'חוק עוקף כנסת' למלחמה בקורונה אושר סופית - סרוגים

'חוק עוקף כנסת' למלחמה בקורונה אושר סופית

הכנסת אישרה לפנות בוקר, אחרי דיון סוער, את 'חוק עוקף הכנסת' שיאפשר לממזלה להוציא צווי הגבלה כחלק מהמלחמה בקורונה ללא אישור הכנסת האופוזיציה: "יום שחור לדמוקרטיה"

author-image
'חוק עוקף כנסת' למלחמה בקורונה אושר סופית
  עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר דיון סוער, מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום שיאפשר לממשלה לפרסם צווי הגבלה כחלק מהמלחמה בנגיף קורונה מבלי לקבל את אישור הכנסת. החוק עבר עם 29 חברי כנסת שתמכו בו, 24 חברי כנסת שהתנגדו, ללא נמנעים.

כזכור, הממשלה קידמה את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש כדי להקנות לממשלה, בחקיקה ראשית, את הסמכויות הדרושות לשם המשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה.

עוד באותו נושא

הכנסת מקדמת קבלת הגבלות ללא אישור הכנסת


3

הצעת החוק אושרה אמש, כאמור, בקריאה שנייה ושלישית במליאה לאחר דיון ואישור בוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה, ובה נקבע כי הצו יחול מידית אך הוא יצטרך לקבל בתוך שבוע את אישורה של הכנסת. החוק מאפשר מנגנון שכזה לממשלה רק למשך חודש, עד יום חמישי ט"ז באב.

בתוספת לחוק נמצאים הסדרים הקובעים בין היתר הגבלות שונות על תנועה, הבילוי והפנאי וכללי התנהגות במרחב הציבורי וכן חובות החלות על מפעיל של עסק או מקום הפתוח לציבור, הגבלות תפילה במבנה, שירותי משלוחים, אחריות מעסיק, הגבלות תחבורה ציבורית, הגבלות על פעילות המסחר לרבות קניונים, שווקים, אטרקציות תיירותיות, מכוני כושר, ספריות, גן חיות, מוזיאונים, בריכות שחייה, רכבל, אולמות וגני אירועים וכן מקומות ואירועי תרבות.

יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון הדגישה כי ההגבלות לאולמות האירועים, יכנסו לתוקף רק ביום רביעי בבוקר. יתר ההגבלות ייכנסו לתוקף כבר היום בשעה 14:00 בצהריים.

המשנה ליועמ"ש: החוק הכרחי לזמן הביניים

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הסביר בדיון הוועדה כי חוק המסגרת הכולל בנושא, המצוי בדיונים בוועדת החוקה, יימשך עוד זמן רב, ולכן החוק הנוכחי הכרחי לזמן הביניים. לדבריו, ההגבלות פוגעות בזכות הקניין ובזכויות אדם, הובאו בעבר בע"פ תקנות לשעת חירום, אך תקנות שכאלו אינן דרך המלך ולכן הכנסת צריכה לאשר אפשרות לממשלה לפעול במהירות, מהיום למחר. כל עיכוב של יום עלול להביא לאיבוד שליטה.

הממשלה תחליט בצו – והוא יחול מיידית, אך בתוך שבוע מהצו הכנסת תוכל לאשר, לבטל, לשנות או להוסיף פרטים לאותו הצו. אם הוועדה לא אישרה את הצו, הוא יובא לאישור מליאת הכנסת – שבכוחה לבטל את הצו.

המשנה ליועמ"ש, רז נזרי: הכנסת צריכה לאשר אפשרות לממשלה לפעול במהירות (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

כדי לאפשר עריכת תיקונים דחופים ומיידיים לתקנות שבתוספת לחוק, מוצע להחליף את סעיף 2 לחוק. הסעיף האמור, בנוסחו היום, מסמיך את הממשלה לתקן את התקנות בצו, באישור מראש של ועדה של הכנסת שהנושא נמצא בתחום סמכויותיה, וזאת בעניינים מסוימים המפורטים בסעיף.

נוכח הגידול בתחלואה כאמור, והצורך בעדכון מידי ודחוף של המגבלות המפורטות בתקנות שבתוספת לחוק, מוצע לקבוע כי הממשלה תהיה רשאית לתקן, בצו, את התקנות שבתוספת לחוק בנוסחו המוצע, ובכלל זה לקבוע עבירות פליליות בהתאם לאיסורים ולהגבלות שייקבעו.

"בעוד 24 יום: שישים אלף חולים פעילים"

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה עם גל שני של המחלה. כיום, ישנם בישראל מעל 11,000 חולים פעילים במחלה, מספר החולים החדשים המאובחנים מדי יום חצה את רף האלף נדבקים ושיעור החולים החיוביים מבין כלל הבדיקות, עולה מדי יום".

עלייה חדה במספר נדבקי הקורונה (צילום: חיים גולדברג)

"כמו כן קיימת עלייה במספר החולים הקשים והמונשמים בישראל, ומספר החולים הקשים כיום גדול פי שניים ממספרם לפני שבוע. קצב ההכפלה של הנגיף עומד על 24 ימים לסך כל החולים מתחילת האירוע ו־8 עד 10 ימים לחולים חדשים בכל יום. משמעות הנתונים האמורים היא שאם הקצב הנוכחי ימשיך, בעוד 24 ימים יהיו כשמונת אלפים חולים חדשים בכל יום, וסך הכול יהיו קרוב לשישים אלף חולים".

עוד נכתב כי "גם אם יישמרו בישראל שיעורי מאושפזים, חולים קשים ונפטרים כמו בגל הראשון, מדובר באלפי מאושפזים, מאות חולים קשים ומאות נפטרים. מצב זה מחייב את הממשלה לנקוט צעדים מיידיים לצורך התמודדות עם התחלואה והתפשטות הנגיף."

"טירוף מערכות, דיקטטורה"

ח"כ מיקי לוי תקף את החוק שעבר: "הממשלה קובעת והכנסת צריכה רק לאשר. אדם אחד יחליט ואח"כ כל הממשלה תגיד כן, טירוף מערכות, דיקטטורה. החוק מאפשר לממשלה לעשות מה שהיא רוצה ללא פיקוח הכנסת. "

ח"כ אוסאמה סעדי אמר: "אנחנו כאן להשמיע את זעקתם של המוחלשים ובעיקר את קולות האוכלוסייה הערבית. מתקשרים אליי זוגות צעירים שהתכוננו לחתונה ושואלים איך אפשר לבטל מהיום למחר חתונה? אנחנו אומרים די. לא ניתן לכם להמשיך להתעמר באזרחים".

ח"כ מיקי לוי: טירוף מערכות (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)

גם ח"כ אורנה ברביבאי תקפה: "אם מישהו היה אומר לי לפני חצי שנה שהיום בשעה 3 ורבע לפנות בוקר היה מובא לפה חוק במהירות, שמייתר את עבודתנו כחברי כנסת, הייתם אומרים שזה לא סביר. אין יותר הפרדת רשויות. זה חוק בלתי סביר המנוגד לתפיסת דמוקרטיה. תזכרו את היום הזה בו הכנסת מתייתרת. כל מי שיצביע היום בעד חיסול הדמוקרטיה יהיה שותף ליום השחור הזה".

"נתתם לנתניהו את המפתחות"

ח"כ אלי אבידר אמר: "הרבה מאוד אנשים הלכו הלילה לישון מודאגים. נתתם לנתניהו את המפתחות ואמרתם לו עשה מה שאתה רוצה. הבן אדם לא יודע לנהל את המשבר, רק לנהל מסיבות עיתונאים הזויות. זה יום שחור לדמוקרטיה, אבל לא נרים ידיים". אבידר פנה לח"כ מיקי זוהר ואמר לו "הפכת לעבד נרצע של נתניהו".

ח"כ תמר זנדברג תקפה: "יושבי ראש הוועדות כמו חה"כ שאשא ביטון ויעקב אשר, מתחילים גדולים וצועקים לא נאשר, אבל בסוף מתקפלים. אז מה זה משנה? החוק הזה לא משנה הרבה. הכנסת מוציאה מעצמה את היכולת לחוקק. לא התקזזתי הלילה כדי שבעוד שנים אני אוכל להגיד לבתי רחל שהייתי כאן להילחם על הדמוקרטיה".

ח"כ עופר כסיף: נתניהו פסיכופט (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90)

ח"כ עופר כסיף התייחס לראש הממשלה ואמר: "האיש פסיכופט, לא מעניין אותו אף אחד מלבד עצמו. הבעיה היא לא רק נתניהו אלא המשת"פים העלובים שלו שהולכים אחריו ופורסים בשיטת הסלמי – חותכים ושוחטים עוד פעם עוד חתיכה קטנה מהסלמי. מרי אזרחי לא אלים הוא צו השעה נגד הנפשעים שמחסלים את שרידי הדמוקרטיה המעטים שנשארו".

שאשא ביטון: אנחנו לא חותמת גומי

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה השיבה לתוקפים: "רבותיי כמה דרמה? מדובר בתקופה מאוד מוגבלת של התיקון עד ה-6 באוגוסט. אנחנו נמצאים בתקופה קשה ואנחנו צריכים להתמודד ולקבל החלטות במהרה".

"אם היינו רוצים להיות חותמת גומי, הצווים היו מאושרים כבר בצהריים בוועדה. כעת נוכל לדון בצווים החדשים ולשמוע מומחים. הכנסת חשובה ואנחנו לא מתכוונים לוותר על מקומה. הכנסת תמשיך לעמוד בגאון ולחוקק חוקים לטובת הציבור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו