פרשת ראה: כולנו מכירים את השאלה הדתית המפורסמת "באיזה הכשר זה?" בד"ץ כזה, רבנות כזאת, חלק, לא חלק. פרשתנו מתחילה את החלק המצוותי של ספר דברים, ובין השאר מתייחסת לחלק מדיני כשרות, איזו חיה מותר לאכול ואיזו אסור.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
בכשרות המזון יש הבדל מהותי בין כל הבדצי"ם למיניהם לבין הרבנות. הבדצי"ם לסוגיהם אלו הכשרים סקטוריאליים. אם נתעלם מהפוליטיקה, ונבדוק את האמת שבדברים, נראה שכל בד"ץ מביא למשגיחי הכשרות רשימת דרישות כשרות, ואותו מפעל מזון, בית מלון, או בית קפה צריך לעמוד בסעיפים השונים. מי שעמד בדרישות – מקבל כשרות, ומי שלא – לא. ומה יש ברשימה? – כל בד"ץ צריך לתת מענה לקבוצה מסוימת, לדרישות ציבוריות מסוימות ברמה ההלכתית, ולפי זה הוא בונה את רשימת הדרישות שלו. זה הכשר סקטוריאלי.
ברבנות הראשית החשיבה היא אחרת. הרבנות אומרת "אני רוצה שעם ישראל יאכל כשר, שכל יהודי הנכנס במדינת ישראל לבית מלון, למסעדה, הולך לסופר ולוקח מוצר מהמדף, שהכל יהיה כשר", לא מעניין להחמיר בסעיף זה או אחר, זה יהיה ברבנות מהדרין, שם תהינה דרישות כשרות גבוהות, אבל בכשרות רבנות רגילה המטרה היא שעם ישראל יאכל כשר. ולכן צריך להקל הרבה מאוד, כדי שכמה שיותר מזון ייכנס למטריית הכשרות.
בגלל שהרבנות הראשית חושבת על כל עם ישראל, ולא חושבת על הסקטור, לכן היא יותר כשרה מכולם.
בפרשת השבוע כתוב "בנים אתם לה' אלוקיכם… כי עם קדוש אתה לה' אלוקיך, ובך בחר ה' להיות לו לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה. לא תאכל כל תועבה. זאת הבהמה אשר תאכלו…" בפסוקים הבאים התורה מציינת אלו בעלי חיים מותר לאכול ואלו אסורים, ומסיימת במילים: "לא תאכלו כל נבלה… כי עם קדוש אתה לה' אלוקיך, לא תבשל גדי בחלב אמו". התורה מדגישה "עם קדוש אתה" בהתחלה, "עם קדוש אתה" בסוף, כל דיני כשרות ניתנו כי עם ישראל צריך להיות קדוש, העם, ולא הסקטור.ולכן הרבנות הראשית שדואגת שעם ישראל יהיה קדוש, היא יותר כשרה, גם אם בסעיפי כשרות מסוימים היא מקלה מאוד.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
1 דיונים
יהודה
מה לך ולכשרות?
09:32 16.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה יוסף
הכשרות של הרבנות הכי לא אמינה
09:30 16.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ִש,ב,א
לפני קום המדינה פרסם ארגון משגיחים שעבדו עם בד"ץ וסיפרו על ההשגחה הרופפת ועל "ויתורים שניתנו למושגחים הן משום שחששו למקום עבודתם ויותר גרוע משום שזכו "להטבות" דמי לא יחרץ משגיח...
לפני קום המדינה פרסם ארגון משגיחים שעבדו עם בד"ץ וסיפרו על ההשגחה הרופפת ועל "ויתורים שניתנו למושגחים הן משום שחששו למקום עבודתם ויותר גרוע משום שזכו "להטבות" דמי לא יחרץ משגיח רבנות עובד קבוע על פי הסכם קיבוצי ויש מספיק אפשריות לניוד למקומות עבודה אחרים ויותר חשוב מכל החששות דלעיל יש "מוראה של מלכות" דהיינו משגיח מהרבנות שיקבל "הטבה" =שוחד ועלול לעמוד לדין פלילי מה שאין כן בעובד בד"ץ פרטי שלא חל עליו החוק של עוב ציבור,עובד תאגיד
המשך 17:17 14.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנה כהן
זו היתה כוונת הרב קוק זצ"ל לצערי הרב מאוד אין קשר בין כשרות לרבנות גוף כוחני, מושחת ועד שמגיע צדיק לעשות סדר 7 מדורי גהינום הדרה התעמרות והתעלמות ראה הרב...
זו היתה כוונת הרב קוק זצ"ל לצערי הרב מאוד אין קשר בין כשרות לרבנות גוף כוחני, מושחת ועד שמגיע צדיק לעשות סדר 7 מדורי גהינום הדרה התעמרות והתעלמות ראה הרב אריה שטרן.... תאוריתית ורק תאוריתית צודק אבל למעשה המציאות ברבנות עגומה צר לי שהשתרבבה פוליטיקה נמוכה לפרשת השבוע
המשך 16:13 14.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משיב
הכל הבלים ודמיונות.יש דברים שהרבנות יותר טובה כדוגמא בשר בקר שהוא בספק מוכרים לגוי ובדצים שיש להם מכסות מקלים כשאפשר אבל במסעדות שאין השגחה צמודה יש לפעמים בעיות רציניות....ברבנות.....
16:03 14.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
אנחנו מבקשים דברי תורה ושומעים דמיונות
10:58 14.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ג
במקום להביא וורט הלכתי. אז אתם אומרים שבגלל שאנחנו רוצים להתאים את עצמנו לכולם. מתירים בדיעבד לכתחילה?? זה הרי פרקטיקה רפומרית.
11:22 14.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
משגיחים? אני פעם התקשרתי למשגיח כשרות במסעדה בהכשרת רבנות, ושאלתי על מה אפשר לסמוך בכשרות כאן. המשגיח אמר לי: "על שום דבר". שאלתי: "אפילו לא על הלחם? ירקות?" והוא ענה...
משגיחים? אני פעם התקשרתי למשגיח כשרות במסעדה בהכשרת רבנות, ושאלתי על מה אפשר לסמוך בכשרות כאן. המשגיח אמר לי: "על שום דבר". שאלתי: "אפילו לא על הלחם? ירקות?" והוא ענה "לא". אידאלים זה יפה. אבל צריך שיעבדו גם בפרקטיקה.
המשך 10:51 14.08.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר