שנת 1993 הייתה דרמטית במיוחד, אפילו במונחים ישראלים. בספטמבר 1993 חתמו יצחק רבין ויאסר ערפאת על הסכם אוסלו הראשון. אני מצאתי את עצמי חי בירושלים, בשנת חופש לפני הצבא, לומד יהדות במכון מאיר ונשאב למאבק בהסכם אוסלו. פעם בהפגנה במרכז העיר. פעם בהתנדבות בהכנת ותליית שלטי "העם עם הגולן" במרפסות.
בסוף התהליך הזה, רצח יגאל עמיר את רבין, ואני מצאתי את עצמי משלים מסע פוליטי כואב. ממקום ללא הכרה פוליטית אמיתית, הכרתי את עצמי פוליטית. מה"מובן מאליו" הימני שלי, הלכתי למקומות שנכונים לי יותר. הכל התחיל בתחושה. לא רעיונות מזיזים את גלגלי הפוליטיקה.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
הרגשתי שהאלימות הימנית היא ביטוי ליאוש וכאב גדול, שהזדהיתי איתו, אבל היא גם סכנה גדולה למדינה שאהבתי.
כשציפי חוטבלי נכנסה לתפקיד סגנית שר החוץ, היא כינסה שגרירים ולימדה אותם את הרש"י הראשון בתורה. המסר שלה היה: ארץ ישראל מובטחת לעם היהודי. היא רק לא קראה את אותו הרש"י עד הסוף. לא לעם היהודי שייכת הארץ, אלא לאל. "כל הארץ של הקב"ה היא; הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".
והרב מנחם פרומן אמר את זה עכשווי ומדויק יותר: לא הארץ שייכת לנו, אלא אנחנו שייכים לארץ. כשאנחנו לא נכונים, אז היא איננה שלנו, בדיוק כפי שקרה לא פעם בהיסטוריה היהודית, החל מחטא "המעפילים", לאחר פרשת המרגלים, ודרך עוד דוגמאות חורבן, מגיפה והפסד, לאורך השנים.
אני מאמין בהבטחה. אני מאמין בקשר היהודי לארץ ישראל. ההבטחה הזו בדיוק מביאה אותי למסקנה אחת: אחריות. כפי שבאותה פרשה (בראשית), אפשר לראות את האדם כשליט הבריאה ורומסה, אפשר לקרוא בין השורות ובמדרש את האחריות של האדם לבריאה. כפי שאהבה בין בני אדם, במשפחות, בחברות, בקהילה, מבוססת על אחריות הדדית, כך הקשר בין העם היהודי והארץ, הוא קשר של אחריות.
והאחריות הזו כוללת גם את אלה ששייכים גם הם לארץ, הפלסטינים. כל הכחשה של העובדה הפשוטה הזו, לא מקרבת אותנו למימוש ההבטחה, אלא מרחיקה. ולכן, חשוב לי להרים דווקא קול יהודי נגד הסיפוח החד צדדי. הסיפוח, שיוצר אשליה של פתרון. הסיפוח, שלא לוקח אחריות על טובתה של הארץ הזו, אלא שולח בה יד ואש. הסיפוח החד צדדי, שמתעלם מהעובדה הפשוטה שיש עם נוסף על האדמה הזו.
המאבק נגד פינוי גוש קטיף, היה מאבק עקרוני וקהילתי. הוא התקבע כמהלך שמאל, למרות שבא מימין. הוא התקבע כמהלך, שנחגג בשמאל, למרות שרבו הקולות, לפניו ואחריו, שהלינו על החד צדדיות שלו. הסיפוח החד צדדי קשה עוד יותר. ויותיר אדמה חרוכה בהרבה. הוא מתחפש למהלך חיובי, "ריבונות", בהיותו מעשה ששובר וקורע את הרקמה העדינה שעוד מאפשרת תקווה לפיוס.
לא אשקר. מצב הכיבוש והשליטה הצבאיים קשים כבר כעת. אני לא רואה בפלסטינים צודקים אוטומטיים, אבל ברור לצד מי הכוח. גם מי שחושב שהכיבוש הכרחי, חייב לראות שהוא ישנו. והוא רע כשלעצמו. הסיפוח מעמיק את הכיבוש הרע, ומרחיק את אפשרות הפיוס.
יש לי חלום. שילדיי ונכדיי יחיו וישגשגו כאן. ואולי גם יזכו לבקר בנחלות אבותיהם בדמשק וטריפולי. מופרך? יכול להיות. נסו לחזור בזמן ולספר לצרפתי, גרמני או בריטי, איך תיראה אירופה כמה עשרות שנים, אחרי המלחמה הנוראית בתולדות האנושות. השאלה היא האם אנחנו רוצים להיות חלק, לשנים ארוכות, או וילה בג'ונגל, שעלולה לספור את קיצה לאחור, חלילה.
יש הרבה סיבות בטחוניות, מדיניות, טקטיות ואסטרטגיות, להתנגד לסיפוח חד צדדי. אני רוצה להרים דווקא את הקול היהודי. שרואה רחוק. שיודע שחביב כל אדם שנברא בצלם. שנושא את הכאבים על החורבן שבא מקוצר ראייה ותבונה. שלוקח אחריות אמיתית על הארץ המובטחת. על המציאות. על הקיים, ולא על המדומיין. על מה שיכול לתת תקווה לצאצאים שלנו כאן, לשנים קדימה.
אני רוצה להרים את הקול היהודי, הקול היהודי שלי (ומובן מאליו, שיש אחרים), נגד הסיפוח. ובעד פיוס ושלום. נעשה את זה יחד ביום חמישי הקרוב, בכיכר ציון בירושלים, ב-18:30. מוזמנות ומוזמנים להצטרף.
=======
אבי דבוש הוא מנכ"ל רבנים לזכויות אדם, תושב שדרות וממייסדי מועצת הנגב

מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
אלעד
...
06:39 25.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
Afhhkrew
אתם לא יהודים תיבדקי מה המקור שלכם מי שלא מתאים לא שיחזור למיקומם הטיבעי בעזה
08:12 24.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
וכל היישובים הערביים שסופחו לאחר הכיבוש של 1948 'רבנים' - השתגעתם? הדירו רגלכם מארץ ישראל כי כל מקום שדורכת כף רגלכם כבוש הוא על ידכם
17:22 23.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סגלית
תודה
12:42 23.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
מר דבוש, יש לך שתי טעויות בסיסיות: 1. ההבנה שלך והפרשנות שלך לתורה אינם גבוהים מאלה של הראשונים והאחרונים שפסרו באופן נחרץ שאסור למסור קרקע מארץ ישראל לגויים, גם אם הדבר...
מר דבוש, יש לך שתי טעויות בסיסיות: 1. ההבנה שלך והפרשנות שלך לתורה אינם גבוהים מאלה של הראשונים והאחרונים שפסרו באופן נחרץ שאסור למסור קרקע מארץ ישראל לגויים, גם אם הדבר יביא שלום. 2. הפלשתינים אינם אנשים נחמדים שבמקרה גרים פה. הם דורשים בכוונה את הארץ שלנו כדי לסלק אותנו מכאן. ההסתה הפרועה שלהם נגד היהודים לא התחילה ב"כיבוש" אלא הרבה לפני כן. לכן ברור שמסירת שטחים לא תביא לשלום אלא רק תגביר את המוטיבציה שלהם לזרוק אותנו מכאן
המשך 09:24 23.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק רפאל הכהן
האם זה נכון שאבי הוא חבר בקרן החדשה לישראל ? לפי אבי, מגיע לפלמשתינים שלש מדינות: עבר הירדן, רצועת עזה וחלקים רבים ממולדתנו המערבית. ממש רעיון שפוי !
06:10 23.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוחם
אין צדק... איך רוצחים שרצו לזרוק אותנו לים ב48 וב67 וגם באמצע(אש"ף קם לפני הכיבוש ב67) מגיעה להם הארץ. אתה פשוט אדם לא רק ללא צדק יהודי אלא אפילו ללא...
אין צדק... איך רוצחים שרצו לזרוק אותנו לים ב48 וב67 וגם באמצע(אש"ף קם לפני הכיבוש ב67) מגיעה להם הארץ. אתה פשוט אדם לא רק ללא צדק יהודי אלא אפילו ללא צדק פשוט אוניברסלי. וכדי להרגיש צדיק יותר מהאפיפיור אתה מוכן להאכיל את רוצחי האדם הללו. קול דמי אורי אנסבכר הי" ד ואלפי יהודים צועקים אליך מהאדמה
המשך 05:00 23.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
אנשים אשכרה חושבים שאם ימשיכו להגיד שוב ושוב "כיבוש" ו"עם פלסטיני" זה יעניין מישהו
22:02 22.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
"וכי שלום אדבר, המה למלחמה". (תהילים, קכ). זו המציאות עם שכיננו, אלו המתקראים פלשתינים
21:21 22.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר