פנחס בן אלעזר, נכדו של אהרון הכהן, זוכה בפרשתנו ל"ברית כהונת עולם" זאת על כך שקינא לה' והרג את זמרי בן סלוא והאישה המדיינית. מלבד זאת, הוא זוכה בפרשתנו גם ל"ברית שלום". במושגים של היום, קשה להכיל את הרעיון שאדם שהרג איש מישראל יקבל מדרגה של הנהגה ותואר של "איש שלום". מה עומד מאחורי תואר זה? מדוע דווקא פנחס זכה לו? וכיצד ייתכן שפנחס קדם למשה רבינו בקנאותו לדבר ה'?
דירה בתחתונים
אחד הביטויים המייצגים את מגמת ה' בבריאת העולם, נוסח אצל חז"ל במילים: "נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים" (מדרש תנחומא, פרשת נשא, טז). על פי דברי המדרש, לקב"ה יש כבר דירה בעליונה אך הוא מעוניין ליצור דירה נוספת – דירה בתחתונים, בקרב בני האדם.
בביתו של אדם מן השורה יש חפצים רבים, כלים יקרים ופחותים ושאר מוצרי צריכה בסיסיים. באופן פשוט, זו הדירה של "התחתונים" דרכה מתנהלים החיים האנושיים. כל נטיות הנפש הללו אינם נמצאים כלל ב"דירה של העליונים" – שם החומריות נעדרת. על כן, מבחינת האדם, יצירתו היא חידוש גדול.
ברצון ליצור דירה בתחתונים, גילה ה' את רצונו ליצור שלום בין פמליא של מעלה לפמליא של מטה, בין נטיות העומק האלוקיות של האדם לטוב, צדק ומוסר, לבין צרכיו החומריים הנמוכים. במילים אחרות, בחר הקב"ה בבריאת העולם במסלול עמוק יותר, מסלול בו "התחתונים" מגלים בתוך עצמם את "העליונים" שבהם. במסלול זה, האדם הפשוט, זה שמהלך יום-יום למלאכת כפיו ופרנסתו, זה שחוזר מהשוק לביתו ומשפחתו – מסוגל לגלות בתוכו כוחות אלוקיים ולחשוף אותם. זה עומק השלום הגנוז בתוך האדם – אחדות בין כל חלקי אישיותו.
"ברית שלום" – מהי?
השלום נדרש להופיע גם ברמה הלאומית. על פי התורה, אין השלום מייצג את חירות הפרט ויכולתו לנהוג באיזו דרך בה ירצה. מושג כזה מוביל לאָנַרְכִיזְם. השלום העליון מתבטא ביכולת לחבר את כלל האנשים ל"דירה של העליונים" המצויה בתוך נפשם. התורה, פרטי ההלכות ותלמידי החכמים המצויים באומה, עניינם להורות לכלל-ישראל כיצד עליהם להכניס רהיטים, חפצים וכלים לתוך "דירת העליונים" המצויה בתוכם. בדרך הזו הולך השלום ונוצר דרך האדם הפרטי ועד לאומה בכללותה.
זמרי בן סלוא הפר את ההרמוניה בין העליונים לתחתונים. בבחירתו לחטוא בפרהסיה מול כל ישראל הוא מוטט את דירת העליונים; הוא שבר את כלי הבית וניתץ את כתליו. היציאה מהסדר הזה, הביאה את ה"יזם הרוחני" – פנחס בן אלעזר, לקנא בחזרה לדירתו של ה', לבית הלאומי של כנסת ישראל. הקנאות הזו, שהייתה נקייה מכל "דירת תחתונים", קרי – שנאה אישית ונקמה פרטית, היא זיכתה את פנחס ב"ברית שלום" עם ה', ברית בין עליונים לתחתונים.
כיצד פנחס קדם למשה?
ה'שפת אמת', האדמו"ר מגור, מסביר שמשה רבינו לא יכול היה להיות זה שיקנא לדבר ה', זאת מפני שיש צורך שהקנאות לדבר ה' תבוא דווקא "ע"י איש פשוט תוך כלל ישראל…איש פשוט שאינו כהן". על מנת לחבר שמים וארץ דרוש אדם, אדם מן השורה, לא משה רבנו שהוא "מעל" השורה, אלא כזה שבא מתוך הכלל הישראלי ומכוחו, אדם שיחיה בפועל ויוציא את כוחותיו מתוך עצמיותו. הדירה שבעליונים מצויה בתוך כל אדם מישראל, בלא הון-עצמי, בלא משכנתא וללא ערבויות; מטרת האדם היא רק לחשוף זאת בעולמנו, בתוך "דירת התחתונים".
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
בס"ד. שלפיכך קרוי שמו פנחס שלפיכך קרוי שמו פנחס שחס על פניו של הקב"ה משל האדימו פניו של הקב"ה כשמש לוהטת החורכת הכל. וזה פנחס נחלץ להשיב אחור את זו חמתו החורכת...
בס"ד. שלפיכך קרוי שמו פנחס שלפיכך קרוי שמו פנחס שחס על פניו של הקב"ה משל האדימו פניו של הקב"ה כשמש לוהטת החורכת הכל. וזה פנחס נחלץ להשיב אחור את זו חמתו החורכת להציל את יתר אחיו מהמגפה הנוראה. שרק כך נעצרה המגפה ורבים רבים ניצלו ממוות . הנה כי כן מעשה הקנאה של פנחס היה יותר קנת חיי האדם שזו הסיבה העיקרית לכך שנחלץ להרוג שניים בעבור חייהם של רבים אחרים. מכאן הלקח הגדול אין קנאת אלוהים אלא בעבור חיי האדם. ואין "רצח" אדם אלא כדי להציל בוודאות חיי בני אדם אחרים משה אהרון
המשך 11:21 13.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
אבק הרצח שדבק בפנחס ואליהו לא בכדי הדיבר : לא תרצח" מקביל ושווה לדיבר הראשון "אנוכי ה' אלוהיך" שבכל רצח יש מימד אפל של פגיעה באלוהים ואסור לעבור עליו לסדר היום . ...
אבק הרצח שדבק בפנחס ואליהו לא בכדי הדיבר : לא תרצח" מקביל ושווה לדיבר הראשון "אנוכי ה' אלוהיך" שבכל רצח יש מימד אפל של פגיעה באלוהים ואסור לעבור עליו לסדר היום . רצח אדם יש והוא מוחק לאחור את כל הדיברות ומאיין את הראשונה שבהן את : "אנוכי ה' אלוהיך". גם הקנאות של פנחס היה בה מימד מסויים של רצח. לפיכך ביקש הקב"ה. לתן לפנחס מענה מורכב . כפול אישי וערכי . גם שכר וגם עונש . העונש שכרת איתו "ברית שלום". שמכאן ואילך יקנא לאלוהיו אך בדרכי שלום. ושנית שמטלה זו תהא לו לעולם לנצח בבחינת :"כהונת עולם. לימים אליהו שהוא פנחס לא עמד בתנאי הברית ואף הוא קינא לאלוהיו ברצח המוני. על כן נקרא לשוב למדבר להר חורב לנקודת ההתחלה. מחד לרענן הברית ולעבור למצב צבירה וחיות אחרים. שבהם לעולם לא יוכל להזיק רק להועיל ובדרכי שלום משה אהרון
המשך 08:28 13.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
הקב"ה ביקש לתן לפנחס מענה כפול אישי וערכי גם שכר וגם עונש . העונש שכרת איתו ברית שלום שמכאן ואילך יקנא לאלוהיו אך בדרכי שלום. ושנית שמטלה זו...
הקב"ה ביקש לתן לפנחס מענה כפול אישי וערכי גם שכר וגם עונש . העונש שכרת איתו ברית שלום שמכאן ואילך יקנא לאלוהיו אך בדרכי שלום. ושנית שמטלה זו תהא לו לעולם לנצח בבחינת :"כהונת עולם"
המשך 08:14 13.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נהדר
יפה מאוד
14:22 12.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציפורה
עמוק
08:01 12.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד כהן
ישר כוח
08:01 12.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
יפה מאוד! תודה רבה
07:20 12.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
איזה יופי של כתיבה מעניינת ומלמדת.
17:31 10.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
יפה מאוד .נהניתי לקרא
17:27 10.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל חביב
יפה מאוד. נהניתי
17:26 10.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר