת היתה טעות. באיזשהו שלב הוא פצח ב״מסע פרנסה״ בו כל מיני בעלי עסקים מספרים, איזו הפתעה, שקשה להם. כשהוטל סגר על העסקים, הוא פצח במין מסע הספדים בו סיפר על ״חללי הקורונה״, טרמינולוגיה שביקשה לקשור את הנפטרים מהקורונה למחדל מלחמת יום הכיפורים. קשה להזכר בהישגים פוליטיים משמעותיים של נפתלי בנט שדילג בין מפלגות, ריסק את כוחה הפוליטי של הציונות הדתית כשעזב במפתיע עם איילת שקד את ״הבית היהודי״ ולא עבר את אחוז החסימה. למה עזב את ״הבית היהודי״? יש אומרים שקיבל מידע פנימי על כך שנתניהו יעמוד למשפט ובנט כמו בנט התקשה להתאפק. יאמר לזכותו שהוא חדור מטרה להיות ראש ממשלה, אבל הלהט המגלומני ולעיתים ילדותי שלו, מונע ממנו לראות את המחירים שהוא משלם בדרך. לכן בעבר זכה לסקרים מחמיאים והתנפץ בקלפי. בנט ושקד נתנו לכולנו להאמין שנתניהו השליך אותם לאופוזיציה אבל אם בוחנים את ההתנהלות שלהם נראה שהערימו עליו קשיים במו״מ הקואליציוני ודרשו דרישות שלא הלמו את כוחם כדי להיות באופוזיציה. קשה לזכור אופוזיציה כל כך משמיצה שלא מצליחה להתעלות על גחמות גם בימי הקורונה הקשים. ״אנחנו עם הולך ומת״ זעק בנט מעל בימת הכנסת בדרמטיות של תלמיד בבית ספר למשחק בסמסטר הראשון. לא לפני שצווח בחוסר קור רוח מדאיג ״אתם השתגעתם? מה עוד אני צריך לעשות?״ אז זהו, שהוא לא צריך לעשות כי אין לו שום תפקיד רשמי במלחמה נגד הקורונה. וגם ההצעות שהציע כשר בטחון כמו המלוניות, כבר לא יעילות אפילו לדבריו. אבל הוא עושה. הוא עושה קמפיין בחירות במסווה של דאגה. אפילו הקים את קבינט הקורונה האזרחי מבלי לחשוב שהוא עלול לסכן אנשים במקרה שההוראות סותרות את הוראות הממשלה. השבוע פרסם סרטון שצולם ״במקרה״. נפתלי על ספסל בפארק (קילומטר מהבית?) עם עניבה מתנופפת שלא נשכח את האקזיט בהיי טק, אוכל ארוחת פועלים. פסטרמה עליה הוא מורח בעממיות טחינה ממכסה הקופסא. פונה אל כל השכבות הסוציואקונומיות. או אז מופיע מתן כהנא ומתיישב בקצה הספסל. בנט שצריך לחזר אחרי הציונות הדתית מזהיר אותו שהוא חלבי ומבקש להפריד. בעוד הכיפות הסרוגות מריירות על הרגע היהודי (להזכירכם, בנט אחראי על מיזם המופת של הרחבה הרפורמית בכותל) מתן באבירות של טייס מציע לו כפית ובנט שהוא לא פראייר כמובן מגחך ואומר ״כפיות זה לחלשים״. לא ברור את מי ישכנע הסלוגן התמוה הזה אבל במערכת הבחירות האינסופית שהוא מנהל מתחילת הקורונה קרו דברים מוזרים יותר.
5
כל זה יכול היה לקרות אלמלא בנט ושקד
תגובה לכתבה | 09-10-2020 9:28
אלמלא בנט ושקד שמנצלים את הציונות הדתית ואז זורקים אותה יכולים היו לקום הכוחות הבריאים של הציונות הדתית ולצייג אותה בכבוד. אבל כל עוד הציונות הדתית נכנעת לצמד המגלומנים האלו שאפשר לומר עליהם הכל אבל דתיים לאומיים הם לא. שניהם לא. (בן אדם שמתפוצץ מצחוק על הלכות כשרות הוא לא דתי לאומי. סורי). ***אז מה אפשר עוד לומר אם את הציונות הדתית של היום מייצגים שני אנשים שאינם באמת חלק ממנה????*** והם כידוע גם מתים להתנתק ממנה - ומשתמשים בה רק למטרות ניצול. ומה סמוטריץ עושה שם, באמת לא מובן בכלל.
6
לשם איחוד התורה והארץ
תגובה ל.. | 09-10-2020 9:42
לבית היהודי ולאיחוד הלאומי יש מחלוקת על תוקף ההסכם מה שמקשה על קיום פגישה בניהם - האיחוד הלאומי אומר שההסכם תקף ולכן אין צורך להיפגש אלא רק לאשר את ההסכם , והעניין גמור, אבל הבית היהודי אומר, שמכיוון שההסכם נחתם בשנייה האחרונה כי הוא לא הסכים לעזוב את בן גביר וניסה לשכנע את בנט לרוץ ביחד עד הדקה האחרונה, אבל כשהבין שבנט לא מוכן ובעצם לא משאיר לו ברירה, לא נשאר מספיק זמן לבית היהודי לראות את ההסכם במלואו ועל כל סך חלקיו והוא לא ידעו על הסכם המיזוג שהוכנס ללא ידיעתם והרי זאת חתימה במרמה ולכן הסכם המיזוג מבוטל, הבית היהודי אומר שיהודה ולד ( מנכל האיחוד הלאומי) בעצמו אמר לניר אורבך ( מנכל הבית היהודי ) שהם מבינים שזה נעשה ללא ידיעתם ולכן הסכם המיזוג אינו תקף, נסייג ונגיד שהבית היהודי בעד מיזוג ועם 95% מאותו הסכם הם מסכימים, אבל ההסכם אינו תקף כרגע, לגבי הפרישה מימינה - הרב רפי דיבר עם נפתלי בנט והוא אמר לו שישנה אפשרות שהם יתפצלו כי הציונות הדתית צריכה עזרה ועזרה כמו שהציונות הדתית צריכה אפשר להשיג רק מהקואליציה ועובדה שהרב רפי שלא רק שמנע קיצוץ אל גם השיג 225 מיליון שקלים לציונות הדתית שזה יותר מהמינימום שהיו צריכים כלומר תוספות
7
יפה כתבת...אבל
אריאל | 09-10-2020 9:43
יפה כתבת...באמת צריך שתהייה מפלגה אחת אבל צריך להבין שיש חילוק בין המפלגות. אני אסביר: במשחק הפוליטי יש דבר שנקרא(לאחר הבחירות) הסכמיים קואליציוניים ובהם המפלגה דורשת את דרישותיה בכדי להיכנס לממשלה. וכחלק במשחק הזה יש דרישות ומנגד מנסים להוריד אותך מכמות הדרישות אבל לפני שמתחילים המפלגה מסמנת את הקו האדום שלה(שבנושאים האלה לא מתפשרת) וזה הדברים שנותנים את הפער בין נעם לבית היהודי של היום(הבית היהודי של פעם המפדל שהכי קרוב לנעם של היום(שיעורי בית תסתכלו . פשוט מצא את ההבדלים)) ודרך אגב זה מה שגרם לנעם לקום (לא לכתחילה בכלל) [נעם כמה לאחר שאנשיה היו שותפים מרכזיים בהסכמים הקואליציוניים בבחירות הראשונות(שהיו עם עוצמה יהודית) ולאחר שראו שהבית מוותר על ערכים בסיסים של דת ומדינה בשביל ג'וב] ואני אומר דברי אלו כדי להבין שזה לא כזה פשוט. בכל אופן 3 נקודות על החיבור המדובר: 1.למה פריימריז ?שכל אחד שרוצה ויש לו דעה אישית יכול להיות בראש מפלגה דתית? צריך שיהיה אדם חזק וירא שמיים ששומע לדעת תורה ופה חלק מהמחלוקת ניראה לך שנעם יסכימו לשבת ברשימה שיש בה נשים וחילונים?(ראה הרב צבי יהודה ורב אברום והרב מרדכי אליהו והרב סולובייצ'יק .. שהתנגדו נחרצות למהלכים כאלה[בנושא החילונים]) ונשאל את השאלה הפוך, האם הבית היהודי יסכים לוותר על דברים אלו? ויש עוד נקודות. 2. למה לא שכולם יבאו לנעם ועוצמה? הרי אם ככ חשוב איחוד אז יאללה הגיע הזמן קצת להוריד את הראש בשביל המטרה הנשגבה של האיחוד אבל מצטער לבשר שזה לא יקרה. (והטענה שהמפלגה הכי גדולה כבר לא תופס כי לכולם זה כבר ברור שבית היהודי התרסק גם מבפנים וגם מחוץ, ראו ערך הבחירות האחרונות) אז יאללה אם רוצים חיבורים (ואני בעד) בוא . 3. והפרט הכי חשוב המפלגה צריכה להיות מפלגה קודם כל דתית שהולכת עפ תורת משה רבינו (ולא מעניין אותה מה יחשבו עלינו ,אנחנו עושים מה שטוב לעם ישראל עפ התורה ונלחמים על זהותנו) ובשביל זה צריך מרכז רבני שיוביל הרב טאו הרב צוקרמן הרב דרוקמן הרב אריאל הרב דב ליאור הרב יעקב שפירא ועוד.(רק שיש בעיה עם מחלוקת מה טוב לעם ישראל? ומה המלחמה העיקרית שלנו) (וברור שיש הרבה משותף לדוגמא :כמעט נעם ועוצמה התאחדו למרות מחלוקות על הר הבית וכו') אז קודם כל זה לא ככ פשוט לעשות מפלגה אחד. אבל אני מציע(לא הכי טוב אבל תחשבו על זה ,ואשמח לשמוע רעיונות יותר טובים) א. מפלגה שחבירה מוסכמים עי הרבנים ומצע שחובר על ידם. ב. או מפלגה שמחוברת ממצע אחיד ושכל מפלגה שולחת נציגים למפלגה הגדולה. וקדימה לקרב!! ובכל אופן אכן בעיה לא פשוטה וצריך להתייחס אליה בכובד ראש ובזהירות רבה כלפי הרבנים שמובילים את המפלגות האלו, ולהבין שזה לא הוקם לכיף שלהם אלא יש פה נקודות עמוקות שצריך ללמוד אותם. ושיהיה לנו חג שמח ושנה טובה.
אכן צודק
אח | 11-10-2020 1:49
אכן וצודק. חזק ואמץ
8
אני חושב שעוצמה...
נטע | 09-10-2020 11:46
אני חושב שעוצמה יהודית בעצם כוללת הכל נכון, היא מבליטה בעיקר אל הנושא המדיני אבל לא פחות היא מדברת גם על נושאי דת דברים שלצערי מאד מאד נחלשו בציבור הדתי-לאומי ובפרט מאז שבנט נהיה היו״ר של המפלגה עוצמה יהודית במאבקה המדיני תורמת לא מעט גם לנושא החברתי (למשל העסקת יהודים במקום ערבים) מנסיון העבר ברור שלא בנט ושקד וגם לא סמוטריץ׳ שרוצים להיתפס בעיני הציבור כימין מתון לא יסכימו לשבת עם נציג מעוצמה יהודית ובטח לא יסכימו שיהיה לו תיק בממשלה אז הברירה היחידה היא פשוט להצביע לעוצמה יהודית ואיחוד הכוחות יגיע ממילא.
9
לא יהיה פריימריז.בנט...
רוני | 09-10-2020 14:18
לא יהיה פריימריז.בנט לא רוצה.בנט קובע הכל בציונות הדתית
10
עוצמה
נעמי | 09-10-2020 14:39
עוצמה גדולה מהבית היהודי ומהאיחוד הלאומי
19K קולות... ראינו...
אריאל | 12-10-2020 16:12
הבית היהודי והאיחוד הלאומי שוות 120K לפחות.
11
נכון מאוד, צריך להראות את זה לפוליטיקאים!
איקס | 09-10-2020 15:16
למה שהם לא יתאחדו כבר??? הפילוג הורס אותנו. אנחנו מאבדים הרבה קולות של המפלגות הקטנות והרבה קולות שבורחים לליכוד ומקומות אחרים בגלל שהם לא מרוצים מכל המפלגות הקטנות האלה. צריך להראות לפוליטיקאים את זה, אולי יזוז אצלם משהו... תמיד טוב לקוות
זאת הנקודה שפספסתם
X | 11-10-2020 1:47
פה אתה מפספס את הנקודה . זה לא כמות הקולות זה העיקר אלא מה אנחנו רוצים לעשות לטובת עם ישראל וקידומו. ומתוך כך צריך קולות
12
......................................... ...
אפשר גם לוותר על השלב של הריצה לכנסת | 09-10-2020 16:14
.........................................
13
בעזרת ה'
ישי | 11-10-2020 1:07
צריך להתפלל ולפעול שזה יקרה