הרב דב ליאור: הרפורמים הם לא זרם ביהדות, אלא זרם נגד היהדות

הרב דב ליאור: הרפורמים הם לא זרם ביהדות, אלא זרם נגד היהדות

בעקבות המפגש של הרב מלמד עם רבה רפורמית וסדרת המאמרים בהם קרא לא להחרים את התנועה הרפורמית, הרב דב ליאור מגיב: מי שמתנגד לעיקרי אמונת ישראל כופר בעיקר והוציא עצמו מן הכלל

הרב ליאור לרב מלמד: זה לא זרם ביהדות אלא נגד היהדות
  (צילום: גרשון אלינסון/ פלאש90)

הרב דב ליאור, מזקני רבני הציונות הדתית ורבה לשעבר של קריית ארבע, מתייחס פומבית לראשונה לטעות של התנועה הרפורמית ומסביר למה אין דרכה של היהדות לתת לתנועות אלו לגיטימציה.

דבריו של הרב ליאור מגיעים בעקבות הפולמוס שהתעורר לפני מספר שבועות אחרי המפגש של הרב אליעזר מלמד עם רבה רפורמית, מפגש שעורר סערה בציונות הדתית.

בפתח דבריו אומר הרב ליאור: "הרפורמים אמנם ברובם יהודים לכל דבר, אך אינם זרם ביהדות אלא זרם נגד היהדות. מי שמתנגד לעיקרי אמונת ישראל מבחינה אידיאולוגית הוא כופר בעיקר והוציא עצמו מן הכלל".

הרב ליאור ממשיך ואומר כי "מבחינה מסויימת זו יצירת דת חדשה וזה יותר חמור מהחילוניות שאנו מכירים. הנזק שהם גורמים, ודאי גדול יותר מהתועלת שקיימת מעיכוב ההתבוללות הגמורה של רבים מבני עמנו בנכר".

דבריו של הרב ליאור מצטרפים לתמיהה הגדולה של רבנים רבים, ובהם  גדולי תורה דיינים וראשי ישיבות בציבור הציוני דתי, על המפגש הפומבי וסדרת המאמרים של הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה, בהם הוא מבהיר כי אין להחרים את הזרמים הרפורמים.

עוד באותו נושא

הרב מלמד: חושבים שמי שמחזיק בחרם נחשב צדיק


23

כזכור גם הרב יעקב אריאל מהפוסקים הבולטים בציונות הדתית כתב דברים תקיפים ברוח זו: "לא ניתן לקרב את הרפורמים הפשוטים ליהדות כל עוד הוגי הדעות שלהם מוכרים כנציגים שווי ערך לרבנים".

הרב אריאל הוסיף: "אי אפשר אפוא להכיר במנהיגיהם, כולל הרבייס, ולנהל אתם דיאלוגים ובו זמנית לקרב את הרפורמים ולשכנעם לזנוח את דתם ולשוב אל חיק האומה. כל עוד הרפורמי רואה שמכירים במנהיגיו אין סיבה שייטוש אותם ויחזור ליהדות".

ראוי לציין כי הרב אריאל והרב ליאור הסבירו כי יש לקרב את הרפורמים ליהדות ולהשקיע מאמצים בחיזוק תורה ואמונה בקרב ציבורים רחוקים וזאת מבלי לגרוע ולהתקפל בתוקף עמידתנו על עקרונות אמונת ישראל והתורה .

עוד באותו נושא

סערת הרפורמים: הכשל המרכזי של הרב מלמד


24

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
53 תגובות - 37 דיונים מיין לפי
1
יישר כל הרב ליאור!
שוקי26 | 23-07-2020 10:08
ברור שזה לא זרום של יהדות אלא התפלגות שכופרת במקורות.
לא רק שהרפורמה היא כדת חדשה...
שדה | 23-07-2020 17:10
לא רק שהרפורמה היא כדת חדשה, חלקים עצומים מהם כבר אינם יהודים כלל- יש אצלם גם התבוללות גדולה, וגם הם מגיירים רבים שלא על פי ההלכה. היחס לכול אדם רפורמי פרטי - צריך להיקבע רק אחרי בירור יהדותו.
2
"יהודה ועוד לקרא"
ישראל צבי גילת | 23-07-2020 10:15
מעבר לדבריו הנכוחים של מור הרב דב ליאור, צריך להעיר שאם בתחילת הופעתו של הזרם הרפורמי היו כולם יהודים, כעת לאחר למעלה מ-150 שנה, הרבה מהם אינם יהודים על פי ההלכה האורתודוקסית. אז לדבר על אחווה יהודית ולא תשנא את אחיך... - אינה תופסת ממש. אף על פי כן צריך לזכור שהרבה מרועיה הרוחניים של היהדות הרפורמית והניאולוגית בעבר היו גדולי תורה ממש. כמו אברהם גייגר, קאהוט. כמה מהרבנים הרפורמיים כמו כמו וויז בסינסנטי אספו ממש בגופם ובהשפעתם כסף מהעשירים בקהילותיהם לתחזוק הישיבות המפוארות בליטא
3
חחח כל אחד נהיה סגן השם...
דוד ב | 23-07-2020 10:27
וכרגיל ממשיכים לפספס את העיקר...אם היהודים!! הרפורמים מתנהלים בדרכם הרי זה רצון השם, האם אפשר למצוא במעשיהם אלמנטים פוגעניים?? לא!!!...אך הרבנים למיניהם ששמים עצמם לסגני הקבה בפירושיהם הלא ממש מעמיקים {כל דור זה מידלדל והולך אחורה בהתפתחות ממש, הפרפר חוזר לגולם שם} הכריזו עליהם כזרם נגד, החרדים בכלל מציירים אותם כאפיקורסים, גרועים מחילוניים השם ישמור פחחחח נלוזים שכמוכם
דברך השטחיים, כלל לא לעניין
מלכי | 23-07-2020 17:38
וזאת בנוסף לסגנוך העז פנים, המזלזל בדברי חכמים.
או קיי, אתה מוזמן להידבק בקורונה
שי | 23-07-2020 15:20
שכן אף היא רצון ה'
הרב מלמד, ככל הנראה, לא יודע לקרוא מחקרים
שי | 23-07-2020 15:19
אחרת היה רואה שאחוזים בודדים מקרב הרפורמים בארהב מדליקים נרות שבת, שלא לדבר על הלכות בסיסיות אחרות. נו שוין, בעבר אותו הרב מלמד טען שרוסיה וסין הן הוכחה לכך שגם משטר שאיננו דמוקרטי, יכול להיות מוצלח.
4
גאון ישראל הרב ליאור.
מיכאל | 23-07-2020 10:42
הלגיטמציה שנתן הרב מלמד לתנועה שעוסקת בהחרבת היהדות כמעט 200 שנים, היא משגה חמור. זו תנועה שמבקשת להחליף את היהדות כמו הנצרות.
5
הרב ליאור זמנך...
כל הכבוד לרב מלמד | 23-07-2020 11:29
הרב ליאור זמנך עבר ....
אתה חצוף רשע...
יהודי | 23-07-2020 23:37
אתה חצוף רשע וגס רוח. עפרא לפומיה. חזור בתשובה אח שלי
גועל נפש ...
פולק טירן | 23-07-2020 21:41
גועל נפש של התיחסות לרבנים ... מי שמבין היבצרות של תהליכים זה התחיל ססיסמה תהיה יהודי בבתיך ובן אדם בצאתך ... קראו להם קורסבנטיבים שרצו לשמור על המסורת מלשון קופסת שימורים אחרהם באו יותר חדשניםשרצו לעשות רפורמה היהדות המסורתית ושם כל ר ייבס רצה להיות מחדש מחברו ואין גבול להפקרות...
אליעזר מלמד לא...
מוסוליני | 23-07-2020 21:01
אליעזר מלמד לא רב אלא דיקטטור
כתב הרמב"ם -ולא חרבה ירושלים עד שבזו בה ת"ח
חז"ל | 23-07-2020 17:42
כתב הרמבם (בפרק ו מהלכות תלמוד תורה), עוון גדול לבזות את החכמים או לשנאותן, ולא חרבה ירושלים עד שבזו בה תלמידי חכמים, שנאמר (בספר דברי הימים לו) וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת ה' בְּעַמּוֹ עַד לְאֵין מַרְפֵּא, כלומר, היו בוזים לומדי דבריו של ה', שהם התלמידי חכמים, ובעון זה עלתה חמת ה' עד שנענשו ישראל בחורבן ירושלים.
צודק ...
ללא | 23-07-2020 13:30
צודק
ה' יסלח לך!...
יהודי | 23-07-2020 12:26
ה' יסלח לך! הרב ליאור אחד הרבנים הגדולים בעם ישראל!
הלו
הלו | 23-07-2020 12:24
הגסות של תשובתך מלמדת שהתרחקת מהיהדות האותנטית!!
6
גדול הדור הרב...
יוסף | 23-07-2020 13:30
גדול הדור הרב ליאור שליטא
7
מחכים בציפייה לבית...
אברהם לוי | 23-07-2020 14:01
מחכים בציפייה לבית דין של מעלה לגהנום הוא הולך עם כל הרפורמים
8
יישר כוח אמיתי ופשוט
גיא | 23-07-2020 14:03
אשרינו שגדולי הדור עומדים על האמת הברורה והפשוטה ולא נותנים לנו להתבלבל.
9
ישר כח !!
דני | 23-07-2020 14:21
כל הכבוד לרב דב ליאור !!
10
כוח דהיתרא עדיף
דני | 23-07-2020 15:11
דהיינו, מי שהתיר הוא עמל יותר קשה ויש לכבדו מאוד
אם כוח דהיתרא עדיף באופן גורף
שלמה | 23-07-2020 15:28
אז הרפורמים חו עדיפים... פיספסת משהו בדרך.
11
הרב ליאור צודק...
רמי | 23-07-2020 17:38
הרב ליאור צודק במאה אחוז
12
מה זו התעמולה הזולה הזו?
עוזיאל | 23-07-2020 17:40
מי מייצר ״כתבות״ כאלה שנועדו להשחיר את הרב מלמד מבלי לתת לו זכות תגובה ומבלי לקיים דיון תורני ראוי. משחקים ב״הורדות ידיים״ בין רבנים בצורה דמגוגית ובלי להביא טענות תורניות לגופם של דברים. מה הקטע שלכם??
מי שלא מייצר כתבות הפוכות בערוץ 7
אריאל | 23-07-2020 18:17
ומשום מה אליו אין תלונות...
13
קשה להאמין אבל...
פרופסור לס | 23-07-2020 17:41
קשה להאמין אבל הדת הציונית העבירה את הציבור הדתי הלאומי על דתו ועל דעתו עד כדי כך שיש המצדדים ברפורמים שמנסים להחריב את היהדות ולהמציא דת חדשה שקרית
14
הרפורמים זה לא...
דוד שימעון | 23-07-2020 18:36
הרפורמים זה לא זרם ביהדות הרפורמים זה דת אחרת הם קרובים לנוצרות הפרוטיסטנטית
15
ישר כוח לרב...
עופרה | 23-07-2020 19:01
ישר כוח לרב הגאון דב ליאור שליטא. על האמת והאמונה החזקה למען עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל הקדושה . ????????????
16
הרב מלמד נפגש...
שמיר | 23-07-2020 20:48
הרב מלמד נפגש עם רבה רפורמית רק לצורך ניסיון ריכוך הוועדה לבחירת רב ראשי לישראל. הרב מלמד מבקש להתמודד כרב הראשי לישראל. אוי לנו אם זה יקרה !!
17
לא חסיד של...
בנימיני | 23-07-2020 21:00
לא חסיד של הרב ליאור אך הפעם הוא צודק. משפחת מלמד נמאסתם!
18
הגר"ד ליאור
יהודי | 23-07-2020 21:18
שירבו כמותו בישראל!
19
עצוב
יהודי פשוט | 23-07-2020 21:39
יופי איזו דרך נהדרת להרבות אהבה בישראל בימים האלו של בין המצרים. יישר כוח
לא מדובר באהבת ישראל
ליהודי הפשוט טיפש | 25-07-2020 23:58
אלא באהבת הגוי......
20
זה התחיל בקוסרבטיבים...
טירן פולד | 23-07-2020 22:00
זה התחיל בקוסרבטיבים כשמם כן הם כביכול לשמור על המסורת כמו קופסת שימורים מהם י צאו הרפורמים שגם הם בהתחלה עוד נסו להראות שיש חשיבה בזרם שלהם דבר שמהר מעוד הפך להיות הקול של היצר-הרע שלהם....
21
הרב הזה עוד...
7890 | 23-07-2020 22:01
הרב הזה עוד רלוונטי מה הוא רוצה להפרד מחצי עמו בשביל דעותיו הקיצוניות על סף הפשיזם
22
המגמה של להכיל...
שגיא | 23-07-2020 22:52
המגמה של להכיל ולסבול ולסלוח יוצרת לגיטימיות ושויון בין דעת הרב מלמד לבין הרפורמה. כמעט כמו מחלוקת בין רבנים. עשו נישק את יעקב ומתברר שהוא נשך אותו. ולולא ה' בעזרו אבדנו. אברהם נפרד מלוט. אני לא דואג לרב הרב יודע מה הוא עושה. אני דואג לכל מי שנחשף לאמירה שאפשר להתדיין איתם. ....כי אולי הם צודקים. לא ברור שום דבר הכל אפשרי כזה.
23
וכך הקיצוניים ממאיסים...
אפיקורוס להכעיס | 23-07-2020 22:56
וכך הקיצוניים ממאיסים את היהדות ומרחיקים את יהדות הגולה. כל אדם שקרא אפילו רק את הפרקים הראשונים בבראשית לא מבין מה לקיצונים האלו וליהדות. בזכותם ובזכות מפלגת הצדיקים שס פיתחתי אלרגיה לתפילין ולכל סממן דתי. לבית הכנסת הקרוב לא אגש ולא לשום בית כנסת פעיל בישראל בשעת התפילה. כדיי להיות יהודי אני צריך לגלות מארץ הקודש ורק שם רחוק מכל הגועל נפש אני יכול להגיע למיניין ולהתפלל כמסורת אבותי.
תעבור לברלין שם...
לאומן יהודי | 24-07-2020 3:22
תעבור לברלין שם מקומך
24
ברברי שדעתו...
7890 | 24-07-2020 9:42
ברברי שדעתו אבדה
25
מוקדש
נועם | 24-07-2020 10:41
מוקדש לכל הרבנים שנרצחו בגלל יהודים
26
רב מלמד יש...
פ.ט. | 24-07-2020 12:27
רב מלמד יש לי כמה טענות נגדו. הוא התיר נוצרים מיסיונרים לכנס להר ברכה. אמרו לו שהם לא מסיונרים והוא האמין בהם ובכסף שלהם גם. שהוא נפגש בכומר רפורם לא מפתיע לי. יש משהוא לא בסדר איתו אולי הלחץ לפרנסה או משהוא כזה, שמעוות את דרכו הרב. מסה אפשר לראות שרב דוב ליאור הוא צדיק וצודק, והוא לא תלוי באנשים אחרים ובכספם. אולי תתעוררו שהוא תומך במפלגת של צדיקים עוצמה יהודית, ורב מלמד לא תומך בהם כנראה. אז למי אתם מצביעים??? לליקוד? הארץ נשרפת לפניכם ואתם מצביעים לעקוד? חשבתם ביבי כמו מנחם בגין?? אפילו בגין לא היה מנחם בגין והמסיר את הסני למצריים לכלום.....לא נתנו לסעדים פיסת אדמה, ואין לנו מלחמה כרגע איתם, למה??? כל זמן שיש להם אינטרס אין מלחמה, ברגע שיהפכו דעתם יש מלחמה איתם.....אותו דבר המצריים, ואין הסני אלא שטח ארץ ישראל שמסרו למוסלמים וקבלנו מה שהיה לנו, התרעה, קבלנו כלום לסיני. אפילו בגין מסר שטחי רב להם וביבי הוא משחית שלכם??? תתעוררו הוא בוגד ורב ליאור יודע והוא חכם גדול ותראה מי ומי הוא תומך....בצדיקים כמוהו ולא בוגדים המדינה. שכחתם שביבי הצביע בעד התנתקות מעזה, להביא אסון אוסלו עלינו בפועל. הוא פושע ובגד בעם, והשוחד שעשה כלום נגד בגידה שהוא בונה מדינת פלסטין בפועל....תשמעו לרב דוב ליאור שמבין את זה ולא שוכח בגלל ישראל היום כותב טוב על ביבי, תתחכמו על ליקוד קבוצת בוגדים שאין להם עיניים לראות שהאויב צריך להוציא אותם החיידק
27
הרב דוב ליאור...
א.א | 24-07-2020 13:31
הרב דוב ליאור צדיק והרב מלמד מעוות את ההסבר בחרמות של רבני כאלי ואחרים זה לא בסדר אבל חיבור עם הרפורמים שכל עניינם זה להזיק לעם ישראל בכל דרך האחראים הגדולים להתבוללות בארצות הברית אז מה בוא מתייפיף על חרמות וכו.. כבוד הרב מלמד חא נולדנו אתמול אלו דרכן של השמאלנים ולצערי הרב יש הרבה כיפות סרוגות שנעים בכיסא רק אומרים להם עוצמה יהודית... אבל את הרפורמים הם אוהבים ה' ישמור ויציל שיירבו רבנים כמו הרב דב ליאור ה' ישמור אותו ואין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים
הרב דוב ליאור...
שולה | 24-07-2020 15:45
הרב דוב ליאור גזען קטן ודי עלוב. אפשר למצוא כמוהו, 3 בשקל בתחנה המרכזית.
28
נטורי
נועם | 24-07-2020 14:01
נטורי קרתא אלוהים ישמור אותם מוסלמים הרבי מלובביץ' שלום ארוש ערב הסעודית לבנון
29
הרב דוב לנעור...
שאלה | 24-07-2020 15:43
הרב דוב לנעור הוא רב או חמור? מצד אחד הוא מרבה ריב, מצד שני הוא נוער ללא הרף. האם נמצא הרב החמור הראשון?
30
החב"דניקים שמאמינים שהרב שלהם לא מת? יהודים?
המורה להיסטוריה | 24-07-2020 16:11
החסידים שאצלם נעשה ונשמע זה ביחס לדברי אדם בשר ודם? יהודים? יש לכם מושג כמה הפולחן הדתי היום רחוק מהרעיונות המקוריים של היהדות?
31
לא
נועם | 25-07-2020 14:48
לא צריך לפרנס יהודים
32
לא
נועם | 25-07-2020 14:53
לא להעסיק יהודים
33
יהודים
נועם | 25-07-2020 20:20
יהודים אוהבים להלחיץ ולהפחיד
34
לצערי האתר הזה...
יאיר | 26-07-2020 9:18
לצערי האתר הזה הפך לאתר של כופרים ליתר דיוק. עמי ארצות שאין להם מושג ביהדות. ומעיזים ברוב חוצפתם לדבר על גדול בישראל. אנשים שלא מגיעים לכפר שתחת רגליו.
35
צודק בכל מילה...
אלויס | 27-07-2020 10:45
צודק בכל מילה שלו.הם כופרים ביהדות
36
מסכימה עם כל...
מרים אייכנבאום | 27-07-2020 11:44
מסכימה עם כל כך החלה הנצרות
37
מנחם מי שבנה...
מנחם | 04-08-2020 12:06
מנחם מי שבנה את מדינת ישראל היו הציונים החילוניים והדתיים החרדים טענו שלא עולים. בחומה וכך גרמו לאובדן של ששה מליון יהודים בשואה אלה עובדות לגבי הרפורמים הדעה שונה יש האומרים שהם גרמו להתבוללות ויש הת הטוענים שדוקא הם מנעו התבוללות המונית דבר אחד ברור החרדים היו קצת נ במאי שקר כאשר טענו שלא עולים בחומה בסך הכל אסור לזרוק בוץ על הרפורמים שהם רוב ביהדות ארצות הבברית עוזרים למדינת ישראל ורצוי לא להוציא לעז על שום פלג בעם .כדאי לדעת שאני זקוקים לאהבת ישראל ולא לשנאה ולפילוג שבסמנו גרמה לחורבן בית הראשון ןהשני וגרם להרבה יהודים לעבור על דתם לנצרות במידה מסוימת ברפורמה נתנה עוד דרך לחיות כיהודי על אף חלוקי הדעות שבין חלקי העם השונים