צבי האוזר לסרוגים: "חייבים לראות קואליציה מלוכדת" - סרוגים

צבי האוזר לסרוגים: "חייבים לראות קואליציה מלוכדת"

בעקבות חשיפה לחולה קורונה, ח"כ צבי האוזר בראיון לסרוגים מביתו: "מערך החקירות קורס, כלי השב"כ נועד לסייע", ומבקר את הממשלה: "לא כל השחקנים מבינים שהאחריות היא של כולם"

צבי האוזר לסרוגים: "חייבים לראות קואליציה מלוכדת"
  (צילום ועריכה: אריאל ליבא)

יומיים אחרי שנכנס לבידוד בעקבות חשיפה לחולה קורונה, ח"כ צבי האוזר התראיין היום (שלישי) לסרוגים באמצעות שיחת וידאו מביתו, במהלכה התייחס לביקורת נגד חוק איכוני השב"כ: "מערך החקירות קורס ולא יכול לתת מענה לגל השני, ולכן עשינו את ההסדר המיידי הנוכחי". תוקף את הממשלה: "לא כל השחקנים מבינים שהאחריות היא של כולם, צריכים קואליציה ואופוזיציה מלוכדת". ומבהיר על החלת הריבונות: " לא עושים עוד פינוי או הזזת אנשים".

"בסך הכל אני מרגיש טוב, ובעיקר עובד מרחוק באמצעות הטכנולוגיה. יש מספיק כלים שאפשר להמשיך לעבוד ברוב הדברים, למעט דברים מסווגים מאד" סיפר על חוויית הבידוד שלו. "עשיתי כבר בדיקת קורונה, אך טרם קיבלתי תוצאות".

האוזר סיפר על עבודת הוועדה על חוק איכוני השב"כ, שלדבריו לא הופרעה בגלל כניסתו לבידוד. "עשינו הליך חקיקה שהסדיר באופן זמני למשרד הבריאות לעשות שימוש בכלי איכון שב"כ" הסביר. "נתנו את אותה שהות נדרשת לקיים דיון במה שמכונה ההסדר ה'קבוע' – שגם הוא מוגבל ל-6 חודשים. אני מקווה שלא נצטרך להאריך אותו, למרות שתחושתי קשה לגבי ציר הזמן המצופה".

על הביקורת כנגד ההליך: "השימוש בכלי השב"כ היה בגל הראשון לחודשיים וחצי, התוצאות היו מאד מעניינות – וצריך לשים אותן לפנינו כשדנים בסיפור בראייה כוללת. בחודשי הגל הראשון איתרו כ-180 אלף בני אדם שבאו במגע עם חולי קורונה, ומתוכם כ-15 אלף נמצאו חולים. כשליש מהחולים – קרוב ל-5,000 – אותרו על ידי כלי השב"כ. בלי כלי השב"כ לא היו מאתרים אותם, הם היו ממשיכים בחייהם כרגיל, וכנראה היו מדביקים עוד הרבה אנשים – ולא היינו מצליחים לעצור את שרשראות ההדבקה".

 מערך החקירות קורס, כלי השב"כ נועד לסייע

עוד התייחס לטענות על מסרוני הקריאה לבידוד, שנשלחו גם כשאין צורך לכך. "צריך להבין: הכלי של השב"כ נועד לסייע לחקירות האפידמיולוגיות, ואינו בא להחליף את החקירה האפידמיולוגית" טען. "אני צריך לבקר ביקורת קשה את משרד הבריאות: בחלון הזמן מאז שהפסקנו את השימוש בכלי השב"כ ועד שהוסדר מחדש השימוש בזה, הייתה צריכה להיות היערכות אחרת לגמרי של משרד הבריאות בשני צווארי בקבוק. מערך החקירות קורס ולא יכול לתת מענה לגל השני, ולכן עשינו את ההסדר המיידי הנוכחי".

בנוסף, "בהינתן שכלי השב"כ לא מדויק ומשמש רק ככלי עזר, הסדרנו מנגנון מפורט של הגשת ערר. משרד הבריאות היה צריך להיערך ולתת מענה לכל העררים שמוגשים, אבל נכון לרגע זה הוא לא נותן מענה" הוסיף ותקף. "מיום ראשון אני מקבל עשרות פניות בנושא הזה. שוחחתי בעניין עם סגן שר הבריאות שממונה מטעם המשרד על הנושא, והוא הבטיח לי שהפקק של הגשת העררים ובירור השאלות ייפתר עד מחר. הם גייסו כ-300 אנשים, ולהערכתי ידרשו להגיש הרבה יותר מזה".

 גיליתי ברדק, התנהלות שחלקה הייתה בבלבול

בהמשך האוזר נשאל על התנהלות הממשלה במשבר, ותקף בחריפות את התנהגות השרים לפני הגל השני. "זו אזעקת אמת. מה שצפוי לנו בחורף, באזור אוקטובר-נובמבר, הוא שילוב קטלני של שפעת וקורונה, שתמשיך להיות איתנו בחודשים האלה – ולכן האתגר הוא הרבה יותר מורכב ומסובך" אמר. "אנחנו נמצאים בפני אתגר גלובלי, ומדינת ישראל מעולם לא התמודדה עם אתגר בסדר גודל כזה. אנחנו צריכים כלים אחרים לגמרי, כולל בקומת הניהול".

לדבריו, "אנחנו צריכים לראות קואליציה מלוכדת שכולה ממוקדת בנסיון לתת מענה מיטבי למשקי בית ולהמונים שעומדים בפני קריסה. זה אירוע בריאותי שרב הנסתר על הגלוי – אנחנו לא יודעים איך הוירוס הזה מתנהג ואיפה הוא יהיה בעוד 6 חודשים. בנגזרת שלי באיכוני השב"כ גיליתי ברדק, התנהלות שחלקה הייתה בבלבול. לא אכנס לפרטים איך החוק הזה נכנס, אבל אין לי ספק מההתנהלות הנוכחית שאחרי הגל הראשון היה חלון הזדמנויות שפוספס".

עם זאת, האוזר הבהיר כי "בלי קשר לביקורת, יש פה אירוע שכולנו צריכים להיות מרוכזים איך בולמים אותו ומה עושים. בשביל זה צריכים מצד אחד קואליציה מלוכדת שמבינה את משימתה, ומצד שני אופוזיציה מלוכדת. אם מסתכלים בתמונה הכוללת רואים תמונה מאד מורכבת, ונראה לי שלא כל השחקנים מבינים שהאחריות היא של כולם".

"תכנית טראמפ מתכתבת עם השטח, לא נזיז אנשים מביתם"

במקביל לנושא הקורונה, האוזר נשאל גם על תכנית הריבונות של הממשלה – שבוע אחרי תאריך היעד. "החידוש המשמעותי ביותר של תכנית טראמפ היא שזו תכנית בינלאומית שלראשונה מתכתבת עם מציאות בשטח ואומרת דבר מאד ברור – במאה ה-21 לא מזיזים אנשים מביתם כדי למצוא פתרון לסכסוך אתני" אמר. "אנשים הם ליבת האירוע של הדיון, לא שטחים ולא מפות. יש הרבה היבטים ביטחוניים ומדיניים, אבל בלהט השיחה שמתגלגלים שכחו שיש אנשים שמעבר לאותם מילים ומספרים ואחוזים".

לטענתו, "אנחנו מדברים על גורלם של כחצי מיליון ישראלים שנמצאים באי וודאות. כדי לפתור את הסכסוך שלנו עם הפלסטינים – לא עושים עוד פינוי או הזזת אנשים. זה מכניזם שעשינו בהסכם עם מצרים, שם הוזזו כ-3,000 אנשים, ושוב בנסיגה החד צדדית מעזה על כ-7,000 אנשים. אי אפשר לקחת את אותו כלי שהופעל בשני הפעמים הקודמים ולהחיל אותו על ההסכם העתידי ביהודה ושומרון".

על הטענות לעיכובים בריבונות מצד ראשי מפלגתו, בני גנץ וגבי אשכנזי, האוזר אמר כי "בהסכם הקואליציוני נקבע הפרוטוקול של הליך קבלת ההחלטה במדינת ישראל, כאשר התנאי ההכרחי הוא שהאמריקנים מסכימים לאותם צעדים מקדימים. אין לי ספק שגם גנץ וגם אשכנזי שותפים לתהליך ורואים את התמונה הכוללת. על חובתה של ממשלת ישראל לשקול את השיקולים הכוללים והרחבים. אין לי ספק שעל השטחים והאנשים בתכנית טראמפ יש קונצנזוס להשארתם בשליטה ישראלית, ללא קשר לגבי סוג ההסדר ומתי הוא יקובע ויוסדר".

בסיכום האוזר חזר לנושא הקורונה והדגים לציבור חבישת מסיכה: "כל אחד צריך להבין שהוא חייל בחזית הזו ולהבין מה תרומתו. אני רוצה לציין מרכיב קטן שיכול להציל חיים: לקחתי מסיכה וקשרתי חוט סביבה, וכשאני לא חובש את המסיכה היא סביב הצוואר שלי. היא תמיד עלי, אני שם את זה בבוקר ומוריד רק בערב, המסיכה לא בכיס ולא שכחתי אותו אף פעם. היא לא על היד או על הסנטר, היא תמיד איתי. כמו המשקפיים – לכו עם מסיכות. צעדים קטנים כמו חבישת מסיכה, שמירת מרחק והגיינה – אלה דברים מצילי חיים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לעניות דעתי
עמיר | 07-07-2020 21:25
צבי האוזר הוא נאד נפוח ומשעמם. כמו כן הוא גנב את קולות בוחריו והלך לשרת אדם מושחת וממשלה מושחתת. יש לי גם דעה נחרצת על מראהו החיצוני של צבי האוזר, אך אתאפק ולא אביע אותה.
צבי האוזר נהנתן בכתה היה אוכל סוכריות
צבי האוזר נהנתן | 07-07-2020 21:45
כל היכנסותו לכנסת היה דרך בלוף יחד עם בן זוגו הנדל
2
פאשיסט נאלח
רעש לבן יותר מעניין | 07-07-2020 21:44
ממנו