אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב ישראל רוזן מלגלג על "הקריאות החדשות" בתנ"ך

לרב ישראל רוזן נמאס מדרשני ה"עיון המחודש" בתנ"ך וכתב מאמר פרודיה בו הוא מלגלג על השיטה שנועדה להעמיס את הגיגי המחדש ולהלביש אותם על אישי התנ"ך.

זהירות: דרשות של דופי!

"ומדוע לא יראתם לדברי בעבדי במשה" (יב,ח)

אחותי מרים

פרשת מרים 'המדברת במשה', ומוכיחה אותו בצדק על פרישתו הגזענית-לכאורה מ"האשה הכושית אשר לקח", טעונה עיון מחודש, עכשווי, בן זמננו. השאלות הן רבות וטורדניות; ונפרט מקצתן.

א) למה מגיע למרים עונש על תוכחתה המוצדקת, כפי שכבר הסברנו? ב) אם גם אהרן כמרים דיבר במשה ("ותדבר מרים ואהרן במשה") מדוע דוקא היא נענשה ולא הוא? האמנם לפנינו דוגמא קלאסית נוספת בה המספר המקראי מעדיף את המיגזר הגברי ומדכא את המיגדר הנשי?

ג) המגמה הפרו-גברית מבצבצת גם בניסוח המגמתי: "ותדבר מרים ואהרן", ולמה לא "וידברו"? הכל נזרק עליה! ד) משה הכאילו-נפגע מוצא לנכון להקדיש לישועת אחותו 11 אותיות בלבד, בחמש מילים קצרצרות ("א-ל נא רפא נא לה"; יב,יג). והרי זה אותו משה האיש שיודע – כשהוא רוצה – להתחנן ולהתנפל לפני הא-ל ולשטוח לפניו תחינות ובכיות לרוב. האם משה ניחש מה שעתידים לומר חכמי התלמוד הבתר-מקראי 'אל תרבה שיח-תפילה על האשה'?

ה) הקטע המחפיר ביותר, מנקודת מבט מיגדרית, היא היריקה בפרצוף ("ואביה ירוק ירק בפניה הלא תיכלם"; יב,יד), ועוד האבא שהוא הא-ל בכבודו. ו) יש גם להעיר על קו משותף הנמתח בין יריקה זו ליריקה נשית נוספת, בטקס החליצה. הלא דבר הוא!

קושיות אלו הניעו אותי להציע קריאה מחודשת בפרשה זו, שכל-כולה רימום (=הגבהת, הרמת) דמותה המואפלת של מרים האצילה, המורמת מעם.

משלשה יוצאת אחת

והנה, בחינה מדוקדקת של הפסוקים מעלה כי המקרא משתמש בפרשה זו פעמיים בביטוי היחידאי "שלושתכם" ו"שלשתם", ואפילו בפסוק אחד. השילוש (ח"ו אסוציאיציה למרים…) כורך את האחות ושני אחיה יחדו: "ויאמר ה' פתאם אל משה ואל אהרן ואל מרים צאו שלשתכם אל אהל מועד ויצאו שלשתם". מקרא זה בא ללמדנו, ללא ספק, ששלשתם שוים. משה, למרות היותו הצעיר בשלשתם, זכה להגיע ל-Level אחד עם מרים הבכירה.

למרות השיויון המשפחתי המפורש במקרא נעיין בבחינה מחודשת מי הגדול, או הגדולה, מבין שלשתם, שהרי חייבת להיות כאן פירמידה. כבר נוכחנו שבתחתית המשולש נמצאים "שלשתם" יחדו. אכן, מעליהם, בקומה האמצעית, נמצאים שנים בלבד. ומיהם? מקרא מפורש לפנינו (יב,ה): "ויקרא אהרן ומרים ויצאו שניהם". ללמדנו שהאח אהרן והאחות מרים הם היותר עליונים, היותר בכירים. ועדין ראוי לברר מי מהם בראש הפירמידה?

ניחשתן! כמובן, מרים הנביאה, שנאמר: "והנה מרים מצורעת כשלג" (יב,י). השלג הרי מסמל את הטוהר, את הקוטב הצפוני, את החלב הזב עם הדבש, את בגדי הלבן של החולות בכרמים ואת "לבִנת הספיר" (שמות כד,י) שתחת כסא הכבוד. ומקרא מלא דיבר הא-ל בפרשת הצרעת שנאמר בה: "כולו הפך לבן טהור הוא" (ויקרא יג,יג). ושמעתי מפי הגיגן ששמו נשתכח ממני לפי שעה, כי משה זכה רק ליד מצורעת כשלג (שמות ד,ו) ואילו מרים הבכירה זכתה למדרגת 'כולה' הפך לבן!

אין מרים אלא מים

עוד בפינו דברים המרוממים את מרים שבעתיים מעל אהרן וק"ו משה; הנה משה ואהרן נצטוו חד-פעמית (במדבר כ,ח) "הקהל את העדה… ודברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו". לעומתם, מרים חפרה באר במדבר וגררה אותה 40 שנה, הלא היא בארה של מרים. ובכלל, למרים קשר הדוק עם מים הרמוזים בשמה – מרים, ו"אין מים אלא תורה", ו"כמים הפנים לפנים כן לב האדם".

ואם כבר הזכרנו מים הגענו למחוזות האקולוגיה הירוקה. זכינו כמין חומר לפשר אקולוגי ל"אביה ירוק ירק בפניה" (יד); הוא זה שחינך אותה לשפע ירוקת, בהציבו אותה כשמרטפית בסבך הסוּף הירוק על שפת היאור לשמור את משה'לה בתיבה. בזכות סוּף זה זכתה לתופף ולשיר על שפת ים סוּף בעת קריעתו.

נסכם, איפוא, את הקריאה המחודשת בכך שפרשתנו מרוממת את מרים על פני שני אחיה, ברגישותה החברתית והאקולוגית, והם הנחותים…

תורה של דופי

עד כאן תורה-של-דופי שאיננה ראויה להיאמר אפילו בפורים. ולא נכתבה אלא ללגלג על הגישה המודרנית הקרויה 'עיון מחדש' ו'בחינה מחודשת' שנועדה להעמיס את הגיגי המחדש ולהלביש אותם על אישי התנ"ך. כל מקראיסט חובב מרשה לעצמו להושיב את אישי התנ"ך על ספת הפסיכולוג בסלונו, ולהתחרות עם מרעיו בניתוחי אופי. בדרך כלל: ההפך ממה שחשבתם.

ואם תשאלו, היאך נדע האם מדובר בתורת השם או בהגיגי דופי? סימן זה יהא מסור בידכם; צאו ובדקו האם הכותב מדבר על ה'א-ל' או על 'הקב"ה'? על 'תנ"ך' או על 'מקרא'? על 'חז"ל' או על ה'בבלי'?

==

המאמר נכתב במוצ"ש נשא ויפורסם בעלון 'שבת בשבתו'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
מה קרה, נהיתה חרדי?! כמו כל הסרוגים?!
1 | 22-05-2013 12:51
2
מעניין שכל זה מתרחש בחצר האחורית של הרב רוזן
שיודע לשאול | 22-05-2013 14:27
זו ה"יבול" הנבול, של בית הגידול במכללת הרצוג וישיבת הגוש אז מה כי נלין, אם אצלו בחצר בצל "האלון הבודד", נרקמות כל ההזיות האלו?
3
ביחס ל 'תנ"ך' מול 'מקרא'
זאב | 22-05-2013 14:34
למרות שברור למה אתה מתכווין וברור שאתה צודק דווקא המילה 'מקרא' היא המילה שבה הגמרא והמשנה משתמשות ביחס לתנ"ך.איכשהוא ,לצערי, האוניברסיטה יותר מוצלחת בנתינת שמות מדויקים למושגים מאשר הישיבה: המילה מקרא תופסת את האופי האחיד של התנ"ך מבחינת הלשון והסגנון ומבחינת היותו "תורה שבכתב מאשר "תנ"ך" שהוא רק ראשי תיבות.כך גם "גמרא" מול "תלמוד" שהיא התרגום לעברית מארמית של גמרא והיא המילה בה משתמשים האמוראים עצמם ביחס לגמרא עצמה (וגם התנאים (באבות)ביחס לפירוש וטעמי המשניות) כנ"ל ביחס למילה "מחשבת ישראל" (ובקיצור "מחשובה" במלעיל) שאותה המציא הרב קוק בשביל האוניברסיטה העברית שמאחדת בתוכה גם את החוייה היסודית של קבלת עיקרי האמונה וגם את הדעת כמארג ("מעשה חושב")אחד (כניגוד ל"פילוסופיה" שהיא רק דעת). וזאת לעומת "אמונה" של הרב צבי יהודה שמריחה לי כמו מילה חרדית (אצלהם זה בכלל "השקופה" או "חסידס" במלעיל),שבורחת מהדעת (כבמין סוג של חנופה תת מודעת לחרדים),לנושא.למרות שבהקשר שבדרך כלל משמשים בהן אכן הן נשמעות מילים "משכיליות" בעוד האחרות נשמעות "ישבישיות" אינני חושב שישיבות ההסדר צריכות לאמץ מינוח חרדי רק בשיל לא להיות אוניברסיאי, למרות שודאי שאסור להן להיות כאלו. עולם התורה הציוני צריך למצוא דרך איך להשתמש במינוח המדויק מבלי להיות "משכילי" במלעיל.ולא ליפול לבורות מימין (החרדיות ) ולשמאל (המשכיליות (שכשלעצמו הוא מונח חרדי)). אני עצמי ,למרות שעדיין משתמש במילה גמרא, ותמיד השתמשתי במילה מחשבה, התחלתי להשתמש לסירוגין במילה מקרא יום טוב
4
חושבני שמס' 2 מגזים אך ישיבת הגוש והרצוג אכן נמצאים
| 22-05-2013 15:47
על הדרך לסוג פרשנות כזו. שמעתי הרצאות מפי חניך הגוש בספר בראשית וכל ההרצאות היו על הפן הסיפרותי של הספר.
5
הרב רוזן החרדים לא לומדים תנך תקל עלנו ותצטרף לחרדים די
גבי | 22-05-2013 17:31
פילפולי האיפכא מסתברה שלך מאוסים עלינו .
6
אז נמאס לו. נו, שוין.
כ. | 23-05-2013 20:27
בין שהוא רוצה או לא רוצה, התנ"ך לא רשום על שמו ועל חבר מרעיו בטאבו. בינתיים, "מדרשי העיון המחודש" מקרבים יותר אנשים לתנ"ך ולחז"ל מהרב רוזן.
7
התורה הקדושה לא רדודה כמו המאמר המטופש הזה. נקודה.
רדוד ביותר | 23-05-2013 20:44
8
למר מגיב מס' 6
רוני | 24-05-2013 0:35
מה הם בלבולי ההבל שלך את מי קרבנו בפרשנות החדשה את כל המלעיזים על התורה ומשמיצים את נביאנו. לך כן היה מתאים ללמוד "מקרא" אבל רק פסוק אחד "גם ... מחריש לחכם יחשב" האמן לי שיש משהו בגישת החרדים שלא ללמוד תנ"ך ולו רק הפרשנות העקומה של מי שכתב ועוד הרבה כדוגמתה.
9
לא ראוי לתגובה, אך לא הצלחתי להתאפק...
חיים | 24-05-2013 0:53
כיצד אפשר בכלל לומר כי מי שמדבר על ה´אל´, על ´מקרא´, או על ה´בבלי´, מדבר בהגיגי דופי ולא בתורת ה´ (ואגב, אולי גם מי שמדבר על תורת השם ולא על תורה ה´ מדבר בהגיגי דופי...). אולי בכלל הסימן הוא הפוך - שמי שפוסל אנשים אחרים בגלל מילה זו או אחרת אינו מדבר בשם תורת ה´. אני רוצה להאמין שהרב רוזן לא כתב (או לא התכוון לכתוב) את הדברים כפי שהם מופיעים.
10
תשובה ל6
אותו האיש אבק"ם | 24-05-2013 6:33
מקרבים יותר אנשים לאיזה תנ"ך? ל'תנ"ך בגובה העיניים' שלא מציג מחויבות למצוות? קירוב אמיתי זה לא לסלף פשוטו של מקרא. יש לי הרבה רעיונות איך לפרש מקראות. קריאה מסוימת בהפטרת בני כשיים תלמד אותך שאין דבר כזה עם נבחר. אולם אני יודע לקרוא כך ולהגיע למרות זאת שחז"ל צדקו שעם ישראל לא יכלה. מותר לי להציע הבנה מחודשת? אולי, אבל בפירוש אני חייב,ואני מדגיש, חייב להיות מחויב למשמעויות של הפרשנות שלי. ועם הרבה ענווה כלפי אנשים חכמים ממני.
11
הסרוגים מעצבנים אותי עם השטיות שלהם .כתוב בפירוש בתורה
ספרדי אנטי ציוני | 24-05-2013 10:31
לא מרובכם בחר ה בכם מכל העמים כי אתם המעט אנחנו עם נבחר מכל העמים . זה כתוב בהרבה מקומות וזה דבר שהאומות העולם מאמינים ומחזיקים בו , האנשים היחידים מכחישי האמיתה הזאת הם החילונים הנעלגים שהתשתלטו על ארץ הקודש ועוזריהם הלקקנים הסרוגים . חוץ מהסרוגים עם הכיפה הגדולה שאתם עדיין יש מה לדבר
12
כל מילה סלע הרב רוזן.
אילתי | 26-05-2013 0:32
13
מלים כדורבנות
יהודית | 26-05-2013 11:12
מאמר נפלא, יישר כוח! אמנם הנימה הצינית לא נעימה, אולם עושה את העבודה במקרה זה. יישר כוח!
14
כנראה שהוא מבין שהגישה האחרת תופסת
גיא | 26-05-2013 23:35
15
וכי זו לא הנמכה של מרים הנביאה בשם היציאה נגד מי שמנמיך
אישים מהמקרא? | 28-05-2013 22:53