אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שנאת חינם: מחורבן הבית ועד לדור הטיקטוק

אלפיים שנה אחרי, בעידן הרשתות החברתיות, דומה שאנו רק שוקעים יותר ויותר בשנאת חינם ובצביעות, לפני שיעברו טרנספורמציה מכלים לבניית עולם לכלים להחרבתו צריך לבלום אותם

שנאת חינם: מחורבן הבית ועד לדור הטיקטוק
  אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

בעידן הרשתות החברתיות והמשבר העולמי שפוקד אותנו, חורבן בית המקדש הוא לא רק מאורע היסטורי מלפני 2,000 שנה, אלא נקודת ציון ערכית שמלמדת אותנו לקח אקטואלי מתמיד

"עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים, ואיש משענתו בידו מרב ימים, ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה" כותב הנביא זכריה באופטימיות אי שם בגלות בבל, אודות מציאות אוטופית בה חיים ילדינו כיום לכאורה.

דור ה-Y וה-Z שמטיילים בחופשיות בירושלים, מבלים בקניונים, עולים לצפות במשחק כדורגל של בית"ר, אוכלים במחניודה ולא מוותרים על בר מצווה בכותל, שריד המקדש.

עוד באותו נושא

ראשי ישיבות ההסדר: "חדלו מביטויי ההסתה"


21

2,000 שנות גלות מפרידות בין אותה הנבואה לבין מציאות המילניום החדש. אם כן, על מה אנו אבלים בחורבן הבית כיום? ירושלים פורחת ומשגשגת, בנויה ומפותחת מתמיד, וילדינו משתובבים ברחובותיה. האמנם הנבואה הקדמונית הגשימה את עצמה?

ביום ט' באב נחרבו שני בתי המקדש. הראשון חרב מפני עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, השני חרב מפני שנאת חינם. כבר השוו חכמינו ואמרו ששנאת חינם שקולה כנגד שלוש העבירות החמורות הללו שדינן מיתה. אבל הוסיפו ואמרו, שגם בבית ראשון היתה שנאת חינם שנאמר: "שהיו אוכלין זה עם זה ושותים זה עם זה ודוקרין זה את זה בחרבות שבלשונם".

ושילוט ואהבת לרעך כמוך ומכת"זיות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

אז מדוע לא חרב בית ראשון גם הוא על שנאת חינם? עונה הגמרא, שמשום שבבית ראשון היתה שנאתם גלויה. שם לא היו מכסים על שנאתם. ואילו בבית שני שררה צביעות. גם שם אנשים היו אוכלים זה עם זה ושותים זה עם זה, אך מאחורי גבם מנהלים קרבות שנאה. זה הטעם גם, שחורבן בית ראשון נמשך שבעים שנה. ואילו חורבן בית שני נמשך עד היום, למעלה מאלפיים שנה.

וכפי שאמר הרב קוק, שאם מפאת שנאת חינם נחרב הבית השני, לא יבנה הבית השלישי אלא מפאת אהבת חינם. ואיך תימחה השנאה אם לא ידוע ששונאים? "רק שמור אותי מידידיי, משונאיי אזהר בעצמי", שרה מרגול. כשהשנאה שורה, ועוד יותר כשהיא מוסתרת, לא תוכל לבוא לעם תקומה.

כיכר השוק בפייסבוק

אלפיים שנה אחרי, דומה שאנו רק שוקעים יותר ויותר בשנאת חינם ובצביעות. במיוחד בעידן הרשתות החברתיות אשר השתלטו על חיינו. כמו לא ידענו איך עושים זאת בלעדיהן, כיום אנחנו מנהלים שם את החיים החברתיים שלנו, מבצעים הכרויות חדשות, משתפים בחוויות, נחשפים לפרסומות ועורכים קניות באסוס. לא מוותרים על סדרה טובה בנטפליקס, ולא עולים לרכב בלי פלייליסט קבוע ביוטיוב.

כיכר הרחוב נותרה דוממה למול כיכר השוק בפייסבוק בה מתנהלים ויכוחים סוערים, כאשר סוגיות ענייני דיומא מיורטות במספר תווים מוגבל, בטוויטר. אין ספק, פלטפורמות חיוביות שאין שני להן.

אלא, שכדי לאפשר את שפע החשיפה לרעיונות החופשיים הללו, לצד בליל הקשרים החברתיים, ההיכרויות, החלפת הדעות, שיתוף בחוויות, וכל האמצעים הטובים שהרשתות החברתיות מעניקות למשתמשים בהם, פטר החוק האמריקאי את הרשתות החברתיות מאחריות לפרסומים.

הוא העניק להן חסינות מפני התכנים שהמשתמשים מעלים בדפיהם. איש הישר בעיניו יכתוב ויצייץ, ופייסבוק וטוויטר לא תימצאנה אחראיות. הכל חופשי, הכל מותר, ליוטיוב ולמשתמשים כאחד. וכך קם הגולם על יצרו.

הגולם קם על יצרו (צילום: שאטרסטוק)

אנשים החלו להשתמש במדיות החברתיות להפיץ מיני אמירות אכזריות, שקרים חסרי רחמים ועלילות דם על אחרים. השיימינג, עם כל התוצאות ההרסניות שלו, מתגמד לעתים אל מול הלשון הארסית חדת התער שמתיזה ראשים. הפייק ניוז ממליך מלכים ומפילם לשאול.

ואם לא די בכך, הרבה מהשקרים והשנאה מופצים בעילום שם, ללא אמצעי להתחקות אחר מי שכתב אותם, ללא דרך להתמודד איתם. וכבר ראינו, שבאמצעות המדיה החברתית ניתן לחסל בן אדם. ואין מי שיעצור, ואין מי שיועמד לדין. הרשתות החברתיות שנועדו להפוך את העולם לכפר גלובלי אחד קטן, הפכו את העולם לכיכר שוק הומיה, וולגרית ואלימה אחת גדולה.

יש לבלום איפוא את הרשתות החברתיות לפני שיעברו את הטרנספורמציה שעברו המצאת הדינמיט והמצאת הגרעין – מכלים לבניית עולם לכלים להחרבתו, מכלים משכינים שלום בין איש ורעהו לכלי מלחמה. אך לפני כן, שומה לעצור את השנאה מבית, את הצביעות, את עלילות הדם. "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" – הפייסבוק והטוויטר הם רק הפלטפורמה. אנחנו המשתמשים. יש לעצור את התופעה של איש הישר בעיניו יכתוב.

זאת אחת הסיבות מדוע אנו צמים ומציינים את יום ט' באב בימינו. לא על המציאות הזאת דיבר הנביא זכריה באותה הנבואה. לו היתה שורה האמת, בדור בית שני, הוא לא היה נחרב. לו תשרור האמת בימינו אנו, לו תשרור אהבת חינם בינינו, אז נזכה להגשמת הנבואה במלואה ולבניין הבית השלישי.

 

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר עומדת בראש ארגון שורת הדין, ארגון הנלחם בזירה המשפטית למען מדינת ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אנחנו צריכים לחשוב פעמיים או יותר לפני כתיבת
דוד | 28-07-2020 14:38
אנחנו צריכים לחשוב פעמיים או יותר לפני כתיבת טוקבק, ולשאול את עצמנו: האם זה יפגע במישהו? האם מה שאני רוצה לכתוב יגרום למישהו מורת רוח? אם התשובה חיובית – חובה לנסח את הדברים אחרת. השם ישמור ויעזור
2
ואף מילה על ביבי שמשליט שנאת חינם בעם ישראל
עשהאל | 29-07-2020 5:40
ביבי עשה קריירה מהפצת שנאת חינם. ראי איך הוא (והאתר בו את כותבת) קורא למפגינים, אזרחי ישראל הזועקים מדם ליבם - 'שמאלנים', 'אנרכיסטים' - וכך הוא מתיר את דמם וראינו את התקיפות נגד המפגינים שהתוקפים בעצמם העידו כי הן תותאה של ההסתה ברשתות החברתיות של ביבי, בנו האוויל וכנופייתם.
3
מלחמת
נועם | 29-07-2020 11:58
מלחמת היהודים כמו מלחמת לבנון השנייה