הסגולה העתיקה של רבי שמשון להצלה ממגיפות
אדם שקורא את מסעותיהם של בני ישראל פעמיים בכל יום, מסוגל למצוא בתוך נפשו מסעות דומים. הוא יכול להתחבר לנקודות האמונה כמו לנקודות המרידה

ימים של ערפל, חוסר וודאות וחזרה להגבלות קדמוניות עוברים עלינו. חוף של יציבות וביטחון כמעט ולא בנמצא; לא במבזקים, לא בכותרות הראשיות ואף לא בתשדירים המרכזיים. מהיכן יישאב האדם כוחות להתמודד עם המציאות זו? איזה שריר בנפש צריך לחזק כדי לצאת מחוזקים מימים אלה?
כמו תמיד, דומה בעיניי כי פרשת השבוע מדברת אלינו בשפה גלויה בכל שבוע מחדש. המשימה היא להקשיב למה שנסתר מבעד למציאות, יחד עם העומק הטמון מבעד לפסוקים. בפרשת מסעי אנו פוגשים את מ"ב המסעות שעברו בני ישראל במדבר. עניין זה מצריך אותנו להבין, מה הצורך לפרט את 42 המסעות שעברו בני ישראל במדבר? וכי לא די לציין את המסע הראשון והאחרון? מניין נובע הצורך להאריך במילים בפרשה זו?
מסעות ישראל – מסעות האדם
בספר 'דגל מחנה אפרים' (רבי משה חיים אפרים מסדילקוב) נאמר: "כי כל המסעות הם מ"ב, והם אצל כל אדם מיום היוולדו עד שובו לעולמו". לדבריו, המסעות של בני ישראל עמם נפגש האדם בפרשת השבוע, למעשה קיימים גם בתוך חייו של האדם הפרטי. המציאות היא דינמית וכך גם נפש האדם; הרצונות משתנים, האדם מתבגר ומתפקח והחיים מושכים אותו לכיוונים שונים ומפתיעים. מיום היוולדו עד שוב נשמתו של האדם לבוראה, נמצא האדם במסע ארוך. מי שיצא לטיול ארוך בעברו יעיד על כך שהמסלול הסופי לעולם לא תאם במדויק את התוכנית המקורית.
ההשגחה של הקב"ה על ברואיו אינה מתבטאת רק בחיים אותם הוא מעניק לנו. מעבר לכך, בכל רגע ורגע הוא מפגיש אותנו עם מציאות חדשה. המראות עמם נפגש האדם אינם אקראיים, הם מזדמנים לאדם לפי צרכיו, יכולתו, ודרכי התיקון אותם הוא צריך לעבור. ה"מסעות" אותם עובר האדם, אלה השמחים ואלה העצובים, מזומנים לאדם באופן אישי. מטרתו היא להתעלות מכוח המסע, ולהבין כי המסע הקודם היה הכנה לקראת המסע הבא. ההבנה הזו היא בסיס להבנת "סוד המסעות".
סגולה להצלה מצרות
רבי שמשון מאוסטרופולי הי"ד, היה תלמיד חכם עצום בכלל ובתורת הקבלה בפרט. רבי שמשון נהרג על קידוש ה' בעת פרעות ת"ח (1648). בכתבי ידו של רבי שמשון נמצאה סגולה עתיקה לשמירה מצרות ובפרט בזמן מגפה. בסגולה זו מובא כי יש לקרוא בכל בוקר וערב את מ"ב המסעות שעברו בני ישראל במדבר: "ויש בזה רזין דרזין, מי יכול להשיג עומקו ורומו" (זבח פסח, רבי יעקב מזאלקווא). מדוע בחר רבי שמשון דווקא בפסוקים אלה? וכי לא יכול היה לבחור פסוקים אחרים המראים על אמונה בה' כמו פסוקי שירת הים?
סודות עליונים טמונים במסעות של בני ישראל: מ"ב מסעות כנגד שם מ"ב שהוא אחד משמותיו של הקב"ה, שם בעל מ"ב אותיות. נראה להסביר, שהעומק של הסגולה טמון בתוכן המהותי שלה. כל מסע מציין התמודדות, הצלחה, כאב וקושי שעברו על בני ישראל. אדם שקורא את מסעותיהם של בני ישראל פעמיים בכל יום, מסוגל למצוא בתוך נפשו מסעות דומים. הוא יכול להתחבר לנקודות האמונה כמו לנקודות המרידה, הוא מוצא השקה עם השמחה כמו שהוא מוצא השקה עם הכאב. הגדולה האמיתית היא להצליח לראות את שם ה' בכל תחנה ותחנה במסע הארוך, להבין כי ההתמודדות נשלחה לאדם באופן ייחודי.
להיות חלק ממסע
בשיחותיו לפרשת השבוע, כותב ה'שפת אמת': "ונכתבו כל המסעות להודיע לעם ה' כי כל עובד ה' לא ייפול לבו עליו מכל הנפילות שיש לו. כי כך הוא המידה להיות עולה ויורד" (שנת תרמ"ו). המציאות דינמית, מתפתחת ומשתנה. התחנות השונות בחיים הן בעלות מטרות עצמאיות. כל תחנה ותחנה היא כמו מלאך, שליח, דיבור אלוקי של הבורא אל האדם. מי שיתחבר לתחנה ולמסע וינסה לשאוב מהם כוחות – יתקרב לרצון ה' יותר. כמו בימים ההם, בימי המסע במדבר, כן בימים אלה בהם מערכות החיים השגרתיות מיטלטלות מעת-לעת. הניצחון טמון בבחירתו של האדם עצמו וברצונו להיות חלק ממסע החיים, מסע האומה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו