אל תאמינו להפחדות מעלייה להר הבית - סרוגים

אל תאמינו להפחדות מעלייה להר הבית

על כל סיפור קטן ושולי שמצליח לתפוס כותרות ולצבוע את הר הבית בשליליות יש מאות יהודים שעולים אל ההר ונהנים מהזכות לעלות ולהראות בהר בית ה' ברוגע ובנחת. אל תקשיבו להפחדות

author-image
אל תאמינו להפחדות מעלייה להר הבית
  (צילום: Sliman Khader/Flash90; תמונה קטנה: חיים קרויזר מטה ארגוני המקדש)

בתקופה האחרונה יצא לי לשמוע מכמה כיוונים על חששות של אנשים לעלות להר הבית. לא חששות הלכתיים, אלא חשש מהמהומות במקום.

ברל'ה קרומבי תיאר את הדברים בערוץ 20 כחוויה אישית שלו: "לקח לי הרבה זמן עד שעליתי להר הבית. לא בגלל שהייתי נגד, אלא פשוט פחדתי מהמהומות. הייתי בטוח שעולים לשם לכאסח ובלגן".

קרומבי החליט בסופו של דבר לעלות אל ההר, למרות החששות מהמצב הנפיץ במקום, והתפלא לראות מצב אחר לגמרי מזה שהוא שמע עליו וקרא בדפי פייסבוק של פעילים אחדים: "התפללנו שם מנחה במניין עם חזרת הש"ץ", הוא תיאר בהתלהבות.

ברל'ה קרומבי עשה את הצעד והחליט כן לעלות. אבל מה עם כל אותם המונים שנמנעים מכך בגלל החששות הללו?

כמי שמשתדל לפעול לעידוד העליה להר הבית כהלכה, על פי הוראות רבותינו הרואים בכך מצווה גדולה, אנסה בשורות הבאות לשקף בפני הקוראים את המצב בהר הבית.

עד לפני כמה שנים המצב בהר הבית היה קשה מאד, השוטרים התנכלו לעולים, כל צעד של יהודי לווה בעשרים עיניים בוחנות (של המשטרה ואנשי הוואקף גם יחד), עצרו יהודים על חשש מלמול בשפתיים ואף על פחות מכך. אני עצמי הורחקתי מהר הבית בגלל ציטוט משפט אחד מתוך תפילת מוסף של ראש חודש – "מזבח חדש בציון תכין ועולת ראש חודש נעלה עליו".

נשמע מזעזע? תצרפו לכל היחס המשפיל הזה מצד המשטרה גם עשרות נשים מוסלמיות שהקיפו את קבוצות היהודים ונטפלו לכל יהודי שעלה להר הבית. במקרים רבים אף תקפו את העולים.

אך מאז עברו הרבה מים בירדן, השר גלעד ארדן הוציא את ארגוני התקיפה הללו (המוראביטון) אל מחוץ לחוק והחלה אכיפה כנגדם. יחד עם הרגעת המצב בהר הבית והפיכתו למקום בטוח יותר, החל לאט לאט תהליך של שינוי עצום הממשיך עד היום. שינוי עצום בכל קנה מידה – ביחס המשטרה לעולים ובהרחקת אנשי הוואקף מהיהודים. לאט לאט פחות ופחות יהודים נעצרו במקום בזמן שמספר היהודים שעלו אליו זינק בעשרות אחוזים וקול התפילה החל להישמע במקום הקדוש. אם תגיעו כיום אל ההר תזכו לראות תפילות שחרית ומנחה במניין, ברכת כהנים, דברי תורה, סיומי מסכתות ואפילו שיעור דף יומי.

וודאי שחשוב לזכור שעדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, ושלא עוצרים במעלה ההר. אסור לעצום עיניים ממה שיש עוד לשפר ולקדם, ובעיקר לא מהיעד הסופי – הלא הוא בית מקדש. יש עוד לאן להתקדם.

לקורא מן השורה שלא היה בהר הבית, הדברים הללו עלולים להישמע מנותקים, הרי בשבוע האחרון פורסמו כתבות על בקבוק מים שהוחרם מיהודייה ועל איש וואקף שצעק על קשיש יהודי שביקש לשבת במקום מוצל בהר. איך מסתדר התיאור כאן של מהפך חיובי בהר עם דברים אלו?

התשובה לכך פשוטה – יש אנשים הפועלים באובססיביות להוציא את דיבת ההר רעה. הם יחפשו כל מקרה קטן ויהפכו אותו לחזות הכל. מניעיהם כנראה חיוביים, לתיקון וקידום המצב, אך בפועל הם מפחידים ומרחיקים אתכם מההר הרגוע ומהשוטרים מאירי הפנים הפועלים לגדוע כל פעילות עויינת תוך הרחקת המתנפלים והמתנכלים.

חשוב שתבינו, קוראים יקרים, שעל כל סיפור קטן ושולי שמצליח לתפוס כותרות ולצבוע את הר הבית בשליליות יש מאות יהודים שעולים אל ההר ונהנים מהזכות לעלות ולהראות בהר בית ה' ברוגע ובנחת. אלפי יהודים זוכים להתפלל במקום הקדוש, לשמוע דברי תורה ולהשתתף בקביעת העובדות בשטח.

בסיום דבריי אני פונה אליכם, עלו להר! בואו בקדושה ובטהרה. אל תתנו להפחדות השוליות הללו להרתיע ולהרחיק אתכם מהר הבית. אם נשפוט לפי השנים האחרונות – אולי בזכות עלייתכם דברים נוספים יתקדמו לטובה בהר הבית, בדרך אל בניית בית המקדש בראש ההר.

=======

אלישמע סנדמן הוא פעיל עידוד עלייה להר הבית ועוסק בתחום התקשורת

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
יישר כח.
אה | 24-06-2020 18:21
ככל שיותר יהודים יעלו פחות ערבים ימצאו במקום מקדשינו.
2
כמה משקיעים בקמפיין לעבור על איסור כרת בעליה
תמים | 24-06-2020 22:38
חוסר האיזון של סרוגים משווע... כל גדולי ישראל נגד עליה להר הבית, מה כל גחמה של צעיר מקבלת כאן תהודה כאילו היה רב ראשי????????????
תלמידי ירבעם בן נבט של ימינו.
עולה להר | 25-06-2020 10:50
לצערינו מתנגדי ההר משקרים ואוהבים להגיד ״כל גדולי הדור״ אוסרים. אבל בטוי הזה דורש הסבר. מי הם גדולי הדור ומה באמת הגדרתו? הרב עובדיה יוסף אינו רב שלי ואיני מכיר רוב פסיקותיו ויש סכוי גדול שלא אקרה ספרים שלו בכלל. אם הוא אוסר דבר או מתיר דבר לי זה לא מעלה או מוריד כי הוא אינו רב שלי. אני גם לא מבין ולא מתחבר לדרך הפסק שלו. אני יותר מתחבר לרב משה פיינשטין זצ׳׳ל. אם כך, האם הוא גדול הדור? אולי רק לצבור מצומצם. אם ״גדול הדור״ אוסר האם זה אומר שאין זכות לאף אחד לחלוק? האם ״גדולי הדור״ אכן אסרו על פי כללי הפסק או סתם אמרו ״אסור״. האם רוב רבנים אלו רק אסרו משום שאלו שקדמו להם אסרו וסמכו עליהם? אם כן, אין להם תוקף בכלל. האם מותר לסמוך על רב חרדי שאוסר כשאותו רב מוכן לוותר על שאר ארץ ישראל? ואותו רב חושב שהוא עדיין בגלות. האם מותר לסמוך על ״גדול הדור״ אם הוא לא עשה חקירה עמוקה בענין הר הבית? אם הוא סומך על אנשים שאולי אינם נאמנים? לפי הלכה, כל עוד הרב לא פירט מדוע אסור ורק אמר שאסור לא סומכים עליו. הרי זה רק ״פיטומי מילי בעלמא״ . סוף דבר חייבים לברר אם אכן יש סטטס של ״גדול הדור״ ואם הסטטס הזה נותן לו יותר כח הפסק. וחייבים לברר אם כולם כפופים אליו וחייבים לברר אם הם כתבו מאמר עם הוכחות מדוע זה אסור ומדוע מותר לבטל 200 מצוות השם על פי ״פסק״ של כמה רבנים. כשמישהו ילמוד הסוגיות כראוי עם ראש פתוח יראה שאין אפילו טיפה של אמת לאלו שאוסרים. חבל שרבנים האוסרים לא עושים שום דבר למצוא פתרון ולא עושים שום דבר להגן על כבוד השכינה. נשמע קצת כאילו יש להאוסרים אג׳נדה מסויימת וכאילו רוצים לדחות כל מאמץ לבנות מקדש השם עד ״משיח״. אם כך, אסור לשמוע לרבנים אלו שעוקרים 200 מצוות בתורה ובאמת מחללים שם השם. עולי ההר ימשיכו לעלות ולא יקנו הסחורה הפסולה של ״גדולי הדור״ אלו. הערה: אני רק מתכוון לרבנים בזמנינו ולא אלו שהיו לפני 1967,שאז המצב היה שונה לגמרי ואין להביא ראיה מרבנים אלו. הר הבית היה תחת שלטון אחר ולא נמדד ולא נעשה מחקר בכלל במקום הר הבית. ולמרות כל זה הרמב׳׳ם הרדב׳׳ז המבי׳׳ט רב יונתן מלוניל ורבו המובהק של רב עמאר כולם עלו להר הבית עם פחות ידע.
אני אינני מכיר...
י.ק | 24-06-2020 23:02
אני אינני מכיר את כותב המאמר באופן אישי, אך רק מלראות את החיוך שלו בתמונה כשברקע הר הבית אני יודע- מדובר בפושע גבירותי ורבותיי, ידו בכל וידו גם בכלבו עודפים של רנואר, נבזה וחדל אישים, אבל מה, וואחד ווסאח יש לבחור ואת זה לא תקחו לו מוריי ורבותיי, סבא רבא שלו היה הזגג של המלך השב · מחק · דקה אחת
3
גם אני עליתי והתפללתי
גבי | 24-06-2020 23:48
הופתעתי לראות בעלייתי שמהפך יהודי גדול מתחולל בהר הבית
4
כמה איסורי כרת צברת?
אלישמע | 25-06-2020 7:43
כמה אנשים עלו בגללך בלי להקפיד? כמה נשים עלו בגללך למרות דעת הרב ליאור ורבנים נוספים?
5
לכותב תחת כותרת תלמידי ירבעם בן נבט...
זאב | 09-07-2020 12:44
שורה תחתונה לא הבנתי על איזה פוסק בעל שיעור קומה אתה מסתמך אתה לא חייב ללכת עפ הרב עובדיה אתה גם לא חייב להרחיב אם הוא אוסר או מתיר דבר זה לא מעלה או מוריד לא נראה שהרב היה מעוניין שתעיין בספריו דברי הזלזול שלך בגדולי ישראל מגלים את פרצופך האמתי האם מותר לסמוך על גדול הדור אם הוא לא עשה חקירה עמוקה? גדולי ישראל אסרו הם לא בדקו?! רק אתה העמקתה שילוב של התנשאות וטימטום! גדולי ישראל מאות אלפים אחרי מיטתם מתוך הערכה וכבוד וביטול עצמי אחרי מיטתך אולי יהיה מניין אתה מבין את ההבדל . נראה שאתה סתם פורק עול שמעוניין לעלות להר וכנראה לא זקוק לשום הסכמה של רב כזה או אחר.
6
אשרייך
שלומית | 16-04-2021 12:55
כמה זה חשוב שיהיה מקצועיים כמוך בתקשורת, אשרייך!!!