נתניהו מודה: "שלב ההקלות האחרון היה מוקדם מדי" - סרוגים

נתניהו מודה: "שלב ההקלות האחרון היה מוקדם מדי"

בצל משבר הקורונה ראש הממשלה הציג תכנית סיוע כלכלית לעסקים, מובטלים ועצמאים, שלדבריו תבטיח "ודאות כלכלית לשנה הקרובה". עוד הודה: השלב האחרון של ההקלות היה מוקדם מדי"

author-image
נתניהו מודה: "שלב ההקלות האחרון היה מוקדם מדי"
  (צילום: חיים גולדברג\סרוגים)

בתום שורה של התייעצויות ודיונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ יציגו הערב (חמישי) במסיבת עיתונאים את התוכנית "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021", שנועדה לסייע לעסקים ולמובטלים בעקבות משבר הקורונה.

צפו בשידור חי:

"מדובר ברשת ביטחון לשכירים, לעצמאים ולעסקים" אמר נתניהו בפתח ההצהרה. "שר האוצר ואני עבדנו על התכנית מסביב לשעון, כדי שתקבלו את הכסף כמה שיותר מהר. אנחנו בעיצומה של סערה עולמית ומתגברת – גל שני של קורונה, שהגיע גם למדינות אחרות ולדעתי לא יפסח על אף מדינה. אנחנו מנווטים את הספינה בין גלים גבוהים וסכנות בריאותיות שלא היו כמוהן ב-100 השנים האחרונות".

"הניווט דורש החלטות קשות בשיטה של ניסוי וטעיה. כך עושות כל הממשלות וכך עושים מנהיגי העולם. בגל הראשון היה לנו הצלחה גדולה מאד, למרות שכל אבדן חיים הוא טרגי – מספר הנפטרים נשאר קטן מאד" הוסיף. "זה הישג, אבל יש גם צד שני. הצעדים שנקטנו גבו מאיתנו מחיר כבד במישור הכלכלי. כדי להציל את המשק התחלנו לפתוח אותו".

"במבט לאחור, כחלק מהניסוי והטעיה אפשר להגיד שהשלב האחרון – פתיחת אולמות אירועים – היה מוקדם מדי. אני לוקח אחריות על הטעות הזאת, ואני לוקח אחריות גם לתקן אותה" הודה נתניהו. "זו הסיבה שאנחנו סוגרים את האולמות עכשיו. אנחנו עוצרים חתונות כדי שלא יהיו הלוויות". עוד קרא לציבור לשמור על המגבלות – מסיכות, שמירת מרחק ומניעת התקהלויות, כשלדבריו "עושים הכל להימנע מסגר מלא. נדרשת אחריות אישית, ואם יהיה בעוד כמה שבועות נעצור את התחלואה".

פרטי התכנית: מענקים לעצמאיים וסיוע לעסקים

בהמשך נתניהו הציג את פרטי התכנית הכלכלית שלדבריו תספק "ודאות כלכלית לשנה הקרובה, מהירות בהעברת הכסף ומענק מיידי לעצמאים. אנשים מחכים לקבל כסף, ולכן התעקשנו על זה. שכולם ידעו שהמדינה תעשה הכל כדי להקל על המצוקה הכלכלית".

לפי התכנית, רשת הביטחון לשכירים הנמצאים בחל"ת ולמובטלים האריכה את דמי האבטלה לשנה נוספת, עד ליוני 2021 או עד ששיעור האבטלה ירד מתחת ל-10 אחוז. עצמאים יקבלו מענק מידי שיגיע לחשבון כבר בשבוע הבא. "בשבוע הבא נביא מקדמות של עד 7,500 שקלים לאותם אלו שסייענו להם בתחילת מאי – בלי חישובים ותנאים חדשים" התייחב נתניהו.

עוד הוצג רשת ביטחון לעסקים שנפגעו: עסקים קטנים יקבלו עד 6,000 ש"ח, עסקים גדולים יותר יקבלו מדי חודשיים סיוע להוצאות הקבועות שלהם עד 500 אלף ש"ח. היקפי הסיוע יוגדרו לפי רמת הפגיעה בעסק. "אם נצטרך, נביא עוד תכנית – גם בכלכלה וגם בבריאות" התחייב נתניהו. "אני לא רוצה להבטיח שזה יפתור את כל הבעיות, אבל אני כן אבטיח שאהיה מעורב כדי לוודא שהכסף יוצא וכדי שתוכלו להביא כסף למשפחה בתקופה הקשה הזאת".

גנץ מברך: "התעקשותנוו הביאה בשורות משמעותיות"

רגע לפני הצגת התכנית לציבור, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ שוחח עם כץ שהציג לו את הפרטים. גנץ בירך על המענה הרחב לדרישות הכלכליות – חברתיות של כחול לבן. "הקמנו את ממשלת החירום כדי להצליח להביא בשורות משמעותיות לכל מי שנפגע מההגבלות המתבקשות בשל המצב המורכב" אמר גנץ. "התעקשנו על תשלומים מידיים במקביל לרשתות ביטחון ארוכות טווח שיבטיחו מנגוני צמיחה ויתנו ודאות לאזרחים".

"עלינו להניח הכל בצד ולעסוק רק בזה: יש לנו עוד עשייה רבה למען המובטלים ונפגעי המצב הכלכלי" הבהיר. "נמשיך לעשות כל שיידרש על מנת להציל את המשק ואת כל הסקטורים שבו. לא נשאיר אף אחד מאחור. הימים מאתגרים וימשיכו כך גם בחודשים הקרובים אך הערב אנו מקווים כי הצעדים הכלכליים יביאו בשורות לבתים רבים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אלוף בהבטחות - קטן מאוד מאוד במעשים
סיפוח-כבר-ביום-ראשון | 09-07-2020 21:19
אלוף בהבטחות - קטן מאוד מאוד במעשים
ביבי המצביא הגדול. יבורך מאת ה'
עידו 2 | 09-07-2020 22:32
יפלו כל אוייביו לתהום גם אלו המ גיבים כאן נגדו ש''ט
2
מי מאמין להבטחותיו ? פתי מאמין לכל דבר
נאוה | 10-07-2020 8:33
רוצים לראות הבטחה אחת שקויימה - אין דבר כזה .