הרב אריאל בראלי טען אתמול כי הרב סתיו אינו מקבל מרות רבנית. טענה זו אינה מסתמכת על פסק מסוים בספרו של הרב סתיו אלא על כך שהרב סתיו לא עמד בדיבורו ולא פרש מהמרוץ כדי לאפשר את החוק עבור הרב אריאל.

יואיל נא כבודו ויטול קורה מבין עיניו. התנגדותך לרב סתיו היתה גם לפניי שהוא כביכול לא הסיר את מועמדותו. אל נא ניתמם ונחשוב כי רק בימים האחרונים הבנת כי הרב סתיו אינו סר למרות גדולי ישראל. לאורך שנים רבות ידיו של הרב סתיו עוסקות בפסיקת הלכה יומיומית.

האם אדם שאינו מקבל מרות רבנית יכול לשמש כרב עיר? הרב סתיו יושב בבתי הדין לגיור של הרב דרוקמן – האם גם שם לא נסמוך על פסקיו? האם הסתמכות על גדולי ישראל אחרים שקרוב לודאי אינם רבותיך הינה חוסר קבלת מרות רבנית? האם בדקת עם הרב סתיו האם הוא שימש תלמידי חכמים?

אני רוצה לגלות לך סוד, שלא כולם ישמעו, ותבטיח לי שלא תגלה אותו לרבים. שלשלת תורה שבע"פ לא עברה רק דרך הרמב"ם, הכוזרי, המהר"ל, הרב קוק, הרצ"יה והרב שפירא. בעולם התורני יש עוד כמה רבנים גדולים ועצומים לא פחות מאלה שהוזכרו לעיל. הרב סתיו זוכה בימים אלה לתמיכה מגדולי ישראל, אולי לא רבותיך, אבל עדיין הוא סר למרות של אותם רבנים.

הרב גורן היה עצמאי

זכיתי להכיר גדול ישראל אחד בשם הרב שלמה גורן זצ"ל. המאפיין הגדול ביותר שלו היתה אותה עצמאות פסיקתית שבה הוא הלך. עצמאות פסיקתית היא לא גריעותא. ההיפך הוא הנכון. עצמאות זו גרמה להרבה דמויות מופת בעולם התורה לנשוך שפתיים ולהזיע לא מעט.

דמותה של הרבנות הראשית כפי שהצטיירה בעיניו דומה פלאים לאותה חוברת שפרסם הרב סתיו בשם "ג' באלול". במכתב שכתב הרב גורן זצ"ל לרב אלימלך בר שאול פירט הרב גורן את משימותיה של הרבנות הראשית :

"ארבע משימות יסוד מוטלות כעת לפענ"ד על שכמם של רועיו הרוחניים של העם.

א. הגברת האחוה השלום והאחדות בעם ע"י השרשת מצוות אהבת ישראל עמוקה בין כל השכבות והסרת המחיצות המבדילות בין איש לרעו ובין מפלגה לרעותה. זה יקדם את המיזוג המושלם של הגלויות השונות, ויגבש את העם והמדינה לקראת מילוי המשימות המקודשות בחזון אחרית הימים.

ב. מציאת הדרך, להתקרב לנוער ולקרבו אלינו בכל האמצעים והדרכים האפשריים והבלתי אפשריים, כביכול. חייב להעשות מאמץ עליון לא רק לעבר הנוער הדתי, הנמצא במסגרת שלנו, ונתון במדת מה תחת השפעתינו, אלא בעיקר לעבר הנוער הלא דתי שביחס אליו מאמין אנכי באמונה שלמה שאם נמצא את הגישה הנכונה, ונדע איך להתנהג בעצמינו ע"מ לתת דוגמא אישית למסירות נפש בעד הערכים המקודשים שלנו ולהביע את הנושא שלנו בצורה הולמת ומתקבלת ע"י דור צעיר ותמים שטרם גבש את דרכו, נצליח בע"ה לקרבו לתורה ולאמונה במדה שלא תשוער.

ג. חייבים אנו למצוא את הגישה הממלכתית לכל בעיה דתית שהיא, לא להסתפק בפתרונות מתחמקים שכחם אולי יפה רק לשעה קלה, אלא עלינו לשאוף לפתרונות כוללים על בסיס ממלכתי לכל בעיות הדת וההלכה המתעוררות אצלינו. גישה זו מחייבת ראורגניזציה במבנה של הרבנות הראשית לישראל ומוסדותיה השונים, ע"מ להרים את קרנה ולבסס את מעמדם והשפעתם החינוכית – הרוחנית של רבני ישראל, גדוליו וחכמיו.

ד. כינון הרבנות הראשית בתור סמכות עליונה לקביעת ההלכה בעם, על פיה יצאו ועל פיה יבואו בכל עניני דת ודין. עליה יהא לנקוט עמדה ולחוות דעת תורה בכל הבעיות החדשות הצפות ועולות על זירת החיים שלנו עקב התפתחויות הטכניקה המדע והמדינה."

לפתוח את השערים כלפי הציבור

במכתב זה מגדיר הרב גורן את תפקידה הראשון של הרבנות בהגברת אהבת ישראל בעם. לפתוח את שעריה כלפיי הציבור הכללי ולקרבו אלינו בכל הדרכים. הרב גורן קורא למהפך פסיקתי בעולם ההלכה. לא עוד לפסיקה מתחמקת וגלותית אלא למהפך שיתן פתרונות ממלכתיים וכוללים לאתגרים ההלכתיים העומדים לפתחנו (עיין גישת הרב גורן בגיור ועוד).

גם נגד הרב גורן טענו שהוא לא מקבל מרות רבנית. טענו כנגדו שהוא יוצא כנגד הרב אונטרמן זצ"ל. אך ראה זה פלא. בתקופת הרב גורן מי שיצא כנגדו היו העולם החרדי מחשש לכל שינוי בעולם הפסיקה. ואילו דווקא הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל תמך ברב גורן על פני הרב שאול ישראל זצ"ל.

ואילו בימינו אנו, דווקא אותם מי שקוראים לעצמם תלמידי הרב צבי יהודה הם אלה שמתנגדים לכל שינוי מבורך ככל שיהיה, החוששים מרפורמה שתגרום להורדת קרנה של תורת ישראל. בשנים האחרונות אותם רבנים קיבלו פיק ברכיים וכל עצמאות פסיקתית של רב כזה או אחר הופכת מייד לניאו-רפורמה.

זכינו והרב סתיו זכה ללכת בדרכו של הרב גורן ובאומץ רב לקרוא בקול גדול להחזיר את עטרת הרבנות הראשית ליושנה. לחזור אל אותה תוכנית אב של גדול ישראל ולהשיב את מעמדה וקרנה של הרבנות הראשית למקומה הראוי לה.

==

הרב קובי דמבינסקי הוא מנהל ארכיון הרב גורן זצ"ל.