פרשת דברים: אחת הסוגיות שמסעירות את החברה הישראלית בשנים האחרונות זו מערכת המשפט. איזה סוג של מערכת משפט יש לנו? היא מייצגת אינטריגות או לא? הפרשה שלנו מתייחסת לנושא.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2020-07-22 at 13.19.47

כמעט כל פרשתנו, חוץ מכמה פסוקי פתיחה, מדברת על כיבוש הארץ, על החיים הפוליטיים והמדיניים פה בארץ, אבל הקדמה לחיים הללו זו מערכת המשפט. "ואצוה את שופטיכם בעת ההיא לאמר: שמוע בין אחיכם, ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו. לא תכירו פנים במשפט, כקטון כגדול תשמעון, לא תגורו מפני איש, כי המשפט לא-להים הוא"

חז"ל והפרשנים בעקבותיהם הולכים לכיוונים שונים מה פירוש הביטויים שהתורה מזכירה, כל ביטוי מבטא נקיות גדולה של מערכת המשפט.

אחד הדברים המרכזיים הוא שאין אינטריגות, אין קבוצה שהשופט מייצג, אלא רק צדק מוחלט.

מה זה "שמוע בין אחיכם" מה פירוש המילה "שמוע"? אומר אור החיים הקדוש "שלא יהיה השופט מצהיל פניו ונושא עיניו באחד מהם, ומשפיל עיניו מאחד מהם". שלא יהיה מצב שהשופט מסתכל על זה ולא על זה, זאת אומרת יותר מחובר, יותר מייצג, יותר מדבר בשם צד אחד, השופט צריך להיות נטרלי. צורת השמיעה של הראיות ושל הטענות צריכה להיות זהה לחלוטין.

מוסיף אור החיים הקדוש "ושמעתי מפי חכם גדול חסיד וגדול בישראל חביב עלי כרוחי מוהר"ר משה בורדוגו זצ"ל שהיה מדקדק בשעת הדין שיהיו עיניו למטה, ולא היה נושא עיניו כל עיקר…" אני רוצה רק להקשיב, אני רוצה ניטרליות מוחלטת. אם אנחנו רוצים לייצר חברה הוגנת אנחנו צריכים מערכת משפט נקייה לגמרי. למה? – "כי המשפט לאלקים הוא"