י"ז בתמוז: בכי אמיתי או בכי מעופרת? - סרוגים

י"ז בתמוז: בכי אמיתי או בכי מעופרת?

קיימות שתי צורות התמודדות עם האתגרים שלפנינו: האחת, היא הדרך האלילית המשתקפת בפולחן התמוז: חוסר אונים, בכיינות, ייאוש ופסימיות; הדרך השנייה היא הדרך היהודית: בכי משחרר המבין שהמציאות בכללה הינה מלאת אור

author-image
י"ז בתמוז: בכי אמיתי או בכי מעופרת?
  (צילום: שאטרסטוק)

השנה י"ז תמוז הוא עצוב במיוחד – הקורונה ממשיכה להכות גלים; חוסר ודאות כלכלי ובטחוני; מתחים עולמיים – כל אלה עלולים לגרום לתחושת התשה כללית.

במקור שמו של החודש לקוח מאל בבלי קדום – 'תמוז' – שהיה פסל בעל עיני עופרת, שדרך הפולחן שלו הייתה בהבערת אש לידו, מה שגרם להתכת העופרת, ולאשליית בכי דמעות של האליל.

מהו בֶּכִי? כאשר מתקיים מפגש עם מציאות 'גדולה' כאורה הבוהק של השמש או גירוי חריף – מסך יורד, העיניים מתלחלחות ומתכסות בערפל, נוצרת אפשרות להתכנסות פנימית המסייעת לקלוט את הגירוי החיצוני באופן הראוי.

כאשר נפגש האדם עם מציאות רגשית הגדולה ממידותיו – שמחה אדירה או צער גדול – מגירות העיניים דמעות. א-לוהים טבע באדם מנגנון ביולוגי העוזר לעכל תחושות נפשיות קיצוניות; המסייע לקלוט, דווקא עקב הצמצום, את האור הגלוי בבשורה הטובה או החבוי בבשורה הרעה.

עוד באותו נושא

מתי מתחיל הצום? מתי יוצא הצום? י"ז בתמוז תש"פ


4

קיימות שתי צורות התמודדות עם האתגרים שלפנינו: האחת, היא הדרך האלילית המשתקפת בפולחן התמוז: חוסר אונים, בכיינות, ייאוש ופסימיות; הדרך השנייה היא הדרך היהודית: בכי משחרר המבין שהמציאות בכללה הינה מלאת אור ואילו רגעי החושך והחורבן הינם רק אמצעי לחשיפת הטוב הפנימי המסתתר; כדברי ספר הזוהר: "לית נהורא אלא ההוא דנפיק מגו חשוכא" – אין אור אלא זה שיוצא מתוך החושך.

יהיה טוב, חברים וחברות. "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי… יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים" (זכריה ח, יט).

הרע יעבור. הטוב יתגבר. בעזרת ה'.

עוד באותו נושא

ירידה בטמפ' וטפטוף: תחזית מזג האוויר לצום יז' בתמוז

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
קודם לבכות
בן-ציון | 09-07-2020 9:44
בכדי להעריך את האבד, חייבים להפנים אותו ולבכותו. רק אז, ניתן להסיק מסקנות, לעשות תשובה ולבקש סייעתא דשמייא לבנות מחדש.