העליון בביקורת על המחוזי: רביזיה קיצונית על גב נאשם - סרוגים

העליון בביקורת על המחוזי: רביזיה קיצונית על גב נאשם

בית המשפט העליון מותח ביקורת חריפה על המחוזי שהחמיר עם יצחק אספה שהפקיר את ארי נשר ז"ל "לא היה מקום להפוך את עניינו של אספה ל"תיק דגל" ולחולל רביזיה קיצונית בענישה על גבו של נאשם אחד"

העליון בביקורת על המחוזי: רביזיה קיצונית על גב נאשם
  יצחק אספה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש90)

בית המשפט העליון בהרכב של השופטת ע' ברון, השופט ע' גרוסקופף והשופט א' שטיין, קיבל היום את הערעור של פרקליטי יצחק אספה, שדרס את ארי נשר ז"ל וקיצר את עונשו בשליש מ-4.5 שנות מאסר לשלוש.

שלושת השופטים מתחו ביקורת על בית המשפט המחוזי וקבעו כי עונש המאסר שנגזר על אספה חורג באופן קיצוני מעונשים שנגזרו במקרים דומים, כשהם טוענים כי בית המשפט הפך את מקרהו של אספה למקרה דגל, שלא לצורך.

עוד באותו נושא

4.5 שנות מאסר ליצחק אספה שדרס את ארי נשר

בניגוד לתאונות 'פגע וברח' שגם בהם לא תמיד מחמירים השופטים, המקרה של אספה שונה. בפסק הדין כתבה השופטת ברון: "חברו של ארי נשר ז"ל הרכיב אותו על אופניים חשמליים והשניים נסעו בשדרות רוקח בתל אביב. לפתע סטו האופניים שמאלה לתוך נתיב הנסיעה המקביל, ורכב חולף שנסע בנתיב פגע בהם בעוצמה. אספה הוא שנהג ברכב הפוגע, ואולם הוא לא הועמד לדין בגין גרימת התאונה מאחר שאירעה שלא באשמתו ולא היה באפשרותו למנוע אותה.

אלא שאספה עזב את מקום התאונה בלא לעמוד על תוצאותיה ובלא להושיט עזרה לארי נשר ז"ל ולחברו ששכבו פצועים על הארץ, ובשל כך הוא הורשע בעבירה של הפקרה. כן הורשע אספה בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, בשל גרסה שקרית שמסר לשוטרים שחיפשו אחר הנהג הפוגע. הוא נעצר כארבע שעות לאחר התאונה."

לא היה מקום להפוך את עניינו של אספה ל"תיק דגל"

השופטת ברון מתחה ביקורת קשה על המחוזי שהחמיר יותר מדי בעונשו של אספה. "בית המשפט העליון עמד על חומרת העבירות שבהן הורשע אספה, ובפרט על הכשל המוסרי הטמון בעבירת ההפקרה ועל הזלזול בקדושת חייהם של הנפגעים וברגשות קרוביהם. עוד נקבע כי צדק בית המשפט המחוזי בכך שביקש למצות את הדין עם אספה, וכי נכון היה להטיל עליו עונש מאסר שיש בו משום החמרה של רף הענישה בעבירות ההפקרה.

ואולם כלל יסוד הוא שהחמרת ענישה צריכה להיעשות במתינות ובהדרגתיות, ולא היה מקום להפוך את עניינו של אספה ל"תיק דגל" ולחולל רביזיה קיצונית בענישה על גבו של נאשם אחד. בית המשפט העליון סקר באריכות שורה של פסקי דין מן העת האחרונה, המלמדים כי עונש המאסר בפועל שנגזר על אספה חורג באופן מובהק לחומרה מרף הענישה המקובל; ועולה כדי רמת הענישה הנוהגת במקרים שבהם נהגים הורשעו לא רק בהפקרה אלא גם בגרימת תאונת הדרכים ובאחריות למות הנפגעים. עונש מעין זה פוגע בעקרון השוויון בפני החוק, ויוצר עיוות במדרג הענישה ביחס לעבירות חמורות יותר."

ממשפחת נשר נמסר בתגובה: "המשפחה לא מסכימה עם החלטת העליון, אך מכירה בצורך לכבד החלטות בית משפט, גם אם הן נתפסות כשגויות. בימים אלה בהם יש ניסיונות לעשות דה-לגיטימציה למערכת המשפט, טובת הכלל מכתיבה לנו לחיות בכאב עם החלטה זו"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שופטי בגצ פוחדים...
אזרח מודאג | 12-08-2020 15:42
שופטי בגצ פוחדים מהאתיופים, פוחדים מאירגוני השמאל הקיצוני ואף משרתים אותם ! שופטי בגצ תפרו תיקים נגד ראש ממשלת ישראל, מר נתניהו ! שופטי בגצ מנעו גירוש המיסתננים, ואף עוזרים למחבלים . שופטי בגצ הם נגד יהודים שחזרו להתיישב בשטחי אבות . אין צדק במישפט בישראל !
2
הגע הזמן לבקש...
חסיד | 12-08-2020 16:42
הגע הזמן לבקש מהשם שיביא לנו מלך מיד,שום תשים עליך מלך,כשיש מלך לישראל אין שמאל אין שינאה,אין קינאה, יש אהבה, יש אחוה, יש אחדות,יש מדינה יהודית, ויש למה לחכות