אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

קורונה ומשבר נפשי / הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר מתייחס לפסיקת ההלכה של הרב יצחק יוסף המתירה לשמוע מוזיקה בתשעת הימים בגלל משבר הקורונה ומסייג את הפסק במספר תנאים

האם מותר לשמוע מוזיקה בימי בן המצרים בקורונה?
  (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)

עקב הקורונה אני עובר משבר. שמיעת מוזיקה מרגיעה אותי. האם מותר לי לשמוע מוזיקה בבין המצרים ואפילו בתשעת הימים?

הנושא מתחלק לכמה חלקים.

א. אם מדובר בדיכאון במובן הפסיכולוגי, מותר, כי יש לזה ערך טיפולי. אם זה סתם דיכאון, כמו שקורה לכולם פעמים רבות, אז אין להתיר אלא מוזיקה ווקאלית.

ב. יש לדעת באופן כללי, מוזיקה אינה פותרת את הבעיה לעומקה, אלא משמשת כתרופה משככת כאבים. האדם מרמה את עצמו שהמחלה עברה, והוא מסיח דעתו מלטפל בה באופן שורשי.

עוד באותו נושא

בצל הקורונה: הרב יצחק יוסף בפסק הלכה חדש


3

ג. לצערינו אנשים רבים מחוברים למוזיקה יומם ולילה כמו לאינפוזיה. הם מפתחים תלות והתמכרות, וכבר אינם מסוגלים להתמקד בשום משימה בלי רקע של מוזיקה. אז אם אדם יעשה דיאטת מוזיקה בין המצרים ובין פסח לעצרת, מה טוב.

ד. יש להבחין בין משבר אובייקטיבי לבין משבר סובייקטיבי. משבר אובייקטיבי הוא דבר הנוגד את רצוננו. אם כן, לכל אדם יש כמה משברים אובייקטיבים מדי יום ביומו. משבר סובייקטיבי הוא כיצד האדם מגיב למשבר האובייקטיבי. לפעמים התגובה מוגזמת. הרבה מהומה ללא מאומה, Much adoe about nothing.

שמא תאמרו שזו השלמה וייאוש. לא כן. כלל ידוע: אל תשלים עם מה שיש, אבל אל תזלזל במה שיש.

ו. מכאן לשאלה העיקרית: כיצד מתגברים על משבר. יש תשובה של דרך ארץ קדמה לתורה, ויש תשובה של תורה.

התשובה שקדמה לתורה, הנובעת מן הבינה הטבעית והמוסר הטבעי, נמצאת אצל הפילוסופים הסטואים. הם היו אומרים: בעולם יש דברים טובים ויש דברים רעים. על הדברים הטובים יש לשמוח. ובאשר לדברים הרעים, הם מתחלקים לשניים: מה שאפשר לתקן ומה שאי אפשר לתקן. אז מה שאפשר לתקן, תקן. ומה שאי אפשר, קבל כמו שהוא.

היה ברומא העתיקה עבד לאדון אכזרי ושמו אפיקטטוס Epictetus. פעם הוא עיקם לו את הרגל. אמר לו העבד: היזהר, אתה תשבור לי את הרגל. אך הוא המשיך, ושבר לו את הרגל. הגיב אפיקטטוס: "אמרתי לך שתשבור לי את הרגל". מאז היה צולע והולך עם מקל.

ז. אכן אין זה מועיל להתאונן ולהתאמלל, להתלונן ולהתבכיין. אין זה מועיל לגרד את הפצעים, זה עוד מגדיל את הכאב. אין תועלת בהעלאת גרה נפשית, Mental Rumination.

עוד באותו נושא

בצל הקורונה: פסק הלכה חדשני של הרב יצחק יוסף


28

אגב, אותו אדון, היה נותן לעבדו שעה חופש כל יום. אז הוא הלך לאקדמיה לשמוע הרצאות פילוסופיה. וכאשר מת אדונו, הוא יצא לחופש, ונעשה ראש האקדמיה הסטואית. אז כאשר הוא מדבר על צרות בחיים, הוא יודע על מה הוא מדבר.

ח. יש תשובה של תורה. כל צרה היא מריבונו של עולם למטרה מסוימת, או לכפרה, או לנסיון ועוד סיבות. כל מצב קשה בו אנו נמצאים, עלינו לא רק להתגבר על המשבר, אלא לראות מה אנו יכולים להרוויח בקדושה, בטהרה, באמונה בד', באהבת הבריות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
אין שום איסור לשמוע מוזיקה ב3 השבועות
סיימתי את כל השו"ע | 23-07-2020 13:03
לא כתוב בשום סעיף בשוע שאין לשמוע מוסיקה בשלשת השבועות. גם לא בתשעת הימים. גם לא בתשעה באב. מי שרוצה לאסור על עצמו לאכול מלפפון - שייטב לו, אך אין כזה איסור.
אז למה סיימת את השולחן ערוך?
ר' יוסף קארו | 23-07-2020 22:07
למה סיימת את השולחן ערוך, אם אין בכוונתך לקיים את מה שכתוב שם? אם רצונך ללכת אחרי השולחן ערוך נגד הכרעת חכמי הדור- הרי שאתה חייב להחמיר ולא לשמוע מוזיקה כל השנה כולה. אם רצונך ללכת עם הכרעת חכמי הדור ועם מנהגם של ישראל, הרי שאתה יכול אמנם להקל בכל השנה, אך אתה חייב לכל הפחות להחמיר בשלושת השבועות. ואם רצונך ללכת גם נגדם- אזי מה לך כאן להתערב כאן בשאלות הלכתיות, אם אינך מחוייב להלכה?
אני טוען חיטים ואתה מודה לי בשעורים
יוסלה קארו | 23-07-2020 14:08
שוע אוסר לשמוע כל השנה כולה. גם בחתונות, וגם בהופעה של אברהם פריד. כל השנה כל כלי זמר. בין יז בתמוז לתשעה באב אין שום איסור יותר או פחות מד' בכסלו או ט' בשבט. מי שרוצה להרבות באבלות, יכול ללכת בשלשת השבועות עם אפר על הראש, כמו שנהגו בחתונה או לשבור צלחת כל בוקר. לא חובה דווקא לאסור מוסיקה בימים אלו.
פיספסת את או"ח תקס סעיף ג
ר' יוסף קארו | 23-07-2020 13:55
שוע אוח תקס, ג וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן; ואפילו שיר בפה על היין, אסורה שנאמר: בשיר לא ישתו יין (ישעיה כד, ט) כל השנה יש איסור לדעתו. אז אם קשה לך, לפחות תחמיר בשלושת השבועות, כמו שנוהגים כל ישראל
2
אני
נועם | 23-07-2020 14:59
אני לא מוכן להתגייס לצבא עם השכם להורגו די לשנאת חינם
מה הקשר? אם...
א | 23-07-2020 19:05
מה הקשר? אם מישהו רוצה להרוג אותך תאפשר לו? אחרת זה מראה שאתה שונא אותו?
3
המשטרה
נועם | 23-07-2020 15:29
המשטרה תשמור על הרבנים כן לאהבת חינם
4
דרכי
נועם | 23-07-2020 17:10
דרכי אהבה
5
לא הבנתי, זה הלכה או פסיכולוגיה?
יהודה לוין | 23-07-2020 22:34
האם כל מה שכתב כאן הרב אבינר זה הלכה או פסיכולוגיה? עצות יפות לבן אדם?
6
דת = חוק. מערכת...
מוחמד קופלוביץ | 24-07-2020 8:11
דת = חוק. מערכת חוקים שתכליתה להשתלט על המוח , ולחיות חיים דימיונים עם חבר דמיוני. כל מי שבאמת ירצה לחקור לעומק יבין שכל דת באשר היא , היא שקר אחד גדול , תפקידם של אנשי הדת באשר הם הוא לתחזק את הבלופ. תחשבו על זה רגע , מתי אדם משקר ? כאשר קשה לו להתמודד עם האמת. אז האמת על חיינו היא נורא פשוטה יום אחד בגיל 120 לא נהייה פה כלי היינו פה , מאוד קשה לקבל את האמת הזאת , וכאל בדיוק פורחת מערכת של שקרים שתכליתה להקל על המציאות הקשה הזאת. שתבחנו לעומק כל דת , תגלו שמדובר בשטויות במיץ עגבניות , אבל בני האדם זקוקים לשקר הזה , הם נאחזים בו גם שברור להם שזה שטות. הדת היא כמו כל סם אחר , העניין הוא שברגע שאתה דתי אתה על סם תמידי , ומאוד קשה להעביר אותך גמילה ארוכה וכואבת. לך תשכנע מסומם שהוא לא רואה דולפין. למרות כל האמור לעיל לדת תפקיד חשוב מאוד בבניית חברה ערכית , ועוד ועוד..כך שבעצם דת היא : שטות גאונית . אין לי בעיה עם מי שצריך חבר דמיוני, דת יכולה להיות דבר טוב , כל עוד לא לוקחים את האל ברצינות . ומבינים שהוא צריך לשרת אותך ולא להפך. הדתות תדלקו הרבה מאוד מלחמות מטופשות , וזה לא נראה שמשהו עתיד להישתנות. דת תמיד הייתה ותמיד תהייה - שהרי מדובר בצורך אנושי ..רק לא לקחת את האל ברצינות. בדיוק כמו שאני לא חושב שאקמול ברא את העולם.
7
חורבן המקדש יום...
מוחמד קופולביץ | 24-07-2020 8:21
חורבן המקדש יום אבל ? למה ? הדבר הטוב ביותר שקרה ליהדות זה חורבן הבית. בית שכולו היה שחיתות , בית שבו עבודת הקורבנות היא ברירת מחדל בענייני האל , בית שחילק את העם לקאסטות. כל העולם הספיק להתרחק מהפאגניות של הקורבנות רק אנו שואפים להתקרב לשטות הזאת שתכליתה רצח שיטתי ותעשייתי של בעח . כל עניין האבלות על חורבן המקדש זה בעצם הדרך של חכמי יבנה וחזל להסתיר את שימחת ליבם מחורבן המקדש , יום חורבן המקדש צריך להיות יום חג ..יום שבו נעשה רצון האל הדימיוני..
8
אדון מוחמד קופולביץ...
מוחמד קופולביץ | 25-07-2020 21:48
אדון מוחמד קופולביץ שזה כמובן שם בדוי. אתה מסכן לא רק כי אתה מסכן אלא כי אתה כל כך מתוסכל שהיית חייב לבוא לפה ולשפוך את מסכנותך לעומת אנשים אחרים דבר שני כל מה שדיברת היה הבל הבלים, דע לפני מי אתה עתיד לתת דין וחשבון
ואוו..איזה חד הבחנה...
מוחמד קופולוביץ | 27-07-2020 12:45
ואוו..איזה חד הבחנה אתה איך הצלחת לגלות שהשם מוחמד קופלוביץ הוא בדוי ? כל הכבוד אתה ממש גשש בלש ..גם השם יהוה הוא בדוי.. אני מסכן ? למה ? כי אני לא דביל כמוך ? ולפני מי אני עומד ? לפני חבר דמיוני ? ויברא האדם את האלהים . שיהיה לך צום קשה מאוד , ככה האל הדמיוני שלך יעריך יותר את המאמץ שלך , ויראה שאתה באמת רציני בכוונות שלך אליו ..וככה הוא יתן לך שכר הרבה יותר גדול.. מה דעתך על הפסוק : ויחר אף יהוה וילך - עלה לו המרוקו.. ואז הוא נעלב ופרש לדוקים.. אם תראה לו שאתה ממש סובל בשבילו , אולי הוא ירגע קצת ..