דירה בעליונים: ללא משכנתא וערבויות
בביתו של אדם מן השורה יש חפצים רבים, כלים יקרים ופחותים ושאר מוצרי צריכה בסיסיים. באופן פשוט, זו הדירה של "התחתונים" דרכה מתנהלים החיים האנושיים. כל נטיות הנפש הללו אינם נמצאים כלל ב"דירה של העליונים"
פנחס בן אלעזר, נכדו של אהרון הכהן, זוכה בפרשתנו ל"ברית כהונת עולם" זאת על כך שקינא לה' והרג את זמרי בן סלוא והאישה המדיינית. מלבד זאת, הוא זוכה בפרשתנו גם ל"ברית שלום". במושגים של היום, קשה להכיל את הרעיון שאדם שהרג איש מישראל יקבל מדרגה של הנהגה ותואר של "איש שלום". מה עומד מאחורי תואר זה? מדוע דווקא פנחס זכה לו? וכיצד ייתכן שפנחס קדם למשה רבינו בקנאותו לדבר ה'?
דירה בתחתונים
אחד הביטויים המייצגים את מגמת ה' בבריאת העולם, נוסח אצל חז"ל במילים: "נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים" (מדרש תנחומא, פרשת נשא, טז). על פי דברי המדרש, לקב"ה יש כבר דירה בעליונה אך הוא מעוניין ליצור דירה נוספת – דירה בתחתונים, בקרב בני האדם.
בביתו של אדם מן השורה יש חפצים רבים, כלים יקרים ופחותים ושאר מוצרי צריכה בסיסיים. באופן פשוט, זו הדירה של "התחתונים" דרכה מתנהלים החיים האנושיים. כל נטיות הנפש הללו אינם נמצאים כלל ב"דירה של העליונים" – שם החומריות נעדרת. על כן, מבחינת האדם, יצירתו היא חידוש גדול.
ברצון ליצור דירה בתחתונים, גילה ה' את רצונו ליצור שלום בין פמליא של מעלה לפמליא של מטה, בין נטיות העומק האלוקיות של האדם לטוב, צדק ומוסר, לבין צרכיו החומריים הנמוכים. במילים אחרות, בחר הקב"ה בבריאת העולם במסלול עמוק יותר, מסלול בו "התחתונים" מגלים בתוך עצמם את "העליונים" שבהם. במסלול זה, האדם הפשוט, זה שמהלך יום-יום למלאכת כפיו ופרנסתו, זה שחוזר מהשוק לביתו ומשפחתו – מסוגל לגלות בתוכו כוחות אלוקיים ולחשוף אותם. זה עומק השלום הגנוז בתוך האדם – אחדות בין כל חלקי אישיותו.
"ברית שלום" – מהי?
השלום נדרש להופיע גם ברמה הלאומית. על פי התורה, אין השלום מייצג את חירות הפרט ויכולתו לנהוג באיזו דרך בה ירצה. מושג כזה מוביל לאָנַרְכִיזְם. השלום העליון מתבטא ביכולת לחבר את כלל האנשים ל"דירה של העליונים" המצויה בתוך נפשם. התורה, פרטי ההלכות ותלמידי החכמים המצויים באומה, עניינם להורות לכלל-ישראל כיצד עליהם להכניס רהיטים, חפצים וכלים לתוך "דירת העליונים" המצויה בתוכם. בדרך הזו הולך השלום ונוצר דרך האדם הפרטי ועד לאומה בכללותה.
זמרי בן סלוא הפר את ההרמוניה בין העליונים לתחתונים. בבחירתו לחטוא בפרהסיה מול כל ישראל הוא מוטט את דירת העליונים; הוא שבר את כלי הבית וניתץ את כתליו. היציאה מהסדר הזה, הביאה את ה"יזם הרוחני" – פנחס בן אלעזר, לקנא בחזרה לדירתו של ה', לבית הלאומי של כנסת ישראל. הקנאות הזו, שהייתה נקייה מכל "דירת תחתונים", קרי – שנאה אישית ונקמה פרטית, היא זיכתה את פנחס ב"ברית שלום" עם ה', ברית בין עליונים לתחתונים.
כיצד פנחס קדם למשה?
ה'שפת אמת', האדמו"ר מגור, מסביר שמשה רבינו לא יכול היה להיות זה שיקנא לדבר ה', זאת מפני שיש צורך שהקנאות לדבר ה' תבוא דווקא "ע"י איש פשוט תוך כלל ישראל…איש פשוט שאינו כהן". על מנת לחבר שמים וארץ דרוש אדם, אדם מן השורה, לא משה רבנו שהוא "מעל" השורה, אלא כזה שבא מתוך הכלל הישראלי ומכוחו, אדם שיחיה בפועל ויוציא את כוחותיו מתוך עצמיותו. הדירה שבעליונים מצויה בתוך כל אדם מישראל, בלא הון-עצמי, בלא משכנתא וללא ערבויות; מטרת האדם היא רק לחשוף זאת בעולמנו, בתוך "דירת התחתונים".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו