אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

נבחנים בבגרות במתמטיקה? קחו כמה טיפים שיעזרו לכם

עידן בחינות הבגרות הגיע ואיתו הבגרות המאיימת מכולם; הבגרות במתמטיקה. אז קבלו כמה עצות איך להתכונן ולעבור את המבחן בהצלחה. עצות שיעזרו לא רק לבגרות במתמטיקה אלא כל בחינה שהיא

נבחנים בבגרות במתמטיקה? קחו כמה טיפים שיעזרו לכם
  אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

היום הזה, של הבגרות במתמטיקה, זכור בוודאי לרובינו. לא נראה לי שיש אירועים רבים מתקופת התיכון שמשמעותיים וזכורים יותר ממנו (חוץ מהטיול השנתי ההוא…).  אני עדיין זוכרת ממרומי גילי את התחושות של לפני, במהלך ואחרי הבגרות במתמטיקה.

אין לי מושג מה שאלו שם ולא הייתי יכולה לפתור את השאלות ההן היום גם אם חיי היו תלויים בכך, אבל אני זוכרת בדיוק מה הרגשתי. כי זה מה שאנחנו זוכרים בדרך כלל מאירועים. ומה שאפשר לייעץ ברגע שלפני קשור בדיוק לזה.

ראשית, כמה בסיסי ככה נכון, הכינו את עצמכם גופנית לבחינה. יש קשר ישיר וחזק בין הגוף, הרגש והחשיבה שלנו. כשהמצב הגופני שלנו ירוד, כשאנחנו עייפים או רעבים, אנחנו בדרך כלל גם עצבניים או מדוכדכים יותר והיכולות הקוגניטיביות שלנו נפגמות. בדוק. אז (ולא, זו לא עצה של זקנים, זה טיפ מבוסס מחקר)….לכו לישון בשעה מוקדמת ודאגו ל 8 שעות שנה. אל תלמדו אל תוך הלילה כדי להספיק לפתור עוד שאלה אחת ש"בטח תהיה בבחינה וחבל לפספס" .

טופס הבגרות במתמטיקה (צילום: נעם רבקין פאנטון/ פלאש 90)

לא רק בגלל השינה המאוחרת אלא גם כי המוח זקוק גם הוא למנוחה. זה יותר חשוב מעוד שאלה. הידע שיש לכם מבוסס על לימודים של שנים שיעזרו לכם להתמודד עם השאלות ולא על עוד שאלה שחזרתם עליה ברגע האחרון. איכלו ארוחת בוקר מזינה שתתן לכם דלק ואנרגיה, ונסו ללכת קצת ברגל או לעשות פעילות גופנית קצרה כדי להמריץ את הגוף והחשיבה לפני הבחינה, עדיף בטבע.

שנית, בואו בגישה חיובית. אין ספק שרובכם בלחץ, אולי אף למעלה מכך. לחץ ברמה מסוימת עוזר לנו לקחת ברצינות את הלמידה, אבל בשלב הזה דווקא רגש חיובי והורדת הלחץ יעזרו לנו להצליח. כי לרגשות השפעה על ההתנהלות שלנו ורגשות חיוביים יוצרים חשיבה רחבה ובונה. בגדול יש שתי דרכים מרכזיות להתמודד עם לחץ: האחת מבוססת בעיה והשנייה מבוססת רגש.

להסתכל לרגש בעיניים

לחשוב חיובי זה לא נקרא לטייח או לא להסתכל למציאות בעיניים. זה אומר שבנקודת הזמן הזו את השלב מבוסס הבעיה שהוא ללמוד לבחינה כדי להיות מוכנים, כבר עברתם, ובתקווה שבצורה טובה. עכשיו השלב מבוסס הרגש שהוא לשנות את הרגש שאיתו אתם מגיעים לבחינה. לא להתעלם ממנו אלא להסתכל לו בעיניים ולבחור ברגש שיעזור לנו. וכן, ניתן לבחור.  ובהקשר לזה, תיפרדו מהאמונה שלהלחיץ את עצמנו זה טוב כי זה מדרבן. בשלב הזה זה לא.

אפשר להעלות רגשות חיוביים על ידי מחשבות חיוביות, למשל לזכור את הדרך שעשינו עד כה, ולחשוב שבקרוב ממש זה אחרינו. אפשר לאמץ את מה שאמר לי פעם מרצה שבחינות הן הזמן היחיד שעוסק רק בנו, ושבו שלא נצטרך לשאול אף אחד מה איתו ואיך הוא מסתדר. וגם זו דרך להסתכל עד הדברים. אפשר לחפש משהו יפה ומרחיב לב בדרך לבחינה, זה מרגיע ומכניס אנרגיות חיוביות, לעשות משהו נחמד כמו לקנות קפה במקום שווה על הדרך, או לדבר כמה דקות עם מישהו חיובי שאתם מחבבים. אנשים הם אחד הגורמים המרכזיים לרווחה נפשית.

לחשוב חיובי (צילום: נועם רבקין פאנטון/ פלאש 90)

אפשר וחשוב גם לדבר עם עצמכם באופן חיובי. אנחנו מדברים עם עצמנו כל הזמן ,וחשוב שנדבר על ואל עצמנו בדיבור עצמי חיובי: אני יכולה לעשות את זה, למדתי לקראת זה ואעשה כמיטב יכולתי וכן הלאה. זה מעלה את תחושת הביטחון והמסוגלות וזו תהיה נבואה שמגשימה את עצמה.

הבחינה לא מגדירה אתכם

שלישית, הזכירו לעצמכם שזו רק בחינה, שאתם עשויים מכל כך הרבה יותר מזה ויחד עם זה שתעשו את המקסימום בבחינה שחשובה לתעודת הבגרות ובהמשך, אל תתנו למבחן ולהצלחה בו להגדיר בעיני עצמכם את עצמכם.  הבחינה היא עדות לאופן בו למדתם ולדרך שבה ביצעתם מבחן אחד ביום אחד ולא עדות למי שאתם. זה יעזור לכם לגשת למבחן באופן רגוע יותר, וזה גם נכון.

זה מאפיין תלמידים בעלי מיינדסט (דפוס חשיבה) מתפתח ותלמידים כאלה לוקחים בחינות כאתגר, ויודעים שגם אם במקרה יצליחו פחות ממה שהתכוונו, הם ימשיכו לנסות וישקיעו יותר (או באופן אחר) עד שיצליחו.

ובהקשר זה, תתרכזו בעצמכם ובהצלחה שלכם. אל תחשבו על מה יעשו האחרים, אל תתעסקו במי יודע יותר מכם/למד יותר ממכם/קבל ציון יותר טוב במגן. זה לא תורם וגם לא ממש משנה. בסוף אתם יוצאים לעולם עם ההישגים שלכם. ברוח הימים האלה, שימו את הקורונה, ואת התנאים בהם אתם נבחנים בצד. לא כי זה לא חשוב אלא כי זה מה שיש, וחבל לבזבז אנרגיה על מה שלא ניתן לשנות

ואחרון חביב, לפני הכניסה לבחינה, עמדו שתי דקות ביציבה זקופה ובטוחה, עם ידיים על המותניים או משהו דומה. מחקריה של איימי קאדי על יציבת כוח הראו ששתי דקות כאלה מעלות את הורמון השליטה והביטחון, מורידים את הלחץ ועוזרים לנו לתפקד טוב יותר ולהצליח.

אז לכו לשם, תראו את מה שאתם יודעים, תעשו את הכי טוב שאתם יכולים ותזכרו שכולנו היינו שם פעם. ושרדנו כדי לספר ואפילו לתת עצות. עוד מעט קט ותוכלו לעבור מכיסא הנבחנים לכיסא נותני העצות. ואם זו לא מחשבה חיובית, מה כן?

ד"ר ניבה דולב, ראש המחלקה ללימודי חינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
... | 29-06-2020 2:40
כמה שטויות לכל אחד יש את ההרגלים שלו ו8 שעות שינה זה ממוצע של כלל האוכלוסיה ומדד לניסויים חברתיים בני האדם הממוצעים ישנים 6/7 שעות ביום הבגרות במתמטיקה ממש לא הכי קשה וגם לא הכי מלחיצה אם כבר אז בגרות בספרות שצריך לזכור הרבה חומר וצריך לשנן את הכל בלי שום מחשבה זה יותר מלחיץ כי שם כל שנייה של למידה חשובה במתמטיקה אם אתה יודע את העיקרון אז אתה יודע
צודק בהחלט
אנונימי | 29-06-2020 15:05
זה די אינדיבידואלי. מה גם שיש מלא שעושים רק 3 יחל שזה ממש לא קשה. . .
2
הכי חשוב לומר פרק תהילים, לתת צדקה ולהאמין בע
יעל | 30-06-2020 13:23
בעצמך