אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מצווה טאנץ – מה צנוע בזה?!

כמי שצועקים יומם ולילה נגד עירוב בין גברים לנשים, דווקא מתרחשת תופעה כזו?! אני מדבר על המנהג האבסורדי "מצווה טאנץ" - בו מובאת הכלה בשילוב בין "פרה עיוורת" ל"יש לנו גולם במעגל", כשהיא מחזיקה איזה חבל ארוך ומולה האדמו"ר או האב רוקד מולה כשכל הגברים מסביב שמחים וצוהלים. אריה יואלי בעקבות חתונת השנה בבעלזא.

מצווה טאנץ - מה צנוע בזה?!
  מסכנה הכלה. מצוה טאנץ (מאיר אלפסי)

אני מסתכל על התמונות מחתונת השנה שנערכה אתמול בחצר בעלזא בירושלים ובאמת שאני לא מבין את החרדים.

כמי שצועקים יומם ולילה נגד עירוב בין גברים לנשים, דווקא מתרחשת תופעה כזו?!

אני מדבר על המנהג האבסורדי "מצווה טאנץ"  (ריקוד מצווה) – בו מובאת הכלה כשהיא עושה שילוב בין "פרה עיוורת" ל"יש לנו גולם במעגל", כשהיא מחזיקה מין חבל ארוך, כשמולה האדמו"ר או האב רוקד מולה כשכל הגברים מסביב שמחים וצוהלים.

יכול להיות שלמנהג הזה, יש שרשים עמוקים במסורת ישראל סבא (אצל הספרדים לא נהגו מנהגים שכאלה, וגם אצל הליטאים בקושי), אבל קשה לי להאמין שבין מה שנהגו אבות אבותינו לבין איך שנוהגים את המנהג הזה עכשיו, יש קשר כלשהו. יכול להיות שבעבר, כשהחתונה נערכה בחיק המשפחה, היה מקום לריקוד שכזה, בין אב וסב לבתו, אבל מאז שהאירוע הפך להמוני, וכל החברים, האורחים והקרובים נשארים כדי לצפות בשיא החתונה, זה כבר יותר מדי.

תחשבו על הסיטואציה בה נערה חרדית, שהתחנכה על הפרדה בין גברים לנשים, נאלצת להיות מוקד שעשוע לאלפי בחורי ואברכים שמסתכלים דווקא עליה. בטח, היא מרגישה מאוד בנוח כשהיא הולכת אל מרכז הרחבה ו-3,000 זוגות עיניים מסתכלים עליה ממרומי הפראנצ'יס (טריבונה של חסידים). אגב, מעניין, אם בחצרות החסידים שאלו את הכלה, אם היא בכלל רוצה לקחת חלק בקרקס הזה.

אם יש משהו שאולי מקל עליה את הבושה, הוא שהיא באמת לא רואה מה נעשה איתה, ומי רוקד לפניה, שהרי בד אטום מכסה את הפנים שלה ("פרה עיוורת" כבר אמרנו?).

בחלקים נרחבים של החברה החרדית ובעיקר החסידית, לא רוצים לראות תמונות של נשים בפרסומות, בשלטי רחוב ובעיתונות. אז איך הם מרשים לכלה להיות באמצע של הצד של הגברים, כשכל תשומת הלב מופנית אליה. זה צנוע זה?! יש מצווה לשמח את הכלה בליל חופתה, אבל עם זאת, צריך להתחשב גם בכבודה של הכלה ועוד יותר בצניעותה.

חשבתם פעם איך היא מרגישה? (מאיר אלפסי, באדיבות כיכר השבת)

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
72 תגובות - 70 דיונים מיין לפי
1
ניסיון לענות
מאיר | 22-05-2013 13:03
1. אם אינני טועה רווקים שאינם מהמשפחה אינם נוכחים. 2. כשתהיה חסידת בלז ותרגיש ברקיע השביעי כשמשה רבנו רוקד אתך - כנראה לא תרגיש שום דבר חוץ מזה.
2
עוד כמה דברים לא ברורים
היודע כל | 22-05-2013 13:09
ללכת עם מעיל וכובע פרווה באמצע הקיץ בבני ברק - זה כן ברור לך? ולסגוד לאישיות שכל זכותה היא שנולדה לאדמ"ור הקודם זה כן ברור לך? ולברוח מהשואה עם הציונים שאתה כל כך שונא, ולהשאיר למוות את החסידים שלך זה כן ברור לך?
השנאה זה יופי
מוטי | 25-11-2018 10:18
אח''כ תתפלאו למה החילונים שונאים את החרדים ובזים לסרוגות תהנו ממה שאתם מבשלים
3
צודק במאה אחוז.
ירון | 22-05-2013 13:12
4
מאמר מגעיל נוטף שנאה
יצחק | 22-05-2013 13:38
5
מאמר מיותר
מויש | 22-05-2013 13:42
6
אהבת ישראל
יהודי | 22-05-2013 13:55
יש בזה הרבה סודות מהבעל שם טוב הקדוש, וככה תמיד נהגו. והיא כולה מכוסה מה הבעיה?
7
יואלי ילד קטן
חיים | 22-05-2013 13:56
ה"כתב" הזה מוריד את רמת האתר לאפס
8
אולי
עינב | 22-05-2013 13:58
לפי דעתי אתה צודק וזה באמת לא צנוע. אני באה גם מחסידות מסוימת ואצלנו לא נוהגים כך. בשל חוסר הצניעות של העניין. אבל אולי הם בכלל לא רואים את זה כמו שאתה רואה אלא הם רר רואים את המצווה שבדבר ובכלל לא מסתכלים עליה אלא רק על האדמור. וכן זה מנהג עתיק. היה ידוע שאדמורים גדולים היו מפזזים לפני כלה נאה וחסודה.
9
כל כך צודק. לקחת לי את המילים מהפה
מישהו | 22-05-2013 14:07
אילו תמונתה של הכלה היתה מופיעה בעיתון "המודיע", חס ושלום, הנהלת העיתון היה מפוטרת בו במקום. אבל שהיא תרקוד מול אלפי גברים זה נראה להם בסדר. משהו פה עקום. עקום מאד.
מה הקשר
מהה | 04-11-2019 16:01
היא לא רוקדת! היא רק עומדת וכולה אושר למיטב ידיעתי.. כולם שם מתות לזכות שהאדמור ירקוד לפניהם, מה אתם מתערבים במנהגים שלא קשורים אליכם שהעולם יפסיק כבר להסתכל על חרדים עקום!!!!
10
ההבדל בין דתיים לחילונים
אליהו | 22-05-2013 14:10
בעוד שהערוצים החילונים התרגשו ויצאו מגדרם לסקר אירוע חרדי בפן החיובי ביותר, היה חייב כתב דתי לסקר את החתונה בנימה שלילית, אוי לאותה בושה. האם אתה יכול לתת לנו מענה על כל הדברים הלא צנועים שנעשים במחוזותיכם?
11
אם היית יודע איזה מעמד גבוה זה...היית מדבר אחרת!
חסידה | 22-05-2013 14:24
רק אחד כמוך יכול לחשוב על הגשמיות שבדבר, אבל כל מי שהיה באולם לא חשב על זה אלא על האדמו"ר באיזה עולמות נשגבים הוא נמצא כעת ומה הוא מחולל בשמים. כשתהיה חסיד תבין! לפני זה אין לך זכות לכתוב דעות על מנהגים, כמו שיש הרבה מנהגים לא מובנים לך ולנו כחסידים כן! אבל אין הפתעה שזה כתוב בסרוגים, אתם הכי מבינים במנהגי חסידות, לא? כל החסידים עם כיפות סרוגות...
12
כנראה תלוי מאיזה כיוון מסתכלים
יוסי | 22-05-2013 14:26
למה אתה חושב שכל אלפי החסידים מסתכלים על הכלה? למה לא לחשוב שהם מסתכלים על האדמו"ר? רק כשהראש עקום חושבים ככה. מי שמסתכל תמיד לכיוון נשים יסתכל גם כאן, ומי שנמנע תמיד מכך - גם כאן ימנע. מעניין שלא חשבת לרגע שיש כאן איזשהו ענין יחודי בדבר הזה, גם מעניין שאתה לא שואל לגבי חופה היכן הצניעות. והתשובה אחת היא: מנהגי קודש!
13
מאמר נוטף ארס עם עובדות לא נכונות!
ערן | 22-05-2013 14:30
1. הכלה בכלל לא רוקדת 2. בחופה גם כולם מסתכלים על הכלה אז אולי גם החופה זה לא צנוע?!?! 3. חוסר צניעות?! אפילו את הפנים שלה לא רואים אז איזה חוסר צניעות זה?
14
המקור מהגמ' -
יוני | 22-05-2013 14:38
בכתובות יז, א, מסופר שרב אחא היה מרכיב כלה על כתפיו ורוקד עמה מפני ש"דמי עלי ככשורא". המטרה לתת לכלה שיויון, כבוד ןחיבה כמו לחתן. שהרי זו היהדות המושלמת = תיקון חטא אדם הראשון, שעשה מאשתו סוג ב', סוג של מתפתת כשהוסיף לא לגעת. התיקון הוא הפיכת האשה לסוג א' - שיויון מוחלט. זה נכון שאלו שעושים את המצוה טנצל לא מבינים מה שעושים והפכו את זה לעוד שלב בהורדת האשה.
15
כשתבינו מזה בכלל חסידים, תתחילו לשאול על הנהגותיהם!
| 22-05-2013 14:43
חבל לקטר! יש דברים שאומרים עליהם, שכמו שהחכמים אומרים: "כשתגדל תבין" לבנתיים תלמד קצת אהבת ישראל, ותדע לכבד אנשים אחרים.
16
קוראים לזה מצוה בלשון סגי נהור
יהושע | 22-05-2013 14:50
ברור שאין כאן שום מצוה. אפשר לדון אם זאת עבירה או לא, אבל מצוה - בטוח שלא. ושלא יבלבלו לנו במוח עם כל מיני סודות ורזים שאנחנו לא מבינים בהם. עושים את זה כי ככה נהגו וזהו. וזה באמת אמד מוזר. מקפידים כל החתונה על הפרדה ופה? כלום. מה גם שבכל מיני חתונות מחקים את המנהג עם כל מיני אנשים שמעולם לא היו אדמו"רים. מוזר מוזר מוזר מוזר. מזכיר לי איזה מדרש על מלכות יוון, אבל לא אזכיר אותו מפאת כבודם של האדמו"רים. אבל מה לנו כי נלין על האדמו"רים, העיקר שאצלנו זה לא כך. וכן, יש גם דברים שבהם אנחנו יותר צנועים מהחסידים. מותר לומר את זה. ואנחנו לא צריכים לחנך אותם.
17
נמאס מהקרירות המיזרוחניקית למה בחתונות שלכם יותר טוב עי
| 22-05-2013 15:00
נמאס מהקרירות שלכם די למה החוסר הפרדה שיש בחתונות של מיזרוחניקים זה יותר טוב?
18
בושה וחרפה.
חרדי. | 22-05-2013 15:09
שאחד כזה שואל שאלות כאלה והאתר הזה עוד נותן במה לאובמה ש"תוהה" על מנהג ישראל תורה הוא.וכבר כתב מרן ביו"ד ,מנהג עוקר דין.(אעפ"י שזה נאמר לענין הלכתי גרידא) ועד שהחצוף הזה שואל על הכלה והגברים שמסביבה,למה הוא לא שואל על ה"כלות" הרבות באתר הזה שפניהן אינן מכוסות כלל ...
19
עוד מתוסכל שמחפש צומי
סתם אחד | 22-05-2013 17:28
20
המקור
gad | 22-05-2013 17:57
אמרו עליו על רבי יהודה בר אילעאי, שהיה נוטל בד של הדס ומרקד לפני הכלה, ואומר: כלה נאה וחסודה.
21
למה כולם תוקפים!!!???? זה שאלה נכונה! מה הקשר מזרוחניק?
חיה | 22-05-2013 18:02
תרגעו! במקום לענות ל השאלה כולם תוקפים.. זה רק מראה על מה אתם חשבתם..
22
זה באמת מנהג מוזר מאד
אבינעם | 22-05-2013 18:02
גם אני תמיד שאלתי את עצמי את השאלה הזאת.
23
סוף סוף מישהו אומר את מה שכולם חושבים!
נתי | 22-05-2013 18:04
אכן אחד הדברים ההזויים ביותר. הייתי כותב את זה, קצת פחות בלשון מזלזלת, אבל אני ממש מסכים עם החשיבה של הכתב
24
מנהג ושתי המלכה או עידון למנהג הפריץ הפולני לילה ראשון
גי | 22-05-2013 18:15
רבי יהודה בר אלעי ריקד לפני הכלה כשהנשים לידה ולא כשאלפי חסידים גברים לוטשים עיניים על המובלת בכבל כעגלה למכירה .
25
למה אין משולש גרירה על שמלת הכלה הקשורה ונגררת מסוכן !
גדי | 22-05-2013 18:20
26
כשאין מה לכתוב
ופה | 22-05-2013 18:42
פשוט לא כותבים!!!!!!
27
חבל שאתה לא תוהה על כל הפריצות בחברה הדתית לאומית!
ניחוח | 22-05-2013 18:46
כנראה שלא היית בארוע ציוני דתי השם ישמור אני הייתי הצצתי נפגעתי וברחתי!
28
תודה לברברה וולף
hadassa | 22-05-2013 18:48
גנבת לי את המילים מהפה!
29
רפואה שלימה
דוד | 22-05-2013 18:55
אם במקום שכל כך שומרים על גדרי הצניעות עושים את זה, אז כנראה שאין בעיה עם זה. כל מי שיש לו בעיה עם זה שיטפל בעצמו דחוף!!! יש לכם בעיה עם כלה מכוסה מכף רגל ועד ראש???
30
כל הכבוד כל השטויות של החרדים נובע מתנועת החסידות ששורש
וילנאי | 22-05-2013 19:19
31
צריך להבין בענין כדי למתוח עליו ביקורת
שלמה | 22-05-2013 20:28
זה לא רק ענין של מסורת כהבנתו וחוסר ידיעתו של הכותב, אלא ענין עמוק מאוד שלפי המובא בספרי תלמידי בעל שם טוב יש לו השפעה של קדושה לאורך החיים, ויש דברים שאנשים פשוים שלא עסקו בחסידות וקבלה לא יכולים לשפוט, כמו שמי שלא מאמין בלימוד הגמרא לא יכול לדון את הלומדים כשאין לו מושג בזה
32
17תפנים החרדיות שפל היהדות הגלותית הגבירה הציונות הדתית
חיים | 22-05-2013 20:51
33
1 משה נסזחפת משה רבנו ?
שי | 22-05-2013 20:59
חסידות נו שוין בארץ ישראל פג תוקפה והחצרות זה עסקים קטנים כמלכר לזקוקים לפולחן האשיות הגשמית כי אינם יכולים להתעלות לאהבת השם רוחנית בלי אדמורים באבות וקברים , קמיעים וקויטל בו מנחשים כעושי נסים . הבעל שם טוב במקצועו כותב קמיעים, רחוק ממעלת הרוחניות של משה רבנו .
34
איך אתה מעיז להסתכל בתמונות של הכלה! לא צנוע!
חוצפן | 22-05-2013 21:47
35
יכול להיות שזה מוזר בעיניך,
| 22-05-2013 21:52
אבל הציבור שלך משופע בחוסר צניעות משווע!! אז טול קורה מבין עיניך...
36
כולכם צודקים
יוסי לוי | 22-05-2013 22:00
צודק מי שאומר שאצל המיזרוחניקים יש פריצות (לא בכל החתונות, אבל בהרבה חתונות, מי יותר ומי פחות). וצודק מי שאומר שהריקוד עם האדמו"ר הוא פריצות. כולכם צודקים. וזה שהוא בעצמו לא צנוע, זה לא אומר שהוא לא צודק במה שהוא אמר על החסידים.
37
17 לאמ קרירות מזרוחניקית אלא מלכות כאדוני היהדות השפויה
חנה | 22-05-2013 22:02
38
אדם דובר מהרהורי ליבו
| 22-05-2013 22:11
אז זה שהראש שלך עוסק בדברים מטונפים זה לא אומר שאתה צריך להטיל רפש במנהג ישראל. אגב בתמונה רואים בבירור שעיני החסידים נעוצות באדמור ולא בכלה המכוסה כליל.
39
זכר לגזירה של תיבעל להגמון תחילה
איש אחד | 22-05-2013 23:28
40
ממ
ממ | 22-05-2013 23:44
טיפשות!!!! מה לעשות שרק מהרב קוק אין לך עוד משהו אחר בראש... תעשה קצת בדיקות בגוגל...ואם אתה לא יודע לחפש אז הרי לפניך הלינק!!! http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%93_%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%94
41
צודק!
אלי | 22-05-2013 23:55
42
כל הלועג למנהגי ישראל,סופו שילעג לשולחן ערוך ולבורא ית'
מגיד | 23-05-2013 2:28
43
אריה יואלי, א גרוייסע צדיק'ל.. גילית את הבעיה האמיתית..
צביקה פ. מפאק"ש | 23-05-2013 3:07
קר נפתור אותה ועם ישראל ישכון בטח... כן, בטח!!!
44
בהחלט מנהג לא צנוע והזוי בשביל כלה
גלית | 23-05-2013 3:17
ממש הגיע זמן לבטל את המנהג הזה, שלא מובן מי המציא אותו, ואם הניאו בטח היה קוריוז דאז, הגיע הזמן לבטל מנהג זה, ויפה שעה אחת קודם, לא צנוע במיוחד בשביל הכלה.
45
תגובה ל 1 איזו השוואה מעליבה
אמת מארץ תצמח | 23-05-2013 8:08
"משה רבנו"? נו באמת תתעורר מהחלום הנעים!
46
לא צנוע תישאלו את הכלה?
ללנד | 23-05-2013 8:10
47
זה בדיוק הבעיה של המזרוחניקים
נחמן | 23-05-2013 11:21
תנ"ך בגובה העיניים, גדולי ישראל בגובה העיניים, מנהגי ישראל מקודשים מדורי דורות בגובה העיניים.
48
כיצד מרקדים לפני הכלה ...ולא לפני החתן
חכמי המשנה | 23-05-2013 11:45
49
מנהג קדום ויפה...כנסו
חוי | 23-05-2013 12:30
מה אתם מחפשים רק לראות את שלילה כדאי שמי שכתב את הדברים יל ך דחוף....לקורס חשיבה חיובית... ולא צריך לדבר בזלזול פרה עיוורת מה ז????????????..עמי ארצותאין להם ערך למנהגים יפים
50
משה רבנו אם היה רואה את המצווה טאנץ היה שובר את הלוחות!
גבי | 23-05-2013 15:34
51
הגולם הכותב אינו מבין כי הוא לא היה שם ואינו מבין את
שמעון | 23-05-2013 17:20
המסורות שמדובר בהן. הגולם הוא מחוץ למעגל ועל כן הדבר מהווה עבורו פרשנות סוציולוגית גרידא. כמו חירש שאינו מבין את הרוקדים.
52
כל הכבוד
| 23-05-2013 18:38
קצת הגזמת שהגדרת את המנהג להפוך את הכלה למוקד שעשוע ניכר שאתה מגמתי
53
מלומד שכמוך עיין בב"ח באבן העזר שמביא המנהג
זאבי | 23-05-2013 22:06
54
יש להוריד את התגובה המזכירה עירום מיד !!!!!!
רן | 24-05-2013 0:14
55
הסבר להשוואתי למשה רבנו
מאיר | 24-05-2013 8:59
חבר'ה, תתעוררו. זה מה שהכלה חושבת, גם אם אני ואתם לא, וכשדנים על כבודה ומה היא מרגישה - היא תקבע, לא אתם. איפה יכולת ההכלה והפלורליזם נעלמים כשזה מגיע לחרדים? ולידיעתכם, שמעתי מרב מקובל שביקר בטיש בבלז וחזר ואמר לי בהתפעלות שכל תנועה של האדמו"ר במהלך הטיש, איזו אצבע להזיז מתי, הייתה מחושבת ע"פ הקבלה.
56
55 הזכות לפנטז היא בתחום 69 הפנטזיות ב70 פנים וזו הקבלה
עקיבא | 24-05-2013 17:27
הפן האחד והיחיד מהות האמת היא ההלכה .תמשיכו לחיות באשליות כעובדי עבודה זרה בפולחני אישיות וקברים .
57
מבהיל ,נערה קשורה בחבל נגררת בין גברים ב3 בלילה לא פשע?
רון | 26-05-2013 0:45
58
כמה בורות יש באנשים
| 26-05-2013 9:04
זה פשוט מדהים כמה בורות יש באנשים האלה. הגמרא מתארת את רבי יהודה בר אילעי שהיה מרקד ליד הכלה עם 7 ענפי הדס ואת רב הונא אפילו מרים את הכלה. על זה אין לו תמיהות? אם האדמורים הקדושים עושים את זה זה מיוסד ומעוגן בהלכה והם עושים את זה באמת בקדושה ראיתי את כ''ק האדמו''ר מסאטמאר שליט''א בחתונה של נכדתו והוא אפילו לא הסתכל עליה רקד ושמח ולא הסתכל בה והם עושים את זה בהמון כוונות וקדושה. ומי זה הבור ועם הארץ הזה שיבוא ויערער על מנהג ישראל?
59
מצוה טאנץ
צבי | 26-05-2013 10:13
מי אתה בכלל לדבר נגד מנהג קדום כזה שיסודתו בהררי קודש , אגב אני מאוד בעד הרבה דברים מדתי לאומי אבל עכשיו עברת את הגבול כאילו שיש לך מושג בכלל , טיפש שכמוך
60
לכל אלה שכותבים שיש כאן סוד עמוק
משה | 26-05-2013 11:00
לכל אלה שבזים למחבר שהוא לא מבין כלום ושלא ידבר על תחום שהוא לא מבין בו. יש לי שאלה אחת פשוטה: אתם כן מבינים בזה? אם אתם מבינים - בבקשה, תסבירו. תסבירו את הסוד הגדול, או לפחות - תנו תחושה שאתם כן מבינים. אם אתם בעצמכם לא מבינים, אלא אתם רק יודעים שמישהו פעם אמר לכם שיש כאן סוד גדול ונשגב - אז תעשו לי טובה......
61
מצוה טאנץ
מישהי | 26-05-2013 17:07
מצוה טאנץ זה ריקוד מצווה וכתוב "כיצד מרקדין לפני הכלה" בגלל זה יש את ריקוד המצווה טאנץ
62
כמי שמחשיב עצמו לאדם "נאור" ו "פתוח
ריאלי | 27-05-2013 11:34
63
זה ריקוד ? כך מאלפים חיות בקירקס ! שילמדו לרקוד דחוף !
גיל | 28-05-2013 11:00
64
המנהג הציוני..
דניאל | 29-05-2013 1:41
באחד משיעורי הרב המקובל הרב עזרא שיינברג (רב ציוני! ראש ישיבת אורות האר'י) הרב הזכיר בשבח וגדלות המנהג שבזמן מקודש זה בו הכלה משולה לכנסת ישראל הרב רוקד לפניה כביטוי (כביכול!) לבורא שמשפיע שפע למלכות (כנסת ישראל) - הרב הדגיש שצריך יכולת מאוד גדולה בשביל לפעול פעולה זו.. באשר אלינו זוהי הסיבה שיש שנהגו שהחתן ירקד לפני הכלה כביוןי לפעולה זו. יהי רצון שנזכה לעשות רק טוב..
65
מה עם המנהג של המיזרוחניקיות ללכת בלי גרביים גם בחורף
יוסי | 30-05-2013 15:15
לך תטיף מוסר צניעות בבית שלך ואצל החבריםחברות שלך
66
באמת?1 מנהג שיש בו סודות?!
קלאוזנר | 02-06-2013 20:17
האם זה מנהג שמשדר צניעות? לא!!!!! כולם רואים שחתן רוקד עם הכלה ונותן לה יד, וזה היה בחתונה של צאנז. ואנו המזרוחניקים התורניים, לא עושים דבר כזה. ואם זה מנהג קדוש וקדום, מדוע לא ידעו על זה קודם? האם הסודות הגדולים התגלו רק לאדמורים, ומי שנולד ראשון לאדמור? אתמהה!!! מדוע המקובלים הגדולים כמו הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לא נהג כך? וכן הרב וולטוך, והרב כדורי, ועוד ועוד. אלא מאי? הגמ' מספרת על רבי יהודה בר עילאי שנהג כן עם עלי הדס. והאדמורים תמיד אימצו מנהגים של גדולי גדולי הדורות, כאילו שהם ברמתם. הרי הגמ' אמרו שחשובה בעיניו כקרש. ודי בזה.
67
אם כוכב במה זורק איזשהו חפץ שלו לקהל מה קורה? כולם רבים
ג'ודית | 02-06-2016 7:48
מפני שאפילו טישו של כוכב כזה הוא מקבל ערך, אז פשוט על ההשוואה הזאת תנסו להבין אדמור שכולם מעריצים כל דבר שלו מקבל קדושה וקדוש לליבם של החסידים, לכלה לרקוד עם אדמור עם גארטל זה גדולה בדיוק כמו שמעריץ כוכב היה רוצה,
68
הסבר מצווה טאנץ
יהודי | 05-12-2016 23:23
בעזהי יום ב' לסדר כי תשא טו אדר (שושן פורים) התשעג שלום רב אל רחל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את שואלת שאלה כאילו היית הרבנית הכי גדולה וכו', וכאילו את יודעת כבר את הכל וכו', חכמינו הקדושים אמרו (ברכות ד.) למד לשונך לומר איני יודע שמא תתבדה ותאחז; איך את כותבת ומצהירה אבותינו לא נהגו כך, מאין את יודעת את זה? המנהג הזה עוד מובא בדברי חכמינו הקדושים (כתובות טז:) תנו רבנן כיצד מרקדין לפני הכלה בית שמאי אומרים כלה כמות שהיא ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה; ואמרו (שם יז.) אמרו עליו על רבי יהודה בר אילעאי שהיה נוטל בד של הדס ומרקד לפני הכלה ואומר כלה נאה וחסודה; עיין שם. ולכן מאיפה את כל כך בטוחה בעצמך שלא נהגו אבותינו כך? אף פעם אסור לשאול על מנהג ישראל מאיפה זה. וכך אמר הצדיק הקדוש רבי ישכר דוב מבעלזא זיע, כשאדם שואל על מנהג ישראל מי התקין את המנהג הזה? צריכים לדעת שרוח כפירות ואפיקורסות נכנסה בו וכו', כי קודם מתחילים לשאול על מנהגי ישראל, ואחר כך על דינים והלכות, ואחר כך על מצוות וכו', עד שכופרים לגמרי, שזה כלל המשכילים (המסכילים) שהתחילו עם לעג על מנהגי ישראל, ואחר כך על מצוות מדרבנן, ועד שכפרו לגמרי במצוות מדאורייתא, ועד שכפרו בעיקר רחמנא לישזבן. יכולים לשאול מה המקור של המצוה הזו, ומה המקור של המנהג הזה, אבל לא לומר תיכף ומיד הצהרה וכו', כי בפירוש גילה לנו התנא הקדוש (אבות פרק ב') ולא עם הארץ חסיד, כי כל מנהג ממנהגי ישראל, יש להם על מה לסמוך, ויש על זה מקורות, ולכן אסור ללעוג על שום מנהג ישראל שמקובל אצל צדיקים, כי בוודאי יש לזה יסוד ומקור חזק. הן אמת שכל הענין של ריקודין לפני הכלה שייך לצדיקים גדולים הדבוקים באין סוף ברוך הוא, היודעים לכוון בכוונות הראויות לכוון, כדי להמשיך זרע של קיימא לזוג שמתחתנים, וכן שיהיה ביניהם שלום בית, ושיצליחו בחייהם, ויש בזה שמות קדושים למי שמבין בזה, אבל בדורות האחרונים נתפשט המנהג שנותנים לרקוד לכל בני המשפחה דודים ובני דודים וכו', שזה סתם ליצנות, ואין על זה שום מקור כלל, כי ריקודין לפני הכלה שייך רק לצדיקים קדושים, וכן מכבדים את ההורים, כי סוף כל סוף הם יגעו וטרחו עם הילדים עד שזכו להביא את ילדיהם תחת החופה. הרב הקדוש רבי ישכר דוב מבעלזא זיע אמר על מאמרם זל (כתובות טז:) כ'יצד מ'רקדין ל'פני ה'כלה, ראשי תיבות ה'מ'ל'ך', וביאר בנו הרב הקדוש רבי מרדכי מבילגורייא זיע את דבריו הקדושים, מי שהמליך את הקדוש ברוך הוא על רמח אבריו, יכול לרקוד לפני הכלה, כי אז מרוב דביקות והשגות גדולות ונעלות, נמצא לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. וכן אומרים בשם צדיקים שתיבת מרקדין הם כמו שתי תיבות, מרק דין, שעל ידי רקידה הזאת שהצדיקים רוקדין לפני הכלה, ממרקין ומבטלין את הדין. וכן מובא שרביזל רקד ריקודין של מצוה שקורין מצוה טאנץ עם בנותיו. ולכן לפני ששואלים איזו שאלה, צריכים לשאול בדרך ללמוד אני צריך, ולא בדרך בזיון וביטול וכו', ואף שיכול להיות שיש חילוקי מנהגים בענינים אלו, שיש עדות שבכלל לא מתנהגים ככה וכו', עם כל זאת אסור לבטל את אחרים שכן מתנהגים ככה, בוודאי יש להם על מה ועל מי לסמוך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי. המאחל לך פורים שמח לשות המלא: שות ברסלב - שאלות ותשובות בחסידות ברסלב
69
כך הם ערב רב
מוטי | 25-11-2018 10:17
לא אכפת להם מריקוד מעורב רק ללעוג ולזלזל במנהג שאינם מבינים לא מצד הלכה אלא מצד 'מעמד האשה'' כשהגאווה ממלאת את הכותב כל כך עד שהוא יודע מה מרגישה הכלה (וזה לא משנה עד כמה הכלה כן מעונינת בזה ועד כמה הדבר חשוב לה ולמשפחתה) הן הכותב יודע ליבות בני אדם אני במקומך הייתי קורא גם לבטל את דרשת חתן הבר מצווה ועליתו לתורה שמכניסים אותו לטראומת פחד קהל בגילו הרך ובכלל ברית המילה היא דבר אכזר הרבה יותר טוב לדאוג למעמד הגאווה, סליחה האשה והיהירות...
70
שלום
נחמה גלר | 19-06-2019 22:32
אל תדאגו לכלה בבקשה הושרשה בנשמתה את הבנה כי כלה מסמלת שכינה ואין כבוד יותר מיזה