הרב זייני: מקורו של המושג 'רבנית' אינו מן היהדות! - סרוגים

הרב זייני: מקורו של המושג 'רבנית' אינו מן היהדות!

כרב ספרדי אינני מכיר במושג הזה 'רבנית', משום שמושג זה אינו מוכר לשום חכם ספרדי, והוא מצוי רק בעולם האשכנזי. מדובר ב'ave maria' מלובש באיצטלה ישראלית, ככל הפמיניזם המודרני שהוא כולו שנאה של הגבר לה הטיפה הנצרות מאז ומעולם

הרב זייני: מקורו של המושג 'רבנית' אינו מן היהדות!
  צילום: אסף מילר

'רבנות' מטעם

אשה שאינני מכירה בשם רחל קרן, המעטירה עצמה בתואר 'רבנית', ביחד עם עוד כמה שותפות מקולך-לא-ערב, הגישה בג"ץ נגד הרבנות הראשית לישראל באשר לא ניתנת לנשים אפשרות להיבחן בבחינות 'רבנות'.

עוד באותו נושא

שתי רבניות סרוגות יוסמכו למורות הלכה


45

ולא די לה בהתקפה זו על מוסד שאף אם כמה מעמדותיו אינן תמיד מובנות לנו, או אף נעימות בעינינו, אבל בכל זאת נשאר המבצר האחרון בפני החילון המוחלט והסופי שהטיל בן גוריון על העם היושב בציון, אלא עוד כאשר תלמיד חכם גדול ומוכר כרב שלמה אבינר שליט"א מסביר לה בעדינות מדוע היא טועה, היא מרשה לעצמה להוכיחו קבל עם ועדה לעיני כל ישראל.

ובכן כיון שצעדיה ודבריה אינם עדינים אלא מן השפה ולחוץ, כנהוג בתרבות המערבית, אני שאינני חניך עולם המסתיר את אלימותו מאחורי מילים מגוהצות (כלשונו של הרב קוק), אאלץ להעמיד את האמת על דיוקה ללא כחול ופירכוס.

בצפון אפריקה לא שמענו על 'רבנית'

קודם כל הערה עקרונית: כרב ספרדי אינני מכיר במושג הזה 'רבנית', משום שמושג זה אינו מוכר לשום חכם ספרדי, והוא מצוי רק בעולם האשכנזי. החריג היחיד הוא הרשב"ץ, מרא דאתרא בשביל יליד אלג'יריה כמוני, אבל חכם זה היה יליד פרובנס, קרי עולם אירופאי. וכל מי שאינו בור יודע שאם מושג יהודי תורני נמצא רק בחלק מעמנו ולא בכל עמנו, יכולות להיות לזה רק אחת משתי סיבות: או שהוא פרי אירוע היסטורי מקומי, או שהוא תוצר השפעה תרבותית סביבתית. וכיון שבמקרה של 'רבנית' אין כאן כל אירוע היסטורי המצדיקו, המסקנה ברורה: מדובר ב'ave maria' מלובש באיצטלה ישראלית, ככל הפמיניזם המודרני שהוא כולו שנאה של הגבר לה הטיפה הנצרות מאז ומעולם!

עוד באותו נושא

הרבנות נכנעה: נשים ייבחנו מחוץ לרבנות הראשית


4

רחל קרן מכחישה כל רצון להידמות לגבר, אבל היא עושה זאת בדרך שהיא או זלזול באינטליגנציה האנושית ('אני רוצה להיות רב', אבל לא גבר!) או שבאמת היא לא מבינה שיש ברצון לעשות מה שרק גברים עשו וצוו לעשות, ואז היא נעדרת כל אינטליגנציה, ואיך תהיה 'רבנית'?! דרך אגב: איך היא חותמת כרבנית מבלי לעבור את הבחינות? אפשר ללמד עליה זכות: הפמיניזם העולמי שנוסד בארה"ב, הגיע אלינו לא דרך העולם המכונה 'חילוני', אלא דרך דמויות יהודיות שהביאו אתם רוח אמריקאית ספוגה נצרות עד לשד עצמותיהם, והחדירו בכל הציונות הדתית שלנו מה שאחרוני הרפורמים בגרמניה לחמו למענו בראשית המאה ה-19 נגד כל העולם הרבני האורתודוקסי אז. ההתבוללות ואף השואה הספיקו כבר להוכיח לאן כל זה הוביל.

לימוד תורה אינו השכלה

אבל כל זה אינו החמור ביותר. גב' קרן אינה מסוגלת להבין שלימוד תורה איננו השכלה, אלא הוא עבודת ה', ועבודת ה' אינה זקוקה לשום תואר! היא עבודת ה' במהותה, ועוד עבודה המוגדרת על ידי הקב"ה ולא ע"י בני תמותה. כי עוד נקודה נשכחה כליל מהציונות הדתית, והיא שהרבנות אינה השכלה, אלא אך ורק אישור שאישיות תורנית הראויה באמונתה, בתנהגותה ובמידותיה לשמש כמנהיג קהילה בישראל, כפסיקתם של גדולי רבותינו (הריב"ש בראש), והיא 'עבדות' ולא 'רבנות'.

משום כך דרך אגב, משופעת כיום הציונות הדתית שלנו בשפע עמי הארצות שאינם מסוגלים לפסוק הלכה בשבת כי פרויקט השו"ת מושתק בשבת, ולא שימשו בחיים שלהם ת"ח שעמדו בראש קהילות כדי ללמדם רבנות אמיתית מהי. ומעל הכל: התורה אינה 'תרבות', לכן איננה ניתנת לשינוי ע"י גחמות של חלקי צבור אלו או אחרים, אלא היא דבר ה' שאינו יכול להיחשב ככזה אלא אם כן הוא המשך של חינוך אמוני וערכי של חכמי ישראל לדורותיהם, ולא על פי ספרים, אלא על פי סופרים!

לכן איך ניתן לבקש מהרבנות לאפשר בחינות כאלה לנשים?! הסמיכה לרבנות אינה תואר מהנדס או רופא, אלא אישור למנהיגות רוחנית עפ"י התורה של כל הצבור, אנשים נשים וטף. ואיך גב' קרן אינה מהססת לטעון שהיא רוצה רק לעבור בחינות, כאשר היא וחברותיה לוטשות את עיניהם למשרות רבניות ואף דייניות?!

בורותה בתורה (ואני מקווה שלא מדובר בעבריינות על ההלכה) מביאה אותה לתקוף החלטות של הרבנים הראשיים בערכאה חילונית, שרבים מאד מתוכה עויינים כל מה שריח יהדות נודף ממנו, ולכפות החלטות חילוניות אלה על חכמי ישראל, והיא לא מסוגלת להבין שהיא מתחייבת מבחינה הלכתית ח"ו בנידוי על כך כמפורש במקומות רבים בהלכה (אבל אל דאגה: אין לנו כל כוונה כזו, ועוד גם הבג"ץ לא יתן לנו לנדות בזכותכן). הלא סתם מורד בהחלטת בית דין נופל תחת 'כתב סירוב', אז מי שכופה על בית דין  לדון בערכאות פסולות ולהתערב בדיני תורה, ועוד בנושא הלכתי מובהק, על אחת כמה וכמה! היכן יראת השמים וההיצמדות להלכה בהתנהגות כזו?!

מי שרוצה לנהוג מנהג חסידות – יעשה בצנעה

וטענתה לפיה היא רוצה ללמד בנות (מה שיחד עם זה היא מכחישה כאשר היא מדברת על בנים הנמנים בין תלמידיה!), ממתי דרוש תואר כדי ללמד בנות תורה? מי מנע מאשה ללמוד תורה? מי מנע ממנה להיבחן אצל רבנים באפרת לדוגמא? ומי מונע מכל מורה שתהיה לנהוג כבעולם החרדי, שם כל המורות מלמדות בלי סמיכה ל'רבנות'!

וגרוע מזה: מתוך השיבוש הנוראי שטשטש את המוחות באיזורים בהם היא מתרועעת, היא שוכחת שאשה פטורה מלימוד תורה, ואם כבר רוצה ללמוד, עליה לעשות זאת בצניעות כמתבקש מכל מי שנוהג איזו שהיא מידת חסידות, וכפי שהבהירו רבותינו במס' סוטה (כב.) ש'אשה פרושה' או 'צליינית' נמנית על 'מבלי עולם'. ומדוע יש צורך להזכיר לאשה שמתהדרת ביראת שמים שהצניעות היא המעלה הראשונה בעמנו לנשים צדקניות, שרבות היו ורבות תהיינה.

בינתים אנחנו נישא תפילה שישוב הצבור שלנו ליראת שמים טהורה, ללא כל שאיפה לשלטון, מתוך כבוד לה', לתורתו ולחכמיו, ומתוך כניעה מלאת ענווה להלכה הנמסרת מדור לדור.

==

הרב ד"ר אליהו זייני הוא ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה ולשעבר רב הטכניון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
44 תגובות - 29 דיונים מיין לפי
1
איך הציונות הדתית...
דרך השם | 07-07-2020 21:51
איך הציונות הדתית העכשווית יכולה בכלל להבין את דברי הרב? בשבילה התורה היא לא אורח חיים אלא חושן משפט.... אוסף של חוקי משפט שצריך להסתדר איתם ובשביל זה צריך עורך דין תותח
למאור - מי...
זהר | 08-07-2020 20:10
למאור - מי רצית שיעמוד מולם? הלהטב? אם עולם הפוך ראית - סימן שאתה צריך משקפיים עקומות שיישרו לך את הראיה.
נשים רוצות ללמוד...
מאור | 07-07-2020 22:37
נשים רוצות ללמוד תורה-בעמקות,ברצינות באהבת תורה. ומי עומד כנגד מגמה מבורכת זו?רבנים!תח!עולם הפוך ראיתי.
2
4,000 משגיחי כשרות. 30 פקחי בניין בישראל.
יאיר | 08-07-2020 3:40
הפחד מאובדן ההגמוניה הגברית אמיתי. הפתרון שלו - לזלזל ולהקטין רק ממחיש את הפער האנושי העצום בינו לבין הרבנית.
ישנה נטייה לבורים...
י | 08-07-2020 9:54
ישנה נטייה לבורים ועמי ארצות לבלבל בין העמדה במקום לזלזול. אדם שקורא את דברי הרב וכל מה שהוא רואה זה פחד מאובדן הגמוניה גברית לשטויות מעין אלו..... תעשה חשבון נפש
3
כב' הרב מתהדר בתואר ד"ר האם אותו כן הכירו
משה | 08-07-2020 6:53
מהיכן שהרב שואב את תורתו? (בצפון אפריקה לא שמענו על רבנית) בושה וחפה למאמר מיזוגני מביש ורדוד. באות נשים שרוצות לעבוד את השם וללמוד תורה מי אתה כב' הרב והדר שתמנע בעדן? מנין לך העוז להתנכל להן ולתורתן? במקום לברך על זה אתה מקלל? מאחל לך איך נאמר זאת שבתך או נכדתך תרצה ללמוד תורה ואז תשכיל.
תתבייש
אחיה | 09-07-2020 22:45
אם הם רוצות לעבוד את ה', הם לא צריכות תואר בשביל זה ובטח שלא לעשות מזה עניין או להגיש בגץ. בכל מקרה, אתה צריך להתבייש על ביזוי תלמיד חכם ומורה הלכה בישראל.
ומה עם מי...
זהר | 08-07-2020 20:08
ומה עם מי שרוצה להתחתן עם אחותו? גם בטח במקרה זה אתה תגיד מי אתה שתגיד לו מה לעשות? כל מה שמקלקל את עם ישראל כשר בעיניך באצטלה של הגשמה עצמית?
פח זבל משומש
פויה | 08-07-2020 10:02
כמו כל החברה מהגוש
לתגובה 3. חוץ מלבזות תלמיד חכם, מה אתה יודע?
יעקב | 08-07-2020 8:59
לא התייחסת עניינית לשום דבר שנאמר על ידי הרב. תפרוך טענה טענה במקום להתלהם ולבזות תלמיד חכם שאינך מגיע לאבק שלרגליו.
4
אתה בהחלט מוזמן...
תחזור הבייתה | 08-07-2020 8:35
אתה בהחלט מוזמן לחזור לצפון אפריקה, שם תוכל לחסות בצילו של מלך מרוקו. זה יהיה לטובת כולם. שלום ודרך צליחה!!
5
בושה וחרפה איך...
רועי | 08-07-2020 8:56
בושה וחרפה איך אנשים פה מגיבים לדברים שכתב אחד מגדולי הדור. הרב לא כתב בשום מקום שאשה לא תלמד תורה. הרב אומר שתלמד.. אבל לעצמה. בצניעות המיוחדת של עמי. לא תחתור להיות רבנית קהילה ולדרוש ברבים - מול גברים. ואני מציע לכם להבא אם יש לכם דעה שלא מתכתבת עם אחד מגדולי הדור לפחות לפחות תביאו סימוכין לדעתכם. תביאו מקורות. ואל תדברו ככה כנגד רב כל כך גדול! היזהרו בגחלתם של חכמים שלא תשרפו.
מה הבעיה בטענה של הרב?
תגובה לחיים | 09-07-2020 13:30
חיים, נשמע שיש לך הסתייגות מהדברים, נא הסבר אותה. האם הטענה שיש עמי ארצות שאינם יכולים לפסוק ללא פרוייקט השות שנגשים למבני רבנות איננה נכונה? אם כן, נא הבא ראיות. שנזכה להשכיל כולנו, בברכה,
צביעות
חיים | 08-07-2020 9:52
נו, די. אפילו בלי להיכנס לדיון על תוכן הדברים עצמם - הרב כותב על אנשים שרוצים לגשת לבמחני הרבנות הראשית שהם עמי ארצים שלא יודעים לפסוק הלכה בלי פרוייקט השות, וברגע שאנשים מתנערים מהסגנון שלו, מיד קופצים כל החסידים השוטים שלו איך אתם מעיזים לדבר נגד תלמיד חכם. צבוע ולא משכנע.
6
כל הכבוד לרב שמקיים הפסוק "לא תגורו מפני איש"
עמית | 08-07-2020 9:07
חזק ואמץ כבוד הרב. ועל המתחנפים לחילונים ולתרבות המערב, נאמר כבר כי כת החנפים אינה מקבלת פני שכינה.
7
המגמות הנסתרות
יעקב | 08-07-2020 9:21
המגמות הנסתרות שמאחורי הרצון התמים לקבל אשור על ידיעותיהן בהלכה הוא כפי ששמעתי מפיה של רחל קרן עצמה ברדיו במוצאי השבת האחרונה שהן רוצות בעתיד לשמש כדיינות ולשנות את הפסיקה המקובלת כיום בבית הדין. הן רוצות להשתמש בכלים הלכתיים לממש את המגמות השיוויוניות הלברליות כנגד הגישות ההלכתיות המקובלות. למעשה מן הראוי לשנות את אופי הבחינות לרבנות שהן בכתב,ומי שמגלה ידע בהלכה - זכאי לתואר מהרבנות. בעבר נזקקו גם לבחינה בעפ אצל רב עיר, זה מביא לבחינה מדוקדקת יותר למי ראוי להעניק תואר רבני, שהרי בין הנבחנים ישנם לצערנו גם מי שמשתמש בידע ההלכתי שלא מתוך יראת שמים.
באיזה ערוץ שמעת...
. | 08-07-2020 19:28
באיזה ערוץ שמעת את רחל קרן?
עיין ערך בחירת דיינים
אליהו | 08-07-2020 11:52
האם לשם אתה חותר אם אתה לא מאנש אז אין לך כל סיכוי...
8
וואוו. איזה יופי!!...
תודה!! | 08-07-2020 9:55
וואוו. איזה יופי!! תשובה לעניין
9
לא הייתי רוצה שיהיה לי רב כזה
משה אהרון | 08-07-2020 10:33
דבריו עיסה של שנאה מבעבעת לדעתי עוברים את גבול חילול שמים.
הרגשתי כך גם...
יהודי | 08-07-2020 19:41
הרגשתי כך גם
10
הגיע העת גם לתורתן של נשות ישראל
משה אהרון | 08-07-2020 10:58
הרשתות מלאות בתגובות לא אוהדות לנשים המבקשות למצות את עצמן בלימוד התורה וההלכה .  הרקע העיוני של הסוגיה די דל וביקשתי גם לצרף את דעתי בעניין : הדינאמיקה שאנו עדים לה למעשה הינה חלק מובנה מתהליך הגאולה. שגם על כך נאמר שבזכות נשים צדקניות תבוא הגאולה. בתורה יש את אור פניהם של כל בני האדם עלי אדמות . היא התורה תגיע לפירקה הגאולי . כשכל אדם ישכיל להאיר בה את אור פניו שלו ולצרפו לכלל האור הגנוז הגדול. נשמע פואטי או הזוי  אך אנו מאמינים בכך. עד אז לא יתקיים ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים. ועד אז לא תבוא עלינו הגאולה השלמה. ועתה צאו וראו העולם הגברי כמעט וכבר מיצה עצמו בהארת פניהם של גברין יהודאין בתורת ישראל  . ונותר עוד רחוק הביטוי של פניהן של נשות ישראל בתורת ישראל . שאם לא כן לא נגיע לגאולה השלמה המיוחלת . הביטוי והיו לבשר אחד משקף גם ייעוד של בשורה אחת . תורת ישראל מייחלת גם לבשורתן של הנשים שיהיו לבסוף לאחד. ביחד עם בשורת הגברים. הנה כי כן ,בלעדי שלב חיוני זה גם לא נגיע לרמה ההיכרחית לה לגאולה של :ומלאה הארץ דעה את ה'. אז יאלה, שחררו ,תנו ואפשרו לנשות ישראל להאיר גם  את פניה האחרים והמשלימים של תורת ישראל. שרק בגלל צדקניות שבהן תבוא עלינו לבסוף גם הגאולה השלמה. . והנותן..... והאומר..
11
אתה הרב ממשיך להתחכם כמו האדם הבראשיתי הראשון
משה אהרון | 08-07-2020 15:14
וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם. כג וַיֹּאמֶר, הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי, וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי; לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת המושג אישה היה הראשון . והוא האדם התחכם לשוב לקרוא לה אישה מהטעם שנלקחה ממנו. אז המושג איש טפל למושג הבראשיתי הראשוני האושיה האישה. ועל כן האישה שבגן העדן היא היא אשר הייתה מובילה ואף אחד לא יקח מהאישה לפחות את השויון המלא שעקרונות הבראשית טבעו.
12
בצפון אפריקה גם...
גיא | 08-07-2020 15:53
בצפון אפריקה גם לא שלחו בנות ללמוד והנה חידשנו אחרת בארץ הקודש.
13
הרב זייני?
דניאל בגוב העריות | 08-07-2020 21:04
האם התואר רב מופיע במקרא? התפוררות החברה הישראלית, קריסה כלכלית, קורונה, משבר האקלים וזה מה שיש לך לתרום? האם אתה וחבריך הם הסנוניות הראשונות של תחילתה של יהדות חדשה?
14
בדברי הרב יש אמת ויש דבר אחר
שלום | 08-07-2020 23:14
נתחיל עם האמת: העותרת מארגון קולך (לא אכליל את כל הארגון שאיני מכירו מספיק, אולי יש בתוכו נשים צדקניות) אינה יראת שמים, כהוכחה לכך פנייתה לערכאות נגד בית דין וטענותיה הקלושות, כביכול צריכה תעודת רבנית כדי ללמד בנות. עכשיו מה שלא אמת: מושג הרבנית זר ונוצרי ולקוח מave maria. הרב זייני אוהב לראות בכל מקום נצרות, וזו דוגמא נוספת לכך שרואה נצרות איפה שאין שום קשר. (מה הקשר בין ave maria לרבנית??? רק מי שאינו יודע מה זה ave maria ישתכנע אולי... וממתי הנוצרים היו פמיניסטים? האם אשה יכולה להיות כומר בכנסיה הקטולית?) בנוסף, האשכנזים לא קראו רבנית לתח אלא לאשת רב, אבל זה לא חשוב. גם בתנך יש נשים: נביאות (החל ממרים), שופטות (כדבורה) ועוד. גם בתלמוד ידועות כמה נשים והמפורסמת שבהן ברוריה. עם זאת ברור שרוב הנשים בכל הדורות לא למדו תורה ולא למדו כלום ולכן לא היתה שאלה. היום הנשים רוכשות השכלה ורוצות גם לרכוש השכלה תורנית. שלא כמו בהלכות עדות ודיינות שהאיסור ההלכתי ברור, בהוראות הלכתיות אין איסור הלכתי, לכן ברור לכל בר בי רב דחד יומא שלפי ההלכה היבשה אין שום בעיה. הבעיה היא שהרבה מאותן נשים אינן יראות שמים, מספיק לראות איך הן מתלבשות... זאת הבעיה האמיתית.
15
הנמכה מכוונת
יעל | 09-07-2020 5:07
את אשה? תלדי ילדים,תגדלי את בעלך, שבי בשקט אין לך מעמד ,קריירה או זכות למשהו זאת האמת שלו. אנחנו בה במציאות אחרת.
16
נשים יכולות ללמוד תורה.
רם | 09-07-2020 8:58
אבל לא להיות רבניות.
17
זייני, לא מפיך אנחנו חיות
מ' ביטון | 09-07-2020 11:05
חזור לערבות אפריקה, לבקתות הבוץ ולפטריארכיה שלך ועזוב אותנו לנפשנו.
רשעה, תתביישי לך
אחיה | 09-07-2020 22:47
עד היכן תגיע ביזוי תלמידי חכמים???
למה את קוראת לנשים 'חיות'?
א ג | 09-07-2020 13:35
גם אם תגובה כמו 'תחזור לאפריקה' היא די חייתית באופייה, די בטוח שיש בך גם נשמה ואת יותר מחיה. וכך ראוי להתייחס לכל אישה - חלק אלוק ממעל (כפשוטו של הפסוק), לא חיה. כחלק מכך שאינך חיה, נא קראי ברצינות את דברי הרב והסבירי למה את לא מסכימה באופן מנומק, כך נוכל לעמוד על דעתך. בברכה, *למרות שהכינוי 'חיות' לבנות ישראל כבר היה במצרים עי המיילדות, ושם הוא היה לברכה ושבח, אז אולי כדאי לדון את דברייך לכף זכות למובן זה.
18
אצל הספרדים היו...
יוסף דאיה | 09-07-2020 11:26
אצל הספרדים היו קוראים לנשות הרבנים - ראביסה, שזה התרגום בלאדינו לרבנית. אם היא היתה ידענית אז היו פונים אליה גם בענייני הלכה, לא היתה שום בעיה עם זה באופן כללי כל התארים הפורמלים ותעודות הנסמכה של ״רב״/״רבנית״ שקיימים בימינו הם בהשפעה נוצרית. אצל הספרדים זה עבד אחרת
19
מדויק. הציונות הדתית צריכה להתנער מהשפעה זרה
דתי לאומי | 09-07-2020 23:13
.
20
אתה מוכן לוותר על המשכורת והפנסיה של רב?
המורה להיסטוריה | 10-07-2020 8:05
למה מנהיג רוחני צריך משכורת מהמדינה? קהילה רוצה שתנהיג אותה? אז אולי שהקהילה שלך תשלם את המשכורת ולא המדינה? ולגבי הטיעון שאם רעיון מסויים הגיע רק מאזור מסויים אז הוא מיותר - מה תגיד על חרם דרבנו גרשום? שנבטל ?
21
מישהו יודע כמה עולה למדינה הרבנות?
המורה להיסטוריה | 10-07-2020 8:14
משכורות דיינים - עשרות מיליונים בשנה? משכורות רבנים - אולי כמה מיליארדים? למישהו יש מושג כמה כסף המדינה משלמת כל שנה עבור משרות ששמורות רק לגברים?
22
ןמהיכן מקורו של המושג 'רב'.
הרבנית פותי | 10-07-2020 13:41
בתורה מוכר רק המושג ערב רב.
23
ניבול פה איננו עושה חסד עם העמדה שלכן בויכוח.
הרבנית פותי | 10-07-2020 13:49
חבל שבחרתן לנבל פה, ולהתיחס באופן כה רדוד לשמו של הרב.
24
זה אותו מקור כמו להתיר את ארועי הגאווה
ג'פרי | 10-07-2020 14:19
לא ראיתי שום התלהמות בכנסת על אירועי הגאווה לא מהחרדים לא מהדתיים לאומים ולא מהמסורתיים אני לא מאמין שהמדינה תחזיק הרבה זמן אם לא יוציאו את הלהטבים מחוץ לחוק אני בטוח שהפלשתינאים יכבשו חזרה את המדינה אם לא יגרשו את הלהטבים מהמדינה שמעתי שאחד הנציגים [החרדים או הדתיים] ביקש מערבים לעזור לו להלחם בלהטבים אמר לו הערבי אני בעד אירועי הגאווה כי ככה אנו בטוחים שאללה יעיף אותכם סוף סוף מפלשתין הכבושה בגלל שאתם נותנים להם חופש הביטוי
25
תגיד הכובע שלך ספרדי ?
שוליית הנפח | 10-07-2020 14:56
אני לא מבין ממתי רבנים ספרדים חבשו כובעים כאלה.כשנוח לך לאמץ דפוסים זרים לספרדיות זה בסדר. רב ספרדי אמיתי גם לא היה כותב מאמר כזה.........
26
"ללא כל שאיפה לשלטון" - וואו. הרשמת.
המורה להיסטוריה | 10-07-2020 15:08
מתאים לנו - בלי מפלגות חרדיות או סקטוריאליות שדואגות בעיקר לתקציבים לאנשי שלומיהם. רק מה תעשו כשתגלו שבמדינה מתוקנת לא מממנים שירותי דת בכלל? ממה יתפרנסו מאות אלפי הגברים הדתיים שהמדינה מממנת כיום? זה יהיה מצויין אם לא תהיה לרבנים שאיפה לשלטון או למנעמיו.
27
בצפון אפריקה (...
משה | 05-08-2020 11:24
בצפון אפריקה ( כמו באירופה ) שנים רבות לא היה חשמל. דברים משתנים. צריך לקבל אותם. אבל בסופו של דבר השינויים הם לא גדולים. אישה רבנית זה לא שינוי גדול. היא שייכת למין האנושי. היא מולידה אותנו. היא לא משהו רחוק. רבנית זה לא שינוי גדול. אולי לא שינוי בכלל. אם הייתי רואה קוף שהופך לרב זה היה שינוי ענק. בעצם ראיתי כבר קוף שכזה. קוראים לו אליהו. סתאאאאם. קראו לו עובדיה. סתאאאאאאם. לא קראו לו. הוא בא לבד.
28
כי אורך ימים...
אוהב ישראל | 20-10-2020 7:32
כי אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לך
29
הכי חשוב כשכותבים...
איך השוו בין פמיניזם לנצרות?! | 10-05-2021 16:01
הכי חשוב כשכותבים מאמר זה לדייק. להיות נגד פמיניזם מודרני זה דבר אחד. להשוות אותו לנצרות שהיא דת שובניסטית להחריד זה דבר אחר. זה פשוט גורם לכך שאי אפשר להתייחס לשום דבר אחר בכתבה הזאת ברצינות מפני שקשה לי לסמוך על האמיתות שלה. וave maria?! היא הדמות הכי לא מובילת דעה שקיימת בערך, אולי ההפך. בקיצור, חשוב לעשות מחקר לפני שכותבים דברים כאלה, אפילו בויקיפדיה.
בלום פיך! גם אויל...
ח | 12-06-2022 1:10
בלום פיך! גם אויל מחריש לחכם יחשב