ה-1 ביולי כאן: לאן נעלמה הבטחת הריבונות? - סרוגים

ה-1 ביולי כאן: לאן נעלמה הבטחת הריבונות?

מההכרזה על ריבונות רק בבקעת הירדן להחלת החוק הישראלי על כל יהודה ושמרון ועד לעיכוב האמריקאי, הדחייה לאחר הבחירות, הפאדיחה של דובר רה"מ וההסכם עם גנץ - מה קרה לאחד ביולי?

ה-1 ביולי כאן: לאן נעלמה הבטחת הריבונות?
  נתניהו בהצהרה על הריבונות על יהודה, שומרון ובקעת הירדן (צילום:הדס פורוש/ פלאש 90)

תאריך היעד לתחילת החלת הריבונות הוא היום (רביעי) האחד ביולי 2020, כך על פי הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו. במשך קרוב לשנה מצהיר נתניהו מעל כל במה את הבטחת הממשל האמריקאי, אך כמה דברים מהווים מכשול וגורמים לדחיית המהלך. מה קרה בדרך?

על פי העדויות בשטח, צה"ל לא נערך לשום פעולה בשטחי יהודה ושומרון, משרדי הממשלה לא ניתחו כראוי מה קורה במצב של החלת ריבונות, לא משרד המשפטים ולא משרד הפנים, ולא התקיים דיון בקבינט המדיני – ביטחוני. גם את המפות הציבור לא ראה.

בסיור שקיים שר הפנים בבקעת הירדן במהלך הבחירות בסוף חודש ינואר 2020, הוא הודיע ש"משרד הפנים החל בעבודת מטה לקראת החלת ריבונות". אך בשטח זה לא נראה ככה, ואין שום שינוי.

נתחיל כשבוע לפני הבחירות מועד ב', 10 לספטמבר 2019, ראש הממשלה הכריז ממלון דחוס לצד כל רשימת הליכוד בכפר המכבייה ביום מפתיע ומיוחד, כי מהלך הריבונות יחול על בקעת הירדן ויבוצע לאחר פרסום תכניתו המדינית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

ב-21 בינואר 2020, ראש הממשלה פתח את קמפיין הליכוד בבנייני האומה בירושלים והבטיח בנאומו להחיל את החוק הישראלי כבר הולך ועולה עם כל ההתיישבות ביהודה ושומרון "אנחנו נחיל את החוק הישראלי על גוש עציון, מעלה אדומים, אריאל ושאר היישובים".

בסיור שקיימו כחול לבן באותו יום בבקעה מכריז היו"ר בני גנץ כי יפעלו להחלת הריבונות בבקעת הירדן לאחר הבחירות. ונתניהו צייץ- למה אחרי הבחירות?

הציוץ שנמחק ב-2 דק'

ב- 28 בינואר 2020, נתניהו מתייצב בוושינגטון לצידו של הנשיא טראמפ להצגת תוכנית המאה, בארץ מכנים זאת "יום היסטורי", ועל הבמה אומר נתניהו לטראמפ "אני מאמין שבמהלך העשורים הבאים נזכור את 28 בינואר 2020 כיום שבו בפעם הראשונה הכרת באיזורים ביהודה ושומרון שהכרחיים לבטחוננו ומרכזיים למורשתנו".

באותו ערב כבר מודיע ראש הממשלה כי בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, הוא יביא לאישור השרים את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי על גושי ההתיישבות ביו"ש. דוברו, יונתן אוריך, מגדיל לעשות ומצייץ רגעים לפני זה: "ריבונות על כל ההתיישבות ביום ראשון", אך דקות ספורות לאחר מכן הוא מתחרט והציוץ נמחק ונעלם.

בבוקר למחרת, 29 ינואר, 2020 מודיע יו"ר צוות הריבונות, השר יריב לוין כי "יהיה עיכוב של כמה ימים בהבאת החלת הריבונות לממשלה". הוא הסביר כי העיכוב הוא טכני ואילו בכוונת ראש הממשלה לעשות זאת "במהירות, בתוך ימים". זאת אומרת בניגוד להצהרתו של נתניהו אחרי פרסום תוכנית המאה, לפיה יביא החלטה על החלת ריבונות לממשלה באופן מידי – המהלך מתעכב למועד לא ידוע.

באותו יום יו"ר כחול לבן השר בני גנץ מטלטל את המערכת עם הודעה לפיה, "בשבוע הבא אביא את תכנית טראמפ כהצעת חוק לכנסת".

דחייה לאחר הבחירות

בשלב זה, 30 בינואר, 2020 מתערב חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר שתמך באופן עקרוני בהחלת הריבונות הישראלית, אולם השיב באותה נשימה כי "התקווה היא שהם יחכו עד אחרי הבחירות",  לראיון שנעשה עימו בGZERO Media.

שלושה ימים אחר כך, בהשקת קמפיין השטח של הבחירות השלישיות, מגיע נתניהו לכנס בבית שמש ב-2 לפברואר 2020 ומרמז שם כי החלת הריבונות בבקעת הירדן, צפון ים המלח, וביישובים ביהודה ושומרון תידחה לאחר הבחירות. בכנס של הליכוד בעיר אמר נתניהו: "אם ננצח, כשננצח נמשיך לעשות היסטוריה. כאשר ננצח אנחנו נחיל את החוק הישראלי על כל היישובים היהודיים בבקעת הירדן ויהודה ושומרון".

בעקבות ההצהרות, נתניהו עשה את דרכו  ב- 10 בפברואר 2020 אל היישוב מבואות יריחו שבבקעת הירדן, ושוב הדגיש כי המהלך יתרחש רק לאחר הבחירות: "היישוב הזה יהיה חלק מישראל, אבל זה יושלם רק אם אנחנו נוביל את הממשלה הבאה ועם השלמת המיפוי".

ה-1 ביולי לא תאריך קדוש

לפי ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול-לבן ב-20 לאפריל 2020, נתניהו יכל להביא החל מ-1 ביולי "את ההסכמה שתושג עם ארה"ב בעניין החלת הריבונות לדיון בקבינט ובממשלה ולאישור בממשלה ו/או בכנסת", נאמר בסעיף.

בישיבת סיעת הליכוד בכנסת  ב-25 במאי 2020 בכנסת, התייחס נתניהו למועד החלת הריבונות: "יש לנו תאריך יעד ליולי ואנחנו לא מתכוונים לשנות אותו. נפעל בתבונה ובשילוב כוחות". עוד הוסיף כי זו "הזדמנות שלא ניתן לה לחלוף". ויאלו גנץ טען כי "ה-1 ביולי לא תאריך קדוש".

בינתיים בחודש האחרון התעורר זעם גדול במחנה הימין שנחלק לשניים בעקבות מחלוקות על פרטי התכנית, ובשל פערים בין נתניהו לראשי כחול לבן גנץ ואשכנזי על העיתוי רק אחרי הקורונה ואילו נתניהו השיב שזה לא קשור אליו. בחלק הסגור שלשום בסיעת הליכוד, אמר נתניהו: "אנחנו במגעים מול הצוות האמריקאי שנמצא פה בישראל. אנחנו עושים את זה בדיסקרטיות. הנושא אינו תלוי בכחול לבן. הם לא הגורם לכאן ולכאן".

המבחן הגדול

ייתכן ובשורת הריבונות תובא על ידי ראש הממשלה כבר בשבועיים-שלושה הקרובים לשולחן הממשלה. ה-1 ביולי הוא רק ציון דרך שנתניהו לבדו קבע ונקב בו שוב ושוב עם הקמת הממשלה, אך בימין ממשיכים לחכות בציפייה דרוכה למהלך ההיסטורי, חרף השנה רוויית ההצהרות והבשורות מצד אחד והדחיות והעיכובים מצד שני, עוד מאמינים שאפשר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
עבודה בעיניים ...
Jan Rom | 01-07-2020 7:56
עבודה בעיניים
2
מי האוויל שעוד מאמין לנתניהו????
סיפוח-כבר-ביום-ראשון | 01-07-2020 9:10
העבודה העיקרית של נתהנתניהו היא עבודה בעיניים. יש יותר סיכוי שכחול-לבן עם יעלון, הנדל והואזר יחילו ריבונות מאשר ביבי. נתניהו אכן יותר מנוסה - מנוסה בעבודה בעיניים
מי האויל שמצביע לציונות הכאילו דתית בהנהלת שנ
ירדנה | 01-07-2020 10:12
ומי האוויל שמצביע לציונות הדתית הנשלטת על ידי שני סוסים טרויאנים איולת את נפתול הפועלים להפלת נתניהו ומשתפים פעולה עם השמאל
3
צה"ל צריך לעדכן את תוכנית האימונים
ישעיהו | 01-07-2020 9:20
בעזרת השם, בעוד 4 חודשים ביידן נבחר לנשיאות ולצידו קונגרס עם רוב דמוקרטי מובהק. צריך להחזיר במיידי את האימונים על נחישות ורגישות.
4
האוזר והנדל,מה חשבתם שילך חלק אחרי שהיססתם ?!
לא לשכוח מי גם אשם.. | 01-07-2020 9:31
נטשתם את העגלה ולנתניהו היה קל לדרדר אותה.