שאלה
יש בארץ שלוש מאות אלף עולים שהם גויים. לא ברור של מי הייתה היזמה המוזרה הזאת, אבל זאת עובדה שאי אפשר לחמוק ממנה. 99% מהם לא מעוניינים לקיים מצוות, אז אולי יש לגייר גיור המוני לכל מי שירצה להתגייר, לעם ישראל, בלי תורה ומצוות ודי בכך?
תשובה
גיור בדורנו הוא כגיור בכל הדורות, כי התורה לא תשתנה. אדרבה, על פי תורה, יש להיות זהירים יותר בקבלת גרים בדורנו מאשר בדורות קודמים, כיוון שמצבנו טוב בארצנו, מחסד ד' עלינו, ויש לחשוד שכל הבא להתגייר, אינו עושה זאת מאהבת תורת ישראל אלא מפני תועלת.
כדברי הרמב"ם: "המצוה הנכונה כשבא הגר או הגיורת להתגייר, בודקין אחריו שמא בגלל ממון שייטול או בשביל שררה שיזכה לה או מפני הפחד בא להיכנס לדת. ואם איש הוא, בודקין אחריו שמא עיניו נתן באשה יהודית, ואם אשה היא שמא עיניה נתנה בבחור מבחורי ישראל… לפיכך לא קיבלו בית דין גרים כל ימי דוד ושלמה, בימי דוד שמא מן הפחד חזרו, ובימי שלמה שמא בשביל המלכות והטובה הגדולה שהיו בישראל חזרו, שכל החוזר מן הגויים בשביל דבר מהבלי העולם אינו מגרי הצדק" (הלכות איסורי ביאה יג יד-טו).
אכן בימינו כל הבא להתגייר חשוד שזה לא לשמה: למה אתה בא עכשיו, למה לא באת בגזרות תתנ"ו (מסעי הצלב) גזרות ת"ח ות"ט (חמלינצקי) או בשואה, אלא למדינה טובה ועשירה?! (עיין שו"ע יו"ד רסח ב). ודאי יתכן שזה לשמה, אבל עליו להוכיח.
יש דיונים בהלכה, אם מצוות חייבות להיות לשמה (שו"ע או"ח ס), אבל בגיור זה שונה. לא די ב"עמך עמי", אלא צריך "עמך עמי ואלהיך אלהי" כמו שאמרה רות. אם לא, זה עם ישראל אחר, שאין לו אלהים שהתגלה אליו בסיני ונתן לו תורה ומצוות. הוא אינו מ"גרי הצדק", כלשון הרמב"ם, הוא טעה בכתובת, הוא התגייר לעם ישראל אחר. אכן שינוי הגדרת הגיור, הוא שינוי הגדרת עם ישראל.
אם כן, כיצד קיבל הלל הזקן מי שאמר לו: "גיירני על מנת שתשימנו כהן גדול" (שבת לא א), הא כיצד? הרי זה לשם שררה וכבוד! אלא הסבירו התוספות שיודע היה הלל שסופו להיות גר גמור (תוס' יבמות קט ב ד"ה רעה). היה ברור לו שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה. וכן בימינו, אם בית דין משוכנע ובטוח שבסופו של דבר הבא להתגייר יהיה גר לשם שמים, הכול כפי ראות עיני הדיין (בית יוסף סוף יו"ד רסח), אבל בימינו המציאות הפוכה, שבמקרים רבים שאדם בא להתגייר, בית הדין סמוך ובטוח שלא יקיים תורה ומצוות.
וכן אם מתגיירים במצב כזה, יש להמתין לראות מה יקרה, כמו שכותב הרמב"ם: "ואף על פי כן היו גרים הרבה מתגיירים בימי דוד ושלמה בפני הדיוטות, והיו בית דין הגדול חוששין להם, לא דוחין אותן אחר שטבלו מכל מקום, ולא מקרבין אותן שתראה אחריתם" (איסור הלכות איסורי ביאה י טו).
כך מסביר הגר"א שפירא את דברי הרמב"ם, שלא די באמירת הגר שהוא מקבל את המצוות, אלא כל זמן שלא התברר לנו שבאמת כוונתו לשמור באופן מלא תורה ומצוות, הרי הוא ספק גר (מנחת אברהם א עמ' סט-ע).
ואם יש הערכה ברורה שאינו מקבל על עצמו עול מצוות, אין שום ערך להצהרתו, והגֵרות אינה חלה (שו"ת אחיעזר ג כו ריש אות ג. שו"ת דעת כהן קנג ד"ה ותמהנו מאד).
מה עם "ואהבת את הגר"?
יש טוענים: "ואהבתם את הגר" (דברים י יט). ודאי שיש לאוהבו, לקרבו ולקבלו בסבר פנים יפות, אך אין זאת אומרת שיש לשקר בשם התורה. משל למה הדבר דומה, לאומר לרופא: אנא התנהג אלי יפה, אנא אהוב אותי, אל נא תבוא אלי בדרישות, נהג ברפואה רכה, ברפואה ידידותית, ברפואה מתחשבת ומקשיבה. אם כך ינהג הרופא בניגוד למה שלמד, יש להוציאו מאיגוד הרופאים.
אמנם הגאון הרב בן ציון חי עוזיאל כתב שבשעת דחק גדולה אפשר לקבל גרים גם אם ברור שלא ישמרו תורה ומצוות (פסקי עוזיאל בשאלות הזמן סה). בוודאי הוא גאון גדול מאד, אבל דעתו זו היא דעת יחיד, ושאר הפוסקים דחו זאת (אחיעזר שם, דעת כהן שם וגם ס' קמג, אגרות משה, מנחת יצחק, שבט הלוי, הגר"ש אוירבך, הגרי"ש אלישיב ועוד).
וכן חידש הג"ר שלמה דיכובסקי שאם הגר הצהיר שהוא מקבל את המצוות, יש לגֵרות תוקף גם אם התנהגותו לאחר מכן מכחישה זאת, כי יש לקבל שבאותה שנייה הבריקה אצלו הכוונה לשמור תורה ומצוות. אבל גם זה דעת יחיד, שהפוסקים האחרים אינם מסכימים אתה.
נכון שלפעמים בשעת הדחק סומכים על דעת יחיד, אבל פה זה להפך, צריך שיהיה יהודי לרוב הדעות, ואפילו לכל הדעות. חשוב בעצמך, אני מציע לך שידוך עם בחורה נפלאה, אבל הסיכוי שהיא יהודיה הוא 1%, התסכים להתחתן? יתר על כן, גם אם הסיכוי שהיא גויה הוא 1%, לא תסכים להתחתן. כמשל של הריב"ש – האם תסכים לעבור על גשר שיש סיכון של 1% שיקרוס תחתיך.
דוגמא לכך יש בנישואים, שאנו עושים את כל הקניינים שבעולם, חופה, חדר ייחוד ועוד, כדי שיהיו נישואים לכל הדעות, ולא רוצים להיכנס לסיכון שאפילו לדעה אחת אינם נשואים, אלא שזה קשר של זנות. כי נישואים אינם מצוה חד פעמית, שאם נכשלה, נכשלה. אלא זה בניין כל החיים. וכך גרות, היא נישואים לעם ישראל, לכל החיים ולכל הדורות הבאים. להיות יהודי או לא להיות יהודי – זאת השאלה.
לכן אין גיור המוני אלא רק גיור באופן אישי על פי בדיקה אישית של כל אחד אם באמת ובתמים רוצה להיכנס פנימה. נכון שספרי הסטוריה מציינים כמה מקרים של גיור המוני, אבל לא מבורר אם זה היה גיור לאמיתה טהורה או אימוץ של כמה מנהגי ישראל, וכן לא מבורר מה יצא מהם לאחר זמן, וכן אף אחד מהם אין לו אסמכתא בספרות התלמודית וההלכתית שלנו. מה שברור מבחינה מדעית הוא שהדנ"א של היהודים מכל העדות כמעט זהה, מה שמצביע על שיעור נמוך של גיורים.
זה הכלל: גוי שמתגייר ולא מקבל עליו לשמור מצוות, אין גרותו גרות (דעת כהן קמח. מנחת יצחק ו קז, ועוד).
איננו מסיונרים
זאת ועוד, גם לו יצויר שהגרות היתה חלה, איזו תועלת אנו מביאים לאותו אדם שלא ישמור מצוות. הרי איננו מסיונרים, הרי איננו אומרים שעולם הבא הוא רק לאדם מישראל. אותו גוי הוא עתה צדיק אומות העולם שיש לו חלק לעולם הבא, ואנו הופכים אותו לפושע ישראל שאין לו חלק לעולם הבא! (אגרות משה יו"ד קנז. מנחת שלמה לה ג).
וכך כותב מרן הרב קוק על גרות בלי קיום מצוות שודאי עליהם נאמר "רעה אחר רעה תבוא למקבלי גרים, וקשים גרים לישראל כספחת, והם מביאים קוצים לבית ישראל, כי אין כאן גרות כלל. גם לו היתה גרות, הרי גורמים להם עונשים מפני שעוברים על איסורי תורה (דעת רבן קנד).
אם כן, מה הפתרון? אין פתרון! זו בעיה בלתי פתירה! ילד קטן תובע שלכל בעיה יהיה פתרון מיידי, אין הוא מאומן בדחיית סיפוקים, לעומתו המתבגר מתאזר בסבלנות ומקווה שהעתיד יושיט לו חלק מן הפתרונות והוא מבין שהעדר פתרון מיידי אינו מצדיק לחולל אסון.
הרי יש לנו עוד בעיות בלתי פתירות כבדות בחיינו הלאומיים: ריבוי אויבים מבחוץ ומבפנים, ריחוק חלקים רבים של עמנו מן התורה, חינוך ומשפט שלא כהלכה, רוב עם ישראל השוהה בגלות בסכנה רוחנית נוראה. שלא לדבר על הבעיה הבלתי פתירה של גלות שהכבידה עלינו אלפיים שנה, ובכל זאת לא נשברנו לעזוב את דתנו, אלא האמנו שצרה זו סוף יבוא לה, והנה עתה מתגשמת תקוותנו. כך גם את הבעיה של ריבוי גויים נפתור.
כיצד? איננו יודעים, אולי בדרך שחז"ל מציינים, אולי בדרך אחרת: "לעתיד לבוא באין עובדי כוכבים ומתגיירין". והאם מקבלים מהם, והרי למדנו: "אין מקבלין גרים לימות המשיח?! כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה? אלא שנעשו גרים גרורים (שנגררין להתגייר על אף שאין מקבלים אותם. רש"י ע"ז כב א), ומניחין תפילית בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם מזוזה בפתחיהם. כיון שרואין (אותם גרים) מלחמת גוג ומגוג אומר להם (כל גר לגוג ומגוג) על מה באתן? אומרים לו: על ד' ועל משיחו, שנאמר: למה רגשו גויים ולאומים יהגו ריק. וכל אחד (מהגרים) מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותיהו, והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק" (עבודה זרה ג ב).
חזק ונתחזק בדרך התורה, לא נחליף ולא נמיר את האומה. עמך עמי ואלהיך אלהי.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
דן
אך א׳ל דאגה! מי שמנקה את כל "הי׳הודים" המזוייפים מעמו בני ישרא-ל הוא הקב"ה בכבודו ובעצמו
03:03 15.01.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני ל-6
מסכת גרים פרק ראשון כל המתגייר משום אשה משום אהבה משום יראה אין זה גר וכן היו ר' יהודה ור' נחמיה אומרים כל אותם שנתגיירו בימי מרדכי ואסתר אינם גרים...
מסכת גרים פרק ראשון כל המתגייר משום אשה משום אהבה משום יראה אין זה גר וכן היו ר' יהודה ור' נחמיה אומרים כל אותם שנתגיירו בימי מרדכי ואסתר אינם גרים שנא' ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם וכל שאינו מתגייר לשם שמים אינו גר: המקור הזה שהוא המחמיר ביותר בנידון, מעיד שכן היו מגיירים משום אהבה וכדו'! רק שאין זה גרות אם האנטי יהדות ממשיך.
המשך 11:56 14.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחום
וכך הביאו עלינו את השואה - הפתרון הסופי למי שלא רצה לעלות לארץ. הם ממשיכי ה"מרגלים" והגיע זמן שנתנתק מהם! לדעתי הם ממשיכי הנצרות הקדומה, שהרי ישו הכריז: "לא באתי להפר...
וכך הביאו עלינו את השואה - הפתרון הסופי למי שלא רצה לעלות לארץ. הם ממשיכי ה"מרגלים" והגיע זמן שנתנתק מהם! לדעתי הם ממשיכי הנצרות הקדומה, שהרי ישו הכריז: "לא באתי להפר את התורה אלא לחזק אותה". מה יצא מהחיזוקים האלו כולם יודעים!
המשך 10:27 14.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יגאל אריאל
הרב אבינר הסביר יפה את הגיור ואת תוכנו, אך אין דבריו אינם נוגעים כלל לשאלה אותה נשאל. יש הבדל גדול בין הגיורים שהיו בכל הדורות ואליהם התייחסו כל הפוסקים, לבין...
הרב אבינר הסביר יפה את הגיור ואת תוכנו, אך אין דבריו אינם נוגעים כלל לשאלה אותה נשאל. יש הבדל גדול בין הגיורים שהיו בכל הדורות ואליהם התייחסו כל הפוסקים, לבין שאלת שלוש מאות אלף העולים בדורנו. הגיור הוא חידוש שחידשה התורה. איננו מסיונרים ואין לנו עניין לגייר את כל העולם כולו. דיינו שיקיימו את מצוות בני נח ויהיו חסידי אומות העולם. הגיור הוא עניין של בחירה משני הצדדים, אם גוי נכרי בוחר ומבקש להיות יהודי, בית הדין כנציגו של עם ישראל, צריך להקשות עליו ולבחון אם כוונתו רצינית. אם נוכח שכן יקבל אותו, ואם לא יישאר הגוי בגיותו, ובא לציון גואל. אולם שאלת הגיור של דורנו היא אחרת לגמרי. שלוש מאות האלף הללו עלו ארצה מכוח חוק השבות כבנים של משפחות שהאב או האם יהודים. הקובע ליהדות הוא מוצא האם, אך ברור שמי שאביו יהודי אינו נוכרי זר שאין לו ולנו עניין בגיורו. מדובר באדם עם אף ארוך, ומשפחה יהודית, שבשבעים שנות הניתוק של יהדות ברית המועצות, התחתנו בצוק העיתים עם נוכריות. האיש הזה קרוע מבחינת הזהות שלו, ולאן שלא יפנה ייחשב כיהודי בגלל אביו, כיצד זה דומה לגיורי הבחירה של ארצות המערב? אין להיתמם ולשאול: מדוע הוא לא בא בגזרות תתנ"ו? הוא לא בא, כי לא נולד אז, הוא בא עתה כי זו שאלת חייו. יתר על כן. נכון שמצב המדינה משופר ואנו נותנים סל קליטה, אולם מנגד הנוכרים נתבעים לשלם על כך. קיימים כאן סיכונים ביטחוניים, צריך להתגייס לצבא, בו בדרך הטבע יש נפגעים. עדיין אנו רחוקים מן המצב בימי שלמה, שחיתתו היתה על כל העולם, הברכה הייתה גדולה, ואיש חי תחת גפנו ותחת תאנתו בשלווה. כשהחלה העלייה מברית המועצות הייתה נכונות גדולה של העולים לעשות הכל כדי להשתלב בארץ באופן מלא, גם מבחינה רוחנית. אך במשך הזמן כאשר התרבו העולים השתנה המצב. העובדה שרוב העולים לא מבקשים להתגייר מעידה לא רק עליהם אלא גם עלינו שלא הצלחנו להגיע אליהם ואיננו משמשים להם מודל לחיקוי ומעוררים רצון להתקרבות. אך קלקלתם היא גם תקנתם, אותם מעטים שרוצים להתגייר ואף על פי שהם יכולים להסתדר בארץ היטב בלי זה, מעידים בכך על עצמם שהם רציניים. דחיית הנוכרים האלה לא משאירה להם אלטרנטיבה, אך היא מסבכת גם אותנו. הם ימשיכו לחיות כאן, הם חלק מן המדינה, סופם של בנינו שירצו להתחתן עם בנותיהם. דחייתם רק תגדיל את הבעיה, ותדחה את פתרונה לדור הבא. אם זה לא מצב של בדיעבד, איני יודע מצב כזה מהו. ברור לחלוטין ואין ספק שמבחינת ההלכה יש למצות את כל האפשרויות לקולא עם הגרים הללו. כבר לפני עשרים שנה כאשר החלה העליה הזאת כתבתי על כך, ולאחרונה יצא גם ספרו של הרב אמסלם 'זרע ישראל' העוסק בכך, והוא שילם על מאבקו מחיר פוליטי צורב. מאמר שאינו מתייחס לשאלות אלה, לא תורם דבר לשיפור הבנתנו, אלא אף מטעה את הציבור באחת השאלות הקריטיות שלנו, ומחטיא את כוונת ההלכה. הרב יגאל אריאל נוב
המשך 09:15 14.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משריקי
00:42 14.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
השאלה היא מה זה 'להיות יהודי'.. האם להיות חלק מעם ישראל- שהיא החברה המקיימת את התורה שניתנה לסיני (ואז לא היה דבר אחר, הפרדה בין עם לתורה)... או זהות יהודית...
השאלה היא מה זה 'להיות יהודי'.. האם להיות חלק מעם ישראל- שהיא החברה המקיימת את התורה שניתנה לסיני (ואז לא היה דבר אחר, הפרדה בין עם לתורה)... או זהות יהודית חילונית שהומצאה במאות האחרונות, דומה ללאומיות גויית שמבוססת על גזע ואדמה... אם מישהו היום יתגייר כדי להיות דתי לאומי או חרדי- גם בלי הרבה שאלות אפשר להקל, אבל אם הגיור אצלו הוא טקס לשינוי הרישום בתעודת זהות אין משמעות (ולחימה בצה"ל לא קשור לעניין)
המשך 19:21 13.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
בגדול אני מסכים, אבל בשאלה שהיא קשה ואקוטית אי אפשר לבטל דעת גדולי עולם כשעת יחיד.. אלא יש לתת לגדולי עולם של דורנו לשבת ולהתעמק ולראות האם אכן יש אפשרות...
בגדול אני מסכים, אבל בשאלה שהיא קשה ואקוטית אי אפשר לבטל דעת גדולי עולם כשעת יחיד.. אלא יש לתת לגדולי עולם של דורנו לשבת ולהתעמק ולראות האם אכן יש אפשרות להסתמך על זה..
המשך 19:18 13.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא/א "מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי אמר לו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת דחפו באמת הבנין שבידו...
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא/א "מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי אמר לו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת דחפו באמת הבנין שבידו בא לפני הלל גייריה אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור": כלומר שמספיק רצון טוב להיות יהודי, ואפי' זה "על רגל אחת".
המשך 13:42 13.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא נדרש ממנו יותר. מכאן קמו לנו כל מיני אנשי ציבור מה"לייטים" שהשתדלו מאד לא להסתכסך עם החילונים (שהתערבו בנושא הגיור) והנהיגו הקלות שמצאו פה ושם אצל רבנים במיעוט שבמיעוט....
לא נדרש ממנו יותר. מכאן קמו לנו כל מיני אנשי ציבור מה"לייטים" שהשתדלו מאד לא להסתכסך עם החילונים (שהתערבו בנושא הגיור) והנהיגו הקלות שמצאו פה ושם אצל רבנים במיעוט שבמיעוט. כך עשו מכל הגיור פרסה אחת גדולה. ונכון כותב הרב אבינר, יישר כוח.
המשך 13:18 13.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היהודית (שנגמרו לה היהודים בחו"ל בעיקר ברוסיה). זאת ע"פ אחד הסעיפים בחוק השבות. אין ספק, בכיה לדורות. מאידך מסכימה שהגיור בימינו נעשה פרוץ לכל והיהדות הופכת להיות "מועדון חברים" כל דיכפין...
היהודית (שנגמרו לה היהודים בחו"ל בעיקר ברוסיה). זאת ע"פ אחד הסעיפים בחוק השבות. אין ספק, בכיה לדורות. מאידך מסכימה שהגיור בימינו נעשה פרוץ לכל והיהדות הופכת להיות "מועדון חברים" כל דיכפין יתי ויכנס, וישתמש בכרטיס כשיש בו תועלת....יש לך כרטיס מועדון? לך תיקח ביטוח לאומי כל ימי חייך......
המשך 13:00 13.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר