צפו בתשובה של הרב אורי שרקי באדיבות ערוץ מאיר

[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2013/06/06062013_הרב_שרקי_ספר_שופטים_chunk_1_AfterConvert1.mp4]]]

במהלך שיעור בספר שופטים במכון מאיר, המועבר בשידור ישיר בערוץ מאיר, נשאל הרב אורי שרקי על ידי גולש על היחס בין סיפורי התנ"ך לסיפורי המיתולוגיה.

סיפור 300 הלוחמים של גדעון, מתאים בדמיון לסיפור 300 הלוחמים של ליאונידס מלך ספרטה ואולי אומץ מהמיתולוגיה כמו הסיפור על סרגון מלך קיש שהוכנס לתיבה בנהר הפרת, רק סיפור.

הרב שרקי שם לב שהשואל כינה עצמו בשם ברוך מאמסטרדם, כשהוא רומז לשפינוזה, אך בכל זאת הסכים להתייחס לשאלה.

"אתה גם צודק וגם לא צודק" עונה לו הרב שרקי, "אנחנו רואים מוטיבים חוזרים גם בסיפורים התנ"כים ובסיפורי האגדות שלנו לבין ספרי המיתולוגיה.

אפשרות אחת היא לומר אנחנו העתקנו מהגויים. אפשרות שנייה היא לומר הגויים העתיקו מאיתנו. אפשרות שלישית היא לומר שאותו מוטיב חוזר על עצמו בהשגחה א-לוהית עליונה בכמה תבניות. ובעם ישראל המוטיבים האלה מנוצלים לקידוש שם שמים."

בהתייחס לסיפור של סרגון אותו הזכיר השואל אמר הרב "למשל על סרגון שהיה ילד שזרקו אותו על התיבה בנהר פרת ואחר כך אימצו אותו ואח"כ נהיה מלך אשור. יש מלא סיפורים כאלה שהמחקרים טוענים שזה המקור לסיפור של משה בתיבה על הנילוס.

זה נכון. זה דומה. כי באמת רבונו של עולם, כמו שאומר ר' יהודה הלוי "הענין הא-לוהי עומד ומצפה למי שיקבל אותו". יש רעיון שהולך וטס לו בעולם, עד שזה מגיע לצורה המושלמת – משה רבנו."

אגב במקרה שלנו. הסיפור של גדעון קדום בהרבה לסיפור של ליאונידס מלך ספרטה.

● מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

ההבדל הוא במסר

יש סיפורים מאוד דומים אצל השוּמרים, למשל על המבול. למה היה המבול לפי גילגמש? בגלל שהאלים רבו ביניהם וזה עשה הרבה רעש, כי הם היו בתקרה של העולם, ובגלל הריב התקרה התמוטטה ולכן בא המבול. יוצא שאין יסוד מוסרי למבול אלא זו קפריזה של האלים שמחריבה את העולם.

לפי התורה למה היה מבול? מסיבות מוסריות. חטאו לפני הא-לוהים. חמס. המבול אצלנו הוא תולדה של הנחיה מוסרית של ההיסטוריה.

וככה אנחנו רואים לגבי עוד סיפורים למשל חטיפת בנות בנימין בכרמי שילה, כמו חטיפת נשות הסאבינים על ידי הרומאים.

האם בגלל שיש סיפורים מקבילים אנחנו צריכים לא לדעת את זה ולדאוג שאף אחד בבית המדרש לא ישמע על זה?

כשפרעה אומר "ראו כי רעה נגד פניכם" הוא מתכוון לאל רע – אל השמש, שעולה ממזרח. ואם אתם יוצאים ממצרים מזרחה, דעו כי רעה מולכם. רש"י גם כותב את זה, כוכב יש בשמים ורעה שמו. מאיפה הוא ידע את זה? מחז"ל. ומאיפה הם ידעו? הם הכירו את המתיולוגיה.

בבתי ספר חילונים כשלומדים על חושך על פני תהום. זו האלה תיאמת שמוזכרת במיתולוגיה הבבלית. אבל בבתי ספר דתיים לא שמעו על זה. אבל החילונים צודקים. התורה לקחה את המוטיב בתרבות שסביב בני ישראל ואומרת מה זה תיאמת? זה תהום. זו לא אלה. זה בא לבטל את זה.

צפו בערוץ מאיר בשידורים ישירים באיכות HD