עקב הקורונה אני עובר משבר. שמיעת מוזיקה מרגיעה אותי. האם מותר לי לשמוע מוזיקה בבין המצרים ואפילו בתשעת הימים?

הנושא מתחלק לכמה חלקים.

א. אם מדובר בדיכאון במובן הפסיכולוגי, מותר, כי יש לזה ערך טיפולי. אם זה סתם דיכאון, כמו שקורה לכולם פעמים רבות, אז אין להתיר אלא מוזיקה ווקאלית.

ב. יש לדעת באופן כללי, מוזיקה אינה פותרת את הבעיה לעומקה, אלא משמשת כתרופה משככת כאבים. האדם מרמה את עצמו שהמחלה עברה, והוא מסיח דעתו מלטפל בה באופן שורשי.

ג. לצערינו אנשים רבים מחוברים למוזיקה יומם ולילה כמו לאינפוזיה. הם מפתחים תלות והתמכרות, וכבר אינם מסוגלים להתמקד בשום משימה בלי רקע של מוזיקה. אז אם אדם יעשה דיאטת מוזיקה בין המצרים ובין פסח לעצרת, מה טוב.

ד. יש להבחין בין משבר אובייקטיבי לבין משבר סובייקטיבי. משבר אובייקטיבי הוא דבר הנוגד את רצוננו. אם כן, לכל אדם יש כמה משברים אובייקטיבים מדי יום ביומו. משבר סובייקטיבי הוא כיצד האדם מגיב למשבר האובייקטיבי. לפעמים התגובה מוגזמת. הרבה מהומה ללא מאומה, Much adoe about nothing.

שמא תאמרו שזו השלמה וייאוש. לא כן. כלל ידוע: אל תשלים עם מה שיש, אבל אל תזלזל במה שיש.

ו. מכאן לשאלה העיקרית: כיצד מתגברים על משבר. יש תשובה של דרך ארץ קדמה לתורה, ויש תשובה של תורה.

התשובה שקדמה לתורה, הנובעת מן הבינה הטבעית והמוסר הטבעי, נמצאת אצל הפילוסופים הסטואים. הם היו אומרים: בעולם יש דברים טובים ויש דברים רעים. על הדברים הטובים יש לשמוח. ובאשר לדברים הרעים, הם מתחלקים לשניים: מה שאפשר לתקן ומה שאי אפשר לתקן. אז מה שאפשר לתקן, תקן. ומה שאי אפשר, קבל כמו שהוא.

היה ברומא העתיקה עבד לאדון אכזרי ושמו אפיקטטוס Epictetus. פעם הוא עיקם לו את הרגל. אמר לו העבד: היזהר, אתה תשבור לי את הרגל. אך הוא המשיך, ושבר לו את הרגל. הגיב אפיקטטוס: "אמרתי לך שתשבור לי את הרגל". מאז היה צולע והולך עם מקל.

ז. אכן אין זה מועיל להתאונן ולהתאמלל, להתלונן ולהתבכיין. אין זה מועיל לגרד את הפצעים, זה עוד מגדיל את הכאב. אין תועלת בהעלאת גרה נפשית, Mental Rumination.

אגב, אותו אדון, היה נותן לעבדו שעה חופש כל יום. אז הוא הלך לאקדמיה לשמוע הרצאות פילוסופיה. וכאשר מת אדונו, הוא יצא לחופש, ונעשה ראש האקדמיה הסטואית. אז כאשר הוא מדבר על צרות בחיים, הוא יודע על מה הוא מדבר.

ח. יש תשובה של תורה. כל צרה היא מריבונו של עולם למטרה מסוימת, או לכפרה, או לנסיון ועוד סיבות. כל מצב קשה בו אנו נמצאים, עלינו לא רק להתגבר על המשבר, אלא לראות מה אנו יכולים להרוויח בקדושה, בטהרה, באמונה בד', באהבת הבריות.