אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

כמה אני חבה לך הרב שטיינזלץ, שהאמנת בי

הימים, ימי השבעה על הרב שטיינזלץ. כמה אני חבה לך, הרב! איזה מזל שלא התייאשת! שלא החלטת לוותר! 45 שנה ולא נואשת! תודה שלא רפו ידך כשלא חסכו מביקורת על עבודתך!

כמה אני חבה לך הרב שטיינזלץ, שהאמנת בי
  הרב שטיינזלץ זצ"ל (צילום: Director5772,ויקימדיה)

לפני עשרים שנה, בהיותי רעיה צעירה, אימא לקטנטנים, הגיח למטבח בעלי היקר ובידיו ארגז.

מה זה? תמהתי.

זו מתנה! אמר האיש.

מתנה למי? שאלתי.

זה בשבילך! תפתחי, דחק בי.

עוד באותו נושא

הרב שטיינזלץ זצ"ל – פורץ הדרך להנגשת התורה

הרב

את מסוגלת, זה ממש בשבילך

איזו מין מתנה יכולה להיות ארוזה כך עבורי? הרהרתי.. הרי שמלות נארזות בשקיות מבריקות ותכשיטים בקופסאות קטנות בהירות… מה יכול להיות בארגז חום??

פתחתי את החבילה. והנה עלו ובאו להם כרכים של גמרא שטיינזלץ.

אני? בשבילי? אתה בטוח? נבוכותי.

כן, כן בשבילך. את מסוגלת, פסק. ממש בשבילך, הנה כאן הגמרא, מנוקדת, מפוסקת, הצביע. וכאן רש"י ותוספות. ואפילו תרגום מיוחד שבו תעזרי כשאת לא מבינה את המילים הקשות בארמית.

וגם עיונים, כאן למטה כשאת רוצה להרחיב. ויש גם גאוגרפיה, ובוטניקה וזאולוגיה. וגם על תולדותיהם של החכמים.

עייני נפקחו לרווחה. הרגשתי כמו תיירת המבקרת בארץ לא נודעת.. אולי ארץ שהביקור בה אסור עבורי. כעין מרגלת בארץ זרה… ארץ עם שפה חדשה, כללים חדשים, תרבות שונה, דרכי חשיבה שלא הכרתי..

כן, כך התחלתי, אישה צעירה מטופלת בילדים שנולדו בזה אחר זה.. שחשקה בתורה, שרצתה לבלוע.

למדתי בתיכון עירוני דתי, מוסד שנחשב משובח, אבל שם הסתפקו ביחידת משנה לבגרות וגם זה יותר מידי. באותם ימים לא עלה על הדעת ללמד בנות גמרא (למעט מקומות יחידאיים כמו פלך)

כמה אני חבה לך הרב שטיינזלץ

הימים, ימי השבעה על הרב שטיינזלץ. כמה אני חבה לך, הרב! איזה מזל שלא התייאשת! שלא החלטת לוותר! 45 שנה ולא נואשת! תודה שלא רפו ידך כשלא חסכו מביקורת על עבודתך!

איזה מזל שהאמנת בי ובעוד רבבות אנשים ונשים שלא זכו ללמוד בישיבה שגם לנו יש סיכוי, וגם אנחנו יכולים. תודה שחשבת שהתלמוד הוא אוצר בלום, כזה שיש לעשות כל דבר על מנת לאפשר גם לעמי הארצות להתבשם ממנו.

20 שנה חלפו. הכרכים הבוהקים הפכו מרופטים, מהוהים, משומשים, מסומנים בסימונים שונים, ובליבי קשר עמוק לגמרא הזו שפתחה לי את הצהר.

הגמרא במסכת סוכה דף כ,א אומרת: "כשנשתכחה תורה מישראל עלה עזרא מבבל ויסדה, חזרה ונשתכחה עלה הלל הבבלי ויסדה, חזרה ונשתכחה עלו רבי חייא ובניו ויסדוה…"

כיום ניתן להוסיף, חזרה ונשתכחה עלה רבי עדין אבן ישראל ויסדה. דור דור והקשיים שלו בלימוד התורה, דור דור והאתגרים המיוחדים לו. ובכל דור מעמיד להם הקב"ה מנהיג שמצליח במנהיגותו הנדירה להעביר את התורה, מנהיג שמתווך. כיום, מרבים לדבר על נגישות, אפילו ישנו חוק. חוק הנגישות.

בלימוד התורה הדברים יותר עדינים, נתונים למחלוקת. האם ראוי להנגיש את הגמרא לכל אחד? האם אין נכון להשאיר אותה בידיהם של תלמידי חכמים מובהקים? אתה הרב, הנגשת את התורה לדור שלם.

תודה.

==

יעל יצחקי היא מרצה במכללת אורות ובמדרשות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
זה, זה בדיוק הסיבה
שלמה ויס | 12-08-2020 0:43
שגדולי ישראל התנגדו לחיבור הזה. כל המלמד את ביתו תורה כאילו מלמדה תיפלות.
במקביל באותה גמרא כתוב: 'חייב אדם ללמד את בתו
שוביניסט | 12-08-2020 23:51
במקביל באותה גמרא כתוב: 'חייב אדם ללמד את בתו תורה'. לחלק מהגברים (השוביניסטים) קשה לקבל שלאישה יש גם שאיפות והיא צריכה רק לשרת אותם ולכרכר סביבם.
אתה לא קראת מה כותב החפץ חיים בספרו
למר ויס | 12-08-2020 10:53
ליקוטי הלכות, על אותה סוגיה במסכת סוטה.
2
צריך
נועם | 12-08-2020 8:02
צריך להחזיר כביסה