במחילה מהרב שי פירון, אבל כבודו לא דייק - סרוגים

במחילה מהרב שי פירון, אבל כבודו לא דייק

שר החינוך, הרב שי פירון כתב בהקשר לרצח בבר נוער ולהפרדה בסופרלנד כי "גזענות היא תוצאה של בורות.". אבל מסתבר כי בגמרא כתוב אחרת

יצחק סופר, חדשות סרוגים
במחילה מהרב שי פירון, אבל כבודו לא דייק
  עיבוד מחשב (פלאש90)

שר החינוך, הרב שי פירון התייחס היום בדף הפייסבוק שלו לשני אירועים שהטרידו אותו.

האחד הרצח במועדון הברנוער והשני הוא ההפרדה בין יהודים לערבים בסופרלנד "מותר וחשוב להתווכח על אמונות ודעות, אבל אי אפשר שלא לתת מקום לכל אדם, באשר הוא. אסור שמי מאתנו ירגיש דחוי. אלה הם חלק מיסודות החיים שלנו בארץ הטובה הזו."

כותב הרב ומוסיף: "כך גם ביחס לשורה של גילוי גזענות. אני יודע שעוד מעט תתחיל מקהלה: 'למה אתה לא מגנה את…', 'למה להתייפייף…' ואחרים גם יאמרו, 'איזה מן רב אתה, לא ידוע לך מה עמדת ההלכה ביחס לערבים? להומואים?'.

אז דווקא בגלל שאני רב, אני חושב שצריך ללמוד להפריד בין האדם לבין הדיון על התופעה. ודווקא בגלל שאני רב, אני חושב שכוח היא אופציה של חלשים. לרוב יש זכות להיות רך, ועמוק, ואוהב. לרוב יש הזדמנות לגלות אצילות. גזענות מכל סוג שהיא פוגעת בראש ובראשונה – בנו, בישראלים. היא באה ממקום של פחד וחרדה, מחוסר אמון ב'צדקת הדרך', מרפיון. גזענות היא תופעה של חברה חולה. גזענות היא תוצאה של בורות. כי כל מי שקרא את חזון הנביאים יודע שאנחנו אוהבי אדם…"

בגמרא כתוב הפוך

טענתו של הרב פירון לפיה "גזענות היא תוצאה של בורות" אמנם נשמעת מודרנית, אך מסתבר שהיא חולקת על מאמר מפורש בתלמוד הירושלמי,  המצוטט רבות על ידי רבותינו.

"אם אין דיעה הבדלה מניין?" שואל רבי יהודה הנשיא בירושלמי (ברכות ה,ב) בהקשר לאמירת  'אתה חוננתנו' דווקא בברכת "אתה חוננתנו", בתפילת שמונה עשרה. אז במה עוסקת התוספת לברכה? בואו נבדוק.

"אַתָּה חוֹנַנְתָּנוּ יי אֱ-לֹהֵינוּ מַדָּע וְהַשְׂכֵּל, אַתָּה אָמַרְתָּ לְהַבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל וּבֵין אוֹר לְחֹשֶׁךְ וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. כְּשֵׁם שֶׁהִבְדַּלְתָּנוּ יי אֱ-לֹהֵינוּ מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת וּמִמִּשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה, כָּךְ פְּדֵנוּ וְהַצִּילֵנוּ מִשָּׂטָן רָע וּמִפֶּגַע רָע, וּמִכָּל גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבֹא בָּעוֹלָם".

אחרי התפילה, אנחנו מברכים בשם ומלכות את אותו נוסח על כוס יין ומברכים על ההבדלה בין יהודים ללא יהודים. האם כולנו בורים?

נראה שחז"ל, במקרה זה רבי יהודה הנשיא, סבור שהבדלה בין יהודים ללא יהודים (בלשון המודרנית – גזענות) נעשית דווקא מתוך דעה ולא כמו שכתב הרב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
יש הבדל בין הפרדה לגזענות
הר המורניק | 06-06-2013 14:54
זה שאני נבדל ולא אתחתן איתם, ואולי גם לא אפתח ידידות עמוקה ןקרובה מדי בגלל הבדלה שכלית זה בסדר.. אבל יחס רגשי שלילי, רק בגלל שהוא מובדל ממני, עד שאיני יכול אך לטייל איפה שגם הוא מטייל (שלא לומר על הכאה ודברים כאלו), זה לא.. וכבר אמר הרצי"ה ש'הבדלה אינה ניתוק'... וכבר אמרו רבתינו המקובלים שהמעלה הגבוהה היא לאהוב כל אדם
2
אולי הגיע הזמן שתבין
חיים | 06-06-2013 14:57
שאתה צריך להקשיב להגיון האנושי ולא לגמרא.
3
יפה מאוד!
| 06-06-2013 15:02
4
תגובה ל-1
חיים | 06-06-2013 15:05
הנה הבייניש התחיל לעשות לומדעס למה זה בסדר שהגמרא אומרת להבדיל בין ישראל לגויים.. תתפכח.. הגמרא גזענית יותר מארדואן..למה כשיש פיגוע בנורבגיה ו60 ילדים חפים מפשע נרצחים על לא עוול בכפם אתה תשמע דתיים שאומרים "רגע הם יהודים? אה לא? אה ברוך השם שיו נרגעתי.." זה לא גזענות? זה לא בורות? יש עוד מליון דוגמאות למה להלוות לגוי בריבית? לא קשה לו? אין לו שמלה שהוא צריך לישון איתה בערב? עזוב אתה לא תצא מזה אז אל תנסה להגיד כאילו הגמרא לא גזענית כי אתה עובד על עצמך.. יומטוב
5
ל4
הר המורניק | 06-06-2013 15:29
זה שיש אנשים דתיים לא אומר שכך הגמרא אמרה שצריך להיות (ע' מדרשים על מיתת המצרים בים.. יש הרבה דיונים, אבל בעיקרון של צער על מיתת הבריות נכון).. ההלכות שהזכרת הם הלכות צדקה, ואת זה אכן התורה אומרת לדאוג לאחים ולא לאחרים (אי אפשר לכתוב קונטרס, אבל כל הראשונים מסבירים שם שהאיסור לתת לגוי הוא כדי שנשמור את ההלואה ללא ריבית, שהיא צדקה, ליהודי וגר תושב).. לגבי גויים רק נדרש צדק, לא לגנוב ולא להרוג.. זה נשמע פלפולי, אבל אם תיקח את המקורות ותקרא בפשטות תראה שהכיוון הכללי הוא זכויות בסיסיות לכל אדם, תוספת אהבה וצדקה לאחיך בני עמיך.. (אם אתה רוצה אני יכול לשלוח את כל המקורות)
6
להר-המורניק. ואהבת לרעך כמוך.ואהבתם את הגר,
רון | 06-06-2013 15:42
וזהוווו !!!!אתם קרואים אדם., משנאיך ד' אשנא , ואהבת הרשעים -הלא מורדים ,צריכה שימוש ת"ח.והחכם עינין בראשו .
7
ל6
הר המורניק | 06-06-2013 15:55
אכן אהבת כל הגויים אינה חיוב (אלא מעלה על בסיס שימוש ת"ח).. אגב, גר זה גר תושב- שסך הכל מקבל אלוקות7 מצוות.. וסתם ערבי מקבל את זה.. גם אם אין יכולת לקבל גר תושב הלכתית בזה"ז- לולא שיטת המאירי שקבלת העמים היא קבלה, שהביא אותה ברב קוק- אפשר ללמוד על הגישה.. עובד ע"ז מושחת- לא, גוי שיש לו עקרונות טובים- כן... למה להגדיר סתם ערבי כרשע?
8
מגעיל
שלומי | 06-06-2013 16:07
מה הקשר בין הבדלה לבין גזענות? יש הבדל ולא חייבים באהבת ישראל כלפיו, אבל מה הקטע לשנוא ולהשפיל? עניין של נורמליות ודרך ארץ שקדמה לתורה, אל תחפש שנאה איפה שלא חייבים
9
אז יש לשנוא את החול?
איציק | 06-06-2013 16:09
''המבדיל בין קודש לחול'.... אם אתם מציגים עצמכם כציונות דתית שמחברת קודש וחול, גם תחברו בין ישראל לעמים
10
חולני
בוריס | 06-06-2013 16:13
תביא לי פרשנות אחת שמסיקה מ'המבדיל בין ישראל לעמים', לחיוב לא לטייל באותו מקום, ולגלות סובלנות להכאה של גויים?
11
הבדלה או גזענות
יחזקאל | 06-06-2013 16:59
בין הבדלה לגזענות מפריד גבול דק. הבדלה הינה שימת דגש על דבר מסוים ששונה מחברו אין הכוונה למי יותר טוב ומי פחות אלא חלוקת תפקידים ובהנחה בין מהויות שונות כשם שה אשה מובדלת מן הגבר וכשם שחיה מין מסוים מובדלת משאינה מינה כך ישראל מובדלים מאומות העולם הבדלה הגדולה יותר מן ההבדלות בין עם לעם מהי מהות ההבדלה? פתחו ספרים ותלמדו
12
סיירת במחנה {המתאגרף}
בר קמצא מירושלים | 06-06-2013 17:18
שי פירון. "מזועזע" מהסתה נגד ערבים, והרצח בבר נוער. אבל מסית מעצמו נגד חרדים בצורה חולנית ממש!! שאלה לפירון. למה כולם חחיבים לשאת בנטל, לא כולל ערבים??? למה להם מגיע כל הזכויות בלי חובות?? למה להסית בערבים זו גזענות, ובחרדים זו נאורות.??{על אותם דברים} מחכה לתשובה
13
רדידות
שלוש | 06-06-2013 17:39
פשטנות ורדידות שמעלה מחשבות האם אני רוצה להשתייך לציבור הדתי לאומי, או יש ליצור ציבור תורני אמיתי בריא
14
אתה אכן בור
מה שהיה להוכיח | 07-06-2013 7:13
וזה לא קשור להבדלה
15
יישר כוח!
| 07-06-2013 9:37
"אשר בחר בנו מכל העמים..." - עם ישראל עם קדוש, עם סגולה, איננו ככל הגויים! ויישר כוח לכותב על המאמר!
16
אידיוט
שושו | 07-06-2013 11:45
17
קצת לחדד את ההבדלים (להוסיף דעת)
| 09-06-2013 9:22
אדם גזען הוא אדם שלא מוכן לקבל ולכבד אנשים שונים ממנו גזעית, אדם שלא גזען מבין שיש אנשים ששונים ממנו אך מכבד ומקבל אותם ולא משתדל לבזותם בכל דרך וצורה, איך מכאן הגעת למסקנה שמי שלא גזען לא מקבל את ההבדלה בין ישראל לעמים? חכמים עשו הרבה תקנות משום דרכי שלום ור' יוחנן הקדים שלום לכל אדם אף לגויים, האם גם הם לא הבדילו בין ישראל לעמים?