"אוי מי יחיה משמו אל" / הרב נעם ולדמן
כאז כן עתה, יש ממנהיגי האומות המנסים להוביל את ישראל לחתוך בבשר החי ולוותר ח"ו על אברים חיים מאדמתנו הקדושה. יידעו מנהיגים אלו שהם מסכנים את אומתם ומעמידים עצמם בסכנת התפוררות
בפרשת חוקת למדנו על המסע לארץ ישראל המתחדש לאחר שלושים ושמונה שנים של מסע במדבר ללא תכלית בעקבות חטא המרגלים.
המסע אינו פשוט, הדרך מוציאה את האדם ממצבו היציב והאיתן. מערערת את הדברים הרגילים, הנותנים לאדם וודאות בחייו.
הדרך מובילה את האדם למציאות לא נודעת ומביאה עימה התמודדות אמונית כיצד לראות ולהבין את ההשגחה האלוקית "בלכתך בדרך".
משה רבנו התבשר שלא יוכל להכניס את עם ישראל לארץ המובטחת, ועכשיו עם ישראל חונה "בערבות מואב על ירדן ירחו" רגע לפני הכניסה לארץ ישראל. ארץ שבה ישנה השגחה אלוקית ישירה, ארץ ש"תמיד עיני השם אלוקיך בה מראשית שנה עד אחרית שנה".
בזמן זה, שעם ישראל מכין עצמו לכניסה לארץ ישראל, אנו נפגשים בהתמודדות עם בלק בן ציפור ובלעם בן בעור, המסרבים לקבל את המציאות הזו של עם ישראל.
מה מפריע להם במציאות הזו? הרי ישראל כלל לא מאיימים עליהם, והקב"ה ציווה את ישראל "אל תתגר בם מלחמה". אלא שבלק מזהה את סוד כוחם של ישראל: "הנה עם יצא ממצרים הנה כסה את עין הארץ". עם ישראל מכסה את העין הארצית, עם ישראל מתבונן בארציות בעיניים אמוניות.
עם ישראל רואה את העין האלוקית המשגחת, מחיה ומכוונת את העין הארצית. וישראל יודעים לכוון את העין האנושית ולהתאים אותה עם העין האלוקית כדברי הנביא ישעיה "כי עין בעין יראו". פירש הרצי"ה קוק זצ"ל שהעין האנושית מכוונת כלפי העין האלוקית.
נגד התפיסה הזו יוצא בלק להילחם, ודווקא עכשיו כשאנו עומדים בפתחה של ארץ ישראל מקום התגלות העין האלוקית בעולם. הארץ שעליה נאמר בתהילים "שכן-ארץ ורעה אמונה" בה מתגלה סוד הקשר בין ישראל לקב"ה. לשם כך יודע בלק שהוא צריך לגייס מישהו שיש לו את הכישרון לכוון כלפי עין של מעלה ולסתום עינם של ישראל.
לכן הוא שולח לבלעם בן בעור שהוא "גבר שתם העין", היודע לכוון לרגע בו זועם א-ל, היודע לכוון ולעצור את גילוי שפע טובו של הקב"ה בעולם. הקב"ה באהבתו אלינו לא גילה בכל זמן זה את צדדי מידת הדין הקשה, ומנע מבלעם הרשע זממו לסתום את מעיינות השפע האלוקי להתגלות בעולם – כדברי בלעם "מה אזעום לא זעם ה'". במקום קללה זכינו לברכה גדולה.
לאחר שבלק מבין שבלעם נכשל במשימתו, הוא מגרש אותו. בלעם הנזוף נושא נאום פרידה ומלמד את בלק "אשר יעשה העם הזה לעמך באחרית הימים". בתוך דבריו אומר בלעם "אוי מי יחיה משמו אל", ופירשו חז"ל במסכת סנהדרין את המשל "אמר רבי יוחנן: אוי לה לאומה שתמצא בשעה שהקדוש ברוך הוא עושה פדיון לבניו, מי מטיל כסותו בין לביא ללביאה בשעה שנזקקין זה עם זה".
אוי לאומה שמנסה למנוע את החיבור המופלא של הקב"ה עם ישראל. מי הוא זה שיעז למנוע מהקב"ה לפרוס ולשים על ישראל את השגחתו וכסותו. ור' יוחנן מתאר את החיבור הזה בצורה הנפלאה של קשר הלביא והלביאה שאין מי שיכול להפריד ולתת מחיצה ואילו הקלה ביותר ביניהם.
הלביא הוא הקב"ה מלכו של עולם, והמלכה זו ישראל – מגלי מלכותו של הקב"ה בעולם בפועל. בלעם רואה בהשראה האלוקית שלעתיד לבוא אומות העולם ירצו לנסות לעכב את החיבור המוכרח הזה בין ישראל לקב"ה והוא מזהיר אותם לבל יעזו. הרי מי שיעז להפריד את המלכה מהמלך כולם יודעים שאחת דתו להמית.
וכך כל אומה ולשון שיעמדו בדרכו של הקב"ה בבואו להזדקק לעמו ישראל לגואלם ולהושיבם על אדמתם, ידעו שהם מסתכנים בנפשם. וכך שמענו מפי מו"ר אבי מורי שליט"א עשרות פעמים איך כל האימפריות שעמדו בדרכם של ישראל בחזרתם לארצם התפוררו. בתחילת התהליך הציוני הייתה זו האימפריה העות'מאנית שהתרסקה במלחמת העולם הראשונה. אחריה המעצמה הבריטית שגורשה בכוח מארץ ישראל והתפרקה מכל נכסיה בעולם. לאחר קום המדינה הייתה זו המעצמה הסובייטית הקומוניסטית שחימשה את אויבנו ולבסוף בריה"מ התפוררה.
כאז כן עתה, יש ממנהיגי האומות המנסים להוביל את ישראל לחתוך בבשר החי ולוותר ח"ו על אברים חיים מאדמתנו הקדושה. מנהיגי מעצמות חושבים שביכולתם לקבוע סדרים חדשים בארץ הזאת ולעכב את התרחבות החיים היהודיים בכל חלקי ארץ ישראל. מנהיגים החושבים שביכולתם לקבוע את גבולות ארץ ישראל ולהחליט לעם ישראל היכן יתיישבו והיכן לא. להם אנו אומרים כי את גבולות ארצנו הקדושה קבע הקב"ה בהבטחה האלוקית לאברהם, ובציווי לרשת את הארץ לכל אורכה ורוחבה כמפורט בפרשת מסעי.
יידעו מנהיגים אלו שהם מסכנים את אומתם ומעמידים עצמם בסכנת התפוררות. באם חפצי חיים הם אומות העולם, אל יפריעו את החיבור הנפלא הזה בין כנסת ישראל לקב"ה ההולך ונרקם כאן מחדש בארץ ישראל ההולכת ונבנית, הולכת ומקבלת את בניה השבים אליה. החיבור הזה והתהליך הזה ילך ויתקדם עד החיבור השלם בגילוי השכינה בבניין המקדש במהרה בימינו.
=======
הרב נועם ולדמן, הוא ראש ישיבת ההסדר ניר קרית ארבע-חברון מבית איגוד ישיבות ההסדר
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו