אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מלחמת מים בשבועות: יש לזה מקורות

המנהג לשפוך מים אחד על השני בשבועות, הוא קדום ויסודו בהצלת משה רבנו ממי היאור. אלעד פורטל עושה סדר אך מדגיש מה הפרופורציות הנכונות?

מלחמת מים בשבועות: יש לזה מקורות
  לא להגזים. מלחמת המים הראשונה (פלאש90)

הולכי הדרכים ועוברי האורח צריכים לנהוג במשנה זהירות בחג השבועות, הם עלולים להיות מותקפים בארטילריה כבדה של מים ונוזלים הנורים מתותחי מים של רוב ילדי הרחוב. מאיפה המנהג התחיל? האם על אדני הקודש הוא הוקבע? ומהם הפרופורציות הנכונות?

רבים מחכמי ספרד נתנו טעמים שונים ומגוונים למנהג השפרצת המים בשבועות, אף אחד מהם לא צייר בראשו "מלחמות מים" עם פצועים ופגועים, מקסימום "זילוף מים", בכמות סבירה, כוס אחת, שלא תצער אף אחד, ובודאי שלא תפרוץ את גדרי הצניעות.

הנה ליקוט קטן של כמה מטעמי המנהג, ובראשם הגמרא הממשילה את התורה למים (בבא קמא יז.)

רבי דוד עובדיה זצ"ל

א. כשנולד משה רבנו, הצפינה אותו אמו שלושה חודשים, וכאשר לא יכלה עוד להצפינו, שמה אותו בתיבה על שפת היאור ובדרך זו ניצל משה על ידי בת פרעה.

צא וחשב, לפי דברי חז"ל, משה רבנו נולד בז' באדר, ובכן מלאו לו שלושה חודשים בששה בסיון, יום שחל בו שבועות, שאז שמה אותו אימו על שפת היאור, ולזכר המאורע שחל בו ביום שזכינו לקבל את התורה על ידו, נוהגים לזרוק המים אחד על השני לחבב את המים שעל ידם ניצל מקבל התורה.

ב. טעם אחר שמעתי, לזכר שעת מתן תורה, שאז פרחה נשמתן של ישראל אחר ששמעו הדיבור מפי הגבורה, והקב"ה הוריד טל תחיה להחיותם ולזכר זה זורקין המים אחד על השני (נהגו העם).

רבי יוסף בן נאיים זצ"ל

א. שופכים מים זה על זה, ויש כלים מיוחדים העשויים מבדיל ונקראים בלשון ערבי "באתותו", ובפרט בזמן לימודם בתפילת מנחה את האזהרות, באופן שכל אחד מהקהל מקריא בית אחד, ומי שיפול עליו הגורל בבית אחד ומיוחד לזה, שופכין עליו מים, ושמחין וצוחקין. ובודאי הדבר מפני שהתורה נמשלה למים דכתיב "הוי כל צמא לכו למים".

ב. כשם שהמים אינם הולכים אלא למקום נמוך, כך התורה הקדושה איננה מתקיימת אלא בנמוכי רוח, ועל כן בשבועות שופכים מים זה על זה, ללמוד להלוך בדרכי הענוה (נוהג בחכמה).

רבי רפאל משה אלבאז זצ"ל

בתרגום יונתן בן עוזיאל לפסוק: "ישנו עם אחד" (אסתר), כתב שהיו העם משליכים תפוחים בשבועות מגג בית הכנסת ולוקטין אותם הילדים, "וגם נוהגים לזלף מים קצתם על קצתם", וכן כתב הרב דוד הסבעוני בפירושו לסידור התפילה של רבי מימון הדיין אביו של הרמב"ם (עדן מקדם).

רבי יעקב משה טולידאנו זצ"ל

טעם לשפיכת מים בחג השבועות ע"פ מה שכתוב בפרק ראשון של מס' סוטה, שאותו יום שניצל משה רבנו עליו השלום מן המים ששה בסיון היה, לכן גם אנחנו שופכים מים איש על אחיו, שאין שום אחד ניזוק בזה לזכר משה רבנו ע"ה, דגם שהושלך למים ניצל ולא ירע לו שום היזק והצילו האל מגזירת כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו  (שריד ופליט).

חשוב לזכור כי חג מתן תורה הוא יום טוב לעם ישראל, יום בו מופיעה בנו מחדש אותה ההתרגשות שהייתה לאבותינו בעת קבלת התורה ממש, "ויחרד כל העם אשר במחנה", לכן אחד המרבה במים ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון ליבו לאבינו שבשמים, ושיזכור גם במנהג זה את חיבתה של התורה.

==

אלעד פורטל הוא יו"ר עמותת הדסים הבמה להתחדשות רוח יהדות ספרד.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
תשובה לאריה היקר.
אלעד פורטל | 14-05-2013 12:16
זוהי אכן דעתו של הרב יוסף משאש זצ"ל, מי כמוני עוקב אחריו, אולם גם הוא כתב במקור החלקי שהבאת שבעיר מראקש אכן היו מקיימים את המנהג... וכן היה בצפרו ובפאס ובקאזה וכו'... רק הוא התנגד קצת למנהג בגלל שהיו יוצאים ממנו כמה קלקולים. מכל מקום, הדגשתי בתחילת המאמר שצריך לשמור על פרופורציות נכונות, ולא להגיע לידי ריב או צער, ולהשפריץ מעט מים, ולזה גם מוהר"י משאש זצ"ל ודאי יסכים, כי אין אחר המנהג כלום! ושמעתי שכך הוא נהג בעצמו!
2
מאמר נחמד, ישר כוח.
מעיין | 14-05-2013 12:47
3
סבתא שלי כל שנה זורקת עלינו שקית מים והיא מתפוצצת מצחוק
אליהו עמר | 14-05-2013 13:33
כל מי שעובר ליד הבית שלה מקבל מנה יפה
4
שפיכת המים בשבעות הינו אחד מהמנהגים הפגניים החילוניים!
t | 15-05-2013 21:15
5
איפה ראית מקור ל"מלחמת מים?
| 15-05-2013 22:27
ראית מקור לכך ששופכים מים אחד על השני מכאן כל המלחמות מים הנבזות שיש ברחובות? בזיון לחג הקדוש הזה. מענין שדוקא מי שלא לומד תורה הוא זה ששופך מים. הגיע הזמן להפסיק עם זה
6
כתבה אינפנטילית
| 16-05-2013 13:09
אם אף אחד מהם לא צייר בראשו מלחמות מים, סימן שלא ראו את הנולד. היום מכיון שזה הפך מנהג ממש לא ראוי, אין מקום בכלל לחפש "מקורות", אלא להפך להתענר ממנו.
7
דרך ארץ קדמה לתורה וכ"ש למנהג
עציץ | 16-05-2013 16:03
חשוב לזכור כי חג מתן תורה הוא יום טוב לעם ישראל, יום בו מופיעה בנו מחדש אותה ההתרגשות שהייתה לאבותינו בעת קבלת התורה ממש, "ויחרד כל העם אשר במחנה", לכן אחד המרבה במים ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון ליבו לאבינו שבשמים, ושיזכור גם במנהג זה את חיבתה של התורה, שגם מצוה אותנו על ואהבת לרעך כמוך, ודרך ארץ קדמה לתורה ועוד - ועם כל החשיבות למנהג המים צריך להיזהר לא לפגוע (תרתי משמע) באנשים.
8
מלחמת מים בשבועות
דרכי אבותינו מן המער | 16-05-2013 16:35
מקורות נאמנים חזק וברוך לאלעד פורטל מאמר זה עלה גם לאתר דרכי אבותינו מן המערב האתר של יהדות מרוקו וצפון אפריקה
9
כשקבלת התורה היא ערך גלותי מגונה נשאר רק המים
| 10-06-2016 8:03
10
התמונה ציור שקרי
| 10-06-2016 17:49
הם מנסים להסית את הציבור בשקרים , והאמת הוא שכל דבריהם שקרים. והפרוצה מחדרה עם הוריה היו מתעללים באכזריות איומה בשני ילדים עד היום במשך שנים, והיא הודתה בפני העו״ס ויש ראיות ועדויות מפני שכך היתה עושה שנים מנפצת את ילדיה בריצפה פתחה ראשיהם שברה שיניהם, הרעיבה אותם עד שעשתה אותם שלדים, וילד אחד זרקה מהבית בגיל תשע לפנימיה, והרב שמגבה אותה תמיד מלמד אותה את המילים בערמימות איך לצחוק ולרמות את כולם והם הופכים את הכל ושולחים אנשים מהמדינה בכל העולם שרודפים את האב גם לאחר שהוציאו ממנו גט, ובגדה ולכן לא רוצה אותו, עדיין ממשיכים את ההתעללות האיומה והנוראה, בעוד שיודעים שהוא הצודק, הם נלחמים לשבור אותו, מהרגע הראשון שהכירו אותו, בלי סיבה, אשה ששוברת את הראש והאף והשיניים של ילדיה שהיא שוברת צלחת ושאמא שלה עליזה שברה את כל התריסים בבית ומרביצה וסורטת את נכדיה, וכשבאו לבית הוריה, הם עשו הפסקת חשמל ושמו חתולים וזרקו אותם בריצפה ורק גורמים לנכדים לבכות ומבטיחה להפריד בין בני הזוג ומלמדת את ביתה לעשות כויות לגבר בכתף ולילדים בידים. ותראו במקום לקחת אחריות ולהתנצל אחרי שכבר הודתה, היא מפיצה שקרים.
11
צניעות
| 13-06-2016 0:26
לא ראוי לשים תמונות כאלו בחדשות הציבור הדתי. מינימום של הלכה.
וואלה צודק רצח אחי
דתי ירא ה | 11-05-2017 11:27
וואלה לא מסכים איתך אחי
וואלה צודק אחי
חגי | 11-07-2016 14:39
ואללה צודק אחי