גן המלך בירושלים: התושבים הערבים יתכננו את התב"ע

גן המלך בירושלים: התושבים הערבים יתכננו את התב"ע

עיריית ירושלים נותנת לערבים שבנו כמאה מבנים לא חוקיים ב'גן המלך' לתכנן את התב"ע במקום, ולהשאיר בידם כמחצית מהשטח ההיסטורי. עמותת בצדק: "נסיגה משמעותית בעמדת העירייה"

author-image
גן המלך בירושלים:התושבים הערבים יתכננו את התב"ע
  קרדיט: עמותת בצדק

התושבים הערבים ב'גן המלך' בירושלים אשר בנו בשטח כמאה מבנים לא חוקיים מתכננים את התב"ע של עצמם, למרות בנייתם הלא חוקית אל השטח הנחשב לריאה ירוקה של עיר הבירה – בניגוד לחוק.

בעיריית ירושלים מנסים לקדם ככל הנראה תוכנית שתביא לפינוי פורעי החוק הערבים המתגוררים בשטח בצורה שקטה ככל האפשר, עד כדי מסירת תכנון התב"ע במקום לידם, וכן ויתור על כחמישים אחוזים מהשטח.

עוד באותו נושא

"עיריית ירושלים מסירה אחריות מהמועצה הדתית"

גן המלך שכלול ב'אגן הקדוש' נחשב לשטח ירוק האסור בבנייה עוד מהתקופה העותמאנית ועל פי תוכניות המתאר המקומית לעיר העתיקה ולסביבתה, המתחם אסור בבנייה.

מבחינה היסטורית, הגן מזוהה עם הגן של מלכי ישראל ששלטו בעיר דוד הסמוכה. אורי שטרית, מי שהיה מהנדס העיר ירושלים, עומד על חשיבות הגן וכותב עליו כי הוא "אחד המרכיבים החשובים בנחל קדרון, המהווה יחד עם תל עיר דוד יחידה ארכאולוגית שלמה שבה כל האתרים מקושרים יחדיו, ומשמשים מרכיב חשוב להבנת המכלול השלם המורכב". שטרית אף הורה להסיר את כל הבינוי הלא חוקי מהמקום בשל כך.

בשנות ה-90' החלו ערבים לבנות בשטח, עד כדי השתלטות כוללת שלא נענתה על ידי העירייה. לאחר מספר תוכניות לפינוי של התושבים מהמקום, כעת מסתבר שבעיריית ירושלים החליטו למסור את גורל המקום ההיסטורי לידי הפולשים הערבים.

הגשת תב"ע על ידי הערבים

בעיריית ירושלים מודים כי לאורך השנים מקבלים התושבים מבית המשפט ארכות לביצוע צווי ההריסה בגין המבנים הבלתי-חוקיים לאחר שהתקבלה תמיכת העירייה בארכות, ומוסיפים כי בשנתיים האחרונות קיימת התלייה ברורה בין הצגת התקדמות תכנונית חדשה למתחם לבין הסכמת העירייה לקבלת ארכות. 

ההתקדמות התכנונית שדורשת העירייה כוללת הגשת תכנית מפורטת (תב"ע) על ידי התושבים הערבים שבנו במקום לא היתר, במתווה של התחדשות עירונית בה יתקיים מעבר של התושבים מהבינוי הקיים לבינוי חדש על כמחצית מהשטח, והשטח הנותר יחזור להיות שטח ציבורי פתוח לטובת התושבים.

עם זאת, לא ברור איך בעירייה מתכוונים להכשיר שטח ירוק האזור בבנייה, במיוחד כאשר יש לו ערך היסטורי וארכיאולוגי חשוב. בנוסף, לא מובן מדוע בעירייה מחליטים לתת חצי מהשטח כפרס לפולשים הערבים שהשתלטו על האדמות בניגוד לחוק ובכוח הזרוע.

תצ"א של גן המלך (קרדיט: עמותת בצדק)

"הפסיקה דיי ברורה"

עו"ד אלדד רבינוביץ' מעמותת בצדק מוסר לסרוגים: "הפסיקה מדברת על עיכוב ביצוע של צווי הריסה רק בהיתר זמין, כשמדברים על תוכנית שעוד לא קודמה. קידום כזה יכול לקחת שנה, שנה וחצי, וההיתר אחר כך יכול לקחת עוד חצי שנה – שנה. בגן המלך אנחנו מדברים על הרבה יותר זמן בו מעכבים את הרס המבנים הלא חוקיים".

"כשבית המשפט נותן ארכה לצו הריסה זה פעמים רבות באישור העירייה. זה נוח וקל לתלות את זה בבית משפט, אבל הרבה מאוד פעמים זה כי העירייה לא נחושה. אם העירייה נחושה ומגישה ערעור למחוזי מציגה את הטענות שלה, הפסיקה בעניינים האלה דיי ברורה".

ריבנוביץ' מסביר: "כלומר, אם אין לאדם היתר קרוב – הוא לא מקבל ארכה. אם העירייה הייתה אומרת שהיא הגישה ערעורים ונלחמה בכדי להרוס את המבנים הלא חוקיים והם נכשלו, בית משפט זה בית משפט, אבל מההיכרות זה לא ככה".

עו"ד אלדד רבינוביץ', עמותת בצדק (באדיבות המצולם)

"נסיגה משמעותית בעמדת העירייה"

רבינוביץ' מוסיף כי "הייתה כבר תוכנית של ניר ברקת שדיברה על להשיב לציבור בין 70 ל-80 אחוזים מהשטח. עכשיו יש נסיגה משמעותית מאוד בעמדת העירייה".

לגבי עמדת עמותת בצדק, אומר רבינוביץ': "לגבי תוכנית ברקת סברנו כי לא יכול להיות שיבוא אדם, יגנוב, יבנה, יהרוס, ויקבל פרס של 30% מהשטח. עכשיו מדובר על זה שנותנים להם 50% מהשטח בגלל הסירוב לתוכנית ברקת. זה נשמע לי מאוד מוזר כל הדבר הזה".

על קידום התוכנית בידי הפולשים רבינוביץ' אומר: "באופן אוטומטי הוא פחות טוב לירושלים, פחות נכון. הוא יותר מתמקד בצרכים של האנשים המקומיים שבנו את הבית שלהם ללא היתר, פעמים רבות אף ללא זכות קניינית".

"בנוסף, התוכנית מציגה גזל של אדמות הציבור. אם גן המלך היה בוסתן עד לפני 30 שנים, 50% ממנו הולך לטובת פורעי החוק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
גועל נפש של...
ירון שאול | 07-07-2020 22:12
גועל נפש של עיריית ירושלים!!! למה ומדוע ליהודים הורסים מיד את הבניה הלא חוקית ולערבים מאפשרים בניה לא חוקית ועוד נותנים להם פרס.פשוט ביזיון לעיריית ירושלים.עד מתי תהיה גזענות נגד היהודים במדינת היהודים?? עד מתי רשעים יעלוזו עד מתי.בושה וחרפה שיש חוק קשוח כנגד יהודים בבנייה הלא חוקית בכל הארץ ולעומת זאת לערבים מתירים ומקלים.המדינה שלנו פשטה את הרגל ביזיון אין עוד תחתיות שאפשר לרדת אליהם.
2
עמותת בצדק צריכה להגיש עתירה לבג"ץ בעניין.
יהודה לוין | 07-07-2020 22:52
לעגן יפה את העתירה בכל דרך משפטית ראויה.
3
מדובר בראש עיר...
דורשת צדר | 08-07-2020 9:55
מדובר בראש עיר שלא ילכלך את ידיו גם אם מדובר בעשיית צדק.
4
איך מלכי ישראל שלטו בבירה?
קובי | 08-07-2020 18:14
אם התנך נחשב אצלכם כקדוש. לפחות תקראו את מה שכתוב שם. מתי מלך ישראלי שלט בירושלים בדיוק?