מגזרי היקר, עם יד על הלב - האם איננו גזענים? - סרוגים
newsletter preview

תהיו הראשונים להתעדכן!

נרשמים לניוזלטר של סרוגים ומקבלים מדי יום את החדשות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

מגזרי היקר, עם יד על הלב – האם איננו גזענים?

עם תום הפגנת החרדים הסוערת, יוצא שלמה טייטלבוים, תלמיד 'חברון' לשעבר, בקריאה נרגשת לאחיו החרדים לצאת להפגנה נוספת. אך הפעם, נגד הגזענות החרדית.

שלמה טייטלבויים
מגזרי היקר, עם יד על הלב - האם איננו גזענים?
  עימות פנים חרדי בבית המשפט (פלאש 90)

עמדנו שם, בשמש הקופחת, לבושים שחור ולבן. צעקנו וזעקנו, כנגד אותם אלו המבקשים לשלוח יד בתורתנו הקדושה. נחרדנו לנוכח אותם זדים הזוממים רעתנו, שכל מגמתם אינה אלא להרוס ולאבד. בכינו, הרגשנו אומללים ומושפלים.

גם הציניים שבינינו החלו להראות סימני שבירה כשהבמאים עברו לשימוש בנשק אנושי, כשהילדים הקטנים החלו לדמוע, וכשהאבות עטו פרצוף של מובלים לטבח.

חזרנו הביתה בתחושת ניצחון. הרגשנו שהראינו להם מה זה. חלק מאתנו דיבר על אחדות, על מפגן של קידוש ה', נאחזנו בכל בדל תקשורת שהציג אותנו באור חיובי, הכרזנו על הצלחה. חיזקנו לעצמנו את תחושת הכל-יכולים, החזרנו לעצמנו את האמונה ש'הם מפחדים' מאיתנו, ושאף אחד לא יהין לגעת בפך השמן הטהור, מבחינתנו, אנחנו בגופנו הצלנו את התורה.

אחיי, האם עמדנו לרגע של חשבון נפש? אצל מי מאתנו עברה מחשבה אחת שמא אנחנו טועים? האם אנו לא גאים מדי ובטוחים בעצמנו? לכמה מאתנו היה ניסיון אמיתי להבין 'בשל מה הסער הגדול הזה'?

בשבועות האחרונים, קראנו עשרות מאמרי דעה. כולם הראו לנו שהחילונים הרבה יותר גזעניים, ומי הם בכלל שידברו איתנו על אפליה? הם צריכים הרי לקנא במערכת החינוך הנפלאה שלנו. לו יהי כדברינו, נניח שאכן כל מילה שנכתבה היא אמת לאמיתה, האם כך היא דרכו של החכם? האם חטאם של האחרים פוטר אותנו מהתבוננות מעמיקה במראה? כיצד ייתכן, רבותי, שלא היה מאמר אחד או כותב אחד שהכה על חטא? שעמד בשער בת רבים וקרא 'חטאנו'!

היש אחד שמוכן להכריז כי אין אצלנו גזענות? היש אדם ישר שמוכן לעמוד בשער בת רבים ולומר שלא שמע על כמה מקרים חמורים של אפליה? אם בדיני אדם יצאנו חייבים, מה יעלה בגורלנו בדיני שמיים? אנו רואים מדי יום את פירות האפליה שבתוכנו. נערים שלא מצאו מקומם באף ישיבה בשל מוצאם, מוצאים עצמם מסתובבים ללא מעש ברחובות, ונושאים בקרבם תחושת מרמור קשה. האם נוכל לומר בלב בוטח 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'? כיצד איבדנו את הרגישות, את הכבוד לאדם באשר הוא? כיצד איננו שומעים את קול דמי אחינו זועקים אלינו?

לצערנו, רבים מאוד מידידינו, מכרינו ושכנינו נותנים יד לגזענות הזו, תומכים בה, מהללים אותה, ומנמקים אותה בטעמים מגוחכים. לא עת לחשות היא, עלינו לקום, לצאת לרחובות בשנית, לקיים עוד הפגנה, את זו שהיתה אמורה להיות כבר לפני עשרים שנה, נקרא שם לביטול הגזענות, להפלת גדרות ההפרדה, וחומת האפליה!

אנו משקיעים את כל כוחנו ומאמצינו בשימור החינוך הטהור. כנגד מצעד הגאווה החלטנו שלא להפגין, כך רצינו לשמור על קדושת ילדי ישראל. על עיניהם של ילדינו חסנו, אך האם שכחנו את הנפש? האם חשבנו מה רב הנזק של ההפגנה בשבוע שעבר על הזאטוטים? האם הם הבינו שזה מפגן של אחדות ולא של אפליה? כמה מאותם ילדים באמת יצליחו לרדת לעומקו של החילוק בדבר אפליה דתית ולא עדתית? האם ההפגנה הזו תלמד את הילדים על חשיבות החינוך או על עליונות עדתית?

בשבוע שעבר הראינו לכולם שניצחנו, שיש לנו כח. הגיע הזמן שנראה זאת גם לעצמנו ולילדינו, במקום להפגין אחדות, נוכל להיות מאוחדים, ובמקום להציג קידוש שם שמים, נקדש שם שמים.

כי בסופו של דבר, אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו.

הכותב לומד כיום בישיבת 'הר עציון', ותלמיד לשעבר בישיבת 'חברון' החרדית

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מספיק לבלבולי מוח
| 23-06-2010 12:40
מספיק לבלבולי מוח - יש להפנים שחרדים אחיינו מדרגה ראשונה - יש לנו אותם ערכים המבוססים על תורתנו הקדושה ולא על " מוסר אוניברסלי"- הינו "מה הגויים יגידו". המאבק שלהם בבג"ץ ומע" "החוק "אשר מיזמן הפכה לאנטישימית במלוא מובן המילה - צריך להיות גם מאבק שלנו- כבר היום מנסים לקלקל את חינוך ילדינו ע"י כל מיני שיפורים ו.... יש לעמוד לצידם ללא מחשבה מה יחשבו החילונים- אלה שיש להם רגש יהודי- יבינו אלה שלא - מה זה יעזור התרפסותנו - רק תזיק. ולא בג"ץ שיש בו 1 מזרחי ואחד ערבי יגיד לנו מהי גזענות-
2
בוא נאתגר אותך - באיזה ועד בחברון למדת?
roni | 23-06-2010 12:50
אני באמת לא חושב שאתה מאד טועה, אבל השאלה כמה אתה חרדי בשביל לשקף את הדברים שכבת. גם אני למדתי בחברון ואני גם לא לומד בכולל. עדיין לא הגעתי לשלב שליחת הילדים למוסדות חינוך, אבל אין ספק שקשה יהיה באווירה הפונדמנטליסטית השלטת לעשות משהו בתחום. ההפגנה הייתה מבילה מבחינת עומס הריגשי החונק. למרות זה, אני חושב שהרחקת לכת וכנראה שהייתה שקוע בלימודך בהר עציון ולא קראת כמה וכמה מאמרים נוקבים שפורסמו באתרים החרדים - לא רק של שסניקים.
3
אתה אדם אמיץ
רות | 23-06-2010 23:04
כל בוגר מוסד חרדי יכול להכות על החטא הגזענות
4
יישר כוח!
דתיה | 24-06-2010 13:16
אתה אדם חושב, ישר ואמיץ, מן הסיבות האלה מן הסתם מצאת את מקומך מחוץ לישיבת חברון. יישר כוח. בוגרת "בית יעקב".
5
למד בחברון !!!!
חלאעאחע | 24-06-2010 13:54
הכותב הנ"ל לא למד בחברון {וע"כ הוא עף}
6
ח{ו}ז{י}רים בשאלה
יוסי | 24-06-2010 14:04
ישנה תופעה שאנשים שאינם מצליחים במקום מסוים כשיוצאים ממנו מתחילים להשמיץ זה פסול ומגעיל למנף כשלון לאידאולגיה
7
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים
איציק | 25-06-2010 4:49
אוח כמה שאתה צודק כל מילה באלף סלעים
8
הכותב למד בחברון
אליהו Eli | 28-06-2010 2:47
אני מכיר אישית את הכותב והוא אכן למד בישיבת חברון עד לאחרונה והוא לא עף אלא עזב משיקוליו הוא אני לא מסכים עם העמדה שהוא מציג אנחנו תלמידי הישיבות סובלים מה30% ספרדים שכן מקבלים אם היו מקבלים לפי מנטליות ורמה לימודית ושכלית ואינטלגנציה רגשית היו מתקבלים בקושי 10% דא עקה שהרבנים ובראשם הרב שך החליטו על אפליה מתקנת וכפו עלינו לקבל 30% ואחרי זה עוד מתלוננים עלינו למה לא מקבלים יותר
9
הכותב למד אכן בחברון,
חברונער | 28-06-2010 15:48
ואכן כל מילה פנינה, צודק מאה אחוז. ומהיכרות אישית אני מעיד שאין לו שנאה או תיסכול לשום חרדי שהוא, זה רק עניין של מודעות עצמית שחסרה אצלנו במיגזר. הוא דרך אגב ביקש ממני להוסיף את כתובת הדוא"ל שלו לצורך תגובות. abcd3115@gmail.com
10
בעד הפגנה מתקנת!
אחת שנמצאת שנים בעסק | 28-06-2010 16:30
לא בטוחה שיש הרבה שהבחינו בין האפליה הדתית לעדתית. וזו באמת בעיה. יש כ"כ הרבה עובדות בשטח, ועדיין ציבור שלם ממשיך להתעלם ולהכחיש אפליה וגזענות בציבור החרדי. עצוב שעדיין יש שבטוחים שנחלו הצלחה גורפת ככ בהפגנה..
11
בסוף עוד תתגעגע.....
דודו | 02-07-2010 11:09
12
בין - ז'אנרי.
פרנץ. | 06-07-2010 15:43
אותי, דוקא עניינה צורת הכתיבה המתנדנדת. הפתיחה הקולחת , כמו לקוחה מקטלוג נאומים ממצעד החיים מתחלפת לה מהר בניסוחים מתרגשים - "הרגשנו שהראינו להם מה זה" כנראה שורה ששוכתבה ממחזה מצליח של גילה אלמגור.וכשלבסוף הוא כבר כושל לעבר המגרש הביתי שלו - "אחיי..." בצעדים מדדים , כבר לא ימצא זאנר ספרותי ברור שיכיל את הלאקונה המורגשת היטב ביחס לעושר הלשוני המרטיט של שתי הפיסקאות הקודמות.שמאי יפתח לנו חוסר זה פתח דמיוני לחדרו של הכותב הלבוש שחורים ומכה באצבעותיו על המקלדת בניסיון למולל עוד טקסט- אצבעות שיתחלפו להם מהר בלשונו שלו המלקקת במעגלים עוד קוגל חרדי שיצא נפלא מאי פעם.
13
חבל שאין עוד כמוך
עוז | 08-07-2010 2:40
הכתבה הכי יפה ונחוצה שקראתי בחיים שלי .. 99.999999 אחוז מהאשכנזים לא אכפת מהגזענות , נוח להם, נמשיך לקחת לספרדים תטובים ואת שאר הגוקים (המוגדרים גם כפרענקים) ניתן להם להמשיך להסתובב ברחובות כמו שכתבת שלמה. אתה היחיד מבין ה100 אחוז אשכנזים שאכפת לו ..
14
לשלמה טייטלבוים-למגזרי היקר
כואב | 28-08-2011 18:32
שלמה, האם על מקרה מ.ג. תאמר ידינו לא שפכו את הדם הזה