ביקורת בכנסת: "הקבינט לא דן לעומק בנושא הריבונות" - סרוגים

ביקורת בכנסת: "הקבינט לא דן לעומק בנושא הריבונות"

למרות ההבטחה לריבונות ב-1 ביולי, בדיון וועדת ביקרות המדינה נטען כי הממשלה לא נערכה כראוי לתכנית. במל"ל הודו כי "הדרג המדיני טרם גיבש עמדה" וכי לא נערך דיון בקבינט, וגם במשרד המשפטים לא היו מעורבים בתהליך

author-image
ביקורת בכנסת: "הקבינט לא דן לעומק בנושא הריבונות"
  (צילום: דוברות הכנסת\עדינה וולמן)

תאריך היעד של ראש הממשלה להחלת הריבונות צויין היום (רביעי) – אך בוועדה לביקורת המדינה הציגו הבוקר תמונה מדאיגה בנוגע להכנות של ישראל למהלך. לפי דוחות הביקורת שעסקו בתהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיני-ביטחוני, חברי הקבינט לא כונו בכלל עד כה לדיון בנושא, ומשרדי החוץ והמשפטים לא היו מעורבים בתהליך – זאת למרות הדרישות וההשלכות המשפטיות של החלת הריבונות הצפויה.

עוד באותו נושא

כך היה אמור להראות היום דף הבית של סרוגים


3

יו"ר הוועדה, ח"כ שלח, אמר בפתח הדיון כי "על פי ההסכם הקואליציוני, החל מהיום רה"מ יכול להביא את החלת הריבונות ביו"ש להחלטה בגוף כלשהו. היום בבוקר התראיין שר החוץ, ואמר ברדיו שההחלטה היא של ראש הממשלה, אבל זה לא יתרחש מבלי שיציגו מפות ויתקיים דיון ביטחוני ודיון משפטי. למיטב שמעתי, פירוש הדבר שטרם התקיים דיון שכזה".

ראש אגף מודיעין במל"ל, רני פלד, ציין כי "אנחנו בעיצומו של תהליך עם קבינט חדש יחסית. השרים מעודכנים באופן שוטף על ידי כל גופי הביטחון ובימים הקרובים יהיה דיון מעמיק בנושא הזה. עד אז גם אולי הדרג המדיני יגבש עמדה והשרים יוכלו להתייחס. ראש המל"ל מעורב בתהליך כל אורך הדרך, מאז השקת תוכנית טראמפ".

שלח אמר בתגובה כי "מדבריך ומדברי שר החוץ אני מבין שעוד אין תכנית ספציפית להתייחס אליה", ושאל את פלד: "על סמך גיבשתם את המסמך? על סמך מה ביקשתם מגופי הביטחון והמשרדים השונים להעיר אליכם התייחסות לצורך גיבוש המסמך?". פלד השיב כי "ראש המל"ל השתתף בדיונים אצל ראש הממשלה עם ראש הממשלה החליפי ונציגי גופי הביטחון ושם הוצגו הדברים באופן מפורט".

יו"ר הוועדה עופר שלח (צילום: דוברות הכנסת\עדינה וולמן)

"לצבא, לצורך העניין, כהנחת העבודה, נאמר להתכונן לתהליך יעד, וכולם יודעים מה מדובר בתכנית טראמפ. היא פורסמה, וגם המפה העקרונית שלה" המשיך. למרות הטענה של פלד לפיה המפה של התכנית פורסמה, שלח אמר לראש המל"ל כי "הרמטכ"ל אמר בקולו שטרם ראה מפה" – ונענה כי "אני לא מייצג את הרמטכ"ל.

בהמשך סמנכ"ל דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ, נעם כץ, התבקש להתייחס להיערכות המשרד להחלת הריבונות ומעורבותו בתהליכי קבלת ההחלטות. "שר החוץ נתן דירקטיבה ברורה – להקים צוותים בתוך המשרד אשר יבצעו הערכות מצב לכל האפשרויות השונות, ולעדכן זאת כל העת. כשייקבע דיון בקבינט, אנו נציג את הדברים לשר, והוא יציג לקבינט" טען כץ. "אנחנו גם בדיונים שוטפים מול המל"ל כל הזמן, ולכשיתקיים הדיון בקבינט נהיה נוכחים שם".

במענה לשאלה על סמך מה פועלות הנציגויות השונות של ישראל במדינות אשר מבקשות לשמוע על החלת הריבונות, השיב כץ: "אנו מקשיבים להן ושומעים כל מה שישי להם לומר בנושא, והיות שטרם נקבעה מדיניות ספציפית, חוזרים על עמדות שהביעה המדינה בעבר בדבר האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלנו". פלד הוסיף כי משרד החוץ העביר לראש המל"ל נייר המסכם את עמדתו בנושאים מדיניים-משפטיים והיא שוקללה בהצגת ראש המל"ל.

נציג המל"ל, עו"ד רני פלד (צילום: דוברות הכנסת\עדינה וולמן)

כמו כן, שלח ביקש מראש אשכול דיני לחימה במשרד המשפטים, עו"ד נועם נוימן, לפרט על מעורבות משרד המשפטים בתהליך, הן לגבי האפשרות כל החלת הריבונות תתבצע כחוק, והן לגבי גיבוש חוות דעת על מעמד התושבים הפלסטינים באזורי בהן תוחל הריבונות. נוימן השיב כי "קיים שיח פנימי בתוך משרד המשפטים על נושא החלת החוק, אך נכון לעכשיו אין כל מעורבות של משרד המשפטים בעבודת המטה של המל"ל. יועמ"ש משרד החוץ אכן תיאם איתנו את נייר העמדה שהוא הגיש למל"ל, אך מעבר לכך לא נתבקשה ולא הוצעה חוות דעת של משרד המשפטים ולא שולב נציג של המשרד בדיונים".

"לא יכול להיות שהגענו לתאריך הראשון ביולי, והרמטכ"ל לא ראה מפה ולא ברור לו למה להיערך" סיכם היו"ר את הדיון. "אף אחד לא יודע באיזה תאריך זה יקרה, ובאיזה צורה ואופן, רק שזה יכול לקרות כל יום. יש פה פן ציבורי חשוב ולכן מפה יוצאת קריאה לנהל את התהליך הזה באופן הברור, היסודי והשקוף ביותר האפשרי. עומדת להתקבל פה הכרעה חשובה, וקריטי שכל הגורמים ישמיעו את עמדתם המגובשת והציבור יוכל לשפוט".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו