דירה בעליונים: ללא משכנתא וערבויות - סרוגים

דירה בעליונים: ללא משכנתא וערבויות

בביתו של אדם מן השורה יש חפצים רבים, כלים יקרים ופחותים ושאר מוצרי צריכה בסיסיים. באופן פשוט, זו הדירה של "התחתונים" דרכה מתנהלים החיים האנושיים. כל נטיות הנפש הללו אינם נמצאים כלל ב"דירה של העליונים"

דירה בעליונים: ללא משכנתא וערבויות
  (צילום: שאטרסטוק)

פנחס בן אלעזר, נכדו של אהרון הכהן, זוכה בפרשתנו ל"ברית כהונת עולם" זאת על כך שקינא לה' והרג את זמרי בן סלוא והאישה המדיינית. מלבד זאת, הוא זוכה בפרשתנו גם ל"ברית שלום". במושגים של היום, קשה להכיל את הרעיון שאדם שהרג איש מישראל יקבל מדרגה של הנהגה ותואר של "איש שלום". מה עומד מאחורי תואר זה? מדוע דווקא פנחס זכה לו? וכיצד ייתכן שפנחס קדם למשה רבינו בקנאותו לדבר ה'?

דירה בתחתונים

אחד הביטויים המייצגים את מגמת ה' בבריאת העולם, נוסח אצל חז"ל במילים: "נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים" (מדרש תנחומא, פרשת נשא, טז). על פי דברי המדרש, לקב"ה יש כבר דירה בעליונה אך הוא מעוניין ליצור דירה נוספת – דירה בתחתונים, בקרב בני האדם.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת פנחס תש"פ

בביתו של אדם מן השורה יש חפצים רבים, כלים יקרים ופחותים ושאר מוצרי צריכה בסיסיים. באופן פשוט, זו הדירה של "התחתונים" דרכה מתנהלים החיים האנושיים. כל נטיות הנפש הללו אינם נמצאים כלל ב"דירה של העליונים" – שם החומריות נעדרת. על כן, מבחינת האדם, יצירתו היא חידוש גדול.

ברצון ליצור דירה בתחתונים, גילה ה' את רצונו ליצור שלום בין פמליא של מעלה לפמליא של מטה, בין נטיות העומק האלוקיות של האדם לטוב, צדק ומוסר, לבין צרכיו החומריים הנמוכים. במילים אחרות, בחר הקב"ה בבריאת העולם במסלול עמוק יותר, מסלול בו "התחתונים" מגלים בתוך עצמם את "העליונים" שבהם. במסלול זה, האדם הפשוט, זה שמהלך יום-יום למלאכת כפיו ופרנסתו, זה שחוזר מהשוק לביתו ומשפחתו – מסוגל לגלות בתוכו כוחות אלוקיים ולחשוף אותם. זה עומק השלום הגנוז בתוך האדם – אחדות בין כל חלקי אישיותו.

"ברית שלום" – מהי?

השלום נדרש להופיע גם ברמה הלאומית. על פי התורה, אין השלום מייצג את חירות הפרט ויכולתו לנהוג באיזו דרך בה ירצה. מושג כזה מוביל לאָנַרְכִיזְם. השלום העליון מתבטא ביכולת לחבר את כלל האנשים ל"דירה של העליונים" המצויה בתוך נפשם. התורה, פרטי ההלכות ותלמידי החכמים המצויים באומה, עניינם להורות לכלל-ישראל כיצד עליהם להכניס רהיטים, חפצים וכלים לתוך "דירת העליונים" המצויה בתוכם. בדרך הזו הולך השלום ונוצר דרך האדם הפרטי ועד לאומה בכללותה.

עוד באותו נושא

צפו: קצר על הפרשה| בבית שלישי יקריבו קורבנות?


4

זמרי בן סלוא הפר את ההרמוניה בין העליונים לתחתונים. בבחירתו לחטוא בפרהסיה מול כל ישראל הוא מוטט את דירת העליונים; הוא שבר את כלי הבית וניתץ את כתליו. היציאה מהסדר הזה, הביאה את ה"יזם הרוחני" – פנחס בן אלעזר, לקנא בחזרה לדירתו של ה', לבית הלאומי של כנסת ישראל. הקנאות הזו, שהייתה נקייה מכל "דירת תחתונים", קרי – שנאה אישית ונקמה פרטית, היא זיכתה את פנחס ב"ברית שלום" עם ה', ברית בין עליונים לתחתונים.

כיצד פנחס קדם למשה?

ה'שפת אמת', האדמו"ר מגור, מסביר שמשה רבינו לא יכול היה להיות זה שיקנא לדבר ה', זאת מפני שיש צורך שהקנאות לדבר ה' תבוא דווקא "ע"י איש פשוט תוך כלל ישראל…איש פשוט שאינו כהן". על מנת לחבר שמים וארץ דרוש אדם, אדם מן השורה, לא משה רבנו שהוא "מעל" השורה, אלא כזה שבא מתוך הכלל הישראלי ומכוחו, אדם שיחיה בפועל ויוציא את כוחותיו מתוך עצמיותו. הדירה שבעליונים מצויה בתוך כל אדם מישראל, בלא הון-עצמי, בלא משכנתא וללא ערבויות; מטרת האדם היא רק לחשוף זאת בעולמנו, בתוך "דירת התחתונים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
מאמר מרתק. יהי...
מיכל | 10-07-2020 11:38
מאמר מרתק. יהי רצון שנדע לשלב בין שני העולמות
2
מאמר מדהים בתוכנו...
יהודה | 10-07-2020 12:44
מאמר מדהים בתוכנו וברמתו. אשריך
3
מקסים ...
ישר כח | 10-07-2020 13:51
מקסים
4
נהדר ...
יוסף | 10-07-2020 13:51
נהדר
5
כתיבה מרתקת ועמוקה....
דוד סלוצקי | 10-07-2020 16:19
כתיבה מרתקת ועמוקה. אני נהנה כל שבוע לקרא את מאמרך. המשך כך.
6
יפה מאוד. נהניתי...
ישראל חביב | 10-07-2020 17:26
יפה מאוד. נהניתי
7
יפה מאוד .נהניתי...
ישראל | 10-07-2020 17:27
יפה מאוד .נהניתי לקרא
8
איזה יופי של...
דניאל | 10-07-2020 17:31
איזה יופי של כתיבה מעניינת ומלמדת.
9
יפה מאוד! תודה רבה...
אבי | 12-07-2020 7:20
יפה מאוד! תודה רבה
10
ישר כוח ...
דוד כהן | 12-07-2020 8:01
ישר כוח
11
עמוק ...
ציפורה | 12-07-2020 8:01
עמוק
12
יפה מאוד ...
נהדר | 12-07-2020 14:22
יפה מאוד
13
בכל רצח יש מימד אפל שאסור להסתירו
משה אהרון | 13-07-2020 8:14
הקבה ביקש לתן לפנחס מענה כפול אישי וערכי גם שכר וגם עונש . העונש שכרת איתו ברית שלום שמכאן ואילך יקנא לאלוהיו אך בדרכי שלום. ושנית שמטלה זו תהא לו לעולם לנצח בבחינת :כהונת עולם
14
תגובה מפורטת יותר
משה אהרון | 13-07-2020 8:28
אבק הרצח שדבק בפנחס ואליהו לא בכדי הדיבר : לא תרצח מקביל ושווה לדיבר הראשון אנוכי ה' אלוהיך שבכל רצח יש מימד אפל של פגיעה באלוהים ואסור לעבור עליו לסדר היום . רצח אדם יש והוא מוחק לאחור את כל הדיברות ומאיין את הראשונה שבהן את : אנוכי ה' אלוהיך. גם הקנאות של פנחס היה בה מימד מסויים של רצח. לפיכך ביקש הקבה. לתן לפנחס מענה מורכב . כפול אישי וערכי . גם שכר וגם עונש . העונש שכרת איתו ברית שלום. שמכאן ואילך יקנא לאלוהיו אך בדרכי שלום. ושנית שמטלה זו תהא לו לעולם לנצח בבחינת :כהונת עולם. לימים אליהו שהוא פנחס לא עמד בתנאי הברית ואף הוא קינא לאלוהיו ברצח המוני. על כן נקרא לשוב למדבר להר חורב לנקודת ההתחלה. מחד לרענן הברית ולעבור למצב צבירה וחיות אחרים. שבהם לעולם לא יוכל להזיק רק להועיל ובדרכי שלום משה אהרון
15
להשמלת התמונה - למה קרוי שמו "פנחס"
משה אהרון | 13-07-2020 11:21
בסד. שלפיכך קרוי שמו פנחס שלפיכך קרוי שמו פנחס שחס על פניו של הקבה משל האדימו פניו של הקבה כשמש לוהטת החורכת הכל. וזה פנחס נחלץ להשיב אחור את זו חמתו החורכת להציל את יתר אחיו מהמגפה הנוראה. שרק כך נעצרה המגפה ורבים רבים ניצלו ממוות . הנה כי כן מעשה הקנאה של פנחס היה יותר קנת חיי האדם שזו הסיבה העיקרית לכך שנחלץ להרוג שניים בעבור חייהם של רבים אחרים. מכאן הלקח הגדול אין קנאת אלוהים אלא בעבור חיי האדם. ואין רצח אדם אלא כדי להציל בוודאות חיי בני אדם אחרים משה אהרון