סער הגיש הצעת חוק שתפסול ראיות שהושגו באופן לא חוקי

סער הגיש הצעת חוק שתפסול ראיות שהושגו באופן לא חוקי

הצעת חוק שמטרתה מניעת שימוש בראיות שהושגו שלא כדין מול בתי משפט הוגשה על ידי ח"כ גדעון סער: "עדיין אנחנו מפגרים אחרי המדינות הנאורות בעולם, זה דבר בסיסי"

סער הגיש הצעת חוק שתפסול ראיות לא חוקיות
  Olivier Fitoussi /FLASH90

חבר הכנסת גדעון סער הגיש הצעת חוק שמטרתו למנוע שימוש מול בתי המשפט בראיות שהושגו באופן לא חוקי. במהלך ראיון ל103FM סער הסביר כי ההצעה נועדה בכדי לשמור את זכויותיהם של אזרחי ישראל.

לדבריו: "במדינה מתוקנת יש כלל אשר קובע פסלות או חוסר יכולת להשתמש בראיות שהושגו שלא כדין. באנגליה זה בחקיקה, בארה"ב זה אמנם בפסיקה אבל זה נשען על החוקה".

עוד באותו נושא

ניסנקורן: כל עוד אני כאן – לא תהיה פסקת התגברות


8

לדבריו, למרות שישראל התפתחה בפסיקה בעשור האחרון: "עדיין אנחנו מפגרים אחרי המדינות הנאורות בעולם, במובן הזה שאצלנו היכולת להשתמש בראיות שהן פסולות, לא כשרות, שהושגו באמצעים פסולים ולפעמים לא חוקיים, היא יכולת די גדולה".

במהלך הראיון ציין סער כי הצעת החוק הוגשה בעבר פעמייים, אך הוא עדכן אותה "בהתאם להתפתחויות בפסיקה במהלך השנים שנועדה לחזק את הזכות הזאת פעמיים. פעם אחת, להרחיב אותה ככה שבית המשפט לא יזדקק למבחנים מאוד מסובכים כדי לקבוע שהוא לא משתמש בראיה פסולה, אלא לתת לו שיקול דעת רחב. להשוות את היכולת לפסול ראיה, גם אם הושגה מכל עד ולא רק כלפי הנאשם עצמו. אני חושב שזה דבר בסיסי, שבסופו של דבר נותן את הכוח לבית המשפט לעשות משפט צדק, כי בסופו של דבר צדק זה גם לרדוף את הצדק באמצעים חוקיים".

אראל סג"ל שאל את סער מה דינה של ראיה אשר הושגה שלא כחוק בזמן הנתון, והביא כדוגמה כניסה של שוטר לבית ללא צו ומציאת סמים ברשותו. סער ענה: "שלטון החוק האמיתי הוא שגם רשויות אכיפת החוק פועלות בגדרי החוק. כניסה לבית פרטי ללא צו היא באמת הפרה של הדין, ובאמת צריכה להיות לה השלכה על הראיה".

לטענתו, הצעת החוק שהגיש: "נותנת לבית המשפט את הסמכות ואת שיקול הדעת לקבוע בכל מקרה ומקרה את הדבר הזה, הן לגבי הנאשם והן לגבי עדים אחרים. אני חושב שכל מי שזכויות אדם יקרות לו, מבין שזכויות אדם זה קודם כל זכויות האדם של האזרח שנמצא במצב של חולשה, נחיתות או מצוקה מול רשויות שהן הרבה יותר חזקות אבל הן צריכות להקפיד לשמור על גדרי החוק בפעולה שלהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
חסד לאומים חטאת
גלגל | 14-06-2020 16:31
המדינות הנאורות בעולם זה כנה המידה של מדינת ישראל?