עסקת המאה: לא מוכרים ילד כדי לבנות עוד קומה בבית - סרוגים

עסקת המאה: לא מוכרים ילד כדי לבנות עוד קומה בבית

מבחינה תורנית אי אפשר להסכים לשלטון זר בארץ ישראל גם אם נרוויח מכך דברים אחרים. אי אפשר למכור לעבדות 'רק' ילד אחד מהמשפחה, כדי שיהיה כסף להוסיף עוד קומת מגורים

author-image
עסקת המאה: לא מוכרים ילד כדי לבנות עוד קומה בבית
  (צילום: הדס פארוש\ פלאש90; תמונה קטנה: ארגון רבני 'דרך אמונה')

דרכנו בציונות הדתית, זו שהנחילו לנו הראי"ה קוק ותלמידיו, רואה בהתיישבות בארץ ישראל ובמניעת שלטון נוכרי בארץ את אחד מיסודות התורה.

העולם נברא על מנת שישראל יחיו חיי קודש על אדמתם – מבראשית התורה מתחילה, ובכניסה לארץ ישראל היא מסתיימת. זהו היעד העליון – כל עם השם, בכל ארץ השם, מקיימים את כל תורת השם.

לפיכך, מבחינה תורנית אי אפשר להסכים לשלטון זר בארץ ישראל גם אם נרוויח מכך דברים אחרים. העובדה שכיום פועלת למעשה ישות ערבית (אשר הגויים קוראים לה 'פלסטינית'), אינה משנה דבר. זהו ההבדל בין פוליטיקה לאידיאולוגיה. פוליטיקה היא דבר נצרך, שכן בה מתעסקים עם הדברים הטקטיים – רווח והפסד ואמנות האפשר. אלו דברים חשובים מאוד כשעוסקים בסוגיות שאינן עקרוניות. אולם דברים עקרוניים העומדים בבסיס התורה והאומה – זה שייך לאידיאולוגיה ולתורה ואי אפשר לוותר על כך. אתה לא יכול לוותר על עניין יסודי. אי אפשר למכור לעבדות 'רק' ילד אחד מהמשפחה, כדי שיהיה כסף להוסיף עוד קומת מגורים. יש דברים שלא עושים, בכל מחיר. תורה, נאמנות, אהבה, משפחה, זוגיות, וארץ ישראל.

לכן, פוליטיקה חשובה כטכניקה וטקטיקה. אולם שעם ישראל יכיר בכך שיש שלטון זר בשטח ארץ ישראל?! שנכיר ונאפשר איסור תורה לאומי? בשום פנים ואופן לא.

יש הבדל בין ההתנהלות שהערבים מתנהלים עכשיו בשטח בעל כורחנו, ובלי הכרה שלנו שיש שלטון זר בארץ, ובין הרצון שאנחנו ואחרים נקבל את העובדה שיש שלטון נוכרי בישראל. הלא על כך נאבקו יהושע בן נון, דוד המלך, והחשמונאים. ועל זה אנו נעמוד ונאבק, עד תום.

הטיעון שחשוב לשמור על יחסים טובים עם ידידה טובה כמו ארה"ב, אינו נכון, משום שהטיעונים הללו היו גם בימי ירמיהו וישעיהו , ונטענו על ידי מלכי יהודה ומלכי ישראל. אז היה מדובר בידידתנו מצרים, וכמה מלכים טענו שעבור הברית הטקטית עימם אפשר להקריב ערכים מסויימים, והנביאים זעקו על כך. אנחנו לא יכולים לסמוך על אשור, מצרים או ארה"ב. בוודאי שאנחנו אוהבים אנשים טובים וישרים ומכירים בערכם, אבל הדבר הזה לא מתיר לנו למכור את הערכים שלנו, רק בגלל שידידה שלנו חושבת אחרת. להיפך – ידידות אמת נמדדת בחוסר ההסכמות ולא בהסכמות. אי אפשר להקריב את בית חיינו, נשמת אפנו, ארצנו, עבור יחסים טובים עם גויים מעבר לים. טובים ככל שיהיו.

מדינה פלסטינית אינה עולה בקנה אחד עם הערכים שלנו כיהודים ועם הערכים של תורת ישראל. במיוחד הציונות הדתית והמפעל האדיר של גוש אמונים וההתיישבות ביו"ש, אשר כידוע התחיל מלימוד של הרב צבי יהודה שיש מצוות עשה מהתורה להחיל את הריבונות על ארץ ישראל ולא לאפשר או להכיר בריבונות זרה. זהו הDNA שלנו, בהלכה ובמחשבה- ארץ ישראל, ממנה הכל צומח, ונאמנות לה נותנת לנו משמעות, השראת שכינה במעשה ידינו במדינה.

הקולות הנשמעים מהצד השני הם של אנשים ציונים, שרוצים בטובת ישראל. אבל בעניין הזה הם טועים טעות משמעותית ומרה, וצריך להביע בקול רם את קולנו כציבור שנאמן לארץ ולהסתייג מהתכנית להקמת מדינה זרה בשטחי ארץ אבותינו.

חלקם טוענים, שצריך לפעול 'קמעא קמעא', כמו גאולתם של ישראל. אך זו טעות מהותית בהבנה של התפקיד שלנו מול ההשגחה האלוקית. השם פועל בקצב שהוא רואה לנכון, מי יאמר לו מה תפעל כי הכל מעשה ידיו. הוא גואל בדרכים עמוקות, שלפעמים איננו מבינים. אולם אנו, בני האדם, אנו מצווים על ידי התורה לעשות ככל שביכולתנו לא לעבור עבירות, ולהשתדל לקיים מצוות. לקדם את הגאולה רק בדרכים המותרות, ועל ידי ריבוי התישבות ותורה. הכרה בישות ערבית בארצנו היא איסור דאוריתא חמור מאד, ואינה קשורה לקצב הגאולה או ל'קמעא קמעא', אלא לעבירה שצריך להתנגד לה בכל יכולתנו, והשם יעשה הטוב בעיניו.

חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוהינו. כולנו עומדים יחד עם אחינו ביישובים 'המבודדים', ואומרים להם שהם אינם לבד אלא יחד נעמוד על גורלנו. אתם שליחי הציבור, נבחרי הציבור האמיתיים, ולא נוותר על שום ישוב ושום חלק מארץ ישראל, בנעם הליכות ובאהבת ישראל כתמיד.

=======

הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני 'דרך אמונה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
צודק למעט 2 נקודות:
סיפוח-כבר-ביום-ראשון | 09-06-2020 9:36
1) הציונות הדתית לא תאבק בעד הערכים - כמו תמיד היא תיכנע לביבי בעד הבטחות סרק. 2) ביבי לא מעלה את הספינים לטובת ישראל אלא לטובת עצמו והישרדותו הפוליטית. די לתמימות
המשל הפוך מהנמשל
מתנחל | 09-06-2020 18:04
מוכרים קומה בבית בשביל עוד ילד. מפרקים כמה בתים בישובים מבודדים כדי לאכלס מיליון יהודים בשטחים שיסופחו.
2
מבחינה תורנית יש גם בעייה עם נואף מושחת
ממש | 09-06-2020 9:51
אבל כל עוד הכסף זורם לשטייטל אפשר לשים את השיקולים התורניים בצד.
ומה אתה ?
מאיר | 10-06-2020 11:45
לא נראה שאתה יותר טוב ממנו ! כשאתה מסתובב ברחובות העיניים שלך לא כמו וישרים ? הא ?
3
יצירת מצב של שני מעמדות בין יהודים ושאינם יהודים זו אינה דרכה של תורה
אוריה החתי | 09-06-2020 10:07
יהודים צריכים להתנגד למעמדות שונים בניגוד לאיך שנהגו בהם בגולה. ארץ אחת דין אחד לכולם בין הירדן לים. או מדינת כל אזרחיה או פדרציה עם הערבים.
התורה מבטיחה מדינה אחת לכל צאצאי אברהם אבינו
הרב קלמן צעידי | 09-06-2020 19:50
בתורה כתוב בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהוָה אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת (בראשית טו יח). זרעו של אברהם זה יצחק (אבי היהודים) וישמעאל (אבי הפלסטינים). לכן, התורה מחייבת מדינה אחת עם שוויון זכויות לכל בני יצחק ולכל בני ישמעאל, מהים עד הירדן.
והתעמרות בעוזרות יהודיות ע"י הגבירה היהודיה?
אממממ | 09-06-2020 10:59
זו דרכה של התורה? ולא, זה לא שטויות. עוד סממן לשלטון רקוב מוסרית
4
לא מוכרים ילד
משה | 09-06-2020 10:15
אדון ביבי במדניות של הממשלה שלך בתחומי המדינה המוכרת לעולם כדי לבנות חלון או לסגור מרפסת צריך לא רק למכור ילד אלה את הנשמה שלך ברור שאתה לא יודע כי אתה נמצא מעל כולם.עצוב
5
מבחינה תורנית יש כמה בעיות עם הממשלה מר אפרתי
צמיגים מכירה ותיקון | 09-06-2020 13:05
מי שמעלים עין במקום אחד רואה הסתר פנים במקום אחר כהר
6
"עסקת המאה"
יהודי | 10-06-2020 9:34
הבעייה היא, שכבר מסרו חלקים מארץ ישראל בהכשר ובחסותהדתיים. ולא משנה אם קוראים לזה אוטונומיה.
7
מנהיגות ?
מאיר | 10-06-2020 11:40
תמה אני איך אפשר לומר לסיפוח וריבונות רק בהסכמת שני הצדדים ! דהיינו הצד שלנו והצד השני הוא הפלסטינאים ! זאת אומרת אנחנו אומרים בפינו שהסכמת הפלסטינאים היא ישות היא שם דבר היא חפץ היא שם עצם ! ואילו דעת הריבון שהוא העם היהודי היושב בציון שזו ארצו ואנחנו מתווכחים אם אנחנו מסכימים למדינה גויים בארצינו ורוב המכריע בעם שהוא הריבון לא מסכים למעט כמה שמאלנים שנלחמים להקים מדינה גויית בארצינו היו לא תהיה ! ועוד דבר לא יאומן להשאיר ישובים יהודים מתחת חסות הרשות הגויית ! מה קרה לנו השתגענו ? והנה ידוע שגבול ארצנו מהים התיכון ומגיע עד לעירק וכל ירדן היא שייכת לעם היהודי וכן מופיע גם בהחלטות האום הלא מעבר לירדן נחלו השבטים ראובן וגד וחצי שבט מנשה !
8
בא לי להקיא
גילה | 10-06-2020 12:02
הרב ברוך אפרתי אתה אדם מאוד חולה מאוד חשוך ותענש בידי שמים על מצוות תורה של לא יעשה אותם הפרת בוש ותכלם.
9
הרבי
נועם | 15-06-2022 12:34
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף